Eerste marsepeinen taart, moet ik ergens op letten?

Moderator: Chantal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4321
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Eerste marsepeinen taart, moet ik ergens op letten?

Bericht door Thommy »

Ik begreep namelijk van de vrouw van de taartenshop dat het veel moeilijker is.
Mag ik crisco en tylose gebruiken, hoe dun moet ik uitrollen etc.? Waar moet ik op letten?
Ik wil morgen bakken, zondag opmaken. Da taart is voor dinsdag. Net te vroeg?
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Eerste marsepeinen taart, moet ik ergens op letten?

Bericht door JasmijnLinde »

Moeilijker dan wat? Dan fondant? Ik vind marsepein makkelijker om te bekleden.
Je kunt gewoon crisco gebruiken. Marsepein wordt niet hard met tylose, dus daar heb je niets aan. Dat werkt alleen met fondant.

Let er op dat je de marsepein niet te dun uitrolt, dan scheurt het te snel en te dik is ook weer niet lekker. Heb je zo'n hap marsepein. Moeilijk uit te leggen wat de juiste dikte is.

Je planning is prima hoor. Je taart blijft in de koelkast lekker tot dinsdag, woensdag ook nog wel.

Het is nu alleen wel erg rot weer met die hitte om een taart te maken. Marsepein vindt die warmte niet echt fijn.

Heel veel succes en ik ben erg benieuwd naar je resultaat.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13421
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Eerste marsepeinen taart, moet ik ergens op letten?

Bericht door Chantal »

ik vind het wel te vroeg.. ik zou hem vandaag bakken, in de vriezer gooien en dan maandag vullen en bekleden.

marsepein vind ik lekkerder werken als fondant, alleen idd de tylose werkt niet. of je moet zoveel gebruiken dat het niet lekker meer is ;)

met wat wil je hem vullen?

succes!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Eerste marsepeinen taart, moet ik ergens op letten?

Bericht door JasmijnLinde »

Chantal schreef:ik vind het wel te vroeg.. ik zou hem vandaag bakken, in de vriezer gooien en dan maandag vullen en bekleden.


succes!
Echt? Ik doe het ook altijd zo, ik heb nog nooit ingevroren. En zeker als je het nog nooit hebt gedaan red je het niet om in 1 dag te vullen, af te smeren en te bekleden. Ik doe meestal 1 dag bakken, 1 dag vullen en afsmeren en 1 dag bekleden en de versiering maak ik nog eerder.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13421
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Eerste marsepeinen taart, moet ik ergens op letten?

Bericht door Chantal »

de versiering maak ik ook eerder hoor, dat is het meeste werk :)
maar vullen en afsmeren is toch niet veel werk? als het heel langzaam gaat duurt het een half uur denk ik, en dan heb ik verschillende vullingen gebruikt en strak afgesmeerd..
dan de koelkast in en een kop koffie drinken. of een ijsje eten met dit weer!
daarna is de taart hard geworden, dan is het tijd om de marsepein uit te rollen.
taart uit de koelkast en marsepein erover. alle bobbels weg smootheren en weer de koelkast in.

tijd om te lunchen!
daarna alle decoraties die je al van te voren hebt gemaakt klaar leggen, kwastje water klaarleggen, randje voor de onderkant maken..
taart uit de koelkast, zo snel mogelijk alles erop plakken en taart weer in de koelkast.

tijd voor koffie! nu stijft de taart weer even op en kun je hem makkelijker in de doos tillen.

zo doe ik het dus :)

ligt er ook aan wat voor vulling je gebruikt. als je botercreme en jam gebruikt kun je inderdaad wel 1-2 dagen van tevoren maken, maar als je iets met slagroom erin gebruikt zou ik dat toch echt niet doen. dan moet ie zo snel mogelijk de koelkast weer in.
botercreme moet met dit weer trouwens ook de koelkast in, met 2 dagen staat de schimmel erop. botercreme van de mix dan :)
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Eerste marsepeinen taart, moet ik ergens op letten?

Bericht door JasmijnLinde »

Met slagroom kun je het inderdaad beter niet zo ver van te voren maken. Botercreme gemaakt van roomboter en poedersuiker blijft echt heel lang goed. Mix heb ik geen ervaring mee.
En ik ben niet zo'n snelle leerling, ik deed er in het begin echt heel lang over om het netjes af te smeren enzo.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13421
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Eerste marsepeinen taart, moet ik ergens op letten?

Bericht door Chantal »

ja klopt hoor, maar dan nog deed ik dat op dezelfde dag als het bekleden. de dag voor hij opgegeten wordt.
het biscuit invriezen doe ik bijna altijd wel. want als hij ingevroren is geweest is hij veel lekkerder. veel minder droog en hij kruimelt veel minder als een vers biscuit.

raar maar waar :D
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4321
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: Eerste marsepeinen taart, moet ik ergens op letten?

Bericht door Thommy »

Dan denk ik dat ik morgen ga boetseren, zondag bakken, maandag vullen en bekleden. Boetseren is inderdaad de meeste tijd. En maandag moet ik gewoon werken dus het is een avondklusje.
Ik wil vullen met lemoncurd (die kan ik zaterdag ook al maken), frambozen+jam en bbr. Botercreme maak ik nooit van mix.
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Eerste marsepeinen taart, moet ik ergens op letten?

Bericht door JasmijnLinde »

Chantal: dan ga ik dat ook eens proberen om de taart eerst in te vriezen.
En Thommy, wat klinkt je vulling lekker!!
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Plaats reactie