planning wat betreft taart maken

Moderator: Chantal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Floor83
J&J SANTORINI
Berichten: 1251
Lid geworden op: do jul 29, 2010 2:48 pm

planning wat betreft taart maken

Bericht door Floor83 »

Voor Sophie haar verjaardag wil ik een taart maken. Nu staat de taart in de oven en daarna gaat die de vriezer in. We vieren maandag haar verjaardag. Van de week heb ik een aantal keer tijd om even er wat aan te doen. Ik ben nog niet erg ervaren dus ik heb best veel tijd nodig.

Nu ga ik een puzzelplaatje maken dus ik dacht, als ik nu van de week steeds een stukje van de puzzel maak. Dat bewaar in een bakje. Ook wil ik er bloemetjes op maken, die kan ik dan ook van te voren maken. Dan ga ik als ik langer de tijd heb, de taart bekeden en de puzzel en bloemen er op. Alleen, wanneer haal je de taart dan uit de vriezer om te vullen en te bekleden? Mag de taart erna evt weer in de vriezer?
Hoe doen jullie dit?
Conny, mama van S0phie 10 april 2009 en Tyg0 1 maart 2011
mama van b en c

Re: planning wat betreft taart maken

Bericht door mama van b en c »

Ik heb altijd hetzelfde probleem. Ik heb nu 2 keer als volgt gedaan:

bodem bakken tussen de bedrijven door (is tenslotte maar een kwartier mixen en in de oven zetten) Dan dezelfde avond of de volgende dag vullen (afhankelijk van wanneer ik tijd heb) En het bekleden doe ik dan dezelfde avond. Dan gaat de taart in zijn geheel in de vriezer. Als je de bodem eerst in de vriezer doet en hij ontdooit tijdens het vullen en bekleden kan hij eigenlijk niet opnieuw de vriezer in.

Dat van te voren fondant maken en de stukjes vast maken is wel een goede tip, die ga ik onthouden. De fondant wordt wel weer wat harder als hij even ligt dus ik weet niet of dat dan nog zo makkelijk gaat maar dat weet vast wel 1 van de andere dames
Hanne

Re: planning wat betreft taart maken

Bericht door Hanne »

als ik een kapsel bak, gaat het in de vriezer. in een pedaalemmerzak.
als ik dan tijd heb om te vullen en te bekleden, haal ik het er de ochtend uit. na 2 uur is het precies goed om in lagen te snijden. ik vul en bekleed het en dan kan het gewoon weer in de vriezer. soms wekenlang. hij zit dan in een kartonnendoos met vuilniszak eromheen.
puzzelplaatje kan je ook heel lang bewaren in een tupperware doosjes. ik doe het tussen laagjes bakpapier en gewoon in de kast. het zelfde geldt voor geboetseerde figuurtjes.
24 uur voordat het geheel opgediend moet worden, zet ik de taart met doos en al in de koelkast. het is altijd keurig ontdooid en nog nooit doorgelopen en het smaakte altijd goed.
Annemarie

Re: planning wat betreft taart maken

Bericht door Annemarie »

Ik maak alle decoratie waarvan het kan vooraf, is echt heel lang en op allerlei manieren houdbaar. Zowel fondant als marsepein droogt uit, nu wordt de decoratie meestal door kinderen gegeten en die vinden het lekker zo.

1 of 2 dagen van te voren bak ik 's ochtends de taart, maak ik de vulling en de botercreme, vul ik de taart en smeer ik hem af, daarna zet ik de taart in de koelkast. 's Avonds bekleed ik hem dan en doe ik de decoratie erop. Ik heb dus bijna altijd verse taart, soms komt het niet uit en dan bak, vul en bekleed ik een taart en stop ik hem in de vriezer. De deco doe ik er dan op als hij weer uit de vriezer komt.
Gebruikersavatar
Floor83
J&J SANTORINI
Berichten: 1251
Lid geworden op: do jul 29, 2010 2:48 pm

Re: planning wat betreft taart maken

Bericht door Floor83 »

Bedankt voor de reacties.
Vandaag ben ik begonnen met de decoratie te maken. Ik he nu een bakje vol bloemen. Zelfs Sophie heeft geholpen. Ze vond het helemaal leuk om met die uitstekers (die je er uit kan drukken. Blijkt wel weer dat ik een beginner ben, geen idee hoe dat heet) bloemetjes te maken. Donderdag ga ik verder. Ik ben benieuwd of het allemaal gaat lukken. Ik moet ook nog bedenken wat voor een vulling ik maak...
Conny, mama van S0phie 10 april 2009 en Tyg0 1 maart 2011
Plaats reactie