KDV-stress

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Emma

KDV-stress

Bericht door Emma »

Carly gaat vanaf januari 2 dagen naar het kdv, vanochtend waren we de eerste keer wennen (een uurtje, met mij erbij). Morgen gaat ze 2 uur alleen. Ze zit in dezelfde groep als Isla en het is een leuke groep met hele lieve leidsters. Ik zit er alleen een beetje over in de put...er spelen een aantal dingen:

- ze is eigenlijk nog helemaal niet bij mij weggeweest, de eerste 3 maanden heeft ze letterlijk in mijn armen doorgebracht en hoewel ze nu wel tijd tussen de voedingen heeft, speelt en slaapjes doet zet ze het op een brullen zodra ik de kamer uit ga. (Zolang ik in de buurt ben is ze een super tevreden blije gezellige baby) Ik ben sinds haar geboorte 2x een uurtje weggeweest (naar de kapper) dat David op haar paste, maar dat was beide keren geen succes. Hij kan haar ook niet naar bed brengen, dan gaat ze steeds harder huilen, echt totaal overstuur. Zodra ik haar vastpak is ze dan weer stil :S Ik weet dus niet wat ze ervan gaat vinden als ik haar morgen op het kdv achterlaat...

- ik ben erg bang voor mijn productie die nu eindelijk een beetje loopt. Afgelopen zaterdag heb ik een voeding 'gemist'. Normaal kolf ik 's avonds (in een paar keer) een flesje van 120cc bij elkaar dat David haar dan geeft, zodat ik naar bed kan en pas om 1 of 2 uur 's nachts weer hoef te voeden. Vooral in de eerste maanden gaf me dat net even die paar uurtjes rust die ik nodig had om er niet aan onderdoor te gaan, en we zijn het blijven doen omdat het handig is als ze uit een flesje kan drinken. Afgelopen zaterdag had David een feestje en kon dat dus niet, dus heb ik niet gekolfd en ben naar bed gegaan met de gedachte dat ze wel snel zou komen. Toen werd ik om 1 uur wakker met vreselijke stuwing en heb ik haar wakker gemaakt om te voeden. Maar ze dronk maar een halve borst (zat natuurlijk veel meer in dan ze gewend is) en zondag had ik de hele dag volle borsten, met als gevolg dat ik gisteren ineens bijna geen melk meer had. Met heel veel aanleggen begint het nu weer een beetje bij te trekken, maar ik vraag me dus af als dit het effect is van 1 voeding overslaan, hoe gaat het dan als ik 3 dagen ga werken en moet kolven, want ik kan nooit zo vaak en zo veel kolven als ze nu drinkt (dan moet ik elk uur gaan kolven en daar zijn ze op mijn werk vast niet blij mee - ik was van plan zo'n 3-4x te kolven).

Ze is 5.5 maanden als ze in januari daar begint, en ik heb sowieso genoeg in de vriezer om de 6 maanden te halen, maar ik wil eigenlijk minstens een jaar (en liefst nog veel langer) bv geven. Ik vraag me toch af wat er mis is met mijn borsten dat ze maanden nodig hebben om 'op gang' te komen en dan zo gevoelig zijn voor het missen van 1 voeding...
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: KDV-stress

Bericht door Mare »

Pff ik heb geen tips voor je, maar kan mij de stress goed voorstellen. Sem is net als David ook zo'n mama's kindje. Vaak kan Jaap hem niet troosten en hij is eigenlijk veel bij mij. Door de reflux slaapt hij alleen in de draagdoek. Het vervelende is ook dat hij flesweigert. Ik zit nu nog in de ziektewet, maar wil eigenlijk wel snel beter worden en werken...

Ik hoop voor jou dat zij snel gaat wennen daar. Het feit dat de leidsters lief zijn en haar
grote zus aanwezig is zal vast wel meehelpen.

Over de productie kan ik niet meepraten, ik plof al als hij een dag wat meer drinkt. Heb je wel eens van die thee geprobeerd?
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Marijn

Re: KDV-stress

Bericht door Marijn »

oef, die stress kan ik me wel voorstellen.

Ik ga ook weer aan het werk in januari. Maar die productie-stress heb ik sowieso al niet. Kun je niet nu elke ochtend kolven, om zo nog wat extra voorraad op te bouwen?

En over dat aan jou hangen, dat herken ik wel. Hoewel, ik heb Juul al wel een aantal keer weggebracht of bij Erik alleen gelaten en dat ging eigenlijk best. Als ik dan ook maar echt weg ben, dan is het voor haar kennelijk wel goed.

Ik hoop dat het veel makkelijker wordt dan het nu lijkt!!
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11975
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: KDV-stress

Bericht door MarietteD »

Het kan ook dat het op het KDV weer heel anders gaat dan thuis met papa. Ben benieuwd hoe de 2 uurtjes morgen gaan!

En wat je productie betreft, geen idee. Misschien gaat dat over een paar weken al een stuk beter dan afgelopen weekend. Uiteindelijk kolf je toch opende momenten dat je zou voeden toch? Dan zal je het qua productie niet echt merken. Evt nog een dagelijkse extra kolfbeurt 's avonds inlassen als ze al slaapt, dat deed ik altijd tijdens het Jippen en zo had ik altijd genoeg voor op het KDV.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Suuz

Re: KDV-stress

Bericht door Suuz »

Ik snap helemaal je. Helaas 'moeten' we er toch eens doorheen ben ik bang voor ;) eerste stap na loslaten is best moeilijk. Hier de 20ste voor het eerstt wennen bij de gastouder en de 27ste op het kdv. Aaah Wel ben ik blij dat M@ce goed uit een flesje wilt drinken.
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13313
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: KDV-stress

Bericht door Gootje »

Moeilijk he, dat je niet kunt voorspellen hoe het gaat. Ik kan het me ook nog helemaal herinneren, ook al is het alweer 6 jaar geleden... Probeer er niet te gestressed over te zijn, je kunt het niet voorspellen en niet beinvloeden. C arly zal hooguit merken dat jij gespannen bent en daar op reageren. Maar ja, ik weet het makkelijker gezegd dan gedaan. Succes morgen.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: KDV-stress

Bericht door Pauwtje »

Ik kan me je stress goed voorstellen. Je hebt afgelopen maanden zo hard gevochten voor de bv en voor het welzijn van je dochtertje , dat dit nu wel een hele spannende stap is. D'r is maar een manier om erachter te komen hoe het zal gaan, en dat is proberen. Ik begrijp goed dat je pas in januari weer gaat werken en dat het wennen nu langzaam begint? Dus je kan nog 3 weken langzaam de tijd opbouwen dat jullie apart zijn.

Er zijn een paar dingen die ik je kan meegeven. Baby's gedragen zich op het Kdv vaak heel anders dan thuis. Jij gaat straks geen voedingen overslaan, maar kolven ipv live voeden. Dag is echt anders. En ik heb mijn oudste 6 maanden volledig gevoed en daarna flesjes bijgegeven. En hij heeft tot 3 jaar bv gehad. Dus ook al zal je over een poos misschien moeten bijvoeden, dat betekent niet dat je een jaar bv niet kan halen!

Sterkte met wennen. misschien word je wel verrast door carly!
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: KDV-stress

Bericht door Nanda »

Hoe is het vandaag gegaan??

ik kan me voorstellen dat je daarvan stress ervaart!
echt tips heb ik niet voor je.
ik hoop dat jullie je weg er in gaan vinden!
Trotse mama van J en T
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8100
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: KDV-stress

Bericht door channiemam »

Mijn ervaring is dat met 5,5 maand de vraag/ aanbod ineens ook verandert. Ik kreeg toen bij alledrie een productie ip terwijl ik normaal een overschot had. Smorgens extra kolven hielp goed voor mijn eigen rust en de voorraad. Ik kolfde eerst( vroeger de wekker zetten) en na een uurtje voedde ik nog na. Daarna op het werk nog twee keer kolven en gelijk bij thuiskomst weer voeden. Daarbij over twee weken kan je langzaam beginnen met bijvoeden. Mss nu ook wel wat. Afhankelijk van je kindje kan je daarmee ook een voeding overbruggen waarbij je wel kolft dus de vraag voor jou blijft hetzelfde.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Emma

Re: KDV-stress

Bericht door Emma »

Het was op z'n zachtst gezegd geen succes... :(

Ik heb haar om 10.15 gebracht, uitgerust en met een volle buik (om de kans op succes te verhogen). Op het moment dat ik haar overhandigde begonnen de tranen te rollen (bij mij ook, zodra ik de deur uit was..), en ze keek me ook zo beschuldigend aan (krak zei mijn moederhart).

Ben toch maar naar huis gegaan, gekolfd, en toen werd ik om 11.00 gebeld of ik kon komen, ze was totaal overstuur en op geen enkele manier af te leiden of stil te krijgen. Ben er natuurlijk heen geraced, heb haar gekalmeerd en gevoed (duurde wel even voordat ze kalm was, en ik had natuurlijk net alles leeggekolfd dus ze was ook not amused door mijn lege borsten). Ze heeft ook nog een klein beetje uit het flesje gedronken wat ik meegegeven had. (Als bewijs dat ze het wel kan, want bij de leidsters wou ze natuurlijk niet, maar daar was ze gewoon veel te overstuur voor.)

Uiteindelijk was ze rustig, toen ben ik nog een half uurtje met haar gebleven, ze heeft heel tevreden gespeeld in de box. Ze is zo'n vrolijk kind, zolang ze maar weet dat ik in de buurt ben. Nu ligt ze te slapen, helemaal uitgeteld.

In ieder geval was vandaag wel goed voor mijn productie, want ik heb 100cc gekolfd en van het flesje dat ik meegegeven had is het meerendeel door de gootsteen gegaan.

Komende zaterdag gaan we kijken of mijn ouders een uurtje op haar kunnen passen, dan is ze in haar eigen vertrouwde omgeving, misschien scheelt dat. En volgende week dinsdag en woensdag weer wennen. Jullie hebben natuurlijk gelijk, het komt uiteindelijk vast wel goed, maar het is even echt niet leuk.

's Avonds bijkolven vind ik wel een goed idee, dan stop ik met de flesjes 's avonds en probeer ik dan het verschil tussen wat ik overdag kolf en wat zij drinkt nog bij te kolven. 's Ochtends gaat niet lukken, dat uurtje slaap heb ik wel nodig (zoals vannacht: gevoed om 11 uur, toen van 2-5 een lange voeding en om 5 uur vond ze dat het ochtend was en begon allerlei vrolijke geluidjes te produceren... :roll: )

Op zich heb ik een flinke vriezervoorraad, maar die teveel aanspreken is natuurlijk ook niet goed voor de productie. Elke keer kolven op mijn werk als zij drinkt is geen optie, want dan moet ik elk uur gaan kolven, dan krijg ik niet zoveel werk meer gedaan denk ik :) Ik heb wel heel erg geluk dat mijn werkgever volledig achter het kolven staat, er is zelfs speciaal voor mij een kamer ingericht (IT-bedrijf dus weinig vrouwen), en ik mag ook na 9 maanden nog blijven kolven als ik dat wil.
Suuz

Re: KDV-stress

Bericht door Suuz »

Misschien een tip ; haar ipv aan de leidster te geven haar in de box te leggen en dan weg gaan. Ken van jaren geleden ook kindje en dit was de oplossing.
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13313
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: KDV-stress

Bericht door Gootje »

Geef anders ook iets mee met jouw geur, een tshirt ofzo. Niet leuk zo, kan me voorstellen dat je moederhart het zwaar heeft.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Marijn

Re: KDV-stress

Bericht door Marijn »

Hè jasses!! Dat is niet leuk. Mijn hart breekt een beetje met je mee.
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: KDV-stress

Bericht door Miranda »

Suuz schreef:Misschien een tip ; haar ipv aan de leidster te geven haar in de box te leggen en dan weg gaan. Ken van jaren geleden ook kindje en dit was de oplossing.
O ja, dat was met Danique ook zo bij de gastouder. Echt heel apart. Als ik haar aan de gastouder gaf begon ze al snel te huilen. Legde ik haar in de box of wipstoel dan bleef ze meestal stil.....
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Katje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:38 pm

Re: KDV-stress

Bericht door Katje »

laatst ook een meisje gehad bij mij op het KDV dat alsmaar zo moest huilen. We hebben toen moeder ook gebeld of ze eerder wilde komen. De volgende keer heeft mamma haar slaapzak van thuis meegegeven en een knuffeltje van thuis en zo bijzonder, het meisje slaapt heerlijk in de slaapkamer. Ze slaapt lang en veel, ik ga steeds gluren natuurlijk en zie haar heerlijk ontspannen liggen.
Dit is dan wel een fleskind maar om te illustreren dat het zomaar, door een dingetje dat je aanpast, ineens wel goed kan gaan.
Mink@ mv B. 22 jaar
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: KDV-stress

Bericht door kaatje71 »

Suuz schreef:Misschien een tip ; haar ipv aan de leidster te geven haar in de box te leggen en dan weg gaan. Ken van jaren geleden ook kindje en dit was de oplossing.
of misschien kan je man haar brengen?
Kan me voorstellen dat het heel moeilijk is, sterkte voor jullie beidjes...
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12567
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: KDV-stress

Bericht door monika »

Jort kreeg ook altijd zijn beertje mee naar kdv. Dat helpt met de link met thuis te bewaren. Een soort continuiteit in identiteit zeg maar.

Wat rot dat het zo moeilijk liep, maar dat kan ook zomaar verbeteren hoor. Sterkte met de volgende keer.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Claudiac

Re: KDV-stress

Bericht door Claudiac »

O dat was bij I ook zo'n ramp. Gelukkig werkte ik vlak bij dus in het begin ben ik er zo vaak naartoe geweest om hem te voeden. Het was zo zielig. Maar na een tijdje heeft hij zich ook gehecht aan de vaste leidsters en ging het heel goed.

Ik heb het nu trouwens weer bij A. Na een jaar geen kdv zit hij er nu weer, en hij huilt als ik hem breng en was net helemaal in paniek toen ik hem hier naar bed bracht. Heb hem net weer huilend in z'n bedje getroost... ik hoop dat het snel weer went.

Succes, het komt vast goed.
Emma

Re: KDV-stress

Bericht door Emma »

Vandaag weer geweest. Heb zo ongeveer alle tips die hier gegeven waren proberen toe te passen, knuffeltje mee, sjaal van mij mee, eigen slaapzak (maar dat moet sowieso) en ik ben pas weggegaan toen ze tevreden een flesje aan het drinken was bij de leidster. En het ging al beter!

Ze heeft (in kleine beetjes) 140cc gedronken. Ze hadden ook nog wat diepvriesmelk ontdooid (ik heb een paar zakjes in de vriezer daar liggen voor noodgevallen, als er een keer een flesje omgaat of zo), maar die bliefde ze niet, dus weer 150cc door de gootsteen. Ze heeft een uurtje geslapen en ook wat in de box gespeeld. Ze was helemaal uitgeteld toen ik haar ophaalde en ligt nu weer te slapen. Dus het gaat al veel beter. De leidster van vandaag is ook heel lief en heeft ontzettend veel geduld.

Morgen is er inval dus ik ben benieuwd hoe dat gaat. Daarna wordt 2 januari de volgende keer, en dat is mijn eerste werkdag... (wat is dat snel gegaan, in juli toen ik mijn verlof begon voelde het alsof ik noooit meer hoefde te werken.. :) )

Voel me er al een stuk relaxder over, heel erg bedankt voor alle tips en meedenken.

(Het enige dat ik nu nog te klagen heb is dat Isla ziek is en dus thuis, en ik had me zo verheugd om een paar uurtjes voor mezelf helemaal alleen....)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14167
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: KDV-stress

Bericht door jikke »

fijn dat het zo goed is gegaan. Jammer van de feestdagen er tussen door dat ze niet verder kan wennen. Succes morgen. En alvast veel plezier als je weer gaat werken.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: KDV-stress

Bericht door kaatje71 »

goed dat het beter ging!
En beterschap voor je grote meisje.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13313
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: KDV-stress

Bericht door Gootje »

Kijk, dat geeft hoop!
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Plaats reactie