Huisarts en borstvoeding...

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Miep
J&J TEXEL
Berichten: 708
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 12:26 pm

Huisarts en borstvoeding...

Bericht door Miep »

Ik was vandaag met W !llemijn bij de huisarts omdat ze enorm slechte nachten heeft. Vorige maand heeft ze blaasontsteking gehad en ergens hebben we het onderbuik gevoel dat er nog steeds wat speelt dus voordat we ons op de gedragscomponent richten willen we een lichamelijke oorzaak uitsluiten. Toen ik het verhaal had gedaan zei de huisarts heel bot dat de oplossing is om te stoppen met borstvoeding omdat ze honger heeft. Volgens hem is een jaar voeden veel te lang.... En dan te bedenken dat dit een jonge vent is met zelf 3 jonge kinderen. Acceptatie voor langvoedsters is (zelfs in de medische wereld) nog ver te zoeken :(
Mama van zoon A (mei 2009) en dochter W (augustus 2011)
Marjo

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door Marjo »

nou ja zeg..... De redenatie is ook suf, stoppen met bv omdat ze honger heeft. Heeft hij nog naar andere dingen gekeken? Of was hij zo stellig?
Vervelend dat je slechte nachten hebt. Wat denk je zelf dat er speelt?
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door kaatje71 »

ik heb om een lichamelijke oorzaak uit te sluiten een verwijzing naar een kinderarts gevraagd.
En verder heb ik ook al het een en ander geschreven over reacties op mijn veels te lange borstvoeden ;-)
Stom hè, die reacties.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door kaatje71 »

en ook over die slechte nachten heb ik het een en ander geschreven. En dat heeft me ook wel verder geholpen ;-)
Sterkte met die nachten, het is zwaar dan hè.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Miep
J&J TEXEL
Berichten: 708
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 12:26 pm

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door Miep »

Hij heeft opnieuw de urine bekeken en die was schoon en heeft haar verwezen naar een kinderarts. Ze maakt overdag absoluut geen zieke indruk en is een vrolijk en levendig meisje maar helaas zijn de nachten dus anders. Soms wordt ze wel elk uur wakker en soms zijn we 2 uur bezig voordat ze weer inslaapt. Het is dan echt huilen, overstrekken en niet te troosten en naast dat dit heel slopend is, is het ook heel zielig. We zijn niet overtuigd dat er wat aan de hand is (en we hopen dat natuurlijk ook niet) maar we zijn er ook niet zeker van dat er niets is. De huisarts vond het geen probleem om ons door te sturen.

@Kaatje: ik heb je berichtjes wel gelezen. Telkens wilde ik er op reageren maar wist dan eigenlijk niet wat ik moest schrijven, juist omdat we er zelf ook zo tegenaan lopen. Ooit gaat het vast beter... Vannacht ging overigens best goed, ze is zelfs 2 keer weer zelf ingeslapen, en dan ga ik gelijk weer twijfelen of nader onderzoek wel nodig is.
Mama van zoon A (mei 2009) en dochter W (augustus 2011)
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door Truus »

Niks met haar oortjes geconstateerd?
Miep
J&J TEXEL
Berichten: 708
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 12:26 pm

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door Miep »

Daar heeft hij nu niet eens naar gekeken.
Vorige keer was ik bij de huisarts in opleiding en zij onderzocht wel alles. De oren waren toen schoon, buikje was soepel, geen koorts, geen ontstoken keel haar conclusie was toen dat er niets aan de hand was. Omdat de nachten toen ook extra slecht gingen én de urine enorm stonk hebben we aangedrongen om dat te onderzoeken. De huisarts i.o. vond dat niet zo nodig maar (zo las ik nu in de status die we meekregen voor de verwijzing naar de kinderarts) wilde dat wel om ons gerust te stellen. Ze bleek toen dus een blaasontsteking te hebben...
Mama van zoon A (mei 2009) en dochter W (augustus 2011)
Marjo

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door Marjo »

Ik kan me voorstellen dat de verwijzing een goede stap is, al is het maar om dingen uit te sluiten. Voor jezelf maar ook voor haar. Je meisje zal ook gebaat zijn bij een goede nachtrust.
wennetje

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door wennetje »

Tja, kom ik weer maar bij Joris was nachtelijk huilen en niet stil kunnen liggen het gevolg van een allergie voor wegwerpluiers, arme kind stikte van de jeuk. Pas toen er op zijn flanken wat lichte uitslag te zien was, ging er een belletje rinkelen. Verschillende merken geprobeerd en toen overgestapt op wasbaar en jochie sliep weer heerlijk (totdat zijn oortjes hem parten gingen spelen maar dat toonde anders). Kans is zeer zeer klein maar ik wilde het je toch meegeven.
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16997
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door LindaJager »

Ik dacht dat kinderen onder het jaar die blaasontsteking hebben sowieso meteen doorverwezen worden naar de kinderarts. Snap eigenlijk niet waarom jullie niet meteen zijn doorgestuurd.

Verder heb ik ook een ha die niet zo van de bv is. Haar man overigens weer wel, is ook onze ha ::D
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12572
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door monika »

toch handig die bv voor huisartsen, dan kunnen ze gewoon zeggen dat je moet stoppen als ze zelf geen idee hebben wat er kan zijn :evil:
Hopelijk krijg je meer begrip bij de kinderarts en wordt het duidelijk of er nou wel of niet wat lichamelijk aan de hand is.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door LauramvAnneenLisa »

tja, er verandert dus blijkbaar niks. Ik ben met iris al weer in het stadium dat ik er meestal maar niks over zeg als het niet hoeft (in jouw geval is het relevant dus je moest wel). met als nadeel natuurlijk dat zo weer niemand weet dat het uberhaupt kan dat je nog bv geeft aan een kindvan 1,5.

vwb slechte nachten, mijn tips uit eigen ervaring:
* bij anne ( tussen 1 en 1,5 een half jaar hele nachten huilen, en niet groeien, overdag niks aan de hand): lactose intolerantie. Kind had iedere nacht buikpijn...... was over zodra ze geen lactose meer binnen kreeg, echt binnen een dag of 3.
* bij lisa en iris hielp het als ik ze overdag niet langer dan een uur liet slapen. maar die wilden snachts vooral spelen, die waren niet onttroostbaar (ja, als ik wegging omdat ik niet wilde spelen, dan wel ;-) )
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6306
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door drus »

Een beetje off topic, ik kwam bij de apotheek laatst voor medicijnen voor mezelf toen ik keurig gemeld kreeg dat de medicijnen niet met borstvoeding samen gingen, maar gezien de leeftijd van het kind 2,5 mocht ik wel doorvoeden omdat de medicijnen vanaf twee jaar gegeven mochten worden :woow: Zonder een vreemde blik of what so ever....

Heb het wel aan laten passen omdat ik neit meer voedt, maar vond het wel bijzonder


Het is zoo verschillend onder huisartsen hoe ze daar mee omgaan. geen peil op te trekken.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Miep
J&J TEXEL
Berichten: 708
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 12:26 pm

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door Miep »

Bedankt voor jullie reacties! Wij hebben zelf ook al aan een allergie of intoleratie gedacht of aan de oortjes maar daar is vorige keer dus naar gekeken. We hebben van de huisarts een naam van een kinderarts die ook nefroloog is ivm de doorgemaakte blaasontsteking. Ik hoop dat hij het breder gaat bekijken.
wennetje schreef:Tja, kom ik weer maar bij Joris was nachtelijk huilen en niet stil kunnen liggen het gevolg van een allergie voor wegwerpluiers, arme kind stikte van de jeuk.
Hoe kwam je hier achter? Wij zijn wat luiers betreft erg merktrouw en gebruiken altijd Pampers. Zelfs op het KDV zijn ze sinds een paar maanden over op Pampers.
LauramvAnneenLisa schreef: vwb slechte nachten, mijn tips uit eigen ervaring:
* bij anne ( tussen 1 en 1,5 een half jaar hele nachten huilen, en niet groeien, overdag niks aan de hand): lactose intolerantie. Kind had iedere nacht buikpijn...... was over zodra ze geen lactose meer binnen kreeg, echt binnen een dag of 3.
Ik vind het bijzonder dat ze overdag zo vrolijk is en alleen 's nachts last heeft maar dat is dus ook jullie ervaring.
Mama van zoon A (mei 2009) en dochter W (augustus 2011)
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9554
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door muppet »

Hier ook 2 kindjes die 's nachts enorm konden (Anouk) en kunnen (Eline) spoken. Bij Anouk was het eigenlijk standaard dat haar oortjes dan ontstoken waren of dat ze een luchtweginfectie had. Dat is beter gegaan nadat ze buisjes kreeg, maar pas met 2,5 jaar ging ze doorslapen. En zij heeft 3 jaar en 3 maanden bv gehad.
Bij Eline kan ik mijn vinger er niet opleggen, soms buikpijn, soms verkouden, soms gewoon wakker en willen spelen. Geen idee, maar de laatste paar weken gaat het wel beter (hard afkloppen). Zij drinkt nog bij me.
Het is op zich best logisch dat kindjes overdag vrolijk kunnen zijn, ondanks pijn. Dan is er voldoende afleiding. 's Nachts in het donker voel je alles veel meer. Dat werkt bij mij ook nog steeds zo, dus zeker voor zo'n kleintje.
Bij beide dames hebben we ervoor gekozen om ze dan lekker bij ons in bed (of co-sleeper) te nemen.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Miep
J&J TEXEL
Berichten: 708
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 12:26 pm

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door Miep »

Het is inderdaad zo dat je 's nachts meer last van pijn hebt. Wij proberen ook om samen met W te slapen. Vaak huilt ze dan ook nog een tijd en is rondlopen met haar op de arm de enige manier om haar rustig te krijgen. Als we eenmaal in bed liggen, blijft ze nog een tijd onrustig (draaien, gaan zitten, anders gaan liggen) voordat ze eindelijk in slaap valt.
Mama van zoon A (mei 2009) en dochter W (augustus 2011)
Gebruikersavatar
Nynke
J&J SANTORINI
Berichten: 1124
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:50 pm

Re: Huisarts en borstvoeding...

Bericht door Nynke »

Miep schreef:
wennetje schreef:Tja, kom ik weer maar bij Joris was nachtelijk huilen en niet stil kunnen liggen het gevolg van een allergie voor wegwerpluiers, arme kind stikte van de jeuk.
Hoe kwam je hier achter? Wij zijn wat luiers betreft erg merktrouw en gebruiken altijd Pampers. Zelfs op het KDV zijn ze sinds een paar maanden over op Pampers.
Je kunt zeker ook allergisch worden voor iets wat je al langer gebruikt. Je moet zelfs vaker met iets in contact geweest zijn voordag je een allergische reactie kunt ontwikkelen.
Groetjes,

Nynke, moeder van Sofie (dec. 2005), Lotte (jan. 2008) en Bente (11 aug. 2013)

Met liefs en lapjes
Plaats reactie