Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door Pauline »

Sjoerd maakt van alle R's een J. Dan kJijg je dus allemaal JaJe wooJden.
Omdat hij verder goed praat proberen we hem de R beter te laten zeggen, maar hoe leg ik een 3 jarige uit hoe hij de r moet laten rollen? Hij probeert het wel, maar t lukt hem nog niet. En ik weet niet hoe ik t uit moet leggen.

Overigen klinkt het nu wel schattig hoor ;)
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door MarietteD »

Tijdens mijn studie Italiaans moest ik krentenbrood met een D ipv R zeggen, tig keer achter elkaar: kDentenbDood. Zo ontstond de rollende r voorin de mond. Hoe je de achterin-r oefent weet ik niet :-)

Laura heeft trouwens als enige van ons vieren de voorin-R, ik vind hem heel mooi!
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
kes
J&J MAURITIUS
Berichten: 5715
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:18 am

Re: Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door kes »

Volgens mij kan niet iedereen de rollende tongpunt-R uitspreken. Ik gebruik 'm alleen als ik voorlees of Nederlandstalig zing. Verder gebruik ik de brouw-R, dus met huig, achterin de mond.

Tongpunt-R kan je idd door kDentebDood aanleren. Brouw-R weet ik niet.
Kes, mv Floor (20mrt06) en Mees (20okt07)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door Emmy »

Volgens de logopediste van mijn jongste is dit een moeilijke klank voor kinderen. Ze hebben tot eind groep 2 de tijd om hem te leren. Mijn jongste, net 5, kent hem ook nog niet. We hebben wel geoefend en hij hoort ook wel dat hij hem steeds vervangt door de l, maar hij vindt hem erg moeilijk. De logopediste vertelde ons te oefenen door hem de d te laten zeggen dus brood wordt dan bdood ipv blood wat hij altijd zegt.
Maar vooral zei ze ons er niet druk over te maken want ze hoeven hem dus officieel pas bij eind groep 2 te kunnen.
Ach, en in Australië is dit nou net de klank die we niet nodig hebben... :wink:
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9548
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door muppet »

Niet aanleren, komt vanzelf, op deze leeftijd is het heel normaal als het nog niet lukt. Hij heeft tot een jaar of 5 de tijd om hem zelf te leren. Daarna nog een jaar om hem in combinatie met andere klanken te leren. Dus mocht hij met een jaar of 6/7 nog problemen hebben, dan nog een keertje aan de bel trekken.
Laatst gewijzigd door muppet op zo okt 07, 2012 1:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
niekje
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:16 am

Re: Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door niekje »

Geen idee hoe je hiermee kan helpen, Jasper heeft dat met de W, die zegt dan de b, jabel, belles, maar wortel kan hij dan weer wel gewoon zeggen......ik corrigeer hem dan wel en dan kan hij het wel zeggen.....zo kan hij ook geen kapla zeggen en blijft hij klapa zeggen, hij moet echt stevig nadenken om het goed te zeggen......

Hoe je de rrrrrr kan oefenen heb ik geen idee van, hier is dat niet aan de orde, de w heb ik toen wel een tip voor gehad van een logopediste...

Succes !!

Groetjes Nicole
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door Gerrie »

Mirjam kan het sinds een maand of 4. De rollende R.
Wij hebben wel veel geoefend. Ze oefende graag mee, want nichtje/vriendinnetje van 6 weken jonger kon het al. Eerst kreeg ze de R aan het einde van het woord voor elkaar 'water', snel daarna, door de woorden achter elkaar te zeggen de R aan het begin 'water Rene'.
Ik weet dat ze hem eigenlijk pas met 6 hoeven te kunnen, maar de andere 2 meiden konden het met 2 al.

Sjoerd heeft toch nog een iets open gehemelte? Zou het bv dasr niet iets mee te maken kunnen hebben? De logopedisten onder ons zullen dat wel weten.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door Pauline »

Gerrie schreef:Mirjam kan het sinds een maand of 4. De rollende R.
Wij hebben wel veel geoefend. Ze oefende graag mee, want nichtje/vriendinnetje van 6 weken jonger kon het al. Eerst kreeg ze de R aan het einde van het woord voor elkaar 'water', snel daarna, door de woorden achter elkaar te zeggen de R aan het begin 'water Rene'.
Ik weet dat ze hem eigenlijk pas met 6 hoeven te kunnen, maar de andere 2 meiden konden het met 2 al.

Sjoerd heeft toch nog een iets open gehemelte? Zou het bv dasr niet iets mee te maken kunnen hebben? De logopedisten onder ons zullen dat wel weten.
Nee, sjoerd heeft geen open gehemelte, alleen een lip-kaakspleet. Volgens mij wordtzijn spraak niet beperkt door zijn schisis. Met 2 jaar is hij door de logopediste gezien en toen liep hij zelfs voor met praten. Ik denk dus niet dat het met zijn schisis te maken heeft.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door Corina »

Bertrik is voor 'vreemde' nog wel een onverstaanbaar. Vooral als hij enthousiast is. Om het verstaanbaarder te maken zijn we nu ook bezig om de R te oefenen. (Wat hij pas met 6 jaar hoeft te kunnen) en dan moet hij in plaats van de R de D zeggen. En dan het woord steeds sneller zeggen. Bdug Bdug bdug. En op een gegeven moment hoor je dan inderdaad brug.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
HeleenW

Re: Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door HeleenW »

Levi kon de 'k' niet zeggen, dus een kruk werd een 'trut' en zoveel woorden meer.
Ik ben met hem wel bij logopedie geweest. Maar omdat ik het zelf wilde, en ik dus wat tips wilde. HIj is maar een paar keer bij logopedie geweest. ZO'n logopediste kan het je kind waarschijnlijk heel makkelijk aanleren.
Of het komt vanzelf of je gaat later naar logopedie. De keus is aan jou denk ik.
marije1973
J&J TEXEL
Berichten: 339
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:17 pm

Re: Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door marije1973 »

Klopt helemaal wat Saskia zegt, maar mocht je toch al graag iets willen proberen: gorgelen met een klein slokje water klinkt en voelt hetzelfde als de huig-r (dus achterin de keel). Na het tanden poetsen kun je dit best eens proberen. Als het goed gaat, slokje water laten doorslikken en proberen hetzelfde geluid te maken zonder water. Het is dus beslist niet nodig om iets te doen, maar als Sjoerd er voor in is, kan het natuurlijk wel.

Grappig: ik wilde Carlijn de huig-r nog niet leren toen ze drie was (ze zei /l/ i.p.v. /r/ en ik dacht dat ze vanzelf een mooie tongpunt-r zou krijgen; de /l/ zit namelijk ook voorin de mond qua plaatsing). Op een avond zaten we aan tafel. Carlijn nam een slokje water en begin te gorgelen. Mijn man: "Ja, ik dacht: als jij het haar niet leert, zal ik het maar doen!"
Marije, mama van Laurens (23-02-2006) en Carlijn (22-06-2008)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door Pauline »

Nou het grappige is dat hij vanavond ineens de r Goed zei, nadat ik hem gecorrigeerd had. Hij zei: tjein nadat ik hem corrigeerde zei hij trein.... :lol:

Hij kan het dus wel, maar hij "lijkt" soms gewoon "lui". Kan dat?
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door Emmy »

Pauline schreef:Nou het grappige is dat hij vanavond ineens de r Goed zei, nadat ik hem gecorrigeerd had. Hij zei: tjein nadat ik hem corrigeerde zei hij trein.... :lol:

Hij kan het dus wel, maar hij "lijkt" soms gewoon "lui". Kan dat?
Ik weet niet of het nou echt lui is, ik denk dat het meer met gewoonte en bewustwording te maken heeft.
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door Corina »

Emmy schreef:
Pauline schreef:Nou het grappige is dat hij vanavond ineens de r Goed zei, nadat ik hem gecorrigeerd had. Hij zei: tjein nadat ik hem corrigeerde zei hij trein.... :lol:

Hij kan het dus wel, maar hij "lijkt" soms gewoon "lui". Kan dat?
Ik weet niet of het nou echt lui is, ik denk dat het meer met gewoonte en bewustwording te maken heeft.
wzz. Betrik heeft ook klanken die hij prima kan zeggen, maar hij zegt het dan toch nog 'fout, omdat het zo'n gewoonte is geworden, terwijl als je met het oefent dat hij het prima kan. Het moet gewoon een gewoonte worden om het goed te zeggen ;).
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door Esther »

Corina schreef:
Emmy schreef:
Pauline schreef:Nou het grappige is dat hij vanavond ineens de r Goed zei, nadat ik hem gecorrigeerd had. Hij zei: tjein nadat ik hem corrigeerde zei hij trein.... :lol:

Hij kan het dus wel, maar hij "lijkt" soms gewoon "lui". Kan dat?
Ik weet niet of het nou echt lui is, ik denk dat het meer met gewoonte en bewustwording te maken heeft.
wzz. Betrik heeft ook klanken die hij prima kan zeggen, maar hij zegt het dan toch nog 'fout, omdat het zo'n gewoonte is geworden, terwijl als je met het oefent dat hij het prima kan. Het moet gewoon een gewoonte worden om het goed te zeggen ;).
Plus: tel maar eens uit hoeveel klanken een woord / zin bestaat, en hoe snel je dan je mondstand moet wisselen. Dat is een enorme klus! Dus geen wonder dat je, als je een makkelijkere optie hebt, daarvoor kiest.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8023
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Hoe leer je een 3,5 Jarige de rrrrr te zeggen?

Bericht door Sarina »

Ik zou me er zeker nog niet druk over maken. R3ns heeft de neiging om klanken om te draaien, "lézard" wordt bij hem standaard "zélard", terwijl hij het best goed kan zeggen. Het is gewoon een lastige voor hem en het is inderdaad snel verkeerd gezegd. Hij heeft ook heel lang "kr ipv "tr" gezegd (dus "krein" ipv "trein"). Komt toch vanzelf wel goed? En anders is het altijd nog tijd om in te grijpen.
Z'n beste vriendje zei ook altijd de "j" of "w" ipv de "l", dus "sjapen" ipv slapen en "bouwen" ipv ballen. Dat zegt hij nu (net 4 geworden) wel bijna goed.

Oh ja, ook zo'n schattige, manonaise ipv mayonaise.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Plaats reactie