nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door kaatje71 »

Hoe het nu gaat is dat Me!ke eigenlijk standaard om 4.00 wakker wordt (of eerder maar in ieder geval om 4.00) en dan net zo lang onrustig blijft tot ze bv krijgt.
Nu geef ik haar nog maar 2 keer; `s ochtends en `s avonds en ik wil haar ook niet meer geven en zeker niet `s nachts want dan kan mijn vriend helemaal niks met haar `s nachts. Maar goed, ze blijft dan net zo lang mekkeren tot ze bv krijgt (dat doe ik dan maar om 6.00). Dus eigenlijk wordt haar gehuil dan altijd "beloond" en leert ze nu alleen maar dat ze er heel erg lang om moet huilen `s ochtends. Overdag taalt ze er niet naar overigens.
Ik ben bang dat als ik haar `s nachts eerder ga voeden het steeds meer gaat verschuiven en bovendien kan mijn vriend haar niet voeden `s nachts dus dan zou ik altijd naast haar moeten liggen ( en er zijn nog steeds veel nachten dat ze sowieso onrustig is dus mijn nachten alleen wil ik heel graag houden).
Ik ben een beetje bang dat de kinderpsycholoog dan gaat zeggen; stoppen met de bv, want op deze manier leert ze dus alleen maar dat als ze heel lang huilt ze het alsnog krijgt ( en dat is eigenlijk ook wel zo).
Wat zijn de alternatieven, behalve dus maar gewoon eerder in de nacht de bv geven?
En is het volgens jullie zo dat ze op deze manier leert dat als ze heel veel huilt ze alsnog krijgt wat ze wil?
Overdag ben ik ook wel met begrenzen bezig, maar man, man, ze is een pittige doorzetter hoor ( van de week toch maar weer op schoot genomen tijdens het eten, want oei, wat een gekrijs. Terwijl ik dàt bijv. dus eigenlijk als grens wil bewaken).
Mmmm....geef ik nu toch eigenlijk zelf het antwoord al, dat ik overdag die grenzen beter moet hanteren?
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12047
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door Esther »

kaatje71 schreef:Overdag ben ik ook wel met begrenzen bezig, maar man, man, ze is een pittige doorzetter hoor ( van de week toch maar weer op schoot genomen tijdens het eten, want oei, wat een gekrijs. Terwijl ik dàt bijv. dus eigenlijk als grens wil bewaken).
Mmmm....geef ik nu toch eigenlijk zelf het antwoord al, dat ik overdag die grenzen beter moet hanteren?
Ik denk het wel. Ik denk dat je al in zo'n patroon zit, al zo lang, dat alleen een heel duidelijke grens voor jullie werkt. Dat je echt vantevoren bedenkt wat je wel en niet wilt en je daar heeeeeel strikt aan houdt. Dus niet toch maar op schoot als ze zo hard krijst (ik zou haar dan in de kinderstoel in de gang zetten tot ze stil is).
Juist af en toe toegeven is funest hè, dat is nog slechter dan altijd maar toegeven als je gedrag wilt afleren.

Eventueel kun je het in stappen invoeren, bijvoorbeeld eerst alleen het niet op schoot nemen. En de stappen opschrijven zodat je ze voor jezelf steeds helder hebt.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13436
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door Chantal »

en water geven 's nachts?
klein lampje aan in haar kamer en een tuitbeker (goede antilek) in bedje leggen zodat ze hem zelf kan pakken?
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door Emmy »

Ik zou zeker beter de grenzen hanteren, hoe moeilijk het ook is....Ik kan ook heel slecht tegen gekrijs. :( , zeker midden in de nacht.
Ik zou hele strakke afspraken maken met je partner zodat je er allebei achter staat en elkaar kan steunen als je de neiging hebt toch toe te geven.
Ik denk dat je je meisje heel goed kan leren dat ze maar 2 keer per dag bv krijgt, op voor haar herkenbare momenten, bijv. tijdens het ontbijt en voor het gaan slapen, (ik noem maar wat, zo deed ik het), en dat je dan de bv heel goed aan kunt houden.
Het gaat je meisje waarschijnlijk niet om de bv s'nachts maar meer om de (negatieve) aandacht/de machtstrijd en het patroon waar ze nu inzit.
Mijn jongste zoon is ook een pittige (maar niet zo pittig als jouw dametje), als ik een keer toegeef, heb ik daar een week last van....want dat geeft bij hem blijkbaar het sein om het de volgende dagen weer te willen, en er nog fanatieker voor te gaan. Heel lastig om altijd zo consequent te moeten zijn... :? Maar als ik de grenzen/regels/structuur goed hanteer, heb ik er een veel liever kind aan. :) Juist omdat hij dan goed weet waar hij aan toe is en blijkbaar heeft hij dat meer nodig dan mijn andere jongens.
Mamarielle
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:16 pm

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door Mamarielle »

voed je haar 's ochtends altijd in bed voor het opstaan, of na het opstaan?
Ik ben zelf nl. toen ik bij Lucas en Jonathan ben gestopt met de nachtvoedingen (bij de één rond 1,5 jaar en bij de ander rond een jaar) ook gestopt met het voeden 's ochtends. Ze dronken dan overdag nog 2 of 3 keer voor het slapen, en 's avonds voor het slapen.
Zo'n klein kindje kan nog niet klokkijken en ik kan me dan best voorstellen dat als ze om 4 uur wakker worden dat ze dan willen drinken, hoe weten zij nou of het 4 uur is of 6 uur? (of welke tijd je dan ook maar voor 's ochtends als grens aanhoudt dat ze mogen drinken). Voor mij voelde het beter en duidelijker naar de kinderen toe om dan maar helemaal te stoppen met de voeding 's ochtends zodat ze het wakker worden niet meer koppelden aan borstvoeding krijgen.
Maar goed, dat is dus een heel ander idee. Misschien wil je juist die ochtendvoeding graag houden (en als je dat wel wil zou je dat ook nog eventueel na het opstaan, en op een andere plek dan de slaapplek kunnen doen?). Voor mij voelde het in ieder geval beter, het leek me ook duidelijker voor het kind en ik voedde overdag natuurlijk ook nog een aantal keer.
Heel veel succes gewenst, want makkelijk is het niet he! Ik hoop dat het snel wat beter en makkelijker allemaal gaat!
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door kaatje71 »

als ik haar om 6 uur voed slaapt ze meestal nog wel tot half 8, dus dat is mijn winst om haar om 6 uur te voeden. Maar misschien is het een idee om dat beneden te gaan doen inderdaad.
En op zich heb ik het wel in mijn hoofd om haar in de kinderstoel te laten zitten, maar zoals ik me nu voel is elke geluid te veel soms, laat staan dat gebrul. Maar ja dat is een vicieuze cirkel dan natuurlijk, dat schiet niet op. In het halletje zetten met de kinderstoel is ook wel een optie dan.
Dank voor jullie tips.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6309
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door drus »

Bij ons gaf papa altijd standaard water uit een drinkfles (dus neit babyfles) als ze snachts wilden drinken en we dat niet meer deden.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12047
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door Esther »

kaatje71 schreef:als ik haar om 6 uur voed slaapt ze meestal nog wel tot half 8, dus dat is mijn winst om haar om 6 uur te voeden.
Dan vind ik het ook heel begrijpelijk hoor K@rin. En ik begrijp ook helemaal je weerstand om er wat aan te doen, omdat je nu zo moe bent en de makkelijkste weg zou willen kiezen (dus op schoot, voeden, etc).
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door Kimmie »

Heb je nog de kracht en energie, ergens, om hier samen met je vriend er voor te gaan.
Grenzen stellen, handhaven en concequenties uitvoeren?

Ik herken je twijfel, ik lees je vermoeidheid/onzekerheid in je verhaal en ook dat herken ik.
Ik weet inmiddels door schade en schande dat jullie aanpak echt beloond gaat worden als jullie er, hoe moeilijk ook, eraan houden... allemaal en altijd (zoveel als mogelijk natuurlijk ;)

P uck en ik zaten in een wat andere situatie (is inmiddels bijna 3 maar toen nog geen 2) maar miss dat je er wel wat dingen uit zou kunnen oppikken om in te zetten om het in jullie gezin een goede start te maken met die grenzen.
Nu nog merk ik n roerige tijden en dat heerst op dit moment erg dat ik weer terug ga naar de basis... uitleg, grenzen, uitdaging en veiligheid.
Even in het kort hoor, als je meer zou willen weten oid dan mag je me altijd pb-en.

Ik ben er vanuit gegaan dat zij de wereld nog niet begreep op de manier zoals ik deze aanbood en ze behoefte had aan meer uitleg, grenzen, uitdaging en veiligheid.
- Ik heb een start gemaakt door 'bijna' al mijn gedrag te benoemen en daarbij ook te benoemen wat ik van haar verwachte; bijv 'ik ga nu naar de wc, als ik klaar ben kom ik terug. Jij wacht in de kamer.' Daarin heel concequent zijn, haar dus (ook met de broek opde knieen terug naar de kamer te brengen, opnieuw benoemen etc... en als ze eens rustig was niet nog even snel 'iets' anders doen afspraak is afspraak.
- ik heb een planbord gemaakt en om per dagdeel inzicht te geven en te houden in de dag en haar de mogelijkheid hierop te anticiperen, invloed uit te oefenen als dat kan (activiteiten kiezen mbv picto's)
- Wenselijk gedrag benoemen en bemoedigen en negatief benoemen en afkeuren. bijv 'Wat fijn dat je mij de doek komt brengen, dank je wel'. 'Ik vind het niet fijn als je mij knuipt, je doet me pijn... aaien vind ik wel fijn'.
- Emoties benoemen, beschrijven laten zien en uitleggen waarom en wanneer deze komen. Uitleg adhv gezichtuitdrukking.
- Claimend gedrag 'negeren' en sturen naar wenselijk gedrag.

Het is een hele rij en nog niet klaar ;) Maar ik denk dat als je voor jullie al gezin helder hebt wat je als eerste aan wilt pakken je, je je hier voor een week opricht en daarin héél concequent blijft zit dat er in en kan je door naar het volgende en je zult merken dat een positieve ervaring, hoe klein ook jullie sterkt. Jou en ook jullie meisje en dat werpt zijn vruchten af!!
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Gebruikersavatar
Althea
J&J SANTORINI
Berichten: 3571
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:45 pm

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door Althea »

Even een ander geluid: bij ons heeft I.sis heel lang (volgens mij tot ze 2 was) nog een fles gehad 's avonds laat (rond 23u) (ze dronk toen geen BV meer), als we dat niet deden werd ze ook standaard ergens rond 3u à 4u wakker. Wij maakten haar dus zelf wakker voor we gingen slapen en dan dronk ze een hele fles leeg.
Ik beweer niet te weten dat Meike honger heeft op dat moment, maar het kan een optie zijn? Natuurlijk is de fles bij jullie geen optie, je zou kunnen experimenteren met haar een extra voeding te geven laat op de avond?
Ik wou dit gewoon even posten, omdat het zo stom zou zijn dat jullie allerlei oplossingen aan het zoeken zijn ivm grenzen terwijl het kind misschien gewoon honger heeft?
Althe@, mv I.sis (nov 2005)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8233
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door Mara »

Althea schreef:Even een ander geluid: bij ons heeft I.sis heel lang (volgens mij tot ze 2 was) nog een fles gehad 's avonds laat (rond 23u) (ze dronk toen geen BV meer), als we dat niet deden werd ze ook standaard ergens rond 3u à 4u wakker. Wij maakten haar dus zelf wakker voor we gingen slapen en dan dronk ze een hele fles leeg.
Ik beweer niet te weten dat Meike honger heeft op dat moment, maar het kan een optie zijn? Natuurlijk is de fles bij jullie geen optie, je zou kunnen experimenteren met haar een extra voeding te geven laat op de avond?
Ik wou dit gewoon even posten, omdat het zo stom zou zijn dat jullie allerlei oplossingen aan het zoeken zijn ivm grenzen terwijl het kind misschien gewoon honger heeft?
Wij hebben dit gehad met M aarten. Die was ook echt licht voor zijn leeftijd.
Ik vond de klok rond slapen geen standaard onder de 2. Meestal wel, soms niet.
Op een gegeven moment accepteerden we dat hij echt honger had en het ons inziens geen gewoonte was. Rond 5 uur werd hij altijd wakker. Eerst kreeg hij gewoon borst en daarna overgestapt op een flesje. Dat deden we dan om de beurt. Thermos met gekookt water in de badkamer, poeder klaar en flesje, slokje water erna, het was in 10 min. gepiept.
Net voor hij twee werd, ging hij vanzelf de klok rond slapen.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door kaatje71 »

dat ze echt honger zou kunnen hebben is niet eens bij me opgekomen omdat we al zo lang met het slapen aan het modderen zijn en het echt wel een gedragsding is. Maar daarbij zou ze natuurlijk ook honger kunnen hebben.
Ik vraag me af of ze een flesje van mijn vriend zal accepteren. We kunnen het proberen maar ik denk ook al heeft ze honger, als ze bij mij wil drinken zal ze die fles niet drinken. We hebben al eerder geprobeerd met een flesje `s nachts en daar was ze heel duidelijk over.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door Ester »

Ik heb niet alles gelezen, maar bij Famke was het destijds zo dat wanneer het slapen even goed ging, dmv slaaptraining, de nachtvoeding er toch steeds weer insloop omdat ze dan elke nacht net iets eerder wakker werd. Voor ik het wist lag ik dan toch weer te voeden om 4.00. Ik voedde toen ook alleen nog 's ochtends en 's avonds, maar heb dat toen omgegooid, ben ipv 's ochtends 's middags voor het slapen gaan gaan voeden. Voeden werd dus standaard een onderdeel van het slapen gaan ritueel en al snel was het duidelijk dat het niet meer bij het wakker worden hoorde. Wij gingen dan met haar uit bed wanneer ze echt wakker was (ook wel om 5.00, een periode). Zij speelde dan beneden terwijl wij nog even dutten op de bank. Geleidelijk aan is ze toen gaan wennen aan de nachten zonder bv en weer langer gaan slapen.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Claudiac

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door Claudiac »

bij A ben ik ook een tijdje streng geweest. Dus inderdaad 's nachts niet meer voeden en hem vertellen dat hij het niet meer kreeg. Ik heb hem ook niet uit z'n bedje gehaald. Een keer vertellen, daarna nog een keer, en daarna niet meer naar binnen. Dat werkte wel, het kostte een paar dagen. Maar ik vond het niet fijn.
Nu drinkt hij nog 's avonds voor het slapen en 's ochtends om een uur of 6. Dat vind ik wel prima. Soms wordt hij 's nachts nog wakker, dan krijgt hij ook nog wat, maar dat is niet zo vaak meer.

Bij I ben ik nooit streng geweest, hij heeft een heel ander karakter. Hem heb ik wel altijd gegeven. Dat kwam waarschijnlijk ook omdat we toen nog geen extra kamer hadden en hij bij ons op de kamer sliep. Dan liet ik hem niet huilen. Bij hem is het ook over gegaan, toen hij 2 was ongeveer.
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door kaatje71 »

voor het middagslaapje voeden zou idd ook nog een mogelijkheid zijn.
En Kimmie, bedankt voor je uitgebreide reactie.
We zijn ook wel met dat soort dingen bezig als het gaat om grenzen stellen overdag, dus ik herken wel wat je schrijft!
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door Emmy »

Esther schreef:
kaatje71 schreef:Overdag ben ik ook wel met begrenzen bezig, maar man, man, ze is een pittige doorzetter hoor ( van de week toch maar weer op schoot genomen tijdens het eten, want oei, wat een gekrijs. Terwijl ik dàt bijv. dus eigenlijk als grens wil bewaken).
Mmmm....geef ik nu toch eigenlijk zelf het antwoord al, dat ik overdag die grenzen beter moet hanteren?
Dus niet toch maar op schoot als ze zo hard krijst (ik zou haar dan in de kinderstoel in de gang zetten tot ze stil is).
Let wel op met het in haar kinderstoel in de gang zetten. Ook al zaten ze bij ons in een tuigje, ze wisten zo boos te zijn en te wiebelen dat ze met kinderstoel (Ikea) en al omvielen... :(
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8233
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door Mara »

Oh dat herinnert me ineens aan iets. Op een gegeven moment waren we gezeur en gegil over...ik weet niet eens meer wat, zo beu dat we zeiden: dan ga je maar in de gang slapen. Es was toen wel wat ouder.
En dan heb je A gezegd... dus naar de gang met het campingbed. En dat vond ik zelf eigenlijk niet helemaal oke en heel erg zielig, dus ik bleef in de kamer op de bank liggen.
Mevrouw heeft vervolgens heerlijk geslapen in de gang, zonder morren zonder enige kik, ze vond het hartstikke interessant allemaal, terwijl ik wakker lag op de bank :? .
Tja soms probeer je dingen... (wil je dit niet aanraden hoor).

Toen ik het vertelde op het kdv lag iedereen helemaal in een deuk. Ze vonden het wel bij Es passen om dan zo te reageren.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door kaatje71 »

nou, ik ga `s ochtends voeden als we echt uit bed zijn, dus niet meer in bed en dan nog even verder dutten. Hoop dat dit werkt. Moet mezelf dan wel echt uit bed slepen merk ik, juist dat nadutten en tutten is zo lekker. Maar goed, dat komt hopelijk ooit wel weer. (Als ze 18 zijn waarschijnlijk wel, maar dan zonder kind aan de borst. Alhoewel...;-) ;-) ).
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6309
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: nog eens over bv en doorslapen en grenzen stellen

Bericht door drus »

Maar dat nadutten en tutten kan toch nog steeds? Als je maar consequent bent en blijft uitleggen dat het drinken beneden op de bank gebeurt. Ik heb in die overgangsfase vaak een boekje in bed voorgelezen (liefst eentje die ik uit mijn hoofd kende, dan kon ik mijn ogen dicht houden) en liedjes gezongen. Ze wenden er eigenlijk best snel aan.
in het begin korter en als ze gewend waren aan beneden pas drinken, dan kon het ook rustig langer zijn.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Plaats reactie