advies over kdv gevraagd

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

advies over kdv gevraagd

Bericht door Miranda »

Danique gaat sinds januari 8 dagdelen per maand naar een kdv waar ze flexopvang hebben. Na een moeilijke start (met vooral afscheid nemen) gaat het er nu erg goed en ze gaat er met veel plezier naar toe. Nadeel: flexopvang is er duurder dan gewone vaste dagen.
Nu zit ik met een dilemma: in een naastgelegen wijk is nu een nieuw kdv geopend, ook met flexopvang. Uurtarief ligt er lager (scheelt € 1,45 per uur) dan op het huidige kdv. Danique is nu net 3 geworden, het houdt in dat ze nog bijna een jaar naar het kdv zal gaan. Is het nog wel handig om over te stappen naar een ander kdv? Als ik in mijn portemonnee kijk roep ik volmondig 'ja', maar als ik naar Danique zelf kijk twijfel ik heel erg.
Ze heeft er lang over gedaan om haar plekje op dit kdv te vinden, ze heeft al zo veel last van verlatingsangst en ziekenhuistrauma's.... Kan ik het nog wel maken om haar een overstap van kdv aan te doen?

Het nadeel van het nieuwe kdv vind ik dat je per kwartier je kind kan halen. Mij lijkt dat enerzijds erg onrustig voor de kinderen als er (mogelijk) regelmatig ouders binnen komen. Voordeel: ben ik om 10:30 vrij, dan kan ik haar kan halen en hoef ik niet te wachten tot half 1 (zoals nu het geval is.)

Ik merk dat ik niet meer goed na kan denken en ik blijf maar alle voor- en nadelen afwegen en toch kom ik er niet uit.
Wat zouden jullie doen?
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: advies over kdv gevraagd

Bericht door Ester »

Ik hoor zo vaak negatieve verhalen over het KDV, dat ik niet snel zou overstappen als je tevreden bent over de kwaliteit en je kind zich er fijn en veilig voelt. Dat gaat voor mij boven praktische overwegingen. En in je portemonnee kan ik natuurlijk niet kijken, maar goede opvang is heel wat waard.
Ik zou het risico niet willen lopen dat ze weer heel erg moet wennen en het misschien niet zo naar haar zin zal krijgen als hier.

Heb je al uitgerekend wat je netto minder zou betalen? 1,45 per uur is natuurlijk behoorlijk wat, maar als je er af trekt wat je terugkrijgt via KOT, valt het misschien mee?
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Althea
J&J SANTORINI
Berichten: 3566
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:45 pm

Re: advies over kdv gevraagd

Bericht door Althea »

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik zou zelf niet de keuze maken om van kdv te veranderen bij een kind als Danique met haar trauma's en verlatingsangst.
Althe@, mv I.sis (nov 2005)
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: advies over kdv gevraagd

Bericht door kaatje71 »

het enige voordeel dat je noemt is het financiele aspect, dus zolang je je het kan verloorloven zou ik ook niet wisselen.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: advies over kdv gevraagd

Bericht door Pauline »

marijke had een zelfde situatie met j anna. misschien kan je haar pben. zij heeft het toen wel gedaan en het is goed bevallen.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Ves

Re: advies over kdv gevraagd

Bericht door Ves »

Althea schreef:Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik zou zelf niet de keuze maken om van kdv te veranderen bij een kind als Danique met haar trauma's en verlatingsangst.
Ik zou het om dezelfde reden ook niet doen.
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Re: advies over kdv gevraagd

Bericht door Eve71ne »

Mijn gevoel zegt ook niet doen. Je hebt al zoveel achter de rug met haar. Laat dat dan ook achter de rug blijven, en ga niet alles overhoop halen door zo'n grote verandering. Zoals ik lees is Danique best een pittig meisje, ik denk dat het echt fijn voor haar is om dingen duidelijk te hebben. Dat ze het hele dagdeel moet blijven, is ook een vorm van duidelijkheid natuurlijk, zo weet ze (ongeveer) wanneer ze gehaald wordt en niet persè wanneer het jou uitkomt.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1723
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: advies over kdv gevraagd

Bericht door Marijke »

Pauline schreef:marijke had een zelfde situatie met j anna. misschien kan je haar pben. zij heeft het toen wel gedaan en het is goed bevallen.
Met Kr ijn was dat inderdaad ( http://jipenjanneke.messageboard.nl/for ... =3&t=23177 ) . Maar ik zou het niet helemaal dezelfde situatie noemen, want Kr ijn heeft volgens mij nooit last gehad van verlatingsangst oid. We twijfelden wel omdat hij het heel erg leuk had op zijn kdv, wij het (oude) kdv zelf ook zo leuk vonden en natuurlijk omdat hij al veel verschillende opvoeders heeft. Ik was niet bang was dat hij niet zou kunnen wennen, maar kon me bijna niet voorstellen dat een ander kdv net zo leuk kon zijn. Maar we hebben het gedaan en dat heeft bijzonder goed uitgepakt. Als we serieus bang waren geweest dat hij moeite zou hebben met de overstap, hadden we het vast niet gedaan.

Bij J anna hebben we het indertijd niet gedaan. (Achteraf gezien jammer, misschien.) Zij kon op een gegeven moment op 1 van de 2 dagen naar dit kdv (waar Kr ijn nu zit). Maar zij had toen net een heftige overgang gehad naar de peutergroep. Zij heeft daar toen enorm moeten wennen, en het ging eigenlijk net goed toen we het aanbod kregen. Toen hebben we ervoor gekozen om niet over te stappen. (En ook omdat het maar 1 dag was met geen enkel uitzicht op de tweede dag erbij.)
Laatst gewijzigd door Marijke op wo nov 07, 2012 9:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12572
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: advies over kdv gevraagd

Bericht door monika »

Ik vind een goed kdv wel wat waard hoor. en als je kindje er nu goed gewend is... het is geloof ik zo'n 64 euro per maand waar je over praat? Als Bruin het kan trekken zou ik het zo laten.
Daarbij creeer je voor jezelf ook wat ruimte als je niet hoeft na te denken of je haar wel of niet eerder haalt als jij al vrij bent. Naast dat zij niet steeds naar de deur kijkt of jij haar toevallig vandaag eerder komt halen.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: advies over kdv gevraagd

Bericht door Miranda »

bedankt meiden! Het gevoel wat ik al had over Danique is door jullie meningen even versterkt: ik laat haar op het huidige kdv. Zoals Eveline al schrijft is Danique een pittig meisje wat veel duidelijkheid nodig heeft. Als ik dan de ene keer voor het eten kom, dan weer na het eten is het natuurlijk niet duidelijk.

Hier weet ze precies waar ze aan toe is en dat gaan we dus zo laten. (+ dat ik nu af en toe nog een of 2 uurtjes voor mijzelf heb wat ook heel wat waard is)

Nogmaals bedankt voor het meedenken, erg fijn!
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: advies over kdv gevraagd

Bericht door michelle »

Miranda schreef:bedankt meiden! Het gevoel wat ik al had over Danique is door jullie meningen even versterkt: ik laat haar op het huidige kdv. Zoals Eveline al schrijft is Danique een pittig meisje wat veel duidelijkheid nodig heeft. Als ik dan de ene keer voor het eten kom, dan weer na het eten is het natuurlijk niet duidelijk.

Hier weet ze precies waar ze aan toe is en dat gaan we dus zo laten. (+ dat ik nu af en toe nog een of 2 uurtjes voor mijzelf heb wat ook heel wat waard is)

Nogmaals bedankt voor het meedenken, erg fijn!
Dat lijkt mij ook de beste beslissing. En ik dacht ook meteen aan die uurtjes voor jezelf, die lijken me heel belangrijk voor je gezien alle dingen op je bord.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8037
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: advies over kdv gevraagd

Bericht door Sarina »

Ik zou in zo'n geval, mits het financieel kan natuurlijk, altijd naar m'n gevoel luisteren en volgens mij had jij het gevoel dat je niet moest overstappen.
Je hebt het niet voor niets, zo'n gevoel denk ik dan.
Wij hebben er ook voor gekozen om R3ns niet te laten overstappen toen Br@ndt naar school ging, hij moest nog een jaartje. Het was weleens onhandig, maar nooit onoverkomelijk, uiteindelijk lukt het altijd.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Gebruikersavatar
Katje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:38 pm

Re: advies over kdv gevraagd

Bericht door Katje »

nou goede dingen zijn al gezegd en je hebt al een beslissing genomen maar in het algemeen wil ik zeker nog even opmerken: als een kinderopvang aanmerkelijk goedkoper is, vraag je jezelf dan heel kritisch af hoe zij die kosten kunnen drukken. Een kindplaats op een kinderopvang kost nou eenmaal wat die kost. Veel kosten liggen vast (personeel, huisvesting, inventaris, voeding en verzorging) het meest valt er te bezuinigen op personele kosten. Dus goedkoop betekent vaak dat je dat direct terugvindt in de kwaliteit en beschikbaarheid van personeel.
Mink@ mv B. 22 jaar
Plaats reactie