Waarom slaapt hij zo weinig?!

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6800
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Waarom slaapt hij zo weinig?!

Bericht door Betje »

Victor werd alweer een paar ochtenden tussen 5 en 6 wakker. Gister had Peter er even helemaal geen zin in en heeft hem terug in bed gestopt waar hij toch nog een uurtje geslapen heeft. Maar vervolgens sliep hij overdag helemaal niet. En hij heeft het 's avonds tot half 9 volgehouden!
Ik had dus min of meer verwacht dat hij wel een beetje zou uitslapen maar nee hoor, om 6 uur werd ik weer besprongen.
Als hij overdag wel slaapt zijn we trouwens vaak tot een uur of half 10 aan het worstelen om hem zo ver te krijgen dat hij gaat slapen. En ja, dan net zo goed om 6 uur weer wakker.

Ik vind het zó lastig! Laatst lukte het dutje niet en stortte hij om 18.00 uur volledig in. Dan denk ik, hij kan echt nog niet zonder. Maar als ik kijk hoeveel uren hij 's nachts maakt zou ik dat dutje er graag af hebben met de hoop dat hij wat langere nachten gaat maken.
Iemand tips? Herkenning?
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Waarom slaapt hij zo weinig?!

Bericht door Mare »

Vooral herkenning. Al slaapt David al lang niet meer tussen de middag, behalve een keer in de auto. Gisteren was hij om half 5 wakker, maar sliep 's avonds pas weer om 19 uur. Best een lange dag met een oververmoeid kind :s
Later naar bed, eerder naar bed, wel of niet een middagdutje, het verandert er niets aan. Hij is gewoon een vroege vogel. Heel af en toe mogen wij uitslapen tot 6.30.

Mijn tip: accepteren en hopen dat het beter wordt. En 's avonds gaat David toch elke avond rond hetzelfde tijdstip naar bed ook al geeft hij aan niet moe te zijn. Het heeft even geduurd, maar inmiddels slaapt hij dan toch relatief snel. Tenzij hij nog na 3 uur heeft geslapen.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4153
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Waarom slaapt hij zo weinig?!

Bericht door Gerrie »

Zodra mijn kinderen 's avonds niet meer op een normale kindertijd in slaap vielen, ben ik echt de middagdutjes gaan afschaffen.
En, wat is weinig slaap? Ik denk dat het zo'n beetje op weekbasis moet kijken.

Mirjam slaap al vanaf 1,5 jaar geen middagslaapjes meer. 's avonds valt ze rond 19:30 in slaap en is eigenlijk altijd rond 06:15 uur wakker en daar redt ze het al zeker een half jaar op. Daarvoor was het inderdaad aan het einde van de middag iets minder gezellig, maar dat had ik wel over voor een rustig avondje.

Je hebt nou eenmaal kinderen die niet kunnen uitslapen. Ik heb er daar 3 van. Het went. Hoewel, Hanna ligt tegenwoordig nog wel eens wat langer in bed.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6800
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Re: Waarom slaapt hij zo weinig?!

Bericht door Betje »

Gerrie schreef:Zodra mijn kinderen 's avonds niet meer op een normale kindertijd in slaap vielen, ben ik echt de middagdutjes gaan afschaffen.
Maar hoe ging dat dan? Was het een paar dagen ellende en ging het daarna goed? Moet je daar even doorheen? Victor viel dus laatst na een dag zonder middagdut om 1800 bijna in slaap. We kregen hem met moeite nog zo ver dat hij wat ging eten, maar toen we hem daarna naar bed wilden brengen was hij helemaal overstuur. Gewoon té moe, denk ik. Dus dan denk ik al gauw dat hij heeft dat dutje nog nodig heeft. Maar misschien moet hij ook wennen?
Overigens gaan we ook nog op vakantie, dus investeren in iets is nu misschien niet zo handig?
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6800
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Re: Waarom slaapt hij zo weinig?!

Bericht door Betje »

Oh trouwens, dat hij niet uitslaapt vind ik niet onoverkomelijk, maar vóór 6 uur wakker vind ik wel vervelend.
Als hij ook nog eens 's avonds niet goed in slaap komt vind ik de nachten wel erg kort worden voor hem ook; hij zit nu op 8 - 9 uur!
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Ves

Re: Waarom slaapt hij zo weinig?!

Bericht door Ves »

Heel herkenbaar! En frustrerend soms. Ook hier altijd vroeg (tussen 5 en 6, vanochtend was het weer 5 uur :roll: ), onafhankelijk van hoe laat hij 's avonds in slaap valt... onbegrijpelijk. Kennelijk een interne wekker, die er geen rekening mee houdt hoeveel uren hij heeft geslapen :? . En ook hier moeite met het middagslaapje.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Waarom slaapt hij zo weinig?!

Bericht door Ana »

hier hetzelfde maar met een jonger kindje.
Ik probeer haar naar 1 slaapje overdag te krijgen. Maar dat lukt niet omdat ze s morgens om 5 uur/half 6 wakker is en dan dus gewoon desnoods in de kinderstoel in slaap valt rond 10 uur. Gisteren sliep ze van half 10 tot half 1 en heb ik haar met moeite opgehouden tot 6 uur maar langer ging echt niet. helaas om half 11 een zeer wakker, zingend kind... en vanochtend gewoon weer heel vroeg wakker.
Komt hier ook door de warmte en dat het zo vroeg licht is, denk ik, eerst sliep ze toch tot half 7.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Re: Waarom slaapt hij zo weinig?!

Bericht door Eve71ne »

Dit is gewoon een heel lastige fase. De ene dag zouden ze wel een dutje moeten doen, en de andere dag hebben ze daar helemaal geen behoefte aan. Ik heb vorige week Benthes´ middagdutje geschrapt. Het werd regelmatig dat zij pas tussen 21.00 of 22.00 ging slapen, dat vond ik te gek worden. Het lastigste is wel om uit die vicieuze cirkel te komen, laat slapen= overdag moe= op ongewenste tijdstippen in slaap vallen. Benthe deed-doet nu heel soms een powernapje tussendoor, dan valt ze even op de bank in slaap of in de buggy maar ik zorg ervoor dat ze sowieso minder dan een uur slaapt. En als het al te laat in de middag is als ze zit te knikkebollen dan hou ik haar wakker en zorg er dan voor dat ze om 18.30 op bed ligt. Als ze vervolgens erg vroeg wakker is dan kan ik daarmee wel leven, maar voor 6 uur is het nog geen ochtend hoor, da`s nog nacht :wink:
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Re: Waarom slaapt hij zo weinig?!

Bericht door SuzanneV »

Robin is een stukje ouder, maar de eerste weken zonder middagslaapje waren hier ook moeilijk. Inderdaad 's avonds rond etenstijd al instorten. Ook de namiddagen waren niet gezellig. Ik dacht dan ook dat hij blijkbaar toch een dutje nodig had, maar dat weigerde hij dan weer. 's Ochtends langer uitslapen lukte ook niet. Nu zijn we een tijdje verder en begint het er weer op te lijken. Robin wordt 's ochtends rond 6.30 uur wakker en gaat om 19.00 weer naar bed. Zonder oververmoeidheid of chagrijnigheid.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
lotte

Re: Waarom slaapt hij zo weinig?!

Bericht door lotte »

Herkenning. Juul is altijd al een slechte slaper geweest. Als baby 5 keer per nacht wakker, vroeg wakker, overdag hooguit 45 minuten achter elkaar slapen...om gek van te worden!
Op dit moment slaapt hij de nachten meestal wel door, maar sinds de zomertijd gaat hij erg laat slapen, op z'n allervroegst rond 9 uur en is 's morgens dan meestal rond half acht wakker. Maar het wordt regelmatig half tien, tien uur 's avonds, dus ook geen lange nachten.
Ik zit er niet (meer) zo mee. Hij mag van mij best nog even spelen 's avonds als hij aangeeft niet moe te zijn, maar ik zeg er wel duidelijk bij dat hij dan alleen moet spelen en dat doet hij dan ook altijd ontzettend lief.
Ik kan wel inschatten wanneer hij eigenlijk doodop is, of niet en aan de hand daarvan bepaal ik een uiterste bedtijd en dat spreek ik dan met hem af. "Je mag nog spelen tot de grote wijzer daar staat en dan naar bed."

Ik heb natuurlijk makkelijk praten, want Victor is wel erg vroeg wakker en daar zou ik ook niet blij mee zijn.

Maar het maakt zo'n verschil of je je er wel of niet druk om maakt. Als hij 's morgens te vroeg na een korte nacht vrolijk naast m'n bed staat en ik reageer chagrijnig: Ga slapen, het is veel te vroeg. Tja, dan is het drama. Als ik hem op dat moment lekker bij me in bed neem en de dag vrolijk begin, gaat het prima. Maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan :lol:
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6800
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Re: Waarom slaapt hij zo weinig?!

Bericht door Betje »

Bedankt voor jullie reacties.
Het gaat eigenlijk helemaal niet zo zeer om het laat slapen en vroeg wakker worden op zich. Het gaat me er om dat ik niet goed weet wat ik moet doen. Wel op bed leggen 's middags of niet? Het lijkt allebei een slecht idee. Als hij een powernapje van 15 minuten doet op de fiets bijvoorbeeld gaat het vaak wel goed. Maar om hem voor een kwartier in bed te liggen vind ik ook weer zo wat. Soms moet ik hem 's middags wakker maken omdat hij al 2 ligt te tukken! En heel soms gaat hij dan 's avonds ook gewoon slapen. Er lijkt gewoon geen peil op te trekken, of hij het nou nodig heeft of niet...
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Chabeli

Re: Waarom slaapt hij zo weinig?!

Bericht door Chabeli »

MIsschien heeft hij het niet meer elke dag nodig? Tomas slaapt nu een half jaar niet meer ''s middags. HIj slaapt 's nachts ook niet veel; om half 9 slaapt hij meestal en tussen half 6 en half 7 is hij weer wakker. Heeel af en toe is hij zo moe dat hij om 19 uur al slaapt of dat hij de volgende ochtend een uurtje meer pakt. Dan haalt hij het tekort weer eventjes een uurtje in.

Zou het helpen om hem, als hij erg moe is, een uurtje te laten slapen en dan wakker maken? En dan eventueel zijn middagslaap afbouwen?
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12572
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Waarom slaapt hij zo weinig?!

Bericht door monika »

Bij ons op het kdv hadden ze een systeem dat kindjes op een gegeven moment niet meer gingen slapen, maar de hele groep moest na de lunch verplicht 15 minuten stil zijn en op een matje op de grond liggen.
Daarvoor had Jort al moeite om op de paar dagen in de week dat hij thuis was om smiddags te slapen. Hij kon toch niets missen van een dag met mama! Ik legde dan vaak een tuinkussen op de grond in de woonkamer en ging zelf 10 minuten op de bank liggen. Als hij moe was viel hij wel in slaap en kon ik een kanon afschieten; als hij niet moe was werd hij actief zo gauw ik weer wat ging doen.
Niet altijd ideaal, maar wel werkbaar voor mij.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Plaats reactie