melk en andere zuivel

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Ves

melk en andere zuivel

Bericht door Ves »

V incent drinkt nauwelijks melk, althans thuis, ik weet eigenlijk niet hoe het op kdv gaat. Hij is een tijd lang verslaafd geweest aan yoghurt, maar dat eet hij sinds een paar maanden ook bijna nooit meer, zelfde geldt voor toetjes.
Ik maakte me nooit zo druk over zuivel omdat hij genoeg bv dronk, maar de laatste tijd is dat niet zo veel meer. Dus nu vraag ik me wel eens af of hij wel genoeg zuivel binnen krijgt. Ik bedenk me nu dat hij 's ochtends vaak wel een (klein) bordje pap eet en kaas op brood, maar dat is minder dan de 'norm' (ik las ergens 2-3 bekers melk per dag).
Hoe gaat dat bij jullie? Letten jullie op de hoeveelheid zuivel bij kindjes die (bijna) geen bv meer krijgen?
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5618
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: melk en andere zuivel

Bericht door JasmijnLinde »

Melk is zwaar overschat. Lees dit maar eens: http://voeding.pilliewillie.nl/voeding- ... /melk1.php

Heel verhelderend vind ik.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Suuz

Re: melk en andere zuivel

Bericht door Suuz »

Hier ook zo eentje thuis.. maar we zijn alle niet dol op melk.. dus drinken het niet. Ik maak me geen zorgen ;)
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11897
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: melk en andere zuivel

Bericht door Angelique »

Ik heb daar nooit echt op gelet. Volgens mij is zuivel overschat. Koeien drinken het zelf ook niet :mrgreen:


Thijmen en Jeroen drinken helemaal geen melk, na de bv wilden ze nl geen koeienmelk.
Heel af en toe drinken ze chocomelk.
Van vla is ook de enige soort die ze af en toe krijgen chocovla.
Thijmen eet wel eens kaas, Jeroen zelden, nl alleen op broodje uit de oven.
Thijmen eet wel boter, Jeroen nooit.

Lisette eet af en toe kaas, boter alleen op ontbijtkoek,
en ook wat meer zuivel, maar zeker niet dagelijks, zoals kwark.
Melk lust ze ook al niet :? net als haar broers.

Toevallig aten we vandaag pannenkoeken, daar zit dan wel wat melk in natuurlijk.
:crazy:
Annemarie

Re: melk en andere zuivel

Bericht door Annemarie »

De "norm" is maximaal 3 bekers!
Ves

Re: melk en andere zuivel

Bericht door Ves »

Annemarie schreef:De "norm" is maximaal 3 bekers!
en er is dus geen minimumnorm?
Annemarie

Re: melk en andere zuivel

Bericht door Annemarie »

Ves schreef:
Annemarie schreef:De "norm" is maximaal 3 bekers!
en er is dus geen minimumnorm?
Die is mij niet bekend. Neem aan dat het je niet om de zuivel, maar om het calcium gaat. Misschien eet of drinkt hij wel andere dingen waar dit in zit.
Ves

Re: melk en andere zuivel

Bericht door Ves »

Hij eet op zich verder goed hoor, en gevarieerd, dus echte zorgen maak ik me niet. Het is een gedachte die wel eens door me heen gaat nu hij niet zo veel meer bij mij drinkt; zou ik daar eigenlijk niet meer op moeten gaan letten...?
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2316
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: melk en andere zuivel

Bericht door Petra »

Annemarie schreef:De "norm" is maximaal 3 bekers!
maximaal?
vanwege groeihormonen oid? Myrthe komt de laatste tijd makkelijk aan meer....
dan zou ik daar wat op moeten gaan letten en haar alternatieven moeten bieden tijdens de boterham.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
wennetje

Re: melk en andere zuivel

Bericht door wennetje »

Koeien drinken het zelf ook niet :mrgreen:
Maar mensen zijn ook geen koeien :mrgreen:
maximaal?
vanwege groeihormonen oid?
Nee, voornaamste reden is dat meer melk de eetlust bederft. Groeihormonen zitten tegenwoordig echt niet meer in vlees en zuivel.
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2316
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: melk en andere zuivel

Bericht door Petra »

wennetje schreef:Nee, voornaamste reden is dat meer melk de eetlust bederft. Groeihormonen zitten tegenwoordig echt niet meer in vlees en zuivel.
Oh, als dat het probleem is....
Myrthe schuift haar boterhammen net zo snel naar binnen als dat ze haar melk drinkt. Dat is geen probleem dus.
Avondeten is niet veel hier, maar daarbij wordt hooguit wat water gedronken.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
mama van b en c

Re: melk en andere zuivel

Bericht door mama van b en c »

daar heb ik men og nooit druk om gemaakt. Je kan heter toch iet ingieten
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4153
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: melk en andere zuivel

Bericht door Gerrie »

Ik heb geen idee.
Ik maak me er niet echt druk om, mijn man wel.
Hanna en Esther drinken geen melk, heel soms chocomelk en/of joki. Wel lusten ze graag een zuiveltoetje, maar dat doen wij niet elke maaltijd.
Mirjam lust wel melk, maar wil het niet altijd. Mirjam eet minder vaak dan de andere 2 meiden een zuiveltoetje.

Ikzelf nuttig helemaal geen zuivel. Soms een beetje kaas, wel boter op brood.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: melk en andere zuivel

Bericht door Liesje28 »

wennetje schreef:[Nee, voornaamste reden is dat meer melk de eetlust bederft. Groeihormonen zitten tegenwoordig echt niet meer in vlees en zuivel.
Maar het menselijke lichaam blijft niet gebouwd op het nuttige van veel hoeveelheden zuivel, en er zijn wel degelijk onderzoeken en consequenties gevonden. het vele nuttige van zuivel wordt in verband gebracht met het feit dat kinderen steeds eerder in de puberteit raken. Ook het feit dat we steeds langer worden is een resultaat van veel zuivel consumeren. voor meisjes is er daarmee een hoger risico op borstkanker. Plus dat zo vroeg in de puberteit raken met bijbehorende gevoelens en emoties voor jonge kinderen vaak moeilijk te hanteren is.

Dit is uitgebreid onderzocht in Japan. Voor 1945 was daar geen of nauwelijks melkconsumptie. Deze gewoonte werd meegebracht door de Amerikanen tijdens de oorlog. Vanaf 1946 is daar in een grootschalig onderzoek gevraagd naar eetgewoontes, gewicht, lengte, menstruatie en kanker. In 1946 was het gemiddelde 12-jarige Japanse meisje 1.37 lang en woog iets meer dan 35 kilo. In 1975, na het aanpassen van voeding aan zuivel en vlees, was dat zelfde meisje 12 cm langer, en 9,5 kilo zwaarder. De eerste menstruatie lag in 1946 op de leeftijd van 15.2 jaar, in 1975 was dat maar liefst DRIE jaar eerder.

De hoeveelheid kunstmatige hormonen vermindert dan wel, ook de natuurlijke, lichaamseigen hormonen die een koe in de melk stopt (oestrogeren, progesteron) zijn niet geschikt voor een mensenlichaam. Koeienmelk is afgestemd en geschikt voor een koe, mensenmelk afgestemd voor een mens. Zo simpel is het eigenlijk.
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: melk en andere zuivel

Bericht door Kimmie »

Tja melk of geen melk... weet niet of ik er iets mee zou doen... ik probeer bij P uck karnemelk te beperken tot 1x dgs een glaasje en een toetje... melk alleen voor de pap maar zie wel effect op der huid als ze meer zuivel binnen krijgt...


misschien een erg 'blonde' vraag... geld dat ook voor de zure melkproducten? Of is dat door de bewerking ervan weer anders? Daar lees ik niets over terug, of bedoelen ze dan gewoon 'alle' melkproducten?
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Gebruikersavatar
Liselotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2129
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:07 pm

Re: melk en andere zuivel

Bericht door Liselotte »

In de landen waar de meeste melk wordt gedronken komt ook de meeste botontkalking voor. (o.a. Amerika en Nederland)

Er is wel eens een programma geweest (Zembla oid) dat de macht van de melkindustrie liet zien. Hoe wij door 'Melk moet', 'melk de witte motor' en 'Joris Driepinter' zijn gaan geloven in de mythe van zuivel. Wij hebben wel melk in huis en drinken een pak per week met zijn drieën. Dat gaat ook door de aardappelpuree en pannenkoeken enz. Mijn man drinkt liever Arla yoghurtdrank.

Ik zou me er niet druk over maken. Een schepje spinazie en een likje pindakaas extra en klaar ben je.
Mama van I lias (31-10-2005), N oor* (8-10-2011) en D aniël (18-09-2012)
wennetje

Re: melk en andere zuivel

Bericht door wennetje »

Liesje28 schreef:
wennetje schreef:[Nee, voornaamste reden is dat meer melk de eetlust bederft. Groeihormonen zitten tegenwoordig echt niet meer in vlees en zuivel.
Maar het menselijke lichaam blijft niet gebouwd op het nuttige van veel hoeveelheden zuivel, en er zijn wel degelijk onderzoeken en consequenties gevonden. het vele nuttige van zuivel wordt in verband gebracht met het feit dat kinderen steeds eerder in de puberteit raken. Ook het feit dat we steeds langer worden is een resultaat van veel zuivel consumeren. voor meisjes is er daarmee een hoger risico op borstkanker. Plus dat zo vroeg in de puberteit raken met bijbehorende gevoelens en emoties voor jonge kinderen vaak moeilijk te hanteren is.

Dit is uitgebreid onderzocht in Japan. Voor 1945 was daar geen of nauwelijks melkconsumptie. Deze gewoonte werd meegebracht door de Amerikanen tijdens de oorlog. Vanaf 1946 is daar in een grootschalig onderzoek gevraagd naar eetgewoontes, gewicht, lengte, menstruatie en kanker. In 1946 was het gemiddelde 12-jarige Japanse meisje 1.37 lang en woog iets meer dan 35 kilo. In 1975, na het aanpassen van voeding aan zuivel en vlees, was dat zelfde meisje 12 cm langer, en 9,5 kilo zwaarder. De eerste menstruatie lag in 1946 op de leeftijd van 15.2 jaar, in 1975 was dat maar liefst DRIE jaar eerder.

De hoeveelheid kunstmatige hormonen vermindert dan wel, ook de natuurlijke, lichaamseigen hormonen die een koe in de melk stopt (oestrogeren, progesteron) zijn niet geschikt voor een mensenlichaam. Koeienmelk is afgestemd en geschikt voor een koe, mensenmelk afgestemd voor een mens. Zo simpel is het eigenlijk.
Ik reageerde alleen op de reden voor voedingscentrum om een maximum aan te raden.

Een vergelijking van het Nederlandse ras met het Japanse ras is overigens niet mogelijk, daarom kan bovenstaand onderzoek niet klakkeloos op de Nederlandse populatie worden losgelaten. Hoe valide het onderzoek is kan ik ook niet beoordelen, er is veel bagger te vinden in onderzoeksland.
Feit is wel dat het al dan niet nuttigen van melk (koemelk, geitenmelk, sojamelk, whatever) discutabel is. Ik ben groot geworden vrijwel zonder omdat ik het niet lust en tot mijn 20e ongeveer misselijk werd van melkproducten dus ik geloof ook niet dat het zo ontzettend nodig is.
Plaats reactie