Zelf laten bepalen hoeveel hij eet?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13431
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Zelf laten bepalen hoeveel hij eet?

Bericht door Chantal »

Zo hoort het toch..
Maar Mark eet maar door!
Dit eet hij op een dag.

fles melk
1 snee brood
wat water

fles melk
1 stuks fruit
1 snee brood
wat water

fles melk
groente (meestal gewoon, soms potje. potje gebruik ik weer voor eigen eten te bewaren, dus 200 gram)
wat water

fles melk voor het naar bed gaan.

dit is toch zat voor een kindje van 8 maanden?
vooral met brood wil hij meer.. hij is meestal helemaal boos omdat het op is.
zal het met zijn gewicht te maken hebben dat hij meer wil? is nu zo'n 10 kilo.. groot kind=meer eten?
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Charlotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2397
Lid geworden op: di dec 28, 2010 3:01 pm

Re: Zelf laten bepalen hoeveel hij eet?

Bericht door Charlotte »

Klinkt volgens mij als genoeg. Mark is iets lichter dan Jochem nu (J is 12 kilo en 19 mnd). Ook heb ik bij Jochem t idee dat t nooit genoeg is. Ik heb altijd gekeken naar hoe hij t gemiddeld op een dag doet, in een periode van een week. Dus de ene dag wat meer en de andere dag wat minder. Met die 'regel' gaat t hier prima en heeft hij een voldaan gevoel.
Charlotte, J (3,5) en H (1)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Zelf laten bepalen hoeveel hij eet?

Bericht door Mare »

Ik denk wel dat je zijn grenzen moet bewaken. Een kind dat idd altijd op verzoek borstvoeding heeft gekregen zal waarschijnlijk leren zelf aan te geven wanneer hij genoeg heeft. Misschien is dat bij m niet helemaal het geval? En ja hij is zwaarder en zijn stofwisseling is het gewend om veel te verwerken.

Hij krijgt zijn eten gepureerd? Misschien is het een optie langzaam over te gaan op stukjes? Als je langer over je eten doet en meer moet kauwen raak je immers sneller verzadigd.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Mireille
J&J SANTORINI
Berichten: 2734
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:51 pm

Re: Zelf laten bepalen hoeveel hij eet?

Bericht door Mireille »

Kinderen eten nu eenmaal in periodes meer of minder. Mark is groot en het zal mij niet verbazen als hij ook een hele actieve baby is.
Wat je kunt doen om het verzadigingspunt eerder te bereiken is zorgen dat hij langer doet met zijn eten: zelf laten eten, grote stukken aanbieden, een speen met een kleiner gat op de fles, eten geven waar flink op gekauwd/gesabbeld moet worden.
In de babytijd waren rijstwafels en vanaf een maand of tien de soepstengels een hit. Appels sneed ik in repen, bananen liet ik in de schil zitten en zo afhappen, mandarijnenpartjes zijn heerlijk om op te sabbelen en met dit weer is meloen of ananas in vuistgrote blokken ook heerlijk.
En verder: hij eet zoveel als dat hij eet. Als Mark nog borstvoeding had gekregen had je ook niet geweten hoeveel melk er in ging. Probeer het los te laten. Als hij echt niet meer te onderscheiden is van een sumo-worstelaar, dan wordt het tijd om op de rem te trappen. Tot die tijd weten juist die hele kleintjes heel goed naar hun eigen lijf te luisteren.
Groetjes, Mireille
Moeder van Morgan (13) en Gwyneth (10)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16999
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Zelf laten bepalen hoeveel hij eet?

Bericht door LindaJager »

Ik vind het wel meevallen hoor ::D Lucas at dat ook wel op die leeftijd. En die at ook nog 2 stuks fruit tussendoor en een babykoekje. Maar dat is ook nog steeds een grote eter ::D Zowel Robert als Vincent waren toen nog volop aan de borst dus dat is niet te vergelijken
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Zelf laten bepalen hoeveel hij eet?

Bericht door TinekedH »

Ik zou er niet zo'n punt van maken geloof ik.

Je kunt inderdaad eerst proberen of grotere stukken of meer moeite doen voor het binnenkrijgen effect heeft en anders gewoon lekker laten gaan en dat extra broodje aan hem geven, het zijn geen snoepjes en koekjes die hij extra eet! (en gezien je lijstje is het nu ook niet zo dat hij overdreven veel eet hoor!)

En ik heb bij alle 4 kinderen er telkens weer versteld van gestaan hoe alles op hun eigen temp in het gareel kwam (nou ja, nummer 4 is daar nog mee bezig :P)
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13431
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Zelf laten bepalen hoeveel hij eet?

Bericht door Chantal »

speentje met het kleinste gat hebben we al vanaf dat hij de fles kreeg, eerst met bv erin natuurlijk ;)
grote stukken krijgt hij ook. dat is gewoon hap slik weg :lol:
maar het zijn geen ongezonde dingen die hij eet, ik zal lekker doorgaan. het gaat vast wel weer over en denk ik weer terug aan deze goede tijden :D
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12042
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Zelf laten bepalen hoeveel hij eet?

Bericht door Esther »

Is dit veel? Ik vind het wel meevallen hoor, Roos eet ongeveer hetzelfde. Ik zou zelfs toegeven als ze er nog een boterham bij zou willen, maar dan merk ik dat ze minder bv drinkt en dat wil ik dan weer liever niet.
Hij is natuurlijk grooooot en dan heb je veel energie nodig.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Plaats reactie