Ze mag nog niet naar school

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4920
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Ze mag nog niet naar school

Bericht door marjolein62b »

Maartje is in juni jarig en mag daardoor pas na de grote vakantie naar school.

Ze is een slimme meid en wil heel graag naar school.
Ze kan van elke school vertellen wie van de buurkindjes er op zitten.
Ze wil ook graag mee naar de school van Joep.

Vanochtend kwamen ze met een traktatie binnenlopen en ik werd er gewoon verdrietig van. Waarom dat jongetje wel en Maartje niet. Omdat hij een 2 maandjes eerder geboren is.

Aan de andere kant kruipt ze achter mij weg als ze goedemorgen gaat zeggen tegen de juffen van de peuterschool en zie ik haar echt nog niet in een kleuterkring op een stoeltje zitten luisteren. Mogelijk heeft ze sociaal nog genoeg te leren op de peuterschool.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
Sietske

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door Sietske »

Maar zou je haar echt dan in juni nog willen laten starten? Hoeveel weken heeft ze dan nog tot aan de vakantie? Ik weet niet in welke regio je zit maar hier begint de vakantie al eind juni. Ze zou dan in een hele hectische periode, vlak voor de vakantie, beginnen. Vaak wordt er in die laatste weken voor de vakantie al afgeweken van de normale lesprogramma's. En als ze dan net een beetje gewend begint te raken is het vakantie en kan ze na de vakantie weer opnieuw beginnen met wennen. Lijkt mij niet ideaal eerlijk gezegd. Er zijn toch wel goede redenen waarom er maar tot een bepaalde tijd ingestroomd kan worden :wink: .
Gijs en Sil (september en juli-kindjes) zijn ook beiden na de vakantie gestart en ik vond dat eerlijk gezegd heel erg fijn. Ze hoefden niet als enige kindje in een groep te stappen die elkaar al allemaal kennen, iedereen start immers weer "vers" na de vakantie. Bovendien heb je aan het einde van het schooljaar minder de discussie of groep 1 nog een keer overgedaan moet worden of niet. Nee, ik vond het wel prima zo.
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1723
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door Marijke »

Ik herken je gevoel! J anna is ook van juni en toen zij 4 werd, hadden we in onze regio vroeg zomervakantie. Ik geloof dat er nog 9 schooldagen waren na haar verjaardag. Dus is ze ook pas na de zomervakantie gestart.

Ik vind dat we geen keus hadden. De laatste weken op school zijn erg druk met meer dan overvolle kleuterklassen. Geen ideale situatie voor zo'n kleintje. Maar zij heeft het ook heel moeilijk gevonden. Ze wilde al zo lang naar school. Elke keer waren er kinderen op het kdv jarig, en dan gingen ze naar school. Dat wilde zij ook. En toen was ze ein-de-lijk 4 en toen mocht ze nog niet. Ze mocht nog wat langer naar het kdv, maar dat wilde ze helemaal niet meer.

Ik vond het lange weken, van haar 4e verjaardag tot aan haar eerste schooldag. Maar ik denk wel dat het heel goed is geweest dat ze pas na de vakantie gestart is. Er is dan veel mee ruimte en aandacht voor de nieuwe kinderen. En bovendien: ook voor de nieuwe ouders!

Het is inderdaad niet leuk voor Maartje dat ze nog zo lang moet wachten, maar stiekem is het volgens mij ideaal om aan het begin van het schooljaar te starten op school.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4920
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door marjolein62b »

of ik het echt wil weet ik niet eens. Maar ik vind het vervelend dat de tijden zo strak worden aangehouden.

als een kind 1460 dagen oud is mag het naar school en geen dag eerder maar wel een paar maanden later.

Wat vertel ik Joep en Maartje dan. Joep kijkt uit naar de vakantie en vind het leuk om naar vakantieopvang te gaan.

Nee Maartje, je mag nog niet naar school want het is al bijna vakantie nog maar 28 dagen.
Nee Joep, je mag nog lang niet naar de vakantieopvang want je moet nog heel lang naar school nog 28 dagen.

Het gaat Maartje denk ik ook erg tegenvallen maar ze ziet nu idd alle kindjes naar school toe gaan.

Maartje praat graag met iedereen die ze tegen komt.
iemand : Hoe oud ben jij ?
Maartje : Ik ben 3 jaar, bijna 4.
iemand : o dan mag je naar school
en zo'n gesprek voer je dan minimaal 3x per week.

Misschien moet ik er de voordelen van in gaan zien maar dat lukt nu nog even niet.

Gelukkig heeft ze op de peuterschool een medestander die van half juni is en straks naar dezelfde school gaat en even graag naar school wil als zij.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door nance74 »

M icah is van 31 augustus, dit jaar hadden wij vroeg vakantie dus half augustus naar school, ik geloof de 13de. Hij mocht echt niet, pas als hij echt 4 was. Bij jou is het natuurlijk andersom maar ik vind het wel logisch van school dat ze die laatste weken voor de vakantie niet meer met nieuwe kindjes starten.

Bij M icah vond ik het ook jammer maar hij was nog geen 4. Maar uiteindelijk was het ook goed zo. Kon zijn verjaardag op de psz en kdv vieren en is lekker gestart op school. Die was 3 weken bezig en de juf had tijd voor nieuwe kindjes.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
Gebruikersavatar
AnnemiekD
J&J MAURITIUS
Berichten: 4665
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:23 am

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door AnnemiekD »

Nou het ligt helaas dus aan jullie school. Hier gaan alle kindjes van begin juni gewoon nog 4 weken naar school. Jammer dat ze niet zo soepel zijn.
Annemiek, moeder van 3 dochters, jan 2006, jan 2008, dec 2009 en een zoon sinds 4 juni 2016.
Gebruikersavatar
maartje12
J&J SANTORINI
Berichten: 2882
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door maartje12 »

Hier ook hoor, na 1 juni geboren, dan heb je pech.
Gelukkig heb ik er hier eentje van 21 mei. Het schooljaar duurt nog 2 maanden, tot 19 juli , dus hij heeft er nog best wat aan. Maar de klas is natuurlijk wel vol.
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14169
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door jikke »

Jammer. Hier waren ze minder streng sebas is van aug en in sept begonnen. Maar met de zimervak kan uk me wel voorstellen dat ze geen kundjes in juni aannemen
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2767
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door marije1977 »

AnnemiekD schreef:Nou het ligt helaas dus aan jullie school. Hier gaan alle kindjes van begin juni gewoon nog 4 weken naar school. Jammer dat ze niet zo soepel zijn.
Hier ook zo. Mijn "schoondochter" is ook van juni en nog gewoon naar school gegaan toen ze vier was. Ze kreeg zelf de keus of ze ook al mee wilde op school reis en is gewoon meegegaan.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11894
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door Angelique »

Hier was dat zo met de jongens. Vriendje van 31 mei mocht nog wel naar BO, zij (6 juni) niet. Leg dat maar eens uit.

Maar achteraf was het wel logisch en de beste optie. Ze zouden op school in klas zijn gekomen die na de zomer weer anders ingedeeld was.
Nu begonnen ze gewoon in augustus in een klas en die bleef langere tijd ook in die samenstelling, dat was fijn.
:crazy:
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6304
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door drus »

Anne is ook in juni jarig en wij hadden hetzelfde probleem. Bij ons hebben we het opgelost door haar wel te gaan laten oefenen. Elke week een dag, en de laatste 3 weken (na haar verjaardag) 2 x week op die dagen dat ze anders naar de psz ging. Voor Anne was dat een logische stap. Dus wel afscheid op psz, maar nog niet volledig naar school ivm vakantie.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13429
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door Chantal »

Er stromen veel kinderen in in het loop van het jaar.
Dus aan het einde van het schooljaar kunnen er zomaar 10 kinderen meer in zitten als in het begin. Als er boven een bepaald aantal kinderen in de klas zitten, dan mogen er geen nieuwe meer bij en hebben ze de 1 juni regel.

Femke is van 8 juni. We hadden 2 jaar geleden pas laat vakantie, dus ze mocht nog 6 weken naar school voordat het vakantie werd.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Nancy
J&J MAURITIUS
Berichten: 5775
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door Nancy »

Yara wilde ook zó graag naar school. En ze was er ook echt aan toe, iedereen dacht dat ze allang op school zat, groot, wijs, etc. Dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het gewoon gevraagd. Daardoor mocht Yara voor de zomervakantie 2 ochtenden komen wennen.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat Yara ook gelijk meedraaide in de klas alsof ze nooit anders had gedaan. Had ik het vertrouwen niet gehad dat ze het zo goed zou doen, dan had ik het niet gevraagd. Een nieuw kindje dat echt moet wennen is in een grote groep gewoonweg een extra belasting voor de juffen. Yara hadden ze geen kind aan (en nu nog steeds niet, ideale leerling)
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
mamaanna
J&J TEXEL
Berichten: 186
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 8:54 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door mamaanna »

Ik snap dat je het jammer vind, vooral als ze er al erg naar uit kijkt. Misschien maar iets heel leuks verzinnen wat je gaat doen in de vakantie, zodat ze daar naar uit kan kijken? En, eigenlijk heb je in NL nog geluk dat je met je 4e verjaardag, of een paar weken daarna, mag instromen. Hier (Luxemburg) moet je 4 zijn op 15 september, anders, pech gehad en kan je een heel jaar (echt!) wachten tot je naar school mag. Dat is echt nadelig vind ik, ook voor de opvang/creche, want daar zitten dus regelmatig een paar kinderen in een groep die al bijna 5 zijn en dus veel verder ouder/verder zijn dan de rest van de peuters.
Annemieke, mama van Juliane (april 2008)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door channiemam »

Toch vind ik het best vreemd. We hebben en schoolplicht in Nederland. Weliswaar gat ie pas in op je 5e, maar toch. Als men zo strikt vind dat kinderen wettelijk verplicht naar school moeten, waarom dan kinderen weigeren als het dan even niet zo goed uit komt? Ik ken die regel ook niet. Nynke is van 18 juli. Heeft normaal geoefent: 5 weken lang de maandagmiddag. En daarna nog 2 weken naar school voordat het vakantie was.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Mieke

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door Mieke »

channiemam schreef:Toch vind ik het best vreemd. We hebben en schoolplicht in Nederland. Weliswaar gat ie pas in op je 5e, maar toch. Als men zo strikt vind dat kinderen wettelijk verplicht naar school moeten, waarom dan kinderen weigeren als het dan even niet zo goed uit komt? Ik ken die regel ook niet. Nynke is van 18 juli. Heeft normaal geoefent: 5 weken lang de maandagmiddag. En daarna nog 2 weken naar school voordat het vakantie was.
Jon@than is van 18 juni, en mocht voor de zomervakantie 1 ochtend wennen, en na de zomervakantie naar school.
Na zijn verjaardag waren er nog 2 schoolweken voordat het vakantie was.
Op onze basisschool is het laatste instroommoment dit schooljaar over 2 weken, de klas zit dan ook echt heel vol(34 kids)
De kinderen die in april jarig zijn mogen nog starten, en de kinderen van mei, juni, juli moeten wachten tot 17 augustus.
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4920
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door marjolein62b »

Ik vind het nu wel goed zo. Ze mag lekker in een nieuw jaar starten, met een nieuwe groep en niet met kindjes die zitten te wachten tot ze naar groep 3 mogen.

Ze vraagt er nu ook niet meer zelf om, het zal nog wel even herhalen worden dat 2 weken meivakantie nog echt geen grote vakantie is.

Ze heeft sociaal nu meer moeite dan bij de overgang van KDV naar peuterschool. Ik weet niet zeker of het kopieer gedrag is dwz Goedemorgen zeggen doe je door achter mama weg te kruipen. Ik durf nu niet meer te garanderen dat ze moeiteloos een klas binnen kan stromen, terwijl ik dat wel had toen ik haar voor het eerst naar peuterschool bracht. Veel grote kinderen en echte juffen vind ze toch best wel intimiderend.

Waar ze van het KDV zelfverzekerd bij de peuterschool binnen stapte, heeft ze nu een stuk meer moeite om zich staande te houden. Ik durf ook niet meer te garanderen dat ze moeiteloos kan instromen

Alleen vanochtend op de peuterschool nog een bizar momentje gehad. Of ik de administratie zou willen als Maartje langer bleef ? eehhhh. Dat gesprek hebben we al gevoerd en ik heb een maand geleden al de administratie gebeld!!!, zelf!!!!!! Op jullie verzoek!!. na ja dat is schijnbaar niet blijven hangen.


wat sneu dat ze een heel jaar moeten wachten als ze op 15 september nog geen 4 zijn.

Met Joep heb ik ook een groot verschil gezien. Toen hij 4 was kon ik hem moeiteloos thuis houden als hij moe was, toen hij 5 was werd dat ineens een heel stuk lastiger.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
mamaanna
J&J TEXEL
Berichten: 186
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 8:54 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door mamaanna »

ja sneu he, een jaar wachten. Iets om rekening mee te houden met zwanger worden hier!
Annemieke, mama van Juliane (april 2008)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4920
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door marjolein62b »

Je kunt plannen wat je wil maar als Maartje niet 10 dagen na haar uitgerekende datum was geboren had ze mogelijk nog naar school gemogen.

Hoewel een paar weken natuurlijk wel iets anders is dan een heel jaar.

Hoewel er valt wel iets te plannen want Joep is niet zonder reden in januari jarig.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door Hemmie »

Volgens mij is NL 1 van de weinige landen die een verjaardag aanhoudt als grens om naar school te mogen. Hier in de VS mag je naar school als je op 1 sep van dat jaar 5 bent. Daarvoor zijn er natuurlijk wel alternatieven, maar dat zijn betaalde prive-scholen. Oudste moest dus lang wachten, hij was bijna 6, Marrit is pas 5 en 3 maanden als ze naar school mag.

Ik kan me trouwens nog wel voorstellen dat ze een kind niet meer 1 of 2 weken voor de vakantie laten instromen, dat is ook wel uit te leggen, maar ik lees hierboven van M ieke dat zelfs kinderen van mei niet meer mogen, dat vind ik dan wel weer heel oneerlijk. Dan heb je het echt over maanden.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door channiemam »

Maar Nederland heeft ook als een van de weinige landen schoolplicht naast de leerplicht.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Mieke

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door Mieke »

Hemmie schreef: Ik kan me trouwens nog wel voorstellen dat ze een kind niet meer 1 of 2 weken voor de vakantie laten instromen, dat is ook wel uit te leggen, maar ik lees hierboven van M ieke dat zelfs kinderen van mei niet meer mogen, dat vind ik dan wel weer heel oneerlijk. Dan heb je het echt over maanden.
Bij ons stopt de instroom 6 weken voor de zomervakantie, tenzij de klas eerder vol is.
Dat is nu het geval. R uben begon in een klas van 16 kinderen, na volgende week zijn dat er 34. Meer past gewoon niet in de klas, dit is eigenlijk al aan de grote kant qua leerlingen.
Ik snap het wel hoor, je moet ergens een grens leggen.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door Hemmie »

channiemam schreef:Maar Nederland heeft ook als een van de weinige landen schoolplicht naast de leerplicht.
Dat heeft er denk ik niet zo veel mee te maken, als een kind eenmaal naar school mag, is de school hier ook gewoon verplicht het kind aan te nemen. Ik wilde ook alleen aangeven dat het Nederlandse systeem internationaal gezien heel bijzonder is, en dat het helemaal niet zo vreemd is dat kinderen niet allemaal op exact dezelfde leeftijd op school mogen beginnen.

@M ieke, ik snap het probleem voor de school wel hoor, maar het is dan natuurlijk een financieel probleem. Eigenlijk zou dat gewoon met een extra juf en evt een extra lokaal moeten worden opgelost. Op jullie school zijn nu de mei/juni kleuters de dupe van het geldgebrek, op andere scholen bezuinigen ze op wat anders. Jammer dat die keuzes gemaakt moeten worden.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Hemmie schreef:Volgens mij is NL 1 van de weinige landen die een verjaardag aanhoudt als grens om naar school te mogen. Hier in de VS mag je naar school als je op 1 sep van dat jaar 5 bent. Daarvoor zijn er natuurlijk wel alternatieven, maar dat zijn betaalde prive-scholen. Oudste moest dus lang wachten, hij was bijna 6, Marrit is pas 5 en 3 maanden als ze naar school mag.

Ik kan me trouwens nog wel voorstellen dat ze een kind niet meer 1 of 2 weken voor de vakantie laten instromen, dat is ook wel uit te leggen, maar ik lees hierboven van M ieke dat zelfs kinderen van mei niet meer mogen, dat vind ik dan wel weer heel oneerlijk. Dan heb je het echt over maanden.
dit was in nederland vroeger ook zo. Ik werd in mei 4 maar mocht pas na de grote vakantie naar school. en dat was dan dus nog snel.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door Hemmie »

Hoe bedoel je L aura? Dat je pas het scholjaar na je 4e verjaardag mocht starten, of dat je pech had als je in mei jarig was? Want ik weet dat zelfs mijn zus die van 1970 is al direct na haar verjaardag naar school mocht, zij is van november, en hoefde dus niet te wchten tot september. En bij mijn schoonzusje van oktober '66 was het volgens mij ook zo, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11894
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door Angelique »

LauramvAnneenLisa schreef:dit was in nederland vroeger ook zo. Ik werd in mei 4 maar mocht pas na de grote vakantie naar school. en dat was dan dus nog snel.
Ik ook hoor. Wij zijn gestart met na de zomervakantie 1 klas vol kleuters die allemaal 4 waren. Sommige dus net, andere al bijna 5.
:crazy:
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Hemmie schreef:Hoe bedoel je L aura? Dat je pas het scholjaar na je 4e verjaardag mocht starten, of dat je pech had als je in mei jarig was? Want ik weet dat zelfs mijn zus die van 1970 is al direct na haar verjaardag naar school mocht, zij is van november, en hoefde dus niet te wchten tot september. En bij mijn schoonzusje van oktober '66 was het volgens mij ook zo, maar dat weet ik niet 100% zeker.
tja, ik ben van 1969.
mischien was het per school verschillend?
ik zat op een hele ouderwetse door nonnen gerunde kleuterschool......
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door Hemmie »

Zal inderdaad per school verschillend zijn geweest dan. Mijn oudste zus is van '69, maar zij is van augustus, dus daar word ik niet wijzer van.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11894
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: Ze mag nog niet naar school

Bericht door Angelique »

Ik 1972, gewoon regulier openbare school, geen non te bekennen :lol:
:crazy:
Plaats reactie