Pittig meisje hoe met bepaalde dingen omgaan....?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Corina
J&J SANTORINI

Pittig meisje hoe met bepaalde dingen omgaan....?

Bericht door Corina »

Nou ja na 2 jongens nu een meisje en ik merk dat het toch wel iets anders is ;). De jongens hebben nooit echt de fase gehad van 'ikke zelluf doen', (Mart-Jan moet nu hij 6 is zelf zijn boterham klaarmaken, maar hij vond het altijd wel heel erg makkelijk dat ik het deed) maar Annelieke zit er nu midden in :roll:

Ze wil zelf de boterham smeren en snijden. Ik laat haar meestal wel even 'proberen', maar die moteriek heeft ze gewoon nog niet. En dat wordt dan vaak een driftbui. Dus dan vliegt de boterham over de tafel heen. Ze wil zelf saus op haar bord doen (als we dat op tafel hebben staan). Dat mag dan wel en dan doen we het samen. Ze heeft nog niet door, dat ik dosseer :)).
Ze wil zelf groente, aardappels ed. opscheppen en dat mag dus (eigenlijk) niet en dat wordt of weer een driftbui of we doen het maar samen om maar weer een bui te voorkomen. En het probleem is op dit moment ook, dat ze nog niet veel zegt, en dat ik haar ook niet altijd precies begrijp en volgens mij frustreert haar dat ook enorm. Wat kan/kunnen we daar aan doen. Want 3 x per dag een huilend meisje aan tafel is echt niet leuk :(.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Miranda
J&J HAWAII

Re: Pittig meisje hoe met bepaalde dingen omgaan....?

Bericht door Miranda »

Heb je het soms over Danique?? :D Echt, het konden wel dezelfde meiden zijn. Danique moet ook alles, maar dan alles zellúf doen....* zucht*
Wij hebben nu de afspraak dat ze in het weekend zelf haar brood mag proberen te smeren als papa en mama allebei thuis zijn. Door de week vind ik het echt niet handig, zeker niet als we tussen de middag maar beperkt tijd hebben omdat Marit weer naar school moet.
Soms smeer ik haar brood al stiekem aan het aanrecht, helpt ook heel goed! Aan tafel smeer ik dan die van Marit en mijzelf en Danique is ondertussen al lekker aan het eten.
Ze probeert het echt nog wel eens en er volgt ook regelmatig een boze bui (met al het brood dan door de kamer) maar het is al wel veel minder sinds we heel consequent daarin zijn. En ze moet zelf haar brood opruimen wat ze op de grond gooit. Sinds ze dat moet gooit ze ook veel minder.... :wink:
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
michelle
J&J SANTORINI

Bericht door michelle »

Hooo stop! Je hebt het over Bram :D Ik dacht dat het iets van jongetjes was :D :D Lotte heeft dit namelijk ook nooit gehad. Tja, je kan er niet altijd in meegaan. Dat leverde hier ook hee
vaak een boze Bram op maar inmiddels kunnen we beter overleggen.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

Heb je het over C? Sjucht ik word er stapelgek van... geen tips helaas
maartje12
J&J SANTORINI

Bericht door maartje12 »

Nee, volgens mij over V!!
F heeft deze fase ook nooit gehad. V kan zelfs al beter boterhammen smeren dan F (en die is 5,5...)
Aan de ene kant is het grappig, maar het levert telkens zo'n enorme zooi op. Vooral omdat meneertje altijd brood met nutella wil.
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
channiemam
J&J HAWAII

Bericht door channiemam »

Of over Vera!

Nog erg jong maar wil alleen zelf eten anders eet ze niet, en dan alleen met vork of lepel en met slab.
Als je haar iets geeft wat ze niet wil gooit ze het je letterlijk om de oren.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no one
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Emmy
J&J HAWAII

Bericht door Emmy »

Mijn jongste was niet van het zelluf doen maar vond wel dat alles op zíjn manier moest. Hij zag en ziet mij graag als zijn persoonlijke bediende, waarbij hij mij wel even vertelt hoe het allemaal gebeuren moet... :roll:
Wat hier heel goed hielp en helpt zijn duidelijke, consequente regels. De dingen gaan nu ook niet meer op zijn manier maar op mijn manier. Hij krijgt maar weinig inspraak anders heb ik de hele week gedonder. Hij wilde ook zelf smeren en opscheppen maar het werd zo'n zooi dat ik er vrij snel mee gestopt ben. Ook het helpen mag niet want dat triggert hem teveel zodat hij blijft proberen zijn grensen te verleggen en mij zijn wil op te leggen. Het heeft een weekje geduurd maar sindsdien heeft hij door dat er aan tafel niets te proberen valt. Bij boze buien, want die heeft hij nog wel eens, mag hij in de gang.
Ik wil rustig eten aan tafel, en dat weten mijn jongens inmiddels heel goed.
Jo Jo
J&J SANTORINI

Bericht door Jo Jo »

Dames, jullie hebben het allemaal mis.... bovenstaande gaat over Mattias :mrgreen:

Erg, erg herkenbaar dus. Inclusief het nog niet kunnen praten :?
marije1977
J&J SANTORINI

Bericht door marije1977 »

Volgens mij gaat het over Neline. Eergisteren vloog bijna het eten van haar bord omdat ze met een zwaai haar bord weeg trok toen ik voorstelde om het iets kleiner te snijden. Hoewel ze toch echt al goed kan praten levert het de laatste twee weken minstens twee driftbuien per dag op :cry:
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Rijntje
J&J SANTORINI

Bericht door Rijntje »

Tja, Lara kan er ook wat van en ook hier geregeld een driftbui.
Ik stel vaak voor om het dan samen te doen, ik doe dat door haar eerst wat aan te laten modderen en op het juiste moment vragen of ik moet helpen (als ik dat te vroeg vraag wordt ze boos, als ik het te laat vraag wordt ze boos omdat het haar zelf niet lukt).
Maar sommige dingen wil ze echt alleen maar zelf doen. IKKE DOEN!

Emma kreeg deze fase pas later, toen ze de driftbuien al wat voorbij was (heeft ze nog wel eens, maar is dan toch beter voor rede vatbaar dan Lara).
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
wennetje

Bericht door wennetje »

Mijn jongste was niet van het zelluf doen maar vond wel dat alles op zíjn manier moest. Hij zag en ziet mij graag als zijn persoonlijke bediende, waarbij hij mij wel even vertelt hoe het allemaal gebeuren moet... :roll:
Ah, zo'n dwingelandje heb ik hier ook, deed hij maar wat meer zelluf :?
Laris76
J&J SANTORINI

Bericht door Laris76 »

Dit gaat over T. Oh nee, toch niet want die van jullie gaan niet met hun kop op de grond liggen bonken als ze hun zin niet krijgen...

Het is een lastige fase idd.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Chabeli

Bericht door Chabeli »

haha nou Tomás kon er ook wat van hoor (nog steeds wel, maar nu kan hij al zoveel zelf dat er niet echt driftbuien van volgen). En Saartje is nog geen een en kan nog weinig zelf doen, maar het liefst zou ze het wel al doen. Hier ook regelmatig dus al driftbuien waarbij ze zich op de grond werpt, spullen op de grond smijt en ze heel hard gaat gillen. Ik berg me alvast voor de peuterpubertijd :?
Emmy
J&J HAWAII

Bericht door Emmy »

wennetje schreef:
Ah, zo'n dwingelandje heb ik hier ook, deed hij maar wat meer zelluf :?
Die van mij is inmiddels 4 1/2 en is nog steeds liever lui dan moe.... :roll: Ik heb de hoop maar opgegeven. :lol:
Deborah
J&J SANTORINI

Bericht door Deborah »

Wij hebben ook zo'n pittige dame, waar ik regelmatig strijd mee heb. Ze denkt dat ze echt al alles is en kan, terwijl het dus lang niet altijd lukt. Wanneer mijn geduld ruimschoots aanwezig is kan ik meer hebben en mag ze van mij eerst dingen zelf proberen. 9 van de 10 keer vraagt ze daarna wel om hulp. Dit scheelt enorm in frustraties. Haar woordenschat is nog maar heel minimaal en soms is dat dus ook een punt van frustratie. Daarom gebruik ik ook wel eens de babygebaren die ze al wel kent. Scheelt ook best wel.
Maar ik verbaas me soms echt over sommige dingen die ze nu al doet. Ik vrees dan ook echt de peuterpubertijd. De box is weg, maar soms denk ik wel eens om hem terug te zetten. Puur omdat ze gewoon niet luistert en maar door blijft gaan met datgene wat ze niet mag. (broers slaan/plagen/schoppen, aan dingen zitten wat niet van haar is, oven open zetten/knoppen draaien etc.) Gelukkig heeft ze ook haar lieve kanten :D . Dus dat proberen we maar goed te stimuleren om niet zo in de negatieve spiraal te belanden.
Jongens zijn wel echt een stuk makkelijker in de omgang vind ik.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
bejonian
J&J TEXEL

Bericht door bejonian »

daar moet ik nu echt mee glimlachen.

na twee jongens loopt hier ook zo'n exemplaar rond.

ze wil echt alles doen en heeft heeeeel weinig geduld als het niet lukt of ze even niet mag.

misschien praat ze iets meer en dat helpt zeker, maar praten is ook zeker niet haar sterke kant. ze is fijnmotorisch gelukkig wel erg ver. vanmorgen heeft ze haar kleren allemaal zelf gepakt en ook aangedaan. en nee, natuurlijk kan dat ook niet zonder crisis want ze geraakte even niet in de mouw en mama mag natuurlijk niet helpen. en over verkeerde onderbroeken of schoenen maak ik me allang niet meer druk. of als iets niet bij elkaar past of de muts van de jongens is of een zonnenhoed bij regen aangedaan wordt. pick your battles laat me de dag redelijk goed doorkomen.

NEE. IK. WEG!
hele zinnen hoor ik nog niet maar ze maakt wel duidelijk dat ze het zelf doet.
veel dingen lukken natuurlijk niet en dan krijgt ze vaak een ultimatum. bvb. jij zet de ketchupfles nu weg of ik neem ze je weg bij drie. en dan geeft ze ze meestal op tijd. of jij mag de tandneborstel wel nemen maar ik doe er pasta op of we doen het samen. tellen helpt goed. en als ze de jongens iets afgepakt heeft, is het echt best haar zo ver te krijgen dat ze het ZELF teruggeeft anders heb je oorstopjes nodig voor het geroep.
maar ze is echt engiszins open voor compromissen en daarmee doe ik het meestal we.

en ja, het is ons eerste meisje. ze is superklein en heeft veel temperament. als ze bijzonder op haar NEE. IK. staat, lachen we ook wel eens allemaal. de jongens ook en dan ontspant zij ook wat en kunnen we weer een weg vinden.

en soms moet ze ook roepen. is goed voor iedereen. de jongens zien dan dat ze ook niet alles mag, zij reset er ook wat mee en ik kan goed tegen herrie.

dus meestal geniet ik er eigenlijk gewoon van. wat een temperament!
B e a t e moeder van twee jongens sinds 2006 en 2007 en een meisje sinds februari 2010
Corina
J&J SANTORINI

Bericht door Corina »

Zo te horen/lezen doen we het allemaal redelijk hetzelfde.'t is een fase, toch? Ik hoop niet dat hij al te lang duurt..... Ik vind het wel heel leuk om het verschil te zien, maar het is gewoon niet altijd even handig ;).

Beate: Dat tellen doe ik idd ook en dan weet ze ook gewoon dat het klaar is met 3. Dat werkt hier dus ook erg goed, al kan ik dan nog niet altijd een driftbui voorkomen. En dat 'iets' teruggeven aan de jongens herken ik ook heeeel erg. Als één van de jongens het afpakt, is het huis te klein, maar als ik zeg: "Annelieke, geef het maar aan MJ/B" dan gaat het eigenlijk altijd goed!

En ondanks dat ze af en toe best pittig is, vind ik haar stukken makkelijker dan B was/is.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Plaats reactie