Steeds halve uurtjes slapen

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Marijn

Steeds halve uurtjes slapen

Bericht door Marijn »

Juul slaapt overdag bijna alleen maar korte stukjes. Dus steeds een half uurtje, drie kwartier. Heel soms lukt het om haar verder te laten slapen door er snel heen te gaan en haar speen in te doen, maar meestal is ze dan gewoon wakker. Niet dat er dan iets is ofzo, want ze wil echt niet drinken en lijkt ook niet echt ergens last van te hebben.

En dan is ze dus na 10 minuten weer moe.

Ik zou het fijn vinden als ze zo langzamerhand eens wat langer ging slapen overdag.

Iemand tips? Herkenning?
LiesbethN

Re: Steeds halve uurtjes slapen

Bericht door LiesbethN »

Het is eigenlijk wel vrij normaal, de slaapcyclus van een baby duurt 3 kwartier. Daarom vind ik persoonlijk de draagdoek ideaal, want daar kan Abel heel veel tukjes van 3 kwartier in doen zonder dat ik beperkt wordt in naar buiten gaan oid.
Verder heb ik geen tips helaas.
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8038
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Steeds halve uurtjes slapen

Bericht door Sarina »

Kan me nog herinneren dat R3ns altijd maar 1 uurtje achter elkaar sliep. Hij sliep wel heel makkelijk in en dat was wel erg fijn na een baby (Br@ndt) die heel moeilijk insliep, maar dan wel 3 uur achter elkaar tukte. Dat laatste was natuurlijk wel erg handig, maar dat gehannes om het kind rustig genoeg te krijgen zodat het kon gaan slapen, grrrr.
Het duurde wel een paar maanden voordat hij iets langer ging slapen, maar hij heeft nooit superlang achter elkaar geslapen. Aard van het beestje, denk ik.
Draagdoek zal inderdaad vast ook helpen, heb ik zelf nooit gedaan, nooit een knoopdoek gehad, alleen een sling en die vond ik niet handig om hem lang te dragen.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6801
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Re: Steeds halve uurtjes slapen

Bericht door Betje »

Victor sliep ook altijd heel kort. Wat wel wat leek te helpen, was dat ik op een gegeven moment stopte met bij hem blijven totdat hij sliep. Volgens de CB verpleegkundige raakte hij anders in een soort waakzame slaap, waarin hij na de eerste slaapcyclus (in zijn geval zelfs vaak maar 20 minuten) merkte dat ik er niet meer was en dus ging huilen. Draagdoek is dan natuurlijk ook een prima manier, maar volgens mij sliep hij dan ook niet heel lang trouwens. Want als hij dan wakker werd was er weer veel te veel leuks te zien.
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Steeds halve uurtjes slapen

Bericht door Ana »

Vooral herkenning. J0ela heeft dat heel lang volgehouden en met haar had ik echt een ritme van 3 kwartier slapen, 1,5 tot 2 uur wakker. Dan wist ik tenminste waar ik aan toe was. Pas toen ze een half jaar was begon ze 1,5 uur achter elkaar te slapen en tegenwoordig heel vaak een middagdut van 3 uur.
I.van doet het nu ook steeds meer, die korte slaapjes, maar kan me ook verrassen door ineens 3 uur of langer te slapen overdag. (de rekening krijg ik dan s avonds overigens!)
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6219
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: Steeds halve uurtjes slapen

Bericht door mama talla »

Anna doet ook alleen maar korte slaapjes, na een voeding 30 minuutjes op de arm slapen. Leg ik haar weg dan is ze meteen weer wakker. 's middags doet ze dan 1 lange dut van 3 uur. Maar zij heeft er verder geen last van, ze is niet moe of mopperig oid. Dus ik laat het maar zo. Sorry, geen tips dus, alleen herkenning.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Ilse

Re: Steeds halve uurtjes slapen

Bericht door Ilse »

Klinkt heel bekend in de oren. Merel heeft nooit langer dan 3 kwartier geslapen. Sofie slaapt meestal ook 3 kwartier en heel soms breit ze er 1 of 2 cycli aan vast.

Tips heb ik niet echt. Als ik merk dat ze echt moe is en toch niet wil slapen dan kruip ik naast haar. Ga dan heel zachtjes ademen in haar haar. Dan ligt ze een kwartier te pruttelen en gaat daarna weer slapen.

Maar ach meestal slaapt ze 's nachts heel goed dus maak ik me er niet druk om.
Alleen als ze er overdag echt een potje van maakt, dan merk ik dat 's nachts ook....dan slaapt ze ook stukken slechter. En een potje is dan echt 20 minuten 's ochtends en 's middags.
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Re: Steeds halve uurtjes slapen

Bericht door SuzanneV »

Zo deed Robin het ook als baby. Wat baalde ik daar soms van zeg! Het leek vaak alsof een even vermoeide baby uit bed haalde als dat ik er in had gelegd.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Marijn

Re: Steeds halve uurtjes slapen

Bericht door Marijn »

SuzanneV schreef:Zo deed Robin het ook als baby. Wat baalde ik daar soms van zeg! Het leek vaak alsof een even vermoeide baby uit bed haalde als dat ik er in had gelegd.
Ja, dat heb ik dus ook. Ik heb het idee dat baby's horen te slapen om te groeien. En volgens mij maak ik me er daarom druk over.
En als ik zou weten dat ze in ieder geval 1 keer per dag een keer goed zou slapen, zou ik er ook wel mee kunnen leven.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12572
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Steeds halve uurtjes slapen

Bericht door monika »

nic slaapt ook 3 of 4x 45 minuten overdag en dan snachts 10-12 uur, onderbroken voor 2-3 voedingen. Een beetje weinig voor een baby volgens de boekjes. ach hij groeit er goed op en is meestal blij aan het spelen.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Ilse501
J&J HAWAII
Berichten: 8688
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:22 am

Re: Steeds halve uurtjes slapen

Bericht door Ilse501 »

Dit probleem herken ik wel. P ieter was ook een slechte slaper. Sliep in de eerste maanden al helemaal niet als hij niet ergens op of aan me hing/lag, waardoor ik hem dus tot zijn operatie met 3 maanden dag en nacht vast had. Daarna ging het iets beter, maar hij sliep erg kort. Al op hele jonge leeftijd (5/6 maanden) twee keer per dag drie kwartier en dat was het. Met 10 maanden over naar 1x per dag een uurtje tot 1,5 uur en nog voor zijn 2e verjaardag gestopt met overdag slapen. Dat was voor mij een grote schrik, want de andere 2 gingen door met slapen tot ongeveer 4 jaar. Maar goed, P ieter slaapt nog steeds erg weinig vind ik. HIj slaapt snel in 's avonds (meestal rond 19.30 -19.45 uur) en is de volgende ochtend tussen 6 en 6.30 uur weer wakker. Hij slaapt veel minder dan J oris in ieder geval. Ik heb ervan geleerd dat sommige kinderen vanaf de geboorte al weinig slaap nodig hebben en het daar prima op doen.
I l s e, mv B a s t i a a n (26-05-03), J o r i s (31-12-04) & P i e t e r (11-03-07)

Hoe dan ook, we redden het
Marijn

Re: Steeds halve uurtjes slapen

Bericht door Marijn »

Ik zal nog eens wat plaatsen. Ze heeft vanmiddag gewoon 2,5 uur geslapen.

Fijn dat ze in ieder geval niet de enige is!!!
Plaats reactie