voedingsvraagjes *vpk gesproken*

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mama van b en c

voedingsvraagjes *vpk gesproken*

Bericht door mama van b en c »

Even wat vragen hoor (waarom veranderen de richtlijnen zo vaak... :? )

G. is nu 4 maanden. Het gaat hartstikke goed met hem. Hij drinkt zowat elke 4 uur bij mij. Rond half 11 's avonds maak ik hem wakker en dan slaapt hij als ik hem niet wek al tot een uur of half 9. Als B. naar school moet maak ik hem rond half 8 wakker. Hij zit dus op zo'n 5 voedingen.

Nu ben ik afgelopen week bij het CB geweest en hij groeit goed. Volgt mooi de middellijn voor zowel lengte als gewicht. Volgens hen is de richtlijn nu ook bij bv met 4 maanden met bijvoeding te beginnen. Ik zie dit echter niet zitten. Heb het idee dat de bv dan terug kan gaan lopen en ik vind het gewoon niks ook wat ik in het verleden heb gelezen over meer risico op allergieën als je eerder met bijvoeding begint.

Zijn er hier mensen die voor de 6 maanden met bijvoeding starten in combinatie met bv?

En volgense de verpleegkundige zou 4 voedingen ook al voldoende zijn. Ik weet dat dit zo is bij kv. Ik ben echt als de dood dat mijn productie instort. Bij B. ben ik rond 6,5 maand over gegaan naar 4 voedingen + bijvoeding (op advies van de arts omdat B. geen bijvoeding wilde eten :roll: , tja ik wist toen ook niet beter...)

Zijn er hier mensen (en baby's) die voldoende hebben aan 4 x bv?
Laatst gewijzigd door mama van b en c op di jun 19, 2012 9:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: voedingsvraagjes

Bericht door kaatje71 »

ik vind het eigenlijk ook wel gek dat baby`s eigenlijk worden verplicht om met kunstvoeding de hoeveelheid die ze mogen hebben over een dag in 4 keer te drinken.
Het lijkt me met kunstvoeding toch goed genoeg om de hoeveelheid aan te geven die een kindje per dag mag/moet hebben en het dan aan de kind en de ouders over te laten hoeveel voedingen dat zouden moeten zijn.

Maar goed, op beide vragen is het antwoord nee voor mij. Bijvoeden met 6 maanden en we zitten nu pas zo`n beetje op 4 voedingen per dag.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
maartje12
J&J SANTORINI
Berichten: 2882
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: voedingsvraagjes

Bericht door maartje12 »

Apart, hier is op het cb niks vermeld van nieuwe richtlijnen hoor. Ik heb stug volgehouden tot de 6 maanden voor ik met bijvoeding ben begonnen (en dat was nog maar een paar dagen geleden :D ).

De rest van de vraag kan ik je niet bij helpen helaas.
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: voedingsvraagjes

Bericht door Mare »

Mijn eerste ingeving: Laat je niet gek/onzeker maken!

De meningen over eerder bijvoeden zijn volgens mij nog steeds verdeeld. Ik neig naar de 6 maanden of eigenlijk naar kijken naar je kind. Eerste voorwaarde: mijn kind kan zelf rechtop zitten. Tweede voorwaarde: mijn kind is zelf in staat eten naar zijn mond te brengen. Tja ik ben nogal overtuigd van rapley.

Met een kind dat allergieën heeft en pas na 12 maanden een beetje is gaan eten kan ik mij ook echt niet voorstellen om al zo vroeg te beginnen. Je melk is nog lang voldoende!!! David heeft echt het eerste jaar bijna niet gegeten, lees een hapje hier een hapje daar, meer niet en zat toch altijd boven het gemiddelde met zijn gewicht (en onder het gemiddelde met zijn lengte :P )

Over het aantal voedingen: Laat je niet gek maken!!!

Ieder kind is anders. Het is zo afhankelijk van hoeveel je kind per keer drinkt. Zeker nu het warmer wordt heb je kans dat hij vaker kleine slokjes wilt drinken en dat is juist goed. Er zijn vast kinderen die al genoeg hadden aan 4 voedingen op deze leeftijd, maar kijk naar G. Wat heeft hij nodig? Daar kan geen mens beter over oordelen dan jij!

edit: oh en als je twijfelt: lees maar lekker op borstvoeding.com of het bijvoedingsforum of google rapley ;)
Dus mijn conclusie: ga verder zoals je nu doet en volg je hart :D
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Floor83
J&J SANTORINI
Berichten: 1251
Lid geworden op: do jul 29, 2010 2:48 pm

Re: voedingsvraagjes

Bericht door Floor83 »

Mare schreef:Mijn eerste ingeving: Laat je niet gek/onzeker maken!

De meningen over eerder bijvoeden zijn volgens mij nog steeds verdeeld. Ik neig naar de 6 maanden of eigenlijk naar kijken naar je kind. Eerste voorwaarde: mijn kind kan zelf rechtop zitten. Tweede voorwaarde: mijn kind is zelf in staat eten naar zijn mond te brengen. Tja ik ben nogal overtuigd van rapley.

Met een kind dat allergieën heeft en pas na 12 maanden een beetje is gaan eten kan ik mij ook echt niet voorstellen om al zo vroeg te beginnen. Je melk is nog lang voldoende!!! David heeft echt het eerste jaar bijna niet gegeten, lees een hapje hier een hapje daar, meer niet en zat toch altijd boven het gemiddelde met zijn gewicht (en onder het gemiddelde met zijn lengte :P )

Over het aantal voedingen: Laat je niet gek maken!!!

Ieder kind is anders. Het is zo afhankelijk van hoeveel je kind per keer drinkt. Zeker nu het warmer wordt heb je kans dat hij vaker kleine slokjes wilt drinken en dat is juist goed. Er zijn vast kinderen die al genoeg hadden aan 4 voedingen op deze leeftijd, maar kijk naar G. Wat heeft hij nodig? Daar kan geen mens beter over oordelen dan jij!

edit: oh en als je twijfelt: lees maar lekker op borstvoeding.com of het bijvoedingsforum of google rapley ;)
Dus mijn conclusie: ga verder zoals je nu doet en volg je hart :D
Nina, bedankt vorm het typen, ik dacht precies het zelfde.

Echt, doorgaan zoals nu, en je zeker niet gek/onzeker laten maken hoor!!!
Conny, mama van S0phie 10 april 2009 en Tyg0 1 maart 2011
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: voedingsvraagjes

Bericht door Mare »

Ik ben hiervoor zelfs even achter de pc gaan zitten omdat ik het te ingewikkeld vond om via mijn mobiel te typen :P
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: voedingsvraagjes

Bericht door Hemmie »

Hier inderdaad ook kinderen die het eerste jaar niets van de bijvoeding moesten hebben, en allebei groeiden goed en kerngezond, dus alleen daarom al zie ik niet in waarom je al zo vroeg zou moeten bijvoeden. En volgens mij is het inderdaad nog steeds een discussiepunt, ik ben benieuwd wat ze hier zeggen (al ga ik toch tot 6 maanden wachten).
4 voedingen per dag klinkt mij zo gek in de oren, ik heb zelf ook echt wel meer dan 4 eet-/drinkmomenten per dag. Maar goed, mijn kinderen zaten op die leeftijd nog wel op 10 voedingen per dag denk ik... Als het bij jullie zo lekker loopt, waarom zou je dan moeilijk doen om 1 voeding te minderen, laat ze dan eerst maar eens uitleggen waarom dat beter zou zijn.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3503
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: voedingsvraagjes

Bericht door Appendix »

Hemmie schreef:4 voedingen per dag klinkt mij zo gek in de oren, ik heb zelf ook echt wel meer dan 4 eet-/drinkmomenten per dag.
wzz
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: voedingsvraagjes

Bericht door Truus »

Wat?!

Het consultatiebureau leeft nog in de jaren 70 geloof ik. Vijf voedingen is al niet zo veel met bv, maar als jullie het er goed op doen, is het voor jullie dus prima. :D M/irre deed dat toentertijd ook, L/otta was meer van vaker kleine beetjes.
En bijvoeding lekker pas vanaf 6 maanden hoor!
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: voedingsvraagjes

Bericht door Ester »

Het advies van de WHO is nog altijd 6 mnd exclusief bv. Dit wordt ieder jaar heroverwogen nav nieuwe wetenschappelijke inzichten. De onderzoeken waaruit bleek dat het beter is met 4 maanden al te starten met bijvoeding zijn afgelopen jaar meegenomen in deze overweging, maar waren niet voldoende overtuigend om het advies te wijzigen. Tegenover deze onderzoeken zijn namelijk een heleboel andere recente onderzoeken die het nut van 6 maanden excl borstvoeding wel aantonen.

Kwalijk dat een CB verpleegkundige haar adviezen aanpast door iets wat ze heeft horen zeggen. Ze behoort zich te houden aan de WHO-adviezen. Dat zou hetzelfde zijn wanner er nu media-aandacht zou worden gegeven aan een onderzoek die beweert dat buikslapen juist voor minder wiegendood zorgt dan rugslapen. Een verpleegkundige mag dan ook niet op eigen houtje haar advies wijzigen. Volgens mij is dit hét probleem op veel CB's, iedereen doet maar wat n.a.v. wat ze om zich heen horen.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Mamarielle
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:16 pm

Re: voedingsvraagjes

Bericht door Mamarielle »

wow, 4 voedingen, ik kan me echt helemaal niet voorstellen dat Aron dat nu zou doen, die zit nog wel aan 10 voedingen... Maar dat is dan ook wel weer het andere uiterste misschien :wink: Maar ik ben ook niet anders gewend eigenlijk, met jongens die elke 2 a 3 uur drinken zowel overdag als 's nachts.
Ik zou echt gewoon zo doorgaan als je nu doet, zeker als dat voor jou ook het beste voelt.
Ik ga zelf ook rond de 6 maanden beginnen met bijvoeding (wat ze op ons cb trouwens nog wel gewoon adviseren) en dan via Rapley. Maar dan kan ik me heel goed voorstellen (als hij ook wat dat betreft hetzelfde als z'n broers is :wink: ) dat hij de eerste maanden nog niet veel binnenkrijgt, de eetmomenten zullen in ieder geval nog geen voeding vervangen.
Ik zou dus lekker zo doorgaan (en geniet van je nachten, wat heerlijk zeg dat hij zo goed slaapt!)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: voedingsvraagjes

Bericht door Ana »

ik heb nooit naar het cb gehoeven en hier op de kinderafdeling bemoeien ze zich amper met hoe je je kindje voedt, ze moedigen je alleen erg aan als je bv blijft geven. maar ik kan me voorstellen dat ze je erg onzeker maken.
Maar trek je er niets van aan hoor. Gewoon die 6 maanden aanhouden en voeden op verzoek - op de manier waarop het jullie beide het beste past!

die nieuwe richtlijnen komen dacht ik niet van WHO? of wel?
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Chabeli

Re: voedingsvraagjes

Bericht door Chabeli »

grappig, bij ons hebben ze juist de richtlijnen aangepast naar de 6 maanden grens, ook voor kv. En 4 voedingen?? Sara dronk volgens mij toen echt nog wel 7 a 8 keer. Bij mij werd er ook niet naar gevraagd. Ze vroeg of ik bv gaf en op verzoek en dat was prima.

Gewoon je eigen gevoel volgen hoor!
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13431
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: voedingsvraagjes

Bericht door Chantal »

hier begonnen ze ook pas met 6 maanden over bijvoeding hoor! of het nou bv of kv was.
mark drinkt 4 of 5 x per dag, maar sinds een paar weken wel met wat te eten erbij.
als hij een kort slaapje heb gehad, begin ik met een hapje eten. heeft hij lang geslapen en is er al 4 uur voorbij sinds de laatste keer melk, dan krijgt hij eerst melk.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
wennetje

Re: voedingsvraagjes

Bericht door wennetje »

BV is op verzoek dus terugbrengen naar 4 voedingen? Wat een onzin? Als hij het zelf zou ophogen mag je daar ook gewoon in mee gaan.
Bijvoeding vanaf 6 maanden, dat is niet veranderd maar ik hoorde laatst ook iemand die dat vrolijk is gaan doen bij 4 maanden omdat dit mocht van het CB. Verplicht bijscholen die hap.
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2769
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: voedingsvraagjes

Bericht door marije1977 »

Ik heb ook al meerdere malen, van mensen uit verschillende plaatsen, gehoord dat de richtlijnen zijn aangepast. Maar ach, dat het cb niet naar de WHO richtlijnen kijkt is niets nieuws.

Over 4 voedingen per dag... Neline voedde ik op verzoek, zij sliep vanaf 21/2 week klokje rond, was tevreden en groeide goed en dronk na een paar maanden elke vier uur. Zo kwam ik met vier maanden ook op maar vier keer per dag. Ik heb nooit een productiedip gehad. Vaker aanbieden leverde alleen maar strijd op. Madam wist al precies wat ze wilde en dan kon ik hoog of laag springen, maar ze bleef erbij. En dat is nog steeds zo.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
mama van b en c

Re: voedingsvraagjes

Bericht door mama van b en c »

Ik was niet van plan om te luisteren hoor :razz:

Ik vroeg me alleen af of er hier moeders waren die wel luisterde. Ik zal die WHO richtlijn eens opzoeken en die naar haar mailen :razz:

Ik snap nu wel waarom mijn buurvrouw haar meisje met 3,5 maand al peer zat te voeren :roll:

De verpleegkundige zei wel dat het een nieuwe richtlijn was omdat tegenwoordig veel moeders bij 6 maanden over gaan op kv en het dan beter is als ze ook al wat andere voedingsstoffen binnen hebben. Ik snap dat moeders dat dan ook doen, stoppen met bv.

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Ik kan hier steeds slechter tegen merk ik...
mama van b en c

Re: voedingsvraagjes

Bericht door mama van b en c »

@ Esther

heb je hier een link van? Ik kan niks vinden hierover
mama van b en c

Re: voedingsvraagjes

Bericht door mama van b en c »

In deze link staan alleen maar bronnen van 10 jaar terug. Is er geen resentere info? En anders mail ik haar gewoon of ze mij die info die zei heeft kan sturen.

Voelen jullie ook dat ik een beetje een pit bull word??? :evil:
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: voedingsvraagjes

Bericht door Hemmie »

Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12042
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: voedingsvraagjes

Bericht door Esther »

Mare schreef:Ik ben hiervoor zelfs even achter de pc gaan zitten omdat ik het te ingewikkeld vond om via mijn mobiel te typen :P
Jij = lief :mrgreen:
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: voedingsvraagjes

Bericht door nance74 »

En dat verschilt ook heel erg per cb blijkbaar. Ik kan me niet herinneren dat ze bij S enn gevraagd hebben naar het aantal voedingen en al helemaal niet zijn begonnen over bijvoeden met 4 maanden. Ze weten ook dat ik bv geef en bij M icah ook lang heb gevoed en welicht zijn zij wel bv minded.

bij de vorige controle van 7,5 maand heeftde arts ook niet gesproken over de hoeveelheden bv en bijvoeding.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
mama van b en c

Re: voedingsvraagjes

Bericht door mama van b en c »

ik heb inmiddels mijn verpleegkundige gesproken. Leuke discussie gehad! ze zei dat hun de adviezen van het voedingscentrum volgen, maar zover ik kan vinden adviseert het voedingscentrum ook gewoon 6 maanden uitsluitend bv. Vervolgens droeg ze aan dat het zois dat de meeste moeders stoppen bij 6 maanden en over op kv en starten met bijvoeding is niet goed, daar heeft ze een punt! vervolgens beweerde ze dat het voor het ontstaan van allergien niet erg is vroeg met bijvoeden te beginnen. vervolgens beweerde ze ook nog dat de voordelen van bv na het half jaar niet bewezen zijn!!! Toen ben ik de discussie maar gestopt! ik snap niet dat zij in hun adviezen al uit gaan van het stoppen met bv in plaats van te wijzen op de voordelen. Van geen enkel onderzoek naar hun adviezen kon ze me verwijzen overigens. ik zei al dat die onderzoeken vast gesponserd zijn door nutri-piep....
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12572
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: voedingsvraagjes *vpk gesproken*

Bericht door monika »

Groot gelijk volg je eigen plan maar. Als je op het bv forum leest zijn de verwijzingen naar de laatste literatuur nog steeds: bv op verzoek, bijvoeding na 6 maanden en met 12 maanden hoeft een kindje pas op 25% voedsel inname van vaste voeding te zitten.

5 voedingen lijkt mij niet veel, dus 4 al helemaal niet, maar als je kindje het goed doet en 5 voedingen haalt op verzoek zou ik daar lekker op blijven zitten.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: voedingsvraagjes *vpk gesproken*

Bericht door Liesje28 »

Toevallig is een stukje hiervan nog aan de orde geweest op de VBN scholingsdag zaterdag; het lijkt namelijk nu zo te zijn dat een kindje dat op één merk kunstvoeding groot wordt te korten opbouwt van het een of ander, omdat de samenstelling gewoon net niet perfect is, en altijd eenzijdig. Dus een kv kindje zou bij wijze van spreke óf elke twee maanden een ander merk kv moeten krijgen (dat van samenstelling net weer anders is), of dus al eerder bijvoeding moeten krijgen. Maar voor bv zijn de adviezen ongewijzigd voor zover mij bekend is..
Laatst gewijzigd door Liesje28 op wo jun 20, 2012 8:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: voedingsvraagjes *vpk gesproken*

Bericht door Ana »

Dat is ook interessant Liesje... en dat wisselen van kv-merk veroozaakt toch ook vaak problemen bij het kindje? Nou ik ga maar weer lekker bv geven straks.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: voedingsvraagjes *vpk gesproken*

Bericht door nance74 »

Liesje28 schreef:Toevallig is een stukje hiervan nog aan de orde geweest op de VBN scholingsdag zaterdag; het lijkt namelijk nu zo te zijn dat een kindje dat op één merk kunstvoeding groot wordt te korten opbouwt van het een of ander, omdat de samenstelling gewoon net niet perfect is, en altijd eenzijdig. Dus een kv kindje zou bij wijze van spreke óf elke twee maanden een ander merk kv moeten krijgen (dat van samenstelling net weer anders is), of dus al eerder bijvoeding moeten krijgen. Maar voor bv zijn de adviezen ongewijzigd voor zover mij bekend is..
Dit is ook wat hoorde van de moeders van de zwangerschapsgym (die ik later weer sprak) en met 4 maanden al gingen bijvoeden. Eén moeder vertelde ook dat het te maken had met de eenzijdige smaak. Bvkindjes krijgen natuurlijk allerlei smaakjes in de melk.

Gister weer op het bureau geweest met S enn. Ik maakte een terloopse opmerking dat hij nog bv kreeg. Werd niks over gezegd. WEinig over bijvoeding trouwens. Ik heb het idee dat ze het wel prima vond zolang het kind goed groeit en voldoende binnen krijgt.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: voedingsvraagjes *vpk gesproken*

Bericht door Nanda »

ik gaf op die leeftijd geen bv meer, maar jeremy kreeg gewoon kv op verzoek, dus als hij 6x om de fles vroeg kreeg hij 6x de fles. Hij regelde het allemaal zelf. hij dronk nooit meer dan de max. hoeveelheid per dag.
vorig jaar was het dus nog vanaf 6 maanden bijvoeden ook met kv. Hier heb ik me aan gehouden. En jeremy eet alles.
aan het begin ook niet veel maar ik geloof erin dat een kindje pakt wat hij nodig heeft op dat moment.

dus wat je al besloten hebt, lekker je eigen gevoel volgen!
Trotse mama van J en T
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4934
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: voedingsvraagjes *vpk gesproken*

Bericht door Annet »

daarnaast vraag ik me af of bijvoeden zo natuurlijk is bij 4 mnd, het nl zo pureren dat het vloeibaar is en bijna gedronken kan worden.
Als je kindje goed groeit en helder etc blijft is 4/5 voedingen geen probleem lijkt mij, alhoewel ik moet toegeven dat ik toen zelf wel erg onzeker was geworden hierover, maar ja op verzoek is op verzoek, ik zou eerder bij geven dan zelf gaan minderen, tenzij de situatie anders is natuurlijk.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Plaats reactie