Hoe vaak op de strafplek

Moderators: Ester, Yvonne

Hoe vaak op de strafplek

nooit, wij hebben een engeltje
15
31%
1-3 keer per week
19
39%
4-5 keer per week
5
10%
elke dag wel een keer
10
20%
 
Totaal aantal stemmen: 49

ddaantje

Hoe vaak op de strafplek

Bericht door ddaantje »

Wat ik me wel eens afvraag is wat nou het gemiddeld aantal keer is dat een peuter op de strafplek zit. Lijkt me hier een ideale plek om eens even een polletje te houden.
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Bericht door Pauline »

de meeste dagen zit Maarten wel een keer op de strafplek. sommige dagen niet, andere dagen vaker.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
gardenofeden

Bericht door gardenofeden »

Eden gemiddeld genomen erg weinig. Soms een hele week niet, maar er zijn ook dagen, zoals vandaag, dat ze er 3 keer zit.
arubaclaire

Bericht door arubaclaire »

Nu een stuk minder dan voorheen. Toen was het voor Sam 3 a 4x per dag. De laatste maanden soms een hele week niet, dan weer 2x per dag. Maar wel een stuk minder dan vroeger.
Marjo

Bericht door Marjo »

Nou niet eigenlijk. Niet omdat ze zo'n engeltje is... Het werkt volgens mij gewoon niet bij Iris. Ze komt niet tot rust, wordt er alleen maar heel opgefokt van. Hoewel ze meestal wel luistert blijft ze op een strafplek, de trap of de gang miet langer dan 10 seconden staan. Afhankelijk van de situatie gebruik ik andere dingen.
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Bericht door Ester »

De meeste dagen wel. Gister een paar keer, omdat hij Famke sloeg. Maar ook wel eens een dag niet.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Bericht door Eve71ne »

Meike is een engeltje :P Inmiddels heeft ze geen ´strafplek´ meer maar als ze boos is gaat ze zelf naar boven, of ik stuur haar naar boven. Dit is dan meestal een drama om etenstijd (wil niet aan tafel komen). Toen ze kleiner was, moest ze in de hoek of in de gang. Dat was dan omdat ze schopte en sloeg. Of handen wassen, dat is ook een tijd lang een issue geweest :roll:
Ik denk dat ze gemiddeld 2 á 3 keer in de week 'straf' had. Nu gelukkig veel minder. Emotioneel gezien had/heeft het steeds een grote impact op haar.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Gebruikersavatar
Mireille
J&J SANTORINI
Berichten: 2734
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:51 pm

Bericht door Mireille »

Nauwelijks. Ik heb Morgan er niet mee.
Groetjes, Mireille
Moeder van Morgan (13) en Gwyneth (10)
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Soms is Thijs een periode erg vervelend dan gebruiken we de strafplek consequent en meerdere keren per dag, maar in periodes dat hij zich normaal gedraagt zet ik hem voor een enkel stout dingentje niet op de strafplek.
Eliza

Bericht door Eliza »

Mireille schreef:Nauwelijks. Ik heb Morgan er niet mee.
Hier idem. Ze vindt het wel leuk om ergens weggezet te worden. Grote glimlach op haar gezicht.
Nee, ik doe er dus niet aan.
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Bericht door Rijntje »

Ik geloof er niet in. Nooit dus. Ik kan me ook niet echt bedenken wanneer ik haar dan zou willen straffen (ze doet heus wel eens ondeugend en dat gaat heus niet (altijd) ongemerkt voorbij, maar dan krijgt ze nog niet gelijk 'straf' ofzo). Ze moet wel naar haar kamer als ze Lara pijn doet. Dat zou je wel straf kunnen noemen. Ik zie het meer als haar even uit de situatie halen en ze hoeft ook niet veel langer dan een minuutje soms zelfs korter te blijven. Is vooral om haar aandacht te krijgen om haar daarna goed uit te kunnen leggen dat iemand pijn doen echt niet mag.
Maar goed, toen zag ik de antwoorden en zag als minste frequentie 2 a 3 keer per week staan heb ik maar nooit gekozen, aangezien ze in totaal 3 keer naar haar kamer is gestuurd door mij.

Ik weet niet of ze zo'n engeltje is hoor. Ik denk het niet. Ze is best wel eens vervelend. Maar daar is dan vaak wel een oorzaak voor. Moeheid, verveling, frustratie omdat ze 2 is en sommige dingen gewoon nog niet kan/snapt. Daar ga ik haar dan niet voor straffen. Het helpt me ook om het te relativeren. Dus ik corrigeer haar waar nodig wel, maar "strafplekken" moeten hun magie niet verliezen en ze moet er ook niet bang van worden. Ik hou niet van negatief gedrag, ook bij mezelf niet. Geeft me stress en ik hou niet van stress.

Hm, merk dat ik er niet helemaal uitkom, hoop dat het wel een beetje duidelijk is.
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8096
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Bericht door channiemam »

Wat een engeltjes hier op het forum....

Hier vaak meerdere keren per dag. Even nadenken waarom ik boos geworden ben. En voor mij ook even een afkoelmoment. Wat dat betreft een winwin situatie. En eigenlijk werkt het bij ons erg goed. Ik kan iets honderd keer zeggen maar na 1 keer in de hoek komt het wel aan. daar zitten ze dan zon minuutje in.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Emmy

Bericht door Emmy »

In het begin vrij vaak. Nu heeft hij het beter door en stopt hij al met klieren als ik waarschuw/dreig met de gang. Hij staat er denk ik een keer of 3 per week.
Gebruikersavatar
Ilse501
J&J HAWAII
Berichten: 8683
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:22 am

Bericht door Ilse501 »

Mijn 2 oudste kinderen zitten er veel vaker dan P ieter. Maar dan heb ik het over gemiddeld 1 keer per week voor B en J. P zit er hooguit 1 keer per maand denk ik. Ik zet ze er eigenlijk alleen maar op als ze de ander fysiek pijn doen. De rest wordt 'bestraft' met praten en eventueel een tijdelijke ontzegging van iets leuks (wii, game boy, geen verhaaltje voor het slapen gaan, geen tv etc). Maar ik hoef de laatste tijd maar weinig te straffen gelukkig. Praten werkt hier echt veel beter, ook of misschien wel juist bij P ieter.
Ik heb de poll dus niet ingevuld.
I l s e, mv B a s t i a a n (26-05-03), J o r i s (31-12-04) & P i e t e r (11-03-07)

Hoe dan ook, we redden het
Denise

Bericht door Denise »

Heel wisselend hier, soms is het een hele tijd niet nodig en soms meerdere keren op een dag.
Damian tegenwoordig bijna niet meer, maar Roan is flink bezig de afgelopen week en die heeft gisteren 3 keer op de gang gezeten.
Bijv omdat hij mijn vader tot drie keer toe uitschold voor "tommerd" en hem zelfs probeerde te slaan met een vliegenmepper. :roll:

Ik noem het trouwens geen strafplek, het is in mijn ogen ook geen straf maar een situatie doorbreken, ze zitten meestal op de gang omdat ze dus niet stoppen met bepaald gedrag.
Gebruikersavatar
debby
J&J SANTORINI
Berichten: 3674
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:36 pm

Bericht door debby »

Ook hier erg wisselend,soms meerdere keren per dag, soms een week niet..
Groetjes Debby, Mama van L.uuc (2008) &S@@r (2014)
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6150
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Bericht door Mamalon »

Wij hebben ook een engeltje. Nou ja, ik sta er meer in zoals Rijntje eigenlijk. Belle heeft misschien drie keer in totaal op de gang gestaan. Vooral omdat wij zoekende waren hoe we met een driftbui om moesten gaan. Maar eigenlijk werkt het niet: ze ging een keer zomaar op de gang staan omdat ze dacht dat ze iets verkeerd deed (vond ik niet) en ze koos de gang een keer als alternatief voor opruimen. Dus wij doen dat eigenlijk niet meer. Wat dan wel? praten, vasthouden, ontzegging van bepaald speelgoed/bepaalde activiteiten. En veel preventie: samen spelen, afspraken maken en goed uitleggen wie wat wanneer gaat doen. Dit geeft haar duidelijkheid en dit heeft ze nodig.
Mamalon
Gebruikersavatar
Katje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:38 pm

Bericht door Katje »

nooit, wij hebben een engeltje. Alleen dat eerste "nooit" geldt. We hebben geen engeltje.
Ik geloof niet in het middel van strafplek, hooguit als time out voor ouders die anders hun geduld verliezen en hun kind wat aan zouden kunnen doen. Verder heeft strafplek geen enkel opvoedkundig nut.
Mink@ mv B. 22 jaar
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Bericht door LauramvAnneenLisa »

ik mis de optie: nooit, want ook al hebben we absoluut geen engeltjes, ik werk met andere straffen / beloningen.
straf is hier vaak het afnemen van een "gunst" zoals televisiekijken. Of gewoon een boze moeder.
ik probeer met beloningen te werken maar dat lukt me ook niet altijd
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Bericht door Hemmie »

Hier ook sporadisch, een enkele keer in de maand ofzo. Niet dat ze altijd lief zijn, maar meestal lossen we dat toch anders op. Zoals hier boven al werd genoemd, dat vervalt er iets leuks, of hebben ze gewoon een boze moeder.
We hebben geen gang of een strafplek in de woonkamer, maar als ze het echt te bont maken gaan ze naar hun kamer. Maar dat gebeurt eigenlijk alleen als ze elkaar fysiek pijn doen, of bijvoorbeeld als Marrit alleen nog maar wil gillen (dan is ze meestal gewoon te moe, en dan is het naar de kamer brengen vooral een manier om even het patroon te doorbreken).
Overigens gebeurt het nu bij Marrit vaker dan bij Wytse, die is oud genoeg om dat niet meer nodig te hebben.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
willemijn

Bericht door willemijn »

Hier is ook geen strafplek, geen behoefte aan. Het enige wat ik soms doe is Ivar even op zijn kamer zetten als hij heel hard gilt. Omdat wij er dan geen last van hebben. Als hij stil is kan hij gewoon weer komen.
Birthe

Bericht door Birthe »

Elke dag.

Olivier die zette als peuter zichzelf op de gang, ideaal 8) . Daar ging hij dan even heel hard krijsen en gillen en dan kwam hij terug. Inmiddels heeft hij de gang niet meer nodig, je kunt bij hem consequenties stellen, dus als hij heel vervelend is tijdens de middagboterham, mag hij die middag niet meer ....*vul maar in*.

Juul die ziet de gang elke dag wel 1x, iets anders heeft geen nut helaas. Die gang helpt hem ook echt het negatieve gedrag af te leren. Meestal gaat hij max 30 sec. de gang op, herhaald zijn negatieve gedrag dan nog een keer, gaat nogmaals de gang op en is er daarna klaar mee.
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Bericht door Corina »

Heel verschillend. Soms meerdere keren per dag, soms dagen niet. Vooral in de vakanties (want dan zijn de jongens elke dag samen thuis) wordt de strafplek nog wel eens gebruikt. Als je ze allebei apart hebt, is het eigenlijk zelden nodig.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Bericht door Betje »

Ik sta er echt van te kijken hoe vaak kinderen naar een strafplek worden gestuurd. Is zoiets niet aan inflatie onderhevig?
Emma moet wel eens naar de gang, dat is dan niet voor straf maar omdat ik haar gedrag even zat ben. Kan ze mooi uitrazen waar ik er geen last van heb. En natuurlijk wordt ik ook wel eens boos op haar. Dat zeg ik dan tegen haar en soms verlang ik dat ze sorry zegt, als ze Victor pijn heeft gedaan bijvoorbeeld. Maar ik kan me gewoon niet indenken dat ik haar meerdere keren per week op een strafplek zou zetten.
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Bericht door Truus »

Amper voorgekomen. Ik denk 3 keer in haar leven totnogtoe.
M irre is meestal wel een engeltje, maar dat zie ik ook heel vaak niet als positief. Voor ons als opvoeder is het wel makkelijk, maar voor M irre zelf denk ik weleens 'je mag best weleens stout zijn'. Ze is best braaf ingesteld en doet altijd erg haar best om lief te zijn. Vindt het ook heel erg als ze aangesproken wordt, trekt ze zich erg aan. Vind ik weleens sneu om te zien.
Linda

Bericht door Linda »

Hier hebben we een zgn strafstoel. Bram is heel erg goed in het uittesten van de grenzen. Alleen maar zeggen dat iets niet mag of afleiden was geen optie meer. De stoel werkt prima. In het begin zat hij er wel een paar keer per dag op, hij was echt heel erg vervelend.

Nu nog 1 of 2 keer per week. Hij had het echt nodig om consequenties aan zijn daden verbonden te zien. Anders dringt het gewoon niet tot hem door.
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13424
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Bericht door Chantal »

chris elke dag wel. naar de gang kan niet meer, want hij slaat op een dag nog eens de raampjes van de deur door...
dus moet hij even op zijn kamer afkoelen. als ik hoor dat hij rustiger wordt (soms na 1 minuut, soms na 10 minuten) ga ik naar hem toe om hem te troosten en erover te praten.
soms ook een paar dagen niet hoor gelukkig!

femke is (nog!) niet zo heel erg stout, maar het begint nu pas een beetje te komen. ze gaat chris nadoen als hij stout is... tja, dan moeten wij ook boos worden op haar natuurlijk.
maar ik denk dat zij 1 of 2 x per week naar de gang of haar kamertje moet.

zelf sta ik denk ik zo eens in de maand op de gang.. om zelf rustig te worden en de kinderen geen mep te verkopen. dat vertel ik dan ook aan ze, waarom ik op de gang sta af te koelen.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Mamarielle
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:16 pm

Bericht door Mamarielle »

ik weet het niet precies hoevaak maar het is niet vaak in ieder geval. Soms ook weleens een week niet bijv. Het is ook niet echt een strafplek, maar meer een afkoelplek of een manier om hem even uit de situatie te halen. Als hij iets doet wat niet mag is hij heel goed te corrigeren zonder strafplek. Soms kan hij ergens wel heel erg in blijven hangen en blijven zeuren, dan waarschuw ik hem een keer en anders gaat hij even naar de gang. Daarna is het ook weer goed.
Denise

Bericht door Denise »

Valt mij wel op dat het bij de jongentjes blijkbaar vaker nodig is om ze op de gang te zetten :roll: ;)
MarionW

Bericht door MarionW »

Truus schreef:Amper voorgekomen. Ik denk 3 keer in haar leven totnogtoe.
M irre is meestal wel een engeltje, maar dat zie ik ook heel vaak niet als positief. Voor ons als opvoeder is het wel makkelijk, maar voor M irre zelf denk ik weleens 'je mag best weleens stout zijn'. Ze is best braaf ingesteld en doet altijd erg haar best om lief te zijn. Vindt het ook heel erg als ze aangesproken wordt, trekt ze zich erg aan. Vind ik weleens sneu om te zien.
Jetske is er ook zo één. Voedt zichzelf op zeg maar. Sinds ze vriendinnetjes heeft is ze wel eens stout, maar dan nog snapt ze wel dat het eigenlijk niet mag. Soms zetten we haar even apart als ze compleet uit haar pannetje gaat tijdens het huilen (om niks), maar verder zit ze er nauwelijks.

Ik denk dat Timo over een jaar net zo vaak op één dag op de trap zit als Jet daar tot nu toe in haar hele leven heeft gezeten. Zou nu eigenlijk ook al kunnen maar dat snapt hij nog niet echt. De enige keer dat hij wel eens de gang op gaat is als hij zo boos is dat hij begint te schoppen en te slaan.
Gebruikersavatar
Sandra
J&J SANTORINI
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:58 pm

Bericht door Sandra »

Wij hebben geen echte strafplek, maar om nu te zeggen dat we engeltjes hebben hahahaha :lol:

Wat bij ons effectief werkt is buitensluiten; in de gang zetten, of als ze tijdens het eten het bont maken in de woonkamer parkeren. Buiten de groep zetten dus, en dat vonden ze altijd heel erg. De keren dat we dát hebben moeten toepassen kan ik op één hand tellen, voor alledrie :D
S@ndra mv R ick (28-9-2001), I ris (23-12-2003) & J urn (22-12-2006)
Gebruikersavatar
Kristel
J&J SANTORINI
Berichten: 1439
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:18 pm

Bericht door Kristel »

Betje schreef:Ik sta er echt van te kijken hoe vaak kinderen naar een strafplek worden gestuurd. Is zoiets niet aan inflatie onderhevig?
Emma moet wel eens naar de gang, dat is dan niet voor straf maar omdat ik haar gedrag even zat ben. Kan ze mooi uitrazen waar ik er geen last van heb. En natuurlijk wordt ik ook wel eens boos op haar. Dat zeg ik dan tegen haar en soms verlang ik dat ze sorry zegt, als ze Victor pijn heeft gedaan bijvoorbeeld. Maar ik kan me gewoon niet indenken dat ik haar meerdere keren per week op een strafplek zou zetten.
Mee eens! Ik zet Eef soms wel aan de kant als ze bijv. T0sca pijn doet. Maar dat is dan vooral om T0sca te troosten. Vervolgens leg ik Eef uit waarom ik haar aan de kant gezet heb, en geeft ze T0sca een kus.
Groetjes van K r i s t e l, moeder van E v e l i e n (24 apr 2008), T o s c a (30 okt 2009) en A b e l (29 aug 2011)
Emmy

Bericht door Emmy »

Mama Schaap schreef:
Betje schreef:Ik sta er echt van te kijken hoe vaak kinderen naar een strafplek worden gestuurd. Is zoiets niet aan inflatie onderhevig?
Emma moet wel eens naar de gang, dat is dan niet voor straf maar omdat ik haar gedrag even zat ben. Kan ze mooi uitrazen waar ik er geen last van heb. En natuurlijk wordt ik ook wel eens boos op haar. Dat zeg ik dan tegen haar en soms verlang ik dat ze sorry zegt, als ze Victor pijn heeft gedaan bijvoorbeeld. Maar ik kan me gewoon niet indenken dat ik haar meerdere keren per week op een strafplek zou zetten.
Mee eens! Ik zet Eef soms wel aan de kant als ze bijv. T0sca pijn doet. Maar dat is dan vooral om T0sca te troosten. Vervolgens leg ik Eef uit waarom ik haar aan de kant gezet heb, en geeft ze T0sca een kus.
Maar wat doen jullie dan als je kind dóór gaat met hetgeen wat je niet wenselijk vindt? Dan is hier toch echt de enige mogelijkheid, de strafplek.
En eigenlijk vind ik het ook vrij normaal dat mijn peuter meerdere keren per week zich daar bevindt. Een peuter zoekt nou eenmaal graag zijn grenzen op, en in die zoektocht gaat hij daar vaak overheen.
Net als mijn échte puber, die doet dat ook. Kon ik die nog maar eens op een strafstoeltje zetten... :twisted:
Marije
J&J TEXEL
Berichten: 647
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:01 pm

Bericht door Marije »

Nooit. We hebben geen strafplek. Ze zijn heus niet altijd engeltjes, maar luisteren over het algemeen wel goed. Ik zou ook even geen moment kunnen bedenken waarop ik een strafplek zou kunnen gebruiken. Wat doen jullie kinderen dan als dat in jullie ogen nodig is?
Gebruikersavatar
Kristel
J&J SANTORINI
Berichten: 1439
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:18 pm

Bericht door Kristel »

Emmy schreef:
Mama Schaap schreef:
Betje schreef:Ik sta er echt van te kijken hoe vaak kinderen naar een strafplek worden gestuurd. Is zoiets niet aan inflatie onderhevig?
Emma moet wel eens naar de gang, dat is dan niet voor straf maar omdat ik haar gedrag even zat ben. Kan ze mooi uitrazen waar ik er geen last van heb. En natuurlijk wordt ik ook wel eens boos op haar. Dat zeg ik dan tegen haar en soms verlang ik dat ze sorry zegt, als ze Victor pijn heeft gedaan bijvoorbeeld. Maar ik kan me gewoon niet indenken dat ik haar meerdere keren per week op een strafplek zou zetten.
Mee eens! Ik zet Eef soms wel aan de kant als ze bijv. T0sca pijn doet. Maar dat is dan vooral om T0sca te troosten. Vervolgens leg ik Eef uit waarom ik haar aan de kant gezet heb, en geeft ze T0sca een kus.
Maar wat doen jullie dan als je kind dóór gaat met hetgeen wat je niet wenselijk vindt? Dan is hier toch echt de enige mogelijkheid, de strafplek.
En eigenlijk vind ik het ook vrij normaal dat mijn peuter meerdere keren per week zich daar bevindt. Een peuter zoekt nou eenmaal graag zijn grenzen op, en in die zoektocht gaat hij daar vaak overheen.
Net als mijn échte puber, die doet dat ook. Kon ik die nog maar eens op een strafstoeltje zetten... :twisted:
Meestal blijft ze niet doorgaan. Ik leid haar af met iets anders, of ze vindt zelf wel iets anders om te doen. Of T0sca is alweer met iets anders bezig, waardoor Eef verder kan in haar spel.
Groetjes van K r i s t e l, moeder van E v e l i e n (24 apr 2008), T o s c a (30 okt 2009) en A b e l (29 aug 2011)
Emmy

Bericht door Emmy »

Mama Schaap schreef:
Emmy schreef:
Mama Schaap schreef: Mee eens! Ik zet Eef soms wel aan de kant als ze bijv. T0sca pijn doet. Maar dat is dan vooral om T0sca te troosten. Vervolgens leg ik Eef uit waarom ik haar aan de kant gezet heb, en geeft ze T0sca een kus.
Maar wat doen jullie dan als je kind dóór gaat met hetgeen wat je niet wenselijk vindt? Dan is hier toch echt de enige mogelijkheid, de strafplek.
En eigenlijk vind ik het ook vrij normaal dat mijn peuter meerdere keren per week zich daar bevindt. Een peuter zoekt nou eenmaal graag zijn grenzen op, en in die zoektocht gaat hij daar vaak overheen.
Net als mijn échte puber, die doet dat ook. Kon ik die nog maar eens op een strafstoeltje zetten... :twisted:
Meestal blijft ze niet doorgaan. Ik leid haar af met iets anders, of ze vindt zelf wel iets anders om te doen. Of T0sca is alweer met iets anders bezig, waardoor Eef verder kan in haar spel.
Misschien scheelt het bij jou en Betje ook wel dat er geen oudere broers/zussen boven zitten. Dat is bij mij wel het geval en dat maakt bij mijn peuter de wilskracht/competities/frustraties enz. wel een stuk groter, waardoor hem afleiden in bepaalde situaties veel moeilijker is.
Gebruikersavatar
m-v-Lara/Ilse
J&J SANTORINI
Berichten: 2144
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:14 pm

Bericht door m-v-Lara/Ilse »

Mijn oudste heeft op de leeftijd van Ilse ook lang zo vaak niet op de strafplek gezeten hoor. Ik ben bij haar (te) laat begonnen met consequent opvoeden. Nu ik meer ervaring heb ben ik bij Ilse meer van het lik-op-stuk beleid. En Ilse is ook veel meer van het testen en heeft daarnaast ook een heeeele lange adem en eelt op haar ziel. :)

Ik ben juist verbaasd dat zoveel kinderen nooit/bijna niet op de starfplek terecht komen?! Heb ik van die ettertjes? Kan ik weinig hebben? Of zijn jullie zo soft? :wink: :lol:
Els, mama van L@ra (11 jaar) en I(se (9 jaar)
andreja

Bericht door andreja »

m-v-Lara/Ilse schreef:Mijn oudste heeft op de leeftijd van Ilse ook lang zo vaak niet op de strafplek gezeten hoor. Ik ben bij haar (te) laat begonnen met consequent opvoeden. Nu ik meer ervaring heb ben ik bij Ilse meer van het lik-op-stuk beleid. En Ilse is ook veel meer van het testen en heeft daarnaast ook een heeeele lange adem en eelt op haar ziel. :)

Ik ben juist verbaasd dat zoveel kinderen nooit/bijna niet op de starfplek terecht komen?! Heb ik van die ettertjes? Kan ik weinig hebben? Of zijn jullie zo soft? :wink: :lol:
Nou weet je? Consequent opvoeden kan heel goed zonder strafmatje hoor. In plaats van je kind consequent op de mat te zetten kan je ook consequent aandacht besteden aan wat er echt aan de hand is en consequent proberen aan te sluiten bij de leeftijd van je kind. Want dat vind ik toch nog het meest schokkende van dit draadje, dat het zich in peuter/kleuter bevindt.
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Bericht door Betje »

Emmy schreef: Maar wat doen jullie dan als je kind dóór gaat met hetgeen wat je niet wenselijk vindt? Dan is hier toch echt de enige mogelijkheid, de strafplek.
En eigenlijk vind ik het ook vrij normaal dat mijn peuter meerdere keren per week zich daar bevindt. Een peuter zoekt nou eenmaal graag zijn grenzen op, en in die zoektocht gaat hij daar vaak overheen.
Net als mijn échte puber, die doet dat ook. Kon ik die nog maar eens op een strafstoeltje zetten... :twisted:
.[/quote]

Emma gaat niet vaak door als ik haar streng toespreek. Dat soort toestanden heb ik zéker niet een paar keer per week. Is ze wel erg dwars, dan praat ik daar liever op een rustig moment met haar over. Of ik probeer het te doorbreken door naar de speeltuin te gaan of zoiets.
Ik geloof ook niet zo in 'stout'. Ze moet nog heel veel leren en soms begrijp ik haar gedrag niet goed. Maar ik probeer het samen met haar op te lossen.
Een strafplek is voor mij echt een noodgreep.
Gebruikersavatar
Kristel
J&J SANTORINI
Berichten: 1439
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:18 pm

Bericht door Kristel »

@Emmy: zou kunnen hoor. Maar ik probeer net als Betje zonder straffen op te voeden. Ik ga er ook vanuit dat Eef dingen niet doet om me te dwars te zitten, maar omdat ze bepaalde dingen nog niet kan uiten, of omdat ze gefrustreerd is.
En misschien is er idd ook nog een verschil tussen jongens/ meisjes zoals eerder geopperd werd?
Groetjes van K r i s t e l, moeder van E v e l i e n (24 apr 2008), T o s c a (30 okt 2009) en A b e l (29 aug 2011)
Emmy

Bericht door Emmy »

andreja schreef:
m-v-Lara/Ilse schreef:Mijn oudste heeft op de leeftijd van Ilse ook lang zo vaak niet op de strafplek gezeten hoor. Ik ben bij haar (te) laat begonnen met consequent opvoeden. Nu ik meer ervaring heb ben ik bij Ilse meer van het lik-op-stuk beleid. En Ilse is ook veel meer van het testen en heeft daarnaast ook een heeeele lange adem en eelt op haar ziel. :)

Ik ben juist verbaasd dat zoveel kinderen nooit/bijna niet op de starfplek terecht komen?! Heb ik van die ettertjes? Kan ik weinig hebben? Of zijn jullie zo soft? :wink: :lol:
Nou weet je? Consequent opvoeden kan heel goed zonder strafmatje hoor. In plaats van je kind consequent op de mat te zetten kan je ook consequent aandacht besteden aan wat er echt aan de hand is en consequent proberen aan te sluiten bij de leeftijd van je kind. Want dat vind ik toch nog het meest schokkende van dit draadje, dat het zich in peuter/kleuter bevindt.
Mmmm, tuurlijk kan ik dat allemaal doen, en wie zegt dat ik dat niet al doe? Maar mijn kind heeft ook gewoon te luisteren. Dus als ik vind dat hij gewoon aan tafel moet komen zitten bij het avondeten en hij dat niet wil, ga ik toch écht geen aandacht en energie verspillen aan zijn gedrag. Hij gaat dan na 1 waarschuwing gewoon op de gang tot hij wel aan tafel kan komen zitten.
En dat werkt overigens prima. 8)
andreja

Bericht door andreja »

Tja, dan is het voor mij duidelijk keuze 2 uit de suggesties die je geeft. Blijkbaar kan je weinig hebben.
Emmy

Bericht door Emmy »

Mama Schaap schreef:@Emmy: zou kunnen hoor. Maar ik probeer net als Betje zonder straffen op te voeden.
Ik vind het heel bewonderenswaardig hoor, maar ik geloof niet dat ik dat ga redden met mijn 4 daltons hier in huis.... :roll:
Gebruikersavatar
Kristel
J&J SANTORINI
Berichten: 1439
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:18 pm

Bericht door Kristel »

@Emmy: Als ik het niet vergeet, zal ik mijn ervaringen over een tijd nog eens posten (Lees: als in wanneer Eef en Tosca ouder zijn, en evt. nr 3 er ook nog bij is :wink:)
Groetjes van K r i s t e l, moeder van E v e l i e n (24 apr 2008), T o s c a (30 okt 2009) en A b e l (29 aug 2011)
Emmy

Bericht door Emmy »

andreja schreef: Blijkbaar kan je weinig hebben.
Huh? Wat bedoel je hier nou mee?
Ik wil gewoon niet verzanden in discussies met mijn kinderen over bepaalde dingen die gewoon moeten, zeker niet als mijn eten koud staat te worden. :lol:
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13424
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Bericht door Chantal »

andreja schreef:Tja, dan is het voor mij duidelijk keuze 2 uit de suggesties die je geeft. Blijkbaar kan je weinig hebben.
ik doe het net zoals emmy. femke is meestal erg lief hoor, maar chris telt hier wel voor 3...
even een serieuze vraag, als jouw kind aan tafel zit, hij gaat gillen omdat hij geen wortels lust, pakt zijn bord om het een zwieper door de kamer te geven, slaat zijn vader omdat hij het bord wil afpakken en ga zo maar door...
wat doe jij dan in zo'n geval?
bij mij gaat hij dan toch echt naar zijn kamer hoor! valt echt niet mee te praten op dat moment. dat komt pas later, als hij weer is uitgeraast.

tuurlijk proberen we het eerst rustig op te lossen.
femke is er heel gevoelig voor als ik haar met een boze stem toespreek. maar chris.. die gaat compleet door het lint omdat hij iets (wat dat dan ook mag zijn) niet wil.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
andreja

Bericht door andreja »

Emmy schreef:
andreja schreef: Blijkbaar kan je weinig hebben.
Huh? Wat bedoel je hier nou mee?
Ik wil gewoon niet verzanden in discussies met mijn kinderen over bepaalde dingen die gewoon moeten, zeker niet als mijn eten koud staat te worden. :lol:
Sorry, ik heb niet goed gelezen en veronderstelde dat het antwoord kwam van degeen op wie ik reageerde.
andreja

Bericht door andreja »

Chantal schreef:
andreja schreef:Tja, dan is het voor mij duidelijk keuze 2 uit de suggesties die je geeft. Blijkbaar kan je weinig hebben.
ik doe het net zoals emmy. femke is meestal erg lief hoor, maar chris telt hier wel voor 3...
even een serieuze vraag, als jouw kind aan tafel zit, hij gaat gillen omdat hij geen wortels lust, pakt zijn bord om het een zwieper door de kamer te geven, slaat zijn vader omdat hij het bord wil afpakken en ga zo maar door...
wat doe jij dan in zo'n geval?
bij mij gaat hij dan toch echt naar zijn kamer hoor! valt echt niet mee te praten op dat moment. dat komt pas later, als hij weer is uitgeraast.

tuurlijk proberen we het eerst rustig op te lossen.
femke is er heel gevoelig voor als ik haar met een boze stem toespreek. maar chris.. die gaat compleet door het lint omdat hij iets (wat dat dan ook mag zijn) niet wil.
Kweenie, dat doettie nooit. Maar komt dat dan omdat ik een engeltje heb (ik twijfel sterk hier :wink: ) of omdat er op een veel eerder moment al niet met strafmatjes gegooid is.
Ik snap wel dat ieder kind anders is, en dat sommige mogelijk dit soort disciplinering nodig hebben. En ik snap ook best dat je niet elke maaltijd kunt onderbreken omdat je kind de wortels door de kamer smijt. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Blijft het feit dat je maaltijd misschien wel gered is met het verwijderen van het storende element, maar dat het kind zo natuurlijk alleen maar leert dat hij het niet moet doen omdat mama anders boos wordt en/of uit angst voor de straf. En elke dag een kind van tafel sturen lijkt me op den duur ook niet echt iets oplossen. Maar nogmaals, wortels (of ander eten) door de kamer heb ik echt nog nooit meegemaakt, dus tja, ik weet het echt niet wat ik dan zou doen.
Plaats reactie