Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
edevries

Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door edevries »

Ons zoontje at redelijk wat soorten groente. En opeens werd het steeds minder.
Hij lust nog wel bloemkool en broccoli. Maar het is wel een gedoe.
We geven hem nu eerst zijn groente, en pas later krijgt hij vlees e.d. op zijn bord.
Als ie alles tegelijk krijgt eet hij zijn groente niet op.

Iemand een tip ?
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11000
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door Dorien »

Gaat in vlagen, gaat nu weergoed maar periodes gehad dat er helemaal geen warm eten gegeten werd, had ik bij Finn niet meegemaakt. Ze krijgen hier wanneer ze maar willen rauwkost
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Ilse

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door Ilse »

Merel heeft altijd goed gegeten. Bij ons is de regel in ieder geval proberen (2 flinke happen). Na een aantal keer lustte ze het dan. En nog steeds werkt dit goed. Opeens lustte ze geen asperges meer, dus elke keer 1 asperge proeven en nu lust ze ze weer.
Gebruikersavatar
maartje12
J&J SANTORINI
Berichten: 2882
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door maartje12 »

Ik wou eerst schrijven GEEN.
Maar toen bedacht ik me dat V wel komkommer at. En eens in de maand een rauw worteltje. Met de rest was hij zo rond 14 maanden gestopt :? .

Geen tips.
Het komt vanzelf goed. Bij de één wat eerder dan bij de ander. F is met 4,5 gaan eten. V heeft sinds een week of 6 zin om van alles te proeven.
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
Gebruikersavatar
Nancy
J&J MAURITIUS
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door Nancy »

Yara weigert nog steeds structureel groente. Onbegrijpelijk met 3 groente eters om haar heen, ik ga er nog steeds van uit dat het met wat stimulatie en het goede voorbeeld vanzelf goed gaat komen.

We prijzen haar dus als ze 1 worteltje/boontje heeft gegeten. En dat gaat er nu wel steeds makkelijker in. Meer erin krijgen heb ik weleens geprobeerd, maar dat komt er net zo hard weer uit. En mond dicht blijven duwen tot kokhalzen aan toe is niet mijn manier, kan nooit een positieve ervaring opleveren.

Wat wel goed gaat, en dus ook wekelijks wordt gegeten: pasta met groene saus (spinazie a la creme door de pasta heen). En als het wat minder warm is buiten ook hutspot. Nu heb ik daar zelf geen zin in. Oja, en rauwe worteltjes, maar dan niet tijdens het avondeten, maar tijdens het koken. Ook best, als het er maar in gaat.
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door Eve71ne »

Benthe eet vrijwel geen groente, nooit gedaan ook. Het enige wat ze ervan eet is als het nog rauw is, een stukje wortel, wat stukjes paprika, rauwe champignons. Fruit is meestal geen probleem. Ooit zal het toch wel goedkomen, al eet Meike ook maar minimaal haar groente...
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5059
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door Hemmie »

Wytse at tot zijn 3e eigenlijk alleen rauwe groente (toen Marrit 6 maanden was en groente kreegt wilde hij opeens ook proberen, nu is hij gek op de meeste groentes!). Marrit heeft altijd alles gegeten.
Ik denk dat je er tot een bepaalde leeftijd weinig mee kunt, als ze niet willen, dan niet. Maar een 3-jarige kun je wel uitleggen dat ze moeten proeven, en volgens mij komt het dan met de meeste kinderen wel goed uiteindelijk. Ik weet dat er volwassenen zijn die nog steeds vrijwel geen groente eten, maar dat zijn er toch niet veel.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
debby
J&J SANTORINI
Berichten: 3674
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:36 pm

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door debby »

Luuc eet nog steeds erg weinig groente.
Al begint hij sla & komkommer de laatste weken wel meer te eten.
Groetjes Debby, Mama van L.uuc (2008) &S@@r (2014)
Gebruikersavatar
nikky
J&J SANTORINI
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 3:04 pm

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door nikky »

Hier in verschillende leeftijdfases met vlagen, één hap groente is verplicht, maar die regel spreken we zo goed als niet uit. Enige tip is goed voorleven en een positieve sfeer aan tafel houden, dan breidt de groente zich vanzelf uit. Ze aten met die leeftijd één schep groente.
Mam van twee, een 15- en 13-jarige en zorgmama van tweeling van 11 jaar.
mama van b en c

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door mama van b en c »

nauwelijks, en wat hij vandaag heerlijk vindt lust morgen niet meer :roll:
Suuz

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door Suuz »

eet geen groente. ;)
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6792
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door petra1969 »

Cay vond en vindt groente ook helemaal niets. Ik schep altijd wat groente voor hem op en als hij het laat staan, is het ook goed. Hij eet tussendoor wel fruit en af en toe wat rauwkost.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (32), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door SuzanneV »

Hier ook nog steeds weinig. Het gaat wel beter als we er flink wat aardappel doorheen prakken. Op die manier lust Robin spinazie, bloemkool, bietjes en boontjes. Maar lekker vindt hij het - op de spinazie na - niet. Om te compenseren geef ik volledig toe aan zijn kerstomaatjes verslaving en geef ik veel fruit.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Linda1b

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door Linda1b »

Volgens mij heb ik een uitzondering te pakken. R3nske vindt groenten heerlijk. Veel lekkerder dan vlees. Aardappelen vliegen ook naar binnen. Wat een mazzel zeg!
Luc@s daarentegen eet amper groenten, die eet het liefst vlees, o ja en kroepoek!

Het komt ooit goed volgens mij hoor. Zou me er niet te druk om maken.
Gebruikersavatar
Mireille
J&J SANTORINI
Berichten: 2734
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:51 pm

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door Mireille »

Verbazingwekkend veel eigenlijk.
Gwyneth is de afgelopen drie maanden ineens heel hard (echt, heel hard, 14 cm en nog tellende) gaan groeien. Als ze de kans krijgt eet ze samen met haar grote zus de hele pan leeg en blijft er voor ons niets meer over.
Maar ja, denk dat ze wel een extreem voorbeeld is nu. Daarvoor at ze alleen sperziebonen en doperwten.
Groetjes, Mireille
Moeder van Morgan (13) en Gwyneth (10)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door Emmy »

Hier hebben ze altijd goed groente gegeten, maar vaak zat het verstopt onder een stukje vlees. Ik maakte vaak prakjes en dan een blokje vlees er bovenop. En ze waren hier gek op vlees, dat was het voordeel!
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door kaatje71 »

alleen sperziebonen.
Ik maak me er niet zo druk om, ze is gezond en groeit goed genoeg e.d.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door Emmy »

kaatje71 schreef:alleen sperziebonen.
Zeker ook bekend als de groene frietjes? :wink:
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9566
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door muppet »

Dan heb ik ook 2 uitzonderingen. Anouk heeft altijd groenten gegeten, wel in fasen wat hoeveelheid en verschillende soorten betreft, maar het is nooit echt een probleem geweest. Eline eigenlijk precies hetzelfde. Wij hebben ook wel in sommige fasen eerst groenten gegeven en dan pas vlees en aardappeltjes. Eline zit nu in zo'n periode, maar lust tot nu toe bijna alle groenten die we opscheppen. Rode kool vinden ze geen van beiden lekker.
Rauwkost krijgen ze hier ook regelmatig tijdens het koken, voor het lekker.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8046
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door Sarina »

Br@ndt heeft bijna altijd goed gegeten van van alles (rond 1 jaar geloof ik niet meer, gék werd ik ervan).
R3ns had heel slecht groenten, die heb ik ook heel lang een vitaminepil gegeven. Fruit ging wel redelijk en kerstomaatjes gingen super, tot die ook in de ban werden gedaan.
Nu eten ze allebei weer goed! Wat soms hielp bij R3ns was een extra bord pakken en daar telkens 3 dingen op leggen; groente, vlees/vis/vega en aardappel/pasta/rijst/etc. En dan ging het zomaar wel :roll:. Tot de volgende dag, dan verzon ik wel weer iets anders.
Mijn belangrijkste regel aan tafel is dat ze van alles moeten proeven. Nu gaat het bijna altijd zonder tegenzin, maar we hebben ook wel eens face-offs aan tafel gehad, wie het langste kon volhouden :roll:
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
edevries

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door edevries »

Wat het nu ook extra lastig maakt is dat we nog steeds midden in de peuter puberteit zitten.
Alles id dus nee. Zo frusterend want hij ook niks proeven of proberen op het moment.
Tomaatjes eet ie wel, en die krijgt ie tussendoor.
Gebruikersavatar
maartje12
J&J SANTORINI
Berichten: 2882
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Hoeveel groente aten jullie kinderen met 2,5 jr ?

Bericht door maartje12 »

edevries schreef:Wat het nu ook extra lastig maakt is dat we nog steeds midden in de peuter puberteit zitten.
Alles id dus nee. Zo frusterend want hij ook niks proeven of proberen op het moment.
Tomaatjes eet ie wel, en die krijgt ie tussendoor.
Vooral loslaten. Het komt echt vanzelf goed!
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
Plaats reactie