Spruw....
Spruw....
Gisteren zag ik iets verdachts op Sofie haar tong. Vandaag keek ik eens goed en zag dat ze spruw heeft. Ze heeft er geen last van en ik ook niet. Ik vind het zelf heel apart, ze is nu al 14 maanden en nu heeft ze pas spruw. Met Merel heb ik nooit last gehad en die heb ik tot 18 mnd gevoed. Nu lees ik verschillende dingen op het internet. Bijvoorbeeld dat als je kindje en jij er geen last van hebben je wel hygiënisch te werk moet gaan qua voeden en speentjes etc, maar dat je geen geneesmiddelen oid hoeft te gebruiken. En dat het vanzelf weer over gaat. Andere sites adviseren kokosolie, gentiaan violet, daktarin oid. Ik ben zelf nogal van de "beetje extra weerstand en gaat wel weer over", maar mijn man is het tegenovergestelde. Nu vraag ik mij af (als spruw-leek) zouden jullie het nog even aankijken if het met alles goed schoonhouden overgaat?
Re: Spruw....
Ik zou enkele dagen 's avonds gentiaan violet gebruiken, natuurlijk middeltje en doeltreffend. Zowel op jouw tepel(hof) en in haar mondje.
Als je voorzichtig te werk gaat, dan zie je er de volgende dag nauwelijks iets van
Als je voorzichtig te werk gaat, dan zie je er de volgende dag nauwelijks iets van

J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Ik heb bij zowel A nne als S imon de bv moeten stoppen na 21 resp. 19 maanden vanwege spruw. Ik zou altijd behandelen en dan met gentiaanviolet
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Ik zou ook behandelen met gv. Dat je nu geen laat hebt betekent niet dat je er niet nog last van kan krijgen.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Iom mijn man toch eerst de ha geraadpleegd. Deze heeft Daktarin voorgeschreven. Sofie vindt het niet vervelend om in te nemen, dus we proberen eerst dit. GV heb ik wel dingen over gelezen en sta er positief tegenover, maar wil toch eerst met de Daktarin aan de slag.
Dank jullie wel voor jullie reacties.
Dank jullie wel voor jullie reacties.
Hou er wel even rekening mee dat de dosering die de huisarts voorschrijft niet overeenkomt met wat de borstvoedingsorganisaties adviseren als werkbare methode. (bv organisaties raden aan de dosering te verspreiden over meerdere voedingen per dag een klein beetje ipv 2 a 3 keer per dag best wel veel)
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
De ha heeft 4xdaags voorgeschreven. Ik zal proberen de totale hoeveelheid meer te verdelen. Dank je wel voor de tip!
Je kan in principe gewoon de hoeveelheid verdelen over het aantal voedingen dat je geeft, en dan telkens ná het voeden een beetje in de mond uitsmeren. Let ook op herbesmetting, door middel van je tepels, speentjes etceters. Succes!Ilse schreef:De ha heeft 4xdaags voorgeschreven. Ik zal proberen de totale hoeveelheid meer te verdelen. Dank je wel voor de tip!
Sofie krijgt nu nog 4-5 voedingen per etmaal. Alleen denk ik niet dat ik met de nachtvoeding(en) ga pielen. En nu ik dit opschrijf bedenk ik me opeens dat het vlak na het voeden niet gaat lukken, want ik voed haar alleen nog voor het slapen gaan, waarbij ze 9 van de 10 keer tijdens het voeden in slaap valt. Speentjes worden gelijk na gebruik in de vaatwasser gedaan. Ik was mijn tepels voor en na het voeden met lauwwarm water en smeer ze dan in.
Kan het zo zijn dat ze meer moe is van spruw? Na het eten ben ik even naar mijn paarden gegaan en toen ik thuiskwam lag ze al op bed. Ze had zelf haar slaapzak gepakt en wees naar de slaapkamer. Binnen 2 minuten sliep ze. Dat terwijl ze normaal gesproken tot half 8 speelt en rommelt.....
Kan het zo zijn dat ze meer moe is van spruw? Na het eten ben ik even naar mijn paarden gegaan en toen ik thuiskwam lag ze al op bed. Ze had zelf haar slaapzak gepakt en wees naar de slaapkamer. Binnen 2 minuten sliep ze. Dat terwijl ze normaal gesproken tot half 8 speelt en rommelt.....
fijn! en blijven smeren!!!Ilse schreef:De spruw is al bijna weg!
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
zeker nog een week doorbehandelen als t laatste symptoom weg is hoor! Anders heb je kans dat t resistent weer terugkomt...
Altijd fijn om goede tips te krijgenLiesje28 schreef:zeker nog een week doorbehandelen als t laatste symptoom weg is hoor! Anders heb je kans dat t resistent weer terugkomt...