's ochtends vroeg wakker

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12571
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

's ochtends vroeg wakker

Bericht door monika »

Hoe doen jullie dat?
Nic is net als zijn broer een vroege vogel. Ergens tussen 5 en 6 wordt hij wakker.
Op mijn werkdagen moeten we om 6:15 opstaan, op andere dagen mag het best 7 uur worden door de week en het weekend maakt al helemaal niet uit.
Nu sta ik altijd maar op als hij wakker is zodat manlief (niet een ochtend mens) nog een poosje kan slapen als hij thuis is. Als hij 'on the road' is spelen en kletsen we meestal een poos in bed.

Nu vroeg ik me af hoe anderen dat doen. Af en toe bekruipt me het gevoel dat ik Nic dan maar sochtends wakker in zijn bed moet leggen om zelf nog wat te dutten. Als dat al zou lukken. Maar ja, slaap hygiene zegt dat je het beste elke dag op dezelfde tijd kan opstaan.

Even om een mening te vormen.. hoe doen jullie dat sochtends?
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: 's ochtends vroeg wakker

Bericht door Pauline »

Sjoerd speelde heerlijk in zijn bedje, maar is een langslaper. Maarten wilde aandacht als hij wakker was. Dus dan gingen we er om de beurt uit. Als hij midden in de nacht wakker was dan ging manlief met hem beneden zitten. Ik kan daar minder goed teen dan hij;)
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: 's ochtends vroeg wakker

Bericht door Pauwtje »

Hier blijven de kinderen ook niet in hun bed als ze wakker zijn. Alleen daniel kon dat als baby/dreumes enigszins.
Hier deden we hetzelfde als jij. Als het kon nog even bij ons in bed, maar als er 1 van ons moest uitslapen, gewoon naar beneden. Ik heb me ook wel eens afgevraagd of we het vroege wakker worden zo in stand houden. Maar ik geloof toch dat dat toch meer met het bioritme te maken heeft.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: 's ochtends vroeg wakker

Bericht door TinekedH »

Wij hebben een tijdje met een tijdklok en een kamp gezet. Vind zelf dat er niet zo veel mis is met wakker in bed liggen :) in het weekeind mogen mijn kinderen altijd pas een half uur later hun bed uit. Werkt echt prima, zo'n lamp snappen ze trouwens echt verrassend jong al!
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4322
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: 's ochtends vroeg wakker

Bericht door Thommy »

Hier moeten ze tot 7 uur in bed blijven, met de lamp uit. Dan liggen ze dus inderdaad soms wakker in bed. Vanaf 7 uur mogen ze lezen of spelen (de lamp mag dan dus aan). In het weekend mogen ze dan om 8 uur naar beneden.
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: 's ochtends vroeg wakker

Bericht door Emmy »

Voor zevenen kwam ik echt mijn bed niet uit, hoor....Hier hadden ze ook wel periodes van vroeg wakker worden. Ik liet ze lekker liggen, en bij gemekker/gehuil kieperde ik wat speelgoed in het bedje....En op een gegeven moment werden ze dan toch weer later wakker.
Nu is de jongste 5, en wat een zaligheid dat ik in de vakantie gewoon tot half 10 kan blijven liggen als ik dat wil.... :)
Gebruikersavatar
Charlotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2397
Lid geworden op: di dec 28, 2010 3:01 pm

Re: 's ochtends vroeg wakker

Bericht door Charlotte »

Hier ook een jonge vroege vogel. Gelukkig blijft hij in zijn bed liggen en gaat verhalen vertellen tegen zijn knuffels :D :D. Tegen 7u gaat mijn wekker en dan ga ik m halen, gelukkig moppert hij niet. Maar als hij echt huilt ga ik er natuurlijk wel uit, maar dat heeft dan niets met hoelaat t is te maken.
Charlotte, J (3,5) en H (1)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: 's ochtends vroeg wakker

Bericht door Mare »

Ik merk dat ik een beetje geïrriteerd raak van de opmerkingen: Voor...mogen ze gewoon hun bed niet uit. Dan denk ik: wow, tof dat je kinderen dat doen, maar dat hoef je met mijn kinderen echt niet te proberen. Tenzij je erop zit te wachten dat het kind het hele huis bij elkaar krijst.

David en Sem zijn helaas ook vroege vogels. Tot nu toe heb ik nog niets gevonden wat dit verandert. Ik wil nu wel een lampje proberen met David. Sem houdt ik rustig bij mij in bed met speelgoed.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: 's ochtends vroeg wakker

Bericht door Pauwtje »

Mare schreef:Ik merk dat ik een beetje geïrriteerd raak van de opmerkingen: Voor...mogen ze gewoon hun bed niet uit. Dan denk ik: wow, tof dat je kinderen dat doen, maar dat hoef je met mijn kinderen echt niet te proberen. Tenzij je erop zit te wachten dat het kind het hele huis bij elkaar krijst.
Sluit ik me helemaal bij aan.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13431
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: 's ochtends vroeg wakker

Bericht door Chantal »

hier hadden ze allebei met 3 jaar een digitale wekker op hun kamer. dan kennen ze het cijfertje 7 wel (in ieder geval, heel veel kinderen en anders even aanleren).
en natuurlijk lukt het echt niet altijd, en nee, ik laat ze niet krijsen tot het 7 uur is want wakker is wakker. maar ik denk dat je met 3 jaar wel kunt zeggen dat hij zijn bed of kamer pas uit mag als de 7 in beeld is. alleen om te plassen mag het wel natuurlijk :)

maar met de ukkies heb je gewoon pech denk ik.. hier is het iets later, maar wel met de 6 in beeld. meestal rond half 7. tja, dan gaan we er gewoon uit. komt vanzelf goed!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12571
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: 's ochtends vroeg wakker

Bericht door monika »

Ik lees bij de meesten van jullie dat jullie kleintje in z'n eigen bed wakker wordt. Nic ligt het laatste stukje van de nacht bij mij omdat ik dan echt de puf niet kan opbrengen om nog een keer terug te leggen. Ik hou het gewoon niet wakker bij een nachtvoeding rond 3 uur.

En komt vanzelf goed.. ha ha, als ze 14 zijn (hoop ik dan maar) . Jort is nog steeds om 6 uur of eerder wakker. Hij heeft een tijdje 'uitgeslapen' tot 6:45 en heel soms tot 7:30.

Maar goed vanochtend heb ik Nic om 5:50 terug gelegd omdat hij ging liggen kletsen en hij bleef wonderwel rustig in zijn bedje tot 6:20. Ik ga het maar eens vaker proberen, kijken of het werkt.

Ik troost me maar met de gedachte dat als ze naar tienerfeesten gaan en opgehaald moeten worden dat papa de nachtuil dat mag doen en niet mama die om 22:00 volledig instort. :oops:
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: 's ochtends vroeg wakker

Bericht door Miranda »

Mare schreef:Ik merk dat ik een beetje geïrriteerd raak van de opmerkingen: Voor...mogen ze gewoon hun bed niet uit. Dan denk ik: wow, tof dat je kinderen dat doen, maar dat hoef je met mijn kinderen echt niet te proberen. Tenzij je erop zit te wachten dat het kind het hele huis bij elkaar krijst.

David en Sem zijn helaas ook vroege vogels. Tot nu toe heb ik nog niets gevonden wat dit verandert. Ik wil nu wel een lampje proberen met David. Sem houdt ik rustig bij mij in bed met speelgoed.
Hier werkt dat dus ook echt niet om te zeggen dat ze niet voor een bepaalde tijd uit bed mogen. Ik vraag mij echt af hoe mensen dat dan voor elkaar krijgen... Als ik dat wel doe, krijst vooral Danique de hele bende bij elkaar, wil ik dus ook niet.....
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: 's ochtends vroeg wakker

Bericht door Emmy »

Miranda schreef:
Mare schreef:Ik merk dat ik een beetje geïrriteerd raak van de opmerkingen: Voor...mogen ze gewoon hun bed niet uit. Dan denk ik: wow, tof dat je kinderen dat doen, maar dat hoef je met mijn kinderen echt niet te proberen. Tenzij je erop zit te wachten dat het kind het hele huis bij elkaar krijst.

David en Sem zijn helaas ook vroege vogels. Tot nu toe heb ik nog niets gevonden wat dit verandert. Ik wil nu wel een lampje proberen met David. Sem houdt ik rustig bij mij in bed met speelgoed.
Hier werkt dat dus ook echt niet om te zeggen dat ze niet voor een bepaalde tijd uit bed mogen. Ik vraag mij echt af hoe mensen dat dan voor elkaar krijgen... Als ik dat wel doe, krijst vooral Danique de hele bende bij elkaar, wil ik dus ook niet.....
Ik vind tussen 5 en 6 niet vroeg in de ochtend, maar nog nacht. En ik weiger dan op te staan, ik vind dat niet gezond. En dus liet ik ze wel huilen, hooguit een kwartier, dan ging ik er wel heen om mezelf even te laten zien. Maar ik haalde ze er nooit uit. Net als dat ik dat om 2 uur s'nachts ook niet deed.
Ik denk dat deze aanpak wel gewerkt heeft, want deze periodes hebben nooit lang geduurd, hooguit een paar weken. Ze gingen vanzelf langer doorslapen. Ik denk dat, door je kind dan steeds uit bed te halen, grotere kans hebt om het gedrag in stand te houden, zeker als het lekker beneden mag gaan spelen. Zo mochten mijn kinderen toen ze klein waren elke zaterdagochtend tv kijken als ze wakker werden, met als gevolg dat ze die ochtenden steeds vroeger wakker werden.... :wink:
Zo maakt iedereen zijn eigen keuzes. Natuurlijk vind/vond ik het ook niet leuk dat mijn kind huilde, maar soms hoort dat er nu eenmaal bij. Nu zijn mijn kinderen ouder en worden ze wel eens boos als ze het er niet mee eens zijn of iets niet begrijpen, dat hoort er ook bij.
Dat mijn andere kinderen wakker werden van het gehuil/gemopper van de ander, is lastig maar nam ik maar voor lief. Het ging me echt te ver om om 5 uur al beneden te gaan zitten met een kind.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: 's ochtends vroeg wakker

Bericht door Ana »

Hier is het elke ochtend 6 uur en dat vind ik op zich acceptabel met kleintjes. In bed laten is geen optie voor I.van, hij krijst alles bij elkaar (en liever dat er nog een of twee doorslapen na 6 uur dan dat we alle vier zo vroeg op zitten)
J0ela slaapt nu in een peuterbed en komt naar ons toe. Uitleggen lukt hier nog niet (al heb ik dat niet geprobeerd maar dat lijkt me bij voorbaat al kansloos.)
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: 's ochtends vroeg wakker

Bericht door Pauwtje »

Emmy schreef:
Miranda schreef:
Mare schreef:Ik merk dat ik een beetje geïrriteerd raak van de opmerkingen: Voor...mogen ze gewoon hun bed niet uit. Dan denk ik: wow, tof dat je kinderen dat doen, maar dat hoef je met mijn kinderen echt niet te proberen. Tenzij je erop zit te wachten dat het kind het hele huis bij elkaar krijst.

David en Sem zijn helaas ook vroege vogels. Tot nu toe heb ik nog niets gevonden wat dit verandert. Ik wil nu wel een lampje proberen met David. Sem houdt ik rustig bij mij in bed met speelgoed.
Hier werkt dat dus ook echt niet om te zeggen dat ze niet voor een bepaalde tijd uit bed mogen. Ik vraag mij echt af hoe mensen dat dan voor elkaar krijgen... Als ik dat wel doe, krijst vooral Danique de hele bende bij elkaar, wil ik dus ook niet.....
Ik vind tussen 5 en 6 niet vroeg in de ochtend, maar nog nacht. En ik weiger dan op te staan, ik vind dat niet gezond. En dus liet ik ze wel huilen, hooguit een kwartier, dan ging ik er wel heen om mezelf even te laten zien. Maar ik haalde ze er nooit uit. Net als dat ik dat om 2 uur s'nachts ook niet deed.
Ik denk dat deze aanpak wel gewerkt heeft, want deze periodes hebben nooit lang geduurd, hooguit een paar weken. Ze gingen vanzelf langer doorslapen. Ik denk dat, door je kind dan steeds uit bed te halen, grotere kans hebt om het gedrag in stand te houden, zeker als het lekker beneden mag gaan spelen. Zo mochten mijn kinderen toen ze klein waren elke zaterdagochtend tv kijken als ze wakker werden, met als gevolg dat ze die ochtenden steeds vroeger wakker werden.... :wink:
Zo maakt iedereen zijn eigen keuzes. Natuurlijk vind/vond ik het ook niet leuk dat mijn kind huilde, maar soms hoort dat er nu eenmaal bij. Nu zijn mijn kinderen ouder en worden ze wel eens boos als ze het er niet mee eens zijn of iets niet begrijpen, dat hoort er ook bij.
Dat mijn andere kinderen wakker werden van het gehuil/gemopper van de ander, is lastig maar nam ik maar voor lief. Het ging me echt te ver om om 5 uur al beneden te gaan zitten met een kind.
En toch kan ik het niet laten om te denken dat als je Daniël of evy als kind gehad, je met hun als dreumes ook wel eens om 5:30 beneden had gezeten ;) Maar dat zullen we wel nooit weten :D

Overigens hebben we met daniel inmiddels wel afspraken die meestal goed werken (beetje fase afhankelijk maar nu gaat het al maanden goed)
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Plaats reactie