Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
wennetje

Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door wennetje »

Joris heeft een paar weken na zijn ab kuur weer een urineweginfectie. Heb nu verwijzing naar kinderarts. Even voor mijn eigen voorbereiding, wat zijn dan de standaard onderzoeken/stappen? Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12042
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door Esther »

Als je geen reacties krijgt, moet je me even pb'en, dan kan ik het mijn zusje vragen (net co-schap urologie gedaan). Zij weet er vast meer over.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Suuz

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door Suuz »

Ze kunnen gaan kijken wat er achter blijft in de blaas na het plassen met een echo.
En zo dus een van de oorzaken kunnen vinden. Ze kunnen ook evt een kijkonderzoek doen (onder narcose hoor) en dan kijken ze met een kleine camera of er binnen iets niet goed zit.

Maar je kan beter gewoon daar heen gaan en dan zegt hij vanzelf wat er moet gaan gebeuren.. Zoiets als een echo en onderzoek moet toch gepland worden. Dus dat is niet gelijk bij de eerste afspraak.
Gebruikersavatar
m-v-Lara/Ilse
J&J SANTORINI
Berichten: 2144
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:14 pm

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door m-v-Lara/Ilse »

Cranberrysap schijnt er goed tegen te zijn.
Els, mama van L@ra (11 jaar) en I(se (9 jaar)
wennetje

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door wennetje »

m-v-Lara/Ilse schreef:Cranberrysap schijnt er goed tegen te zijn.
Klopt maar een recidiverende urineweginfectie bij een jongetje duidt vaak op een anatomische afwijking, daar kan geen cranberrysap tegenop.
Gebruikersavatar
m-v-Lara/Ilse
J&J SANTORINI
Berichten: 2144
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:14 pm

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door m-v-Lara/Ilse »

Oke, dat wist ik niet idd.
Els, mama van L@ra (11 jaar) en I(se (9 jaar)
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door Nanda »

Meestal wordt dan een echografie van de urinewegen (nier en blaas) verricht. Een plasdagboek waarin gedurende 24 uur wordt bijgehouden wanneer en hoeveel het kind plast, geeft de arts een goede indruk over het plasgedrag.


dit vond ik op de website: allesoverurologie.nl/kinderen/urineweginfecties
Trotse mama van J en T
Gebruikersavatar
Althea
J&J SANTORINI
Berichten: 3565
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:45 pm

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door Althea »

Bij I.sis was dit:
- preventief AB in afwachting van verder onderzoek
- verder onderzoek hield in: echo blaas + een ander onderzoek waarvan ik de naam vergeten ben maar waarbij een radioactieve stof werd ingespoten en dan gekeken werd of er urine terugvloeide vanuit blaas naar nieren

Bij I.sis bleek alles in orde dus de preventie AB mocht gestopt worden. Wel hebben we nog heel vaak de urine laten controleren als ze weer eens koorts had zonder verdere symptomen.
Althe@, mv I.sis (nov 2005)
wennetje

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door wennetje »

Het is dat Joris nog niet zindelijk is dat ik het belangrijkste herken: de geur van zijn ochtendluier en het stuk gaan van zijn huid. Verder zijn de symptomen erg vaag: vermoeidheid, verminderde eetlust en uitermate moeilijk gedrag. Allemaal zaken die ook bij een 3-jarige in de groei kunnen passen. Tekenen van zindelijkheid zijn er wel dus straks ben ik mijn graadmeters kwijt.
Vroeg me al af wat ze zouden doen tot onderzoeken afgerond zouden zijn maar preventief AB vind ik wel heftig :( ben al niet zo'n AB-fan, ondermijnt zijn weerstand enorm.

Plasdagboek kan ik alvast gaan bijhouden natuurlijk, hebben we dat maar binnen!
Suuz

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door Suuz »

wennetje schreef:Het is dat Joris nog niet zindelijk is dat ik het belangrijkste herken: de geur van zijn ochtendluier en het stuk gaan van zijn huid. Verder zijn de symptomen erg vaag: vermoeidheid, verminderde eetlust en uitermate moeilijk gedrag. Allemaal zaken die ook bij een 3-jarige in de groei kunnen passen. Tekenen van zindelijkheid zijn er wel dus straks ben ik mijn graadmeters kwijt.
Vroeg me al af wat ze zouden doen tot onderzoeken afgerond zouden zijn maar preventief AB vind ik wel heftig :( ben al niet zo'n AB-fan, ondermijnt zijn weerstand enorm.

Plasdagboek kan ik alvast gaan bijhouden natuurlijk, hebben we dat maar binnen!
Dan niet alleen de hoeveelheid plas opmeten, maar ook hoeveel hij drinkt en de tijden wanneer er geplast en gedronken is. Ook ontlasting is meestal genoteerd er op.

Wat ik deed met de ochtend luier.. was een lege luier opmeten en dat aftrekken van de ochtend luier. ;)
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door TinekedH »

Ah....deze heb ik afgelopen jaar bij de hand gehad :) Wat ze doen is inderdaad plasgedrag in kaart brengen (ook ontlasting). Plasdagboek was bij ons in combinatie met een "plasklas" waarbij je een middag in het ziekenhuis bent en dan drinkt je kind heeeeeeeeeel veel (en plast het dus ook heel veel :P) Drie keer plassen waarbij alles geregistreerd wordt, kracht van de straal, plast het kind in 1 keer én plast het kind goed uit? Daarna (elke keer) een echo van de blaas om te kijken of de blaas goed is leeggeplast. (niet goed leegplassen kan bijvoorbeeld een infectie veroorzaken).

Tussendoor ben ik strak en regelmatig op controle geweest bij de kinderarts. Dat was ook omdat mijn dochter urineweginfecties bleef houden!

Mijn geweldige dochter had behoorlijke zware infecties gehad en moest daarom (maar ik geloof dat dat ook redelijk standaard is!) een half jaar ná de laatste infectie ook nog een nieronderzoek met contrastvloeistof (naam even vergeten). Dat was een dagopname en veel gedoe, contrastvloeistof wat in moet werken, infuus én uiteindelijk heel lang stil in zo'n apparaat liggen.

Maar: mijn dochter heeft het allemaal heel goed doorstaan er zijn ook niet echt bijzonderheden uit de onderzoeken gekomen! Maar; vervelend is het wel! Ik dacht in eerste instantie trouwens wel, wat een gedoe om een infectie... maar het schijnt écht niet goed te zijn als een kind terugkerend urineweginfecties heeft! In ieder geval sterkte met alle onderzoeken en houdt ons op de hoogte! :)

Trouwens... die plasklas zullen ze niet bij een 3-jarige doen; dat gaat niet lukken; mijn dochter was tijdens het onderzoek 5 nét 6 en dat was al uitzonderlijk jong!
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
wennetje

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door wennetje »

Suuz schreef:
wennetje schreef:Het is dat Joris nog niet zindelijk is dat ik het belangrijkste herken: de geur van zijn ochtendluier en het stuk gaan van zijn huid. Verder zijn de symptomen erg vaag: vermoeidheid, verminderde eetlust en uitermate moeilijk gedrag. Allemaal zaken die ook bij een 3-jarige in de groei kunnen passen. Tekenen van zindelijkheid zijn er wel dus straks ben ik mijn graadmeters kwijt.
Vroeg me al af wat ze zouden doen tot onderzoeken afgerond zouden zijn maar preventief AB vind ik wel heftig :( ben al niet zo'n AB-fan, ondermijnt zijn weerstand enorm.

Plasdagboek kan ik alvast gaan bijhouden natuurlijk, hebben we dat maar binnen!
Dan niet alleen de hoeveelheid plas opmeten, maar ook hoeveel hij drinkt en de tijden wanneer er geplast en gedronken is. Ook ontlasting is meestal genoteerd er op.

Wat ik deed met de ochtend luier.. was een lege luier opmeten en dat aftrekken van de ochtend luier. ;)
En dat is precies hetgeen ik van plan was!
Suuz

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door Suuz »

TinekedH schreef:
Trouwens... die plasklas zullen ze niet bij een 3-jarige doen; dat gaat niet lukken; mijn dochter was tijdens het onderzoek 5 nét 6 en dat was al uitzonderlijk jong!
Helaas hier ook deze ervaring. We hebben net een week afgerond op de "pipo poli" en hij is de jongste ooit. En het was nog een hele discussie geweest of hij mocht komen. Zoon is nu dan 5 jaar en 4 maanden, hij heeft het goed opgepakt waar ze erg verbaasd over waren. Maar wij waren wel begonnen met 3 jaar.. dus lang traject.
wennetje

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door wennetje »

Plasklas klinkt idd niet iets wat Joris zou kunnen. Heeeeeeeeel veel drinken gaat 'm al niet worden en daarnaast ben ik blij als hij in een po plast maar het belandt gerust ook op de vloer of dus in een luier, weinig te meten dan.

Dat steeds een infectie niet goed is begrijp ik wel, Gedurende infectie stagneert ontwikkeling van Joris ook meteen weer dus op deze manier wordt zijn achterstand alsmaar groter.
wennetje

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door wennetje »

11 juli afspraak, sneller dan verwacht dus dat is fijn.
Vandaag begonnen met plasdagboek maar dat is nog niet eenvoudig....want nu ben ik vergeten te vragen of hij vanmorgen nu wel of niet had geplast (uurtje kinderopvang op de sportschool) toen ze naar de WC gingen :-(
Gebruikersavatar
Liselotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2129
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:07 pm

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door Liselotte »

Ik heb een keer gelezen dat bij jongens en mannen ''het staand plassen'' voor een blaasontsteking e.d. kan zorgen omdat de blaas niet helemaal leegraakt als je staat (bij vrouwen ook niet, maar die staan meestal niet). Nu is jouw zoon nog niet zindelijk, maar dan kan hij natuurlijk nog wel staand in zijn luier plassen.
Mama van I lias (31-10-2005), N oor* (8-10-2011) en D aniël (18-09-2012)
wennetje

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door wennetje »

Maar dit wordt voldoende afgewisseld met zittend (oa ook op de po) en liggend plassen dus een paar keer per dag wordt zijn blaas wel goed leeggeplast.
wennetje

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door wennetje »

2x 24 uur bijgehouden, waren ze blij mee. Vanmiddag wederom urine inleveren, nu breder onderzoek. Morgen al echo van blaas en nieren!
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: Wat is gebruikelijk bij recidiverende urineweginfecties?

Bericht door Nanda »

o fijn dat er nu doorgepakt wordt!
ik hoop dat ze de oorzaak kunnen vinden!
Trotse mama van J en T
Plaats reactie