Wanneer trek je ad bel ?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
edevries

Wanneer trek je ad bel ?

Bericht door edevries »

Ik heb wel vaker berichtjes gepost over Sem en zijn agressieve buien. Het gaat met periodes. Er waren veel veranderingen in ons leven, dus zijn reactie ook erg begrijpelijk.
Of heeft hij gewoon een bozig karakter ?

Vandaag waren Sem en Stijn heerlijk in bad aan het poedelen met papa erbij. En uit het niets bijt Sem hard in Stijn's voet. Stijns voet helemaal rood, afdruk van tandjes erin en op 1 plekje bijna door de huid.
Mijn man heeft Stijn gerustgesteld - zo hard heb ik hem nog nooit horen huilen.
En ik heb Sem gerustgesteld.
We zijn niet boos geworden, maar gereageerd vanuit t idee dat Sem waarschijnlijk net zo hard geschrokken was door het hele gebeuren als Stijn. Daarna heb ik Sem rustig uitleg gegeven. Dat ging lastig, want hij probeerde steeds het te negeren wat er gebeurd was en over zijn speeltjes te praten (soort oversprong gedrag noem ik het maar).

Ik vind het het zo moeilijk ? Wat is nou normaal gedrag voor een peuter ? Heeft hij een bozig karakter want dit soort incidienten gbeuren toch wel vaak ? Of is dit toch een fase waar we over 1 jaar weer heel anders tegen aan kijken ? Hoe kan hem leren ermee om te gaan ? Moet jk op een gegeven moment hulp inschakelen om erger gedrag te voorkomen ? Maak ik er meer van nodig ?
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Re: Wanneer trek je ad bel ?

Bericht door Eve71ne »

Ik denk dat het moment dat je twijfelt om aan de bel te trekken, een geschikt moment is.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: Wanneer trek je ad bel ?

Bericht door Kimmie »

Eve71ne schreef:Ik denk dat het moment dat je twijfelt om aan de bel te trekken, een geschikt moment is.
Mooi gezegt
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Wanneer trek je ad bel ?

Bericht door Pauwtje »

Moeilijk om hier als buitenstaander iets van te zeggen. Het voorbeeld wat je hier beschrijft , vind ik niet heel schokkend (ook niet heel normaal hoor, om je babybroertje zo hard te bijten , maar ik denk dat zoiets ook wel bij anderen kan gebeuren). Maar jij ziet natuurlijk het totaal plaatje. Moeilijk he, om te bepalen of iets 'normaal' is? Maar ik denk dat je daarin je eigen gevoel moet volgen. Onze middelste kan ook flink wild doen, met slaan, stompen ed, maar mijn gevoel zegt niet dat er 'iets' met hem is. Gaat je zoontje maar een Kdv of Pzs oid? Mijn eerste stap zou zijn om daar eens naar ervaringen te vragen.
Laatst gewijzigd door Pauwtje op za apr 13, 2013 8:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4921
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: Wanneer trek je ad bel ?

Bericht door marjolein62b »

Moeilijk. Het incident op zich klinkt als iets dat kan gebeuren misschien net iets te hard gebeten. Het gaat er wel om hoe vaak en in welke situatie's het plaatst vind.

Wanneer trek je aan de bel, als je een niet pluis gevoel hebt.

Tussen haar buien door is Maartje heel gezellig, aanspreekbaar, kan ik haar aankijken, verteld ze gezellige dingen.
We hebben een tijdje op 3 buien per dag gezeten maar toen ze er net 1 in de douche kreeg moest ik goed nadenken wanneer haar vorige was.

Het is opzich natuurlijk wel fijn als iemand eens mee kan denken of mee kan kijken. Bijvoorbeeld een wvpk als je daar vertrouwen in hebt. Ik zou zeker je twijfels ook delen op KDV of peuterspeelzaal.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12587
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Wanneer trek je ad bel ?

Bericht door monika »

Is het echt agressie of is het impuls controle? Jouw voorbeeld doet me meer denken aan het niet onder controle kunnen houden van een impuls. Ik ben even kwijt wanneer dat normaal ontwikkelt, wel ergens tussen 2 en 4 denk ik.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
MvOM

Re: Wanneer trek je ad bel ?

Bericht door MvOM »

Weet je ook wat er zich nog meer heeft afgespeeld? Heb je een vermoeden? Heb je een idee waarom hij dat doet?
Het is natuurlijk niet goed, dat gedrag maar soms doen kinderen iets omdat hun gevoel dat ingeeft. En dáár kun je mee aan de slag gaan maar dan zou je wel beter moeten weten wat er speelt/waarom.
edevries

Re: Wanneer trek je ad bel ?

Bericht door edevries »

Impulscontrole dat is wel n goeie. Ik herken daar wel iets in.

De avond na het bijten, is Sem ziek geworden. Overgeven diarree etc.
ikwas. Enigzins wel blij dat ie ziek was. Dat verklaart een boel voor mij.
Hij kan nog niet goed omgaan met frustaties /boosheid en dat uit hij met bozig of agressief gedrag.
Misschien toch eens tps vragen aan wijkvpk hoe ik het beste hiermee om kan gaan.
Plaats reactie