Borstvoeding afbouwen? Update 26-4 en andere stappen

Moderators: Ester, Yvonne

Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Borstvoeding afbouwen? Update 26-4 en andere stappen

Bericht door wilmama »

Ik ben even helemaal klaar met de borstvoeding. M arijn drinkt echt nog veel bij me omdat hij weinig eet. Eigenlijk gaat alleen de avondmaaltijd goed.
De laatste tijd loopt hij echt de hele dag achter me aan te jammeren en te zeuren om "bobo" (borst). Ik wil gewoon niet meer de hele dag door blijven voeden. Hij drinkt nu 8 a 9 keer per dag bij me. Drinkt daarbij nauwelijks ander drinken.

Voor en eventueel na het slapen prima maar echt ik kan het woord "bobo" en "mama" niet meer horen.

Het begint me zo tegen te staan. Het ergert me zo en ik weet gewoon geen oplossing. Weigeren heeft als resultaat heel veel zeuren jammeren en aan mij hangen. Ik kan hem dan wel voeden maar voor mijn gevoel blijft hij dan wennen aan het vele voeden en gaat hij nooit eten. Hij is zo verslaafd.

Ik heb ook weinig steun van mijn vriend. Die zegt dat ik gewoon helemaal moet stoppen met de borstvoeding. Op dit moment zou ik dan bijna ook wel willen.

Het liefst wil ik nog wel langer voeden maar een keer voor het slapen, 's nachts of in de ochtend prima.

Moet het vooral van me afschrijven. Als iemand tips heeft dan graag!
Laatst gewijzigd door wilmama op do apr 26, 2012 8:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Ana »

Komt het ook wel voor dat hij overdag ergens anders is en dat jij er dan niet bent? en hoe gaat het dan?
Het lijkt me heel lastig hoor voor je, om dit te doorbreken maar kan me helemaal voorstellen dat je het hoog tijd vindt.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Liesje28 »

Misschien helpt het om het even vanuit een ander perspectief te benaderen.. Op deze leeftjid zit er in het borstdrinken ook een opvoedkundig aspect. Lastig, omdat het zo dicht bij jezelf staat.. maar in feite zou je het moeten hanteren op dezelfde manier alsof hij dus 9 keer per dag om koekjes vraagt. Daarin zou je ook consequent blijven, want 9 koekjes per dag zou je (neem ik aan :wink: ) ook niet geven. Consequenter zijn dus, en daarbij: heel duidelijk uitleggen wanneer het wel mag, op vaste momenten. nee Marijn, nu niet, maar straks, als mama koffie op heeft en jij wat water/diksap/weetikikveel krijgt, dan mag je borstdrinken. Laat voor hem heel duidelijk worden dat er nog een x aantal borstmomenten zijn op een dag, leg ook steeds duidelijk uit wanneer die momenten zijn.. en.. het belangijkste.. hou je er aan :) . Dat is een paar dagen even bikkelen maar gaat ook vrij gauw duidelijkhed en rust voor hem geven...
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Suuz

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Suuz »

Zo heb ik het ook gedaan. Zeggen dat ze later mag maar niet nu. Maar dan in haar taal, en haar afleiden. Wat niet altijd wil hoor ;) Ik voedde tot eergisteren zo nog 2 a 3x per dag, wel zat er natuurlijk bij mij haast niks meer in wat alles wel wat makkelijker maakt. Ik gaf haar na de borstvoeding nog wat ander drinken omdat ze meestal nog wel dorst had. Zo heb ik ook de drink momenten veranderd. En idd echt niet gaan toegeven, ook al kunnen er driftbuien komen. Maar neem aan dat jij je borsten ook echt moet afbouwen dus kijken welke momenten je wilt veranderen en wat gaat met je borsten. Succes idd, is niet makkelijk.

Edit: ik ben nu gestopt sinds gisteren ;) Zat natuurlijk al weinig tot niks in, maar P wilde echter niet stoppen.
Annemarie

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Annemarie »

Ik sluit me bij Lisette aan en dat levert vast een paar zeur dagen op, maar dan zal ook zo weer over zijn.

Ik denk ook dat hij dan best snel meer gaat eten en ander drinken gaat drinken.

Linde was rond de 1 jaar een weekje flink ziek en moest daarna afwennen dat ze haar speen niet meer mocht overdag, echt het viel me zo mee hoe snel ze het pikte.

Succes.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Hemmie »

Ik sluit me ook aan bij L isette, als jij het zo niet meer wil, dan kun je daar op deze leeftijd best duidelijk over zijn. Afspraken maken en je daar aan houden, en waarschijnlijk gaat dat makkelijker dan je denkt.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Marjo

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Marjo »

Volgens mij weet je wel een beetje wat ik denk. Ik denk echt dat wanneer je duidelijk naar M arijn toe bent wanneer hij mag drinken, bijvoorbeeld als hij wakker wordt, hij daar echt aan zal wennen. En natuurlijk zal hij weerstand geven en er heel vaak om vragen. Als je consequent en duidelijk naar hem bent zal hij er echt aan wennen.
Ik kan me voorstellen dat je iets anders wil, het is toch ook jammer dat je er op dit moment zo klaar mee bent. Als jij, zeg 3 keer per dag, wilt voeden denk ik dat je daarheen moet ook om zelf achter de bv te blijven staan.
Beslissen of je helemaal wilt stoppen of niet hoef je nu toch nog niet. Als je hem minder voedt kan je altijd kijken hoe het gaat. Misschien sta je er dan wel weer helemaal achter en gaat hij misschien zelfs wel beter eten.
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Miranda »

Danique was ook zo'n borstverslaafde. Vorige zomer was ik er klaar mee. Ze was toen bijna 2 en ik vond het welletjes dat gezeur om de borst de hele dag.
Ik heb voor mijzelf toen besloten dat ik na de zomervakantie maximaal 3x per dag wilde voeden. 's Morgens bij wakker worden, 's middags voor het slapen en 's avonds voor het slapen gaan.
Het was zeker een strijd, maar ik heb 2 dagen heel consequent volgehouden en op dag 3 zeurde ze al veel minder. Als ze erom vroeg zei ik wanneer ze wel mocht. En ja, dat was soms flink brullen, maar het viel mij mee hoe snel ze er ook aan gewend was.
De ochtendvoeding liet ze echter al snel zelf vervallen. Marit ging toen naar school waardoor we 's morgens meer ritme/ structuur kregen. En omdat Marit 's morgens een beker melk drinkt wilde zij dat ook. En toen zat ik binnen 4 weken ineens op 2 voedingen per dag... Was ik er niet, dan was het ook geen probleem. Zo kon ze dagen achtereen volstaan met 1 voeding per dag van mij (op werkdagen van mij) maar zodra ik in het vizier was, wist ze precies wanneer ze mocht drinken.
Manlief vond ook dat ik maar helemaal moest stoppen, maar zover was ik toen nog niet. Ik dacht altijd dat je op die leeftijd nog geen afspraken kon maken met kinderen, maar dat bleek dus wel te kunnen! Danique had het echt heel snel door. Uiteindelijk heb ik haar 2 jaar en 6 weken gevoed (en we zijn op mijn verzoek gestopt).
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Mare »

Ik had ook zo'n moment dat ik klaar was met de borstvoeding. Of nou ja ik begon er soms tegenop te zien om te voeden. Ik ben eerst gestopt met de nachtvoedingen. Dat was heel moeilijk, maar aan de andere kant duurde de echte strijd ook maar een week.

Toen ben ik overgegaan op drie voedingen per dag en die kreeg hij alleen op bed. Dat was voor David het meest duidelijk. Als hij op een ander moment vroeg kon ik zeggen: nee pas als je naar bed gaat.

Door de zwangerschap ben ik met 28 maanden helemaal gestopt. Ik moet er wel bijzeggen dat David nu nog steeds ernaar vraagt, hij blijft verslaafd ;) oh en het minderen had geen direct effect op het eet- en drinkgedrag.

Ik heb het gevoel dat je wel wat moet aanpassen zodat het ook voor jou nog plezierig blijft.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6154
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Mamalon »

Hier ook aan het afbouwen, zij het iets minder rigoureus. In december heb ik de nachtvoedingen afgebouwd en ik denk ergens in januari ook de dagvoedingen: tot twee of drie keer. 's morgens, voor het middagdutje en 's avonds. Nu ben ik de middagvoeding aan het afbouwen. Eerst maar 1 borst, en nu probeer ik het zo te regelen dat we de middagvoeding steeds vaker overslaan (op schoot beneden in slaap laten vallen, dan op bed leggen, of in de auto laten slapen).
Twee keer per dag vind ik momenteel genoeg. Eindelijk gaat ze ook wat meer drinken en eten, al is het niet veel. Vooral het drinken heeft me heel wat hoofdbrekens bezorgd. Ze drinkt nu alleen diksap en sojamelk. En soms wil ze water. Die soja krijgt ze 's morgens weer in de fles en de sap in een tuitbeker of gewone beker. Maar het is meermaals gebeurd dat ik na het werk thuiskwam, dat ze slechts een half bekertje drinken (of nog niet eens!!) op had. We proberen dat te compenseren met fruit of pap, zodat ze toch vocht binnen krijgt. Maar makkelijk is het niet...
Vrijdag as. ga ik voor het eerst -sinds heeeeeeel lang geleden- met het avondritueel weg (uit eten) dus ik ben benieuwd hoe dat gaat...
Mamalon
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door wilmama »

Goed bedankt voor al jullie reacties. Fijn en idd het is ook opvoeden. Terwijl ik dit tik hangt er een dreumes aan mijn arm bobo te roepen oftewel smeken.

Hij krijgt vanaf vandaag alleen voor het slapen en na het slapen.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
mama van b en c

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door mama van b en c »

Poeh! Lastig hoor, het is inderdaad opvoeden, maar dat ik makkelijker gezegd als gedaan vind ik altijd. Ik heb C. 17 maanden gevoed en ik zie erg tegenop langer voeden om dat opvoedkundige aspect en ergens weerhoud het me er van om langer als anderhalf jaar te voeden.

succes in ieder geval met de kleine borstverslaafde
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Hemmie »

mama van b en c schreef:Ik heb C. 17 maanden gevoed en ik zie erg tegenop langer voeden om dat opvoedkundige aspect en ergens weerhoud het me er van om langer als anderhalf jaar te voeden.
Ook op die leeftijd kunnen ze zelf wel gaan afbouwen, hoor! Ik was het bij Marrit toen ze 1,5 was ook wel eens zat, maar in de maanden erna begon ze, volledig uit zichzelf, meer te eten en minder bv te vragen. Ik kan me nog herinneren dat we een paar weken voor haar 2e verjaardag een lang weekend weg waren in Dubai, lange dagen op pad, en dat ze opeens maar 2 keer per dag dronk. Darna hebben we heel lang op 2-3 voedingen gezeten ('s morgens, voor het middagdutje als ze dat deed, en 's avonds, en in het begin nog vaak een nachtvoeding). Toen vond ik het opeens weer helemaal prima, en ze is pas weer verder gaan afbouwen na haar 3e verjaardag, toen ik zwanger was.
Echt een wereld van verschil, een dreumes die tig keer per dag wil drinken, daar kun je echt gek van worden, of een dreumes/peuter die nog een paar keer per dag, op afgesproken tijden, even komt drinken. Toen vond ik het weer echt genieten.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
mama van b en c

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door mama van b en c »

c dronk eigenlijk ook maaar 3 keer per dag vanaf 1 jaar dus eigenlijk deed ik dat al zelf op mijn verzoek. we zullen zien waar het dit keer eindigd, nieuwe ronde nieuwe kansen.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Ana »

t gaat nu richting bedtijd - ik ben toch wel benieuwd hoe jullie dag is geweest hoor! hopelijk is het een beetje gelukt.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door wilmama »

Ana schreef:t gaat nu richting bedtijd - ik ben toch wel benieuwd hoe jullie dag is geweest hoor! hopelijk is het een beetje gelukt.
Het is best goed gegaan. Vanmorgen wel veel gezeur maar vanmiddag weinig. Ik hou mijn hart vast voor morgen dan is A nne naar school en als we dan thuis komen wil hij altijd drinken.

Ik heb nu besloten alleen te voeden voor het slapen, 's nachts en in de ochtend. Als dat goed gaat dan gaan we wel met de nachten bezig.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Ana »

'best goed' is toch een goede score voor de eerste dag! Hij krijgt het vast snel genoeg door. Succes morgen!
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Marjo

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Marjo »

Goed hoor van je! Hoe was deze dag en toen jullie A nne naar school hadden gebracht?
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10999
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Dorien »

wilmama schreef:
Ana schreef:t gaat nu richting bedtijd - ik ben toch wel benieuwd hoe jullie dag is geweest hoor! hopelijk is het een beetje gelukt.
Het is best goed gegaan. Vanmorgen wel veel gezeur maar vanmiddag weinig. Ik hou mijn hart vast voor morgen dan is A nne naar school en als we dan thuis komen wil hij altijd drinken.

Ik heb nu besloten alleen te voeden voor het slapen, 's nachts en in de ochtend. Als dat goed gaat dan gaan we wel met de nachten bezig.
Hoe is het gegaan vandaag? Ik vind je stoer dat je het gewoon doet! Ik denk ook dat het een patroon geworden is. Moet zeggen dat Liv ook steeds vaker drommels goed begrijpt wat we zeggen of bedoelen. Alleen komt het wel eens slecht uit en doet ze dan net alsof ze ons niet begrijpt :wink:
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door wilmama »

Vannacht heeft hij wel meer gedronken maar dat is de volgende stap.

Eigenlijk drinkt hij altijd als we thuis komen van school. Nu duidelijk gezegd dat hij niet kon drinken. Druifjes en drinken gegeven en dat ging best goed.
Later in de ochtend wel wat gezeurd maar ik heb steeds herhaald. Ik ben wel steeds bezig gebleven in huis zodat hij ook afgeleid was.

Na het slapen had hij het wel erg moeilijk. Hij had toen ook alleen nog maar wat druifjes, klein beetje drinken en een borstvoeding voor het slapen gaan gehad.

In de middag zijn wel lekker op pad geweest. Bij thuiskomst nog wel wat gezeurd maar tijdens het koken ontzettend lief met A nne gespeeld.

Net voor het slapen had hij best wel zin in een slokje.


Ik ben natuurlijk nu ook gelijk veel aan het minderen maar 's morgens tussendoor niet en 's middags wel is ook niet erg duidelijk.

Ben benieuwd hoe het morgen gaat.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Ana »

Wat goed van jou en van jullie!

Als hij overdag meer andere dingen gaat eten en drinken komt er vast meer balans, ook voor de nachten.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door wilmama »

Dorien schreef:Hoe is het gegaan vandaag? Ik vind je stoer dat je het gewoon doet! Ik denk ook dat het een patroon geworden is. Moet zeggen dat Liv ook steeds vaker drommels goed begrijpt wat we zeggen of bedoelen. Alleen komt het wel eens slecht uit en doet ze dan net alsof ze ons niet begrijpt :wink:
Het ging zo echt niet meer hoor. Het was vast ook wel een patroon.

Weet je toen hij 1 jaar was en nog niets at kreeg ik steeds dingen te horen als: Voed maar op verzoek dan krijgt hij in elk geval alles binnen, Hij groeit goed toch?, hij gaat vanzelf meer eten en minder drinken.

Dus ik ben lekker zo door gegaan en ik ben toch bij huis dus geen probleem. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en meer eten doet hij niet. Ben nu wel een beetje bang dat hij te weinig krijgt maar dat zal wel los lopen. De warme maaltijd gaat goed gelukkig.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Marjo

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Marjo »

Maar da's toch positief? Valt het je mee of niet? Voed je hem nu alleen voor het slapengaan? Super hoor dat je het zo doet en doorzet!
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door wilmama »

Marjo schreef:Maar da's toch positief? Valt het je mee of niet? Voed je hem nu alleen voor het slapengaan? Super hoor dat je het zo doet en doorzet!
Ja voor het slapen, 's nachts en ochtend.

Enne dank je. Ik was er ook zo ontzettend klaar mee. Maar dat weet je :oops:

In de nacht vind ik het nog niet zo erg maar overdag werd steeds gekker. Na het plaatsen van dit bericht en het lezen van de reacties besloot ik om maar gelijk te beginnen.
Besloten hoe en wanneer en dan grenzen stellen.

Ik heb mijn strategie trouwens niet tegen J aap gezegd. Die had volgens mijn niet eens in de gaten waar ik mee bezig was. Druk met behangen :wink:
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Marjo

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Marjo »

wilmama schreef: Ik heb mijn strategie trouwens niet tegen J aap gezegd. Die had volgens mijn niet eens in de gaten waar ik mee bezig was. Druk met behangen :wink:
Ik zie het echt zo voor me. J aap aan het behangen en M arijn die achter jou aan kletst 'mama bobo (dat zegt 'ie toch) :D :D
Maar soms moet je er echt even zat van zijn om het aan te pakken, dat ken ik.
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door wilmama »

Marjo schreef:
wilmama schreef: Ik heb mijn strategie trouwens niet tegen J aap gezegd. Die had volgens mijn niet eens in de gaten waar ik mee bezig was. Druk met behangen :wink:
Ik zie het echt zo voor me. J aap aan het behangen en M arijn die achter jou aan kletst 'mama bobo (dat zegt 'ie toch) :D :D
Maar soms moet je er echt even zat van zijn om het aan te pakken, dat ken ik.
Zo ging het idd wel haha en ik maar herhalen dat hij pas zou krijgen als hij ging slapen. Volgens mij heeft hij het helemaal niet door gehad. Ben benieuwd of het hem vrijdag ook opvalt. (ik ga er dan toch wel van uit dat het dan beter gaat)
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door wilmama »

Hmmm hij is nu alweer wakker en roept om bobo.

Ik had eigenlijk een lekker avondje met niks in de planning. Het hoort erbij toch? Even doorzetten.......
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Marjo

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Marjo »

Lastig he?
Wil hij nu vaker drinken 's nachts en 's avonds? Ik vraag me even hardop af of het handig is om eerst alleen overdag te veranderen. Zeker als hij meer 's nachts wil drinken. Want dan voed je overdag op jouw verzoek en 's nachts op zijn verzoek....
Ik weet het niet hoor, misschien hebben andere dames een idee.
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6154
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Mamalon »

Dat laatste dacht ik ook. Super dat je al zo het roer hebt omgegooid. Maar ik zou in jouw geval toch overwegen om 's nachts niet meer te voeden. Ik zou dan wel J aap inlichten en verzoeken om mee nachtdienst te draaien. Lieke had het verbazingwekkend snel door. Ik geloof binnen een kleine week. Ik ging wel altijd even knuffelen, toen steeds minder vaak was het nodig om haar uit bed te halen. Nu is een tutje en extra instoppen altijd voldoende, en ze slaapt bovendien steeds vaker door.
Mamalon
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door wilmama »

De nachten afbouwen daar ben ik nog niet aan toe en ik wil vooral van het gejammer en het gezeur overdag af zijn.

Hij is trouwens net wel weer in slaap gevallen zonder dat ik er naar toe ben geweest.

Als de dagen beter gaan dan ga ik met de nacht aan de slag.

@mamalon ik kan Jaap niet echt inschakelen. Hij is door de week niet thuis.

Ik denk ook dat ik eerst moet zorgen dat M arijn in de nacht in zijn eigen bed gaat slapen. En dan stoppen met voeden.

Ik heb nog heel wat stappen te gaan. Het hoeft ook niet zo snel te gaan. Als hij overdag maar stopt met zeuren om de borst.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6154
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Mamalon »

Je hebt groot gelijk. Ik heb destijds Lieke tegelijk niet meer gevoed 's nachts EN in haar eigen bedje. Omdat anders R. wakker zou worden van het geprotesteer. En in de ochtend nam hij de kinderen mee, waardoor ik kon uitslapen. Dat scheelt wel veel.
Mamalon
Marjo

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Marjo »

Snap ik ook hoor, W ilma. Hoe gaat het nu na een paar dagen? Valt het je mee?
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door wilmama »

Hij zit nu op dit moment weer erg te zeuren om bobo. HEt is nog geen tijd. Hij heeft het inmiddels wel in de gaten en ik blijf herhalen dat hij het krijgt als hij gaat slapen.

Gister was ik ziek maar toch doorgezet ondank dat ik het zeuren niet fijn vond. In de nacht wordt hij wel een extra keer wakker maar dat komt ook omdat hij nauwelijks echt ander drinken neemt.

We zullen zien.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Marjo

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Marjo »

Goed hoor dat je volhoudt, zeker als je ziek was.
Straks wil hij nog graag slapen :wink:
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door wilmama »

Marjo schreef:Goed hoor dat je volhoudt, zeker als je ziek was.
Straks wil hij nog graag slapen :wink:
Gister juichte hij heel hard toen ik vroeg of hij naar bed wou :lol:
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Suuz

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Suuz »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Zo herkenbaar ;)
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door wilmama »

Suuz schreef::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Zo herkenbaar ;)
Leuk

Na het middagslaapje had hij het wel weer moeilijk hoor. Maar eten of drinken ho maar (muizenhapjes en slokjes). Snap er niks van. Uiteindelijk nam hij aan het eind van de middag toch maar wat drinken. Daarna was hij tijdens het koken wel goed te doen.

Ik moet wel voor voldoende afleiding zorgen dan gaat het prima. Ik vind het helemaal niet leuk om zo te doen maar hoe het ging kon het ook echt niet meer. Had het graag anders gezien en ik hoop maar dat ik er geen spijt van ga krijgen.

Hij was net wel weer erg blij dat ik hem naar bed bracht.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6154
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Mamalon »

Hoe gaat het inmiddels, Wilma?
Mamalon
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Ana »

wat goed van je zeg!!!
ik hoop dat je snel resultaat gaat zien, dat hij ander eten en drinken gaat nemen. Hij zal het toch nodig hebben op den duur!
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door wilmama »

Mamalon schreef:Hoe gaat het inmiddels, Wilma?
Lief dat je er naar vraagt.

We zijn nu begin dag 7 en het gaat dus echt nog helemaal niet beter. Ik begin zwaar te twijfelen of het zo wel goed gaat en ben ook best verdrietig. Ik weet gewoon echt niet meer wat ik hem moet geven om te eten. Eet hij een keer banaan dan eet hij het vervolgens steeds weer niet. Ik moet dus steeds maar wat proberen. Ik wordt er gek van.
Met drinken net zo.

Nu zit hij in de stoel met brood te gooien en de hele tijd te zeggen: "mama bobo". Hij is vanaf 6 uur wakker en heeft dus nog niks gehad.

Ik ben er eigenlijk best verdrietig om omdat ik gewoon helemaal niet meer weet wat ik moet doen. Het is zo tegen mijn gevoel maar ja de hele dag borstvoeding drinken vond ik ook echt niet meer fijn.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6154
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Mamalon »

He wat naar dat jullie er allebei zo verdrietig van worden. Je kunt nog terug, he? Zet bijv. een wekkertje, zodat hij weet, dat als hij het piepertje hoort, hij mag drinken.
Bijv. 's morgens bij ontwaken,
om 10:30 uur
vlak voor het middagslaapje,
evt. als hij weer wakker wordt / 16:30 uur
en dan pas weer voor het slapen.

En dan per voeding gaan afbouwen...
Het zou kunnen he? Het hoeft niet! Ik vind het wel sneu voor jullie. :(
Mamalon
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Kimmie »

dat is idd niet fijn en het begin leek het zo een positieve weg op te gaan he!

Weetje wat ik denk, beide opties zijn niet fijn die je benoemd.
Het tegen je gevoel in gaan en met zijn vraag meegaan de hele dag.

Wat wil jij heel graag, diep van binnen en ongeacht wat andere ervan denken/zeggen en/of vinden?
Daarmee bedoel ik ook M arijn... klinkt hard maar zo is het niet bedoeld.
Ik denk dat als je naar je eigen gevoel kijkt en luisterd je het goed doet... het is niet makkelijk want er zitten concequenties aan die niet allemaal alleen maar positieve ervaringen geven.
Het zal wat vragen van jou en ook van hem.

Ik denk dat als je een keus maakt, hier achter staat en dit uitdraagt in een ritme/gewoonte dit ten goede komt voor jou en hem!
Ga ervoor!!
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Marjo

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Marjo »

Wat naar. Is het niet logisch als hij drinkt bij het wakker worden in plaats van bij het gaan slapen? Anders moet hij 's ochtends wel heel lang wachten.
Ik vind het lastig. Het gaat erom wat jij wil, we kunnen wel allemaal zeggen wat wij zouden doen, maar helpt je dat.
Wat wil jij?
Als je zegt dat hij vanaf 6 uur wakker is heeft hij dan wel iets gedronken of gegeten? Of 's nachts?
Chabeli

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Chabeli »

Ik heb er geen ervaring mee, maar wil graag met je meedenken.

Op zich is een week toch nog niet zo heel lang? Hij drinkt al bijna 2 jaar bij je, is voor hem natuurlijk ook erg wennen! Misschien duurt het nog wat langer. Tomás heeft periodes gehad dat hij ook niet veel at, op zich is dat niet heel gek voor deze leeftijd. Als hij nou echt signalen vertoont van dat het niet goed met hem gaat (uitdroging of flauw of iets), dan zou ik ermee stoppen. Maar voor nu, denk ik dat je nog even geduld moet hebben. Het is eigenlijk echt een opvoedkwestie, denk ik.

Ik snap dat het moeilijk is hoor, ik vind het nu ook al weleens lastig. Het is eigenlijk ergens ook erg makkelijk om er wel aan toe te geven. Maar dit gebeurt op jouw initiatief, omdat jij het niet prettig vindt. Voel je hier niet schuldig over! Je mag hier best grenzen in stellen hoor.

Sterkte meid!
She

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door She »

Oh, wat moeilijk, voor jou, maar ook voor je zoontje!
Wat me opvalt in je verhaal is dat je heel rigoureus van heel veel (?) naar twee drinkmomenten overdag bent gegaan. Ik kan me voorstellen dat dat in één keer wel een heel erg grote stap is voor je zoontje. Je bent nu zowel 's ochtends als 's middags aan het uitleggen (stel ik mij zo voor) dat hij 's avonds voor het slapen gaan weer mag drinken, maar jee, dat duurt nog erg lang! Voor zo'n kleintje is dat een periode die hij niet kan overzien.
Ik vraag me af of je dan bv niet toch die momenten na het slapen overdag, en/of juist wel dat moment dat je thuis komt uit school, neemt om nog een keertje te voeden. Ik zou niet zo streng zijn voor mezelf en voor mijn kind, want je zit zo ook in een strijd, waar jullie allebei niet gelukkiger van worden.
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door wilmama »

Gister is het me niet gelukt om te reageren. Sorry.

Ik heb er goed over nagedacht en ja het is best pittig maar dit is wel hoe ik denk dat het nu moet gaan. De grens was voor mij echt bereikt en ik loop er al maanden mee hoe het anders zou moeten.

Vandaag ging het echt al heel goed. Weinig gezeur en eigenlijk best wat gegeten en gedronken.

@she Je hebt ook helemaal gelijk hoor het is ook echt veel minder maar hij was echt de hele dag aan het zeuren om de borst. Stel dat ik uit school nog zou voeden. Dan laat hij zich afleiden en wil 5 minuten later verder drinken. Dat gaat dan zo door. De grens is dan nergens en voor een klein mannetje ook niet duidelijk.
Mijn behoefte is echt een duidelijk moment, voor het slapen gaan, wanneer hij kan/mag drinken. Voor mij en voor hem duidelijk. Daarbij komt ook dat hij nu bijna twee is en weinig eet. Al zijn honger/trek momenten werden door borstvoeding gevuld.
Misschien had ik het eerder anders moeten doen maar er werd steeds gezegd door oa Stefan Kleintjes dat hij vanzelf wel meer zou gaan eten en minder zou drinken. Zo ben ik dus steeds blijven denken en vond alles prima. Dan kreeg hij tenminste genoeg binnen. Maar nu vind ik het echt genoeg zo.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikersavatar
Ann1gje
J&J SANTORINI
Berichten: 1010
Lid geworden op: vr aug 06, 2010 9:21 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Ann1gje »

Jeetje Wilma, dit had ik nog helemaal niet meegekregen.... Wat een moeilijke situatie voor jou! Helemaal omdat je er natuurlijk vaak 'alleen voor staat'.
Ik vind dat je het supergoed doet en gedaan hebt!! Mss is het een idee om met soort van dagritmekaartjes een beetje duidelijkheid te creëren voor Marijn? Dat ie precies kan zien wanneer ie mag drinken en wanneer hij behoort te eten :wink: ? Of Mss is ie daar nog net iets te jong voor..... Ik probeer ook maar ff mee te denken :wink:
Anyway..... Je doet t super!!!!!
Ann, mama van B (2006) en en F (2008)
Gebruikersavatar
MarijeO
J&J SANTORINI
Berichten: 2390
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:08 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door MarijeO »

Ik ben een tijdje terug ook gaan afbouwen omdat dochterlief de hele dag om de 'tietie' vroeg. Ze werd steeds dwingelanderiger en ik werd het steeds meer zat. Ik ben toen net als jij alleen gaan voeden voor het slapen gaan (in het begin ook nog even na het slapen) en het duurde echt wel een poosje voor ze dat accepteerde. Nog steeds komt ze weleens stralend naar me toe met de mededeling dat ze wil slapen. :mrgreen: Nu wil ik nog van de nachtvoedingen af, maar heb nog even geen puf om dat ook aan te pakken...
Succes ermee en fijn dat er al wat verbetering is!
Trotse moeder van Joor (1998), Els ke (2005), Bent en (2006), Ros e (2008), Sterr e (2010) en 'Foppe' (UD 19 dec.2015)
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door wilmama »

Ik vind het toch wel erg fijn om te merken dat ik niet de enige mama ben die zo "hard" stopt met voeden overdag. Vandaag gaat het ook best weer goed. Hij heeft 3/4 van een afbakbroodje gegeten en een paar stukjes worst. Drinken heeft hij niet gehad. Tja dat moet hij nog even door krijgen.

De nachtvoedingen zijn mijn volgende stap maar eerst dit nu een poos lekker laten lopen.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6154
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Borstvoeding afbouwen?

Bericht door Mamalon »

Dat eten en drinken dat komt wel. Nu, na vier maanden, verbaast Lieke ons soms dat ze twee (!) boterhammen eet, en meer drinkt dan een half bekertje drinken :lol: . Maar dat is heel geleidelijk gegaan hoor. :wink: Dit is voor ons een heel nieuwe ervaring omdat we Belle juist wat moeten afremmen met veel eten. Die lust echt veel.
Mamalon
Plaats reactie