Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Moderators: Ester, Yvonne

caroline

Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door caroline »

Waarom weet ik niet,maar ik loop steeds vaker met
het idee om met de avond voeding te stoppen.
Hij krijgt nu nog een ochtend en avond voeding.
Het schiet steeds vaker door mijn hoofd heen.

Wat zijn jullie ervaringen hierin en hoe bouwde jullie af.
Je moet dan toch heel je avond ritueel veranderen.
Suuz

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Suuz »

Ik ben met 23 maanden gestopt, omdat het stopte door de zwangerschap. Ik heb idd het ritme voor slapen gaan moeten veranderen. Ik deed dat met een bekertje water en een boekje lezen op schoot. Nu is inmiddels het water ook eraf gegaan.. (heel soms nog, begon 4 maanden geleden ermee) Maar goed het was ook makkelijker omdat ik al niks meer had. Afbouwen hoefde dus niet kon gelijk stoppen. Wel na 5 weken nog even pijnlijke borsten gehad, al voelde ze wel slap aan. Maar dat was ook weg na 2 dagen zonder kolven ofzo. Ze heeft het best wel moeilijk gehad dat het niet meer mocht, maar gewoon uitgelegd. Succes.
Gebruikersavatar
Nancy
J&J MAURITIUS
Berichten: 5766
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Nancy »

Bij Milou met 28 maanden gestopt ivm zwangerschap/geen melk meer. Bij Yara ergens op haar 3e, maar wanneer precies weet ik niet meer. Ze dronk namelijk niet meer iedere dag, en zo zijn er langzaamaan steeds meer dagen tussen gaan zitten, tot ze helemaal niet meer dronk.
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4919
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door marjolein62b »

Bij Joep gestopt met 22 maanden ivm de zwangerschap van Maartje. Hield het niet meer vol.

Maartje en ik zijn nog niet gestopt. Ze krijgt nog 1 avond voeding en die hebben we allebei heel hard nodig om tot rust ze komen. Ze is de hele dag heel druk bezig en kan dan eindelijk even ontspannen en mama heeft heel even een knuffel moment met haar spring in het veld dochter. Misschien heeft mama het nog wel meer nodig dan zij maar stoppen komt ook niet in haar op.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Esther »

caroline schreef:Wat zijn jullie ervaringen hierin en hoe bouwde jullie af.
Je moet dan toch heel je avond ritueel veranderen.
Hier deden we dat geleidelijk: een boekje erbij, liedje erbij, totdat de voeding steeds minder belangrijk werd in het avondritueel. Dan dronk ze heel kort, om maar te kunnen luisteren naar het verhaaltje.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Linkje
J&J SANTORINI
Berichten: 1763
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:05 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Linkje »

Je!mer is zelf gestopt met 23 maanden. Ik was toen 3 maanden zwanger van F edde.
Wij hebben dus niks hoeven veranderen aan het avondritueel.

En met F edde ben ik nog (lang) niet klaar met de borstvoeding. :D
Ro!inka mv Je!mer (9) en F edde (6)

Leer alsof je voor altijd blijft leven.
Leef alsof je morgen gaat sterven.

- Gandhi -
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13424
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Chantal »

chris kreeg op zijn eerste verjaardag zijn laatste voeding, toen was ik zwanger van femke en het was echt op en het deed heeel veel pijn..

femke wilde niet meer drinken met 7 maanden, heb toen nog 3 maanden gekolfd en zelf gestopt.

mark wilde al heel snel niet meer drinken. heb ook een paar maanden gekolfd en net iets na de 6 maanden zijn de laatste flesjes opgegaan.

had verwacht dat ik bij elk kind langer zou voeden, maar het is andersom gebeurd helaas.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
bejonian
J&J TEXEL
Berichten: 612
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:23 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door bejonian »

bij j oris ben ik met 10 maanden gestopt omdat ik zwanger was en geen melk meer kwam.
bij n iklas gelijkaardig maar toen was hij al 25 maanden oud.

en nu is onze a nnika al 29 maanden oud en krijgt ze 's avonds nog vaak een voeding. misschien dat ze stilaan wel wil stoppen. ze heeft nu voor het eerst beweerd dat chocolat lekkerder is dan mamamelk. tot nog toe was het altijd heeel duidelijk andersom.
B e a t e moeder van twee jongens sinds 2006 en 2007 en een meisje sinds februari 2010
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2315
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Petra »

Myrthe heb ik laten stoppen omdat ik zwanger was van Jesse (ja, dit schrijf ik niet verkeerd op). Myrthe dronk af en toe en nog maar heel kort. Ik vond het toen genoeg, vooral omdat het voeden niet meer prettig voelde.
Vlak erna ook Benthe maar afgebouwd, want ik zat echt met kromme tenen en was ook nog eens heel misselijk. Geen fijne combi. Ik kon me niet ontspannen.

Vond het jammer dat ik degene was die opgaf terwijl ik tijdens de zwangerschap van Benthe wel ben blijven voeden. Voelde me een beetje schuldig naar Benthe toe...
Als vervanger hebben we ze een bekertje warme melk gegeven voor het tanden poetsen en hebben we het boekje lezen ervoor in de plaats gedaan. Lekker op schoot op ons gemak lezen.
Bekertje melk werd al snel niet meer naar gevraagd. Dus dat hebben we ook al snel laten vervallen.

Met Jesse ben ik tegenwoordig ook aan het lezen. Al lees ik bij hem het boekje voor het drinken. Maar ik merk wel dat zijn interesse in borst wel minder wordt. Ik ben benieuwd hoe lang hij het volhoud. Hij drinkt alleen voor het slapen gaan als ik hem op bed leg. Het gebeurt daardoor regelmatig dat hij een dagje overslaat omdat het beter uitkomt dat m'n man hem op bed legt.
Middagslaapje lijkt hij ook over te gaan slaan en daarmee komt zijn middagslokje ook te vervallen.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Corina »

Ik ben bij Mart-Jan gestopt met 16 maanden en bij Bertrik met 18 maanden allebei omdat ik zwanger was en het op was. Nu voed ik Annelieke nog wel, maar het wordt steeds minder 's Avonds drinkt ze eigenlijk niet meer (ik bied het haar wel aan, maar zegt gewoon nee) en 's morgens drinkt ze nog wel, maar ook niet meer dagelijks. Ik ben bang dat het deze vakantie op houd. Het loopt dan toch wat anders en op een gegeven moment is het dan op. Bij ons ging het dus heel geleidelijk iedere keer!
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gebruikersavatar
Susan
J&J SANTORINI
Berichten: 2999
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:21 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Susan »

Sam heeft ruim 14 maanden bij mij gedronken en toen was het op doordat ik zanger was.
Bij Norah ben ik op mijn verzoek gestopt op haar 3e verjaardag, toen was ik er wel klaar mee :wink: .
Had haar al geruime tijd van te voren voorbereid en ze wist ook iedereen te vertellen dat ze zou stoppen als ze 3 werd...
Overigens heeft ze daarna nog heel lang volgehouden dat ze de volgende keer 2 zou worden dan dan kon ze weer bij mama gaan drinken :D :D :D
mama van Sam (08 juni 2006) & Norah (27 januari 2008)
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door MarietteD »

Ik ben bij allebei met een maand of 9 gestopt. Dat was toch net de onrustige fase dus het ging vanzelf. Flesjes accepteerden ze toch al vanwege het KDV. Ik geloof wel dat ze even aan de kv moesten wennen, dat heb ik nog een paar keer gemengd :-) en vanaf een maand of 11 kregen ze eens per dag 's avonds een warm flesje koemelk, geen kv meer.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Suuz

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Suuz »

euh antwoord : zwanger worden :P dan stopt het vanzelf hahahahha :mrgreen:
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2827
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Laris76 »

S. stopte zelf toen hij een maand of 16-17 was. T. wist niet van stoppen, maar omdat ik het zelf niet meer trok maar geen besluit meer kon nemen heeft ML T. uitgelegd bij 18 of 19 mnd. dat het op was. Hij dronk toen volgens mij alleen nog 's-avonds. Het was een paar dagen tot een week wat lastig, maar toen was het voor hem geen probleem meer.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Hemmie »

Hahaha, je vraagt het een beetje op het verkeerde forum hier, bij de meesten hebben de kinderen zich zelf gespeend (vaak door een nieuwe zwangerschap), en anders waren ze toch al wel een stuk ouder. Leve ons hart voor borstvoeding!
Hier ook eentje die zelf tijdens de zwangerschap is gestopt (toen ruim 2, ging vanzelf heel geleidelijk), en nog 2 aan de borst. Al zou ik bij Marrit nu wel gewoon kunnen stoppen zonder daarvoor iets in het avondritueel te veranderen, maar zij is al 4.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door kaatje71 »

nog steeds niet gestopt, nouja wel met nummer 1, maar de 2 kleintjes nog bv.
Ik heb er wel vaker over gedacht om te stoppen, maar het is er nog niet van gekomen.
De kleinste wil ik ook nog niet mee stoppen. En de middelste zou ik het goed kunnen uitleggen, als ik echt zo ver ben.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16973
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door LindaJager »

Bij Lucas al met ruim 7 maanden en achteraf weet ik niet eens meer waarom ::roll:

Robert was 3 jaar en 3 maanden en we zijn gestopt omdat ik zwanger was van Vincent. Het deed hartstikke zeer én ik was hartstikke misselijk, geen fijne combi. Maar omdat ik hem al zo lang aan de borst had vond ik het ook wel goed.

Vincent was net 3. En we zijn toen gestopt omdat ik ziek was en zware medicatie moest slikken die niet in combi met bv kon. Aangezien hij al 3 was ben ik maar niet meer gaan kolven :mrgreen:
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13312
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Gootje »

E lle met 16 maanden, ik was net gerevalideerd na een zware knie-operatie en zat lichamelijk nog helemaal niet goed in mijn vel, het viel me gewoon te zwaar. Boekje ingebracht in het ritueel en dat was goed. E vi wilde rond de 20 maanden zelf niet meer, zeer onrustig, drie slokken en weg. Maar we gingen nog op vakantie naar Griekenland en vanwege een hittegolf in de voorgaande vakantie, leek het me goed het nog even in stand te houden. Die vakantie ging prima, maar thuis wilde ze echt niet meer, toen 21 maanden.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Esther »

Hemmie schreef:Hahaha, je vraagt het een beetje op het verkeerde forum hier, bij de meesten hebben de kinderen zich zelf gespeend (vaak door een nieuwe zwangerschap), en anders waren ze toch al wel een stuk ouder. Leve ons hart voor borstvoeding!
Ik zat ook al naar de leeftijd te kijken inderdaad.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
wennetje

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door wennetje »

Joris begon met 12 maanden voor de 3e keer te weigeren en te bijten en itt de keren daarvoor lukte het me niet meer hem aan de borst te krijgen. Mijn doel was minimaal het RS virus seizoen voeden dus na 2 maanden kolven ben ik op 1 april gestopt. In totaal dus ruim 14 maanden BV. Voor Joris werd zijn fles avond BV gewoon vervangen door warme koemelk.

Overigens had ik hem graag nu nog steeds aan de borst gehad :(
Laatst gewijzigd door wennetje op di jul 17, 2012 10:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
caroline

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door caroline »

Het grote hart voor borstvoeding heb ik ook,alleen ik merk dat de gedachte vaak door mijn hoofd ging.
Ik krijg het ook nog niet over mijn hard om te stoppen.

Maar ik merk aan thijme dat het voor hem niet meer zo belangrijk is.
Ik denk zelfs dat als hij mijn borst niet zou zien,dat hij niet vraagt.
In de ochtend wel,die kan hij nog niet missen.
Maar de avond is niet meer zo belangrijk.
Ik denk dat daarom de gedachten in mijn hoofd zit om 1 voeding af te bouwen.


Ik wil nog niet helemaal stoppen.


Fijn om jullie ervaringen te horen,vind het altijd wel fijn
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Truus »

Bij M/irre ben ik het zelf gaan afbouwen met 11 maanden, zat nog niet hier op 't forum en was dus nog een nitwit op bv's gebied. :-) Had toen nog het beeld dat het iets voor alleen baby's was.

Bij L/otta tot ze 12 maanden was op verzoek gevoed en erna wilde ik graag vaste momenten inbouwen en dan 3 x per dag geven. Maar toen holde mijn productie echt heel hard achteruit. Nog getwijfeld of ik weer het aantal voedingen wilde opvoeren, maar dat zag ik toch niet meer zitten. Dus toen gewoon gegeven wat er was. ;) Maar L/otta verloor eigenlijk steeds meer interesse, zo klaar en op het laatst weigerde ze ook. Met 13,5 maand was het toen over.
Gebruikersavatar
Jolanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2298
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:29 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Jolanda »

Mijn kinderen zijn zelf gestopt met
5j en 4 m
5j en 6 m
5j
3j
4j en nog wat ( ik wéét het niet eens, zo geleidelijk ging het)
Groetjes van Jolanda
K 2001 | J 2001 | S 2003 | Y 2005 | R 2005

https://www.facebook.com/CreatedbyJolanda/
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Rijntje »

Esther schreef:
Hemmie schreef:Hahaha, je vraagt het een beetje op het verkeerde forum hier, bij de meesten hebben de kinderen zich zelf gespeend (vaak door een nieuwe zwangerschap), en anders waren ze toch al wel een stuk ouder. Leve ons hart voor borstvoeding!
Ik zat ook al naar de leeftijd te kijken inderdaad.
Nou ja, hij is toch al ouder dan 1 jaar? Zo kort is dat toch niet? In de grote boze buitenwereld wordt het zelfs lang genoemd hoor...


Ik ben bij Emma gestopt omdat... je raadt het al, ik zwanger was en het op was, ze was toen ongeveer 20 maanden (19?). Op zich had ik nog wel een tijdje droog willen voeden, had Emma ook wel gewild, maar ik was voor Emma op hypo-allergeen dieet, wat ik echt niet meer trok door mijn zwangerschap. Ik had zo'n behoefte aan zuivel en eieren en geen gedoe... Zeker omdat ik niet zeker wist of er nog wel wat uit kwam en of ik dat dieet nog wel echt ergens voor deed. Ik heb toen besloten niet meer aan te bieden en ze heeft er nooit meer om gevraagd. Paar maanden later onder de douche hapte ze opeens nog een keer toe, maar dat was eenmalig.
Lara was bijna 18 maanden. Ze dronk al niet zoveel meer en ik ging een weekendje weg. Ik heb besloten na dat weekend niet meer aan te bieden en ook zij heeft er nooit meer naar gevraagd. Heb ook geen stuwing gehad ofzo, dus ik denk dat ze echt niet zoveel meer dronk ook.
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Hemmie »

Rijntje schreef: Nou ja, hij is toch al ouder dan 1 jaar? Zo kort is dat toch niet? In de grote boze buitenwereld wordt het zelfs lang genoemd hoor...
Dat weet ik ook wel, en ik ben al lang blij als ik hoor dat een baby zo lang bv krijgt. Maar voor jip-begrippen is het 'vroeg', en juist daarom moest ik lachen. Je zou denken dat ze hier wel goed zit met zo'n vraag, maar blijkbaar zijn 'wij' dan toch nog extremer :lol:
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Mireille
J&J SANTORINI
Berichten: 2734
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:51 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Mireille »

Na 25 en 27 maanden. Hoewel Gwyneth er opeens, weer om gaat vragen. Wie weet, als ze echt doorzet, gaan we nog even door.
Groetjes, Mireille
Moeder van Morgan (13) en Gwyneth (10)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door monika »

Bij 2,5 jaar omdat manlief bang was dat Jort er over ging praten en ach ik vond het eigenlijk ook wel goed. Jort had nog lange tijd door kunnen gaan. Ik heb een tekening van 2 borsten met 14 vakjes gemaakt. Elke dag 1 inkleuren, als ze allemaal vol zijn is de melk op. Ik heb het net voor onze kerst/zomervakantie gedaan, zodat hij genoeg aandacht en knuffels kon krijgen in die paar weken daarna (werkte bijna fulltime). Jort heeft nog 1 of 2x gevraagd en daarna was het goed. Ik vertelde elke avond hetzelfde verhaal voor het slapen gaan en heb dat niet veranderd, we hebben gewoon het drinken laten vallen.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Dorien »

Ik ben niet gestopt, de kinderen zelf stopte. Finn was 3 j 3 mnd en vroeg er niet meer om na een ziekenhuisopname van mij. Liv stopte zelf, net na haar 2 e verjaardag
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
m-v-Lara/Ilse
J&J SANTORINI
Berichten: 2144
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:14 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door m-v-Lara/Ilse »

Bij de eerste 1,5 jaar. Ik was toen al een tijdje zwanger van de tweede en had nog maar weinig melk en energie. Het was voor mijn gevoel beter om te stoppen, maar Lara had best langer gewild denk ik.
De tweede begon ergens tussen de 13 en 14 maanden resoluut te weigeren. Ik heb het nog meerdere dagen geprobeert, maar ze wilde echt niet meer. Nu ik Ilse haar karakter zie verbaast het me minder, maar toen vond ik het heel raar dat een baby zelf zou stoppen met drinken.
Bij beide bestond het voeden lange tijd alleen uit een ochtend en avond voeding.
Maar je moet doen waar je je goed bij voelt. Ik denk wel dat met 1 voeding per dag, de productie wat terug zal lopen. Maar in elk geval heeft hij al een jaar gehad! En wat ritueel betreft gaf ik gewoon 's avonds een fles op het moment dat ik normaal voedde.
Els, mama van L@ra (11 jaar) en I(se (9 jaar)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Ana »

tja het wordt een beetje een standaard antwoord he, maar ook hier gestopt wegens zwangerschap, vanaf een maand of 11 ben ik haar extra flesvoeding gaan geven, ongeveer 6 weken en toen overgegaan op koemelk. Laatste voeding was de avond voor haar verjaardag dus 1 jaar volgemaakt (hoewel het die laatste maand dus al bijna niets meer was).
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14158
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door jikke »

bij beide heb ik niet echt een keus hoeven te maken. Bij sebastiaan was ik na ca 16 mnd zwanger en doodziek. ik had geen idee hoe ik die avond voeding zou moeten doen. besloten dat ml hem naar bed zou brengen en we wel zouden zien. dit hebben we zonder probleem een week vol gehouden en toen heeft hij er nooit meer na gevraagd.
Femke was al nooit zo'n borst kind. na 10 mnd begon ze echt te sputteren en zijn we gestopt.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
BreTui
J&J SANTORINI
Berichten: 1571
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door BreTui »

Na 14 maanden bij Rianne Ze dronk toen alleen nog maar 1 a 2 x per dag (soms minder zelfs) en gin die ene voeding ook nog eens weigeren en ik had geen zin om elke keer voor niks aan te leggen dus ik bood vhet niet meer aan en Rianne accepteerde dat; ze heeft er niet meer om gevraagd...

Kyra dronk stug door en was behoorlijk borstverslaafd. Het eerste wat ze deed als ze na een weekend of vakantie met papa deed was drinken, wel steeds minder.. het heeft allen lang geduurd voordat ze zonder borst in slaap viel... Ze heeft ook een poos alleen 's nachts gedronken. (niet dat ik er uit moest voor haar; ze kwam zelf bij me liggen...doet ze nog steeds vaak)
En begin 2011 was het ineens over... ze was toen ruim 3,5 jaar
Brenda, mv Rianne (29-07-03) en Jax(Kyra) (06-07-07)

~Waar zonnestralen regendruppels strelen en het licht het donker kust~
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6218
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door mama talla »

Bij Nathan ging het eigenlijk heel geleidelijk toen hij 2 jaar en 8 maanden was. Ik heb nooit een hele bewuste laatste voeding gegeven. Hij dronk alleen 's ochtends nog en we sloegen regelmatig een ochtend over. Toen Gabriel hier kwam met de jongens was het snel klaar, toen lag Nathans interesse ineens daar ipv bij de borst. Het was wel jammer, omdat drinken juist ons momentje samen was en dat miste ik toen wel.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Simoon
J&J SANTORINI
Berichten: 2346
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:33 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Simoon »

Bij de eerste heb ik het zelf afgebouwd na 1.5 jaar. Ik bleef pijnlijke tepels houden en trok het niet meer. Eigenlijk heb ik niets aan het ritueel veranderd. De tweede stopte zelf rond 3.5 jaar. Ook omdat ik 3 keer per week avonddiensten had en dus mee 4 keer per week ' s avonds dronk. Ook bij haar heb ik niets aan het programma veranderd.
Simoon mv Ellen en Senna
Marjo

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Marjo »

Blijft bijzonder dat ik voor hier eigenlijk kort bv heb gegeven maar dat ik verder echt wordt aangekeken dat het uberhaupt mogelijk is om zo lang bv te geven. Als mensen horen dat ik en tweeling hebben hoor ik vaak 'je hebt ze zeker gen bv gegeven :o '. I ris wilde zelf niet meer na ongeveer 1,5 jaar. E vi wilde niet meer met een maand of 9 en A nouk was denk ik een maand of 10. I ris wilde echt echt niet meer. Bij E vi en A nouk vond ik het wel prima en heb ik er echt met alle rust en vrede afscheid van kunnen nemen. Al met al een hele mooie en bijzondere periode voor mij.
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6770
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door petra1969 »

Sarah was 4 maanden toen ik zwanger raakte van Elise. De bv was heel snel verdwenen. Elise heb ik tot een maand of 10 gevoed. Toen wilde ze niet meer. Achteraf bleken we spruw te hebben. Daar baal ik nog steeds van. Cay was bijna 11 maanden toen ik opgenomen werd in een psychiatrisch ziekenhuis. Omdat ik daar medicijnen kreeg, mocht ik geen bv meer geven :( Daar ben ik nog steeds verdrietig van. Ik had zo graag zo veel langer willen voeden.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (32), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Gebruikersavatar
J_udith
J&J HAWAII
Berichten: 6260
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:49 am

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door J_udith »

A nnemarie is gestopt toen ze 16 maanden was. Ik was toen zwanger van E line en van de ene op de andere dag vond ze mijn melk vies en wilde ze niet meer.
E line is gestopt toen ze 3 jaar en 10 maanden was. Dronk vanaf haar 3e verjaardag elke zondagavond nog even heel kort. Met de vakantie was het over toen ze me in stippeltankini zag (ze zei ook duidelijk dat ze geen melk wilde uit stippeldingen). Heb haar helaas niet kunnen overhalen.
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Gerrie »

Hanna heeft 10 maanden gehad, toen zwanger, kotsmisselijk, op mijn verzoek gestopt, geen gespannen borsten ed gehad, dus blijkbaaf was het al redelijk op. Hanna is gelijk over gegaan op koemelk.
Esther heeft 9 maanden gehad, toen zwanger, zelfde verhaal als hierboven, nog wel 2 maanden kv.
Mirjam is zelf gestopt met ruim 13 maanden. Ik had graag langer gevoed, maar mw. weigerde.

Avond ritueel wijzigt natuurlijk, maar meestal kunnen kinderen zich snel aanpassen. Zeker als je zegt dat zijn interesse voor de bv minimaal is.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
annelies

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door annelies »

1e kind: 6 weken, toen " had ik niet meer genoeg" (dacht ik, wist ik veel)
2e kind: 4 maanden toen " was het wel prima zo" (niemand in mn omgeving die bv gaf, ik had totaal geen kennis etc)
3e kind: 4 jaar gevoed, inmiddels was ik Cp bij de VBN en had ik dus wel veel kennis en mensen om me heen die langer bv gaven.
4e kind: 2,5 jaar gevoed, op dieet geweest ivm zijn koemelkeiwit/soja/appel etc allergie. Na die 2,5 jaar heb ik hem gestimuleerd te stoppen, ik viel erg af en mijn leefomstandigheden waren nogal ingewikkeld (veel stress).
Nu ben ik zwanger en ga ik weer bv geven, ik zie wel hoelang.....
Mamarielle
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:16 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Mamarielle »

Lucas was 27 maanden, toen was ik zwanger van Jonathan en ging het op een gegeven moment toch wel erg pijn doen. Ik vond het ook wel een mooi moment om te stoppen.
Jonathan was ongeveer 15 maanden, toen ben ik gestopt omdat ik zwanger was van Aron en het ook weer erg pijn ging doen. Ook merkte ik toen dat de produktie echt minder werd.
Bij beiden hebben we het avondritueel wat veranderd, door bijv. een boekje te gaan lezen en dat ging gelukkig prima.
Dit keer zien we wel hoe het gaat lopen, ik hoop er nog lang van te kunnen genieten in ieder geval.
Gebruikersavatar
niekje
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:16 am

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door niekje »

Hier allebei zelf gestopt rond de 18 maanden, bij Floor kolfde ik fulltime en toen zelf besloten te stoppen met kolven met 14 maanden en Jasper besloot met 18 maanden dat het genoeg was zo van de 1 op andere dag.....

Geniet er nog maar lekker van meid zo lang het nog kan en je het nog wil....

Groetjes Nicole
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
caroline

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door caroline »

Ik heb vanavond geen voeding gegeven.
Had al gemerkt dat hij er niet om vraagt,
en als ik mijn borsten bedekt houd ,en er niet bij ga liggen(ontbloot)
Dat hij speelt en knuffelt.

Als hij s morgens wakker word,dan zit al te happen.
Dus dan heeft hij echt behoefte.

Mijn bedoeling is om de ochtend voeding tot twee jaar te geven.
Als hij eerder ophoudt,ook prima.
Ben al heel trots dat ik 16 maanden heb gevoed.
Gebruikersavatar
BreTui
J&J SANTORINI
Berichten: 1571
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door BreTui »

Leuke anekdote mbt wat wij (ik) onder lang voeden verstaan tov wat gangbaar is...

Toen Rianne 5 was ging ze naar de schoolarts (vpk eigenlijk.) Op dat moment had ik Kyra nog aan de borst (ze was op dat moment ergens tussen de 1 en 2 jaar, kreeg dus nog bv)

Enfin, vpk ging een standaard vragenlijsje gehad, wanneer ging ze lopen, praten enz... En ook hoe lang heeft ze bv gehad? En ik antwoord zonder er bij stil te staan... Oh, niet zo lang, een maandje of 14 ... Ik had echt niet door dat ik iets geks gezegd had tot ik de uitpuilende ogen van de vpk zag... "Pardon, u zei 14 MAANDEN toch?? En dat vindt u niet lang... ??" :P
Laatst gewijzigd door BreTui op za jul 21, 2012 11:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Brenda, mv Rianne (29-07-03) en Jax(Kyra) (06-07-07)

~Waar zonnestralen regendruppels strelen en het licht het donker kust~
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door Ester »

Beiden gestopt vanwege zwangerschap, er kwam geen melk meer. Giel was 15 maanden en Famke 21 maanden.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
caroline

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door caroline »

hahaha,
daarom ik ben al blij met deze 16 maanden en als het tot twee gaat helemaal geweldig.
en daarna zien we wel weer.
Gebruikersavatar
maartje12
J&J SANTORINI
Berichten: 2882
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door maartje12 »

Meid, 16 maanden is geweldig!

En laat niemand je iets anders wijsmaken.
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
Gebruikersavatar
henringe
J&J SANTORINI
Berichten: 1485
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:24 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door henringe »

$tijn bijna een jaar; gestopt toen ik zwanger was van C@rmen; hij vond het de moeite niet meer waard.
C@rmen en R0san beide tot hun 4e verjaardag. Al vanaf dat ze ong. 3 waren aangekondigd dat we dan echt helemaal gingen stoppen, paar maanden daarvoor avondvoeding al laten vallen. Ging heel vanzelf.
!nge, mv $tijn ('03), C@rmen ('04) en R0san ('06)
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2765
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door marije1977 »

Laurens is met 14 maanden gestopt toen ik zwanger was. Neline was toen ze 15 maanden was boos omdat ze geen boekje mocht lezen net als Laurens, maar bv kreeg. Het leek een strijd te gaan worden om haar te voeden en dat leek me ook niet de bedoeling. 's Ochtends was ze al een maand eerder gestopt op mijn verzoek. Ze toonde daar al weinig belangstelling voor en het scheelde veel tijd in het ochtendritueel.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Gebruikersavatar
J0p1e
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:09 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door J0p1e »

Het was vanaf de 3e maand bij Flo al een gevecht om haar aan het drinken te krijgen. Toen ze begon af te vallen, ben ik gaan kolven. Toen was ze 5 maandrn. Dat werkte ook niet. We hebben toen nog kv geprobeerd, werkte ook niet. Uiteindlijk zijn we versneld gaan bijvoeden en dat werd in hele korte tijd hoofdvoeding. Ze wilde toen niets meer van melk weten, helemaal niets meer. Dat is goed gekomen uiteindelijk, maar het heeft lang geduurd.
W@lt heeft bij mij gedronken tot 11-12 maanden. We zijn toen uiteindelijk overgestapt op Pepti en ineens gingen de nachten een heel stuk beter. Bleek de arme jongen buikpijn te hebben 's nachts ipv honger ::oops:
J0p1e, mama van Fl00r (18-01-2006) en W@lt (07-01-2008)
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: Waarom en wanneer ben je met de borstvoeding gestopt?

Bericht door nance74 »

M icah was 14 maanden toen we stopten. WEet eigenlijk niet of hij of ik stopte. We zaten toen alleen nog op een ochtendvoeding en dat ging geloof ik ook niet meer van harte. Men was redelijk verbaasd dat hij nog zo lang bv heeft gehad gezien allen opstart problemen en borstontsteking en borstabces. Er werd met 3-4 maanden al geadviseerd te stoppen vanwege pijn.

bij S enn wederom opstartproblemen en veel pijn gehad. Uiteindelijk is het goed gaan lopen en is de pijn overgegaan en kon ik zonder pijn voeden. Ook nog meer dan genoeg melk. Inmiddels ben ik met 9 maanden gestopt met kolven op het werk. Als ik 's avonds weg moest dan kolfde ik wel als ik terug was maar de laatste tijd doe ik dat eigenlijk ook al niet meer. Nier zo'n zin meer in. Ik geef hem bv als ik thuis ben en kijk hoe lang we het daarmee redden. Ik vind het prima als hij zelf stopt en af en toe lijkt het daar wel op omdat hij andere dingen interessanter vind. En eigenlijk vind ik het wel goed zo. Niet helemaal des jips maar ik bij beide heb ik dadelijk meer dan een jaar gevoed.

Dus 16 maanden, heel knap dat heb ik niet gered.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
Plaats reactie