tips: poepangst en obstipatie

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

tips: poepangst en obstipatie

Bericht door Kimmie »

Hebben jullie tips tegen obstipstie? P heeft der ontlasting zo lang opgehouden uit aangaat dat ze nu niet met af kan... Der buikje word als maar dikker en ze eet nog maar weinig omdat ze verzadigd is en pijn heeft.
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6154
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: tips: poepangst en obstipatie

Bericht door Mamalon »

Oeh dát klinkt naar...Ik zou naar de huisarts gaan, geloof ik. Beterschap voor haar!
Mamalon
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: tips: poepangst en obstipatie

Bericht door TinekedH »

Lastig inderdaad. Ik zou niet te lang wachten en inderdaad naar de huisarts gaan. Hij kan snel wat voorschrijven.. hoe langer je wacht hoe meer pijn ze krijgt... en vooral; dat poepen gaat steeds meer "een ding" worden!

Succes ermee.. hopelijk gaat het snel beter!
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: tips: poepangst en obstipatie

Bericht door Emmy »

Er bestaan plas- en poeppoli's via verwijzing van de huisarts. Zowiezo zou ik naar de huisarts gaan voor laxerende medicatie, want het wordt al snel een gewoonte die moeilijk te doorbreken is, zeker als er angst in het spel is.
Mijn zoon had er ook last van toen hij een jaar of 3 was, hij heeft zeker anderhalf jaar laxerende medicatie (forlax) gehad, dat was uiteindelijk het enige wat hielp. Beloningssystemen tot het lekkerste snoep aan toe, weigerde hij om maar niet te hoeven poepen. We hebben hem zelfs een keer moeten laxeren met een klysma, dat was echt zo zielig... :(
Gelukkig weet hij er nu allemaal niks meer van en heeft hij ook nergens meer last van.
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2769
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: tips: poepangst en obstipatie

Bericht door marije1977 »

Inderdaad snel naar de huisarts gaan om de cirkel angst, niet poepen, pijn, angst etc. te doorbreken. Wij hebben met Laurens ook een jaar of twee last gehad en uiteindelijk de cirkel kunnen doorbreken na langdurige medicatie (iets laxerends waar de darmen niet lui van werden).
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: tips: poepangst en obstipatie

Bericht door Kimmie »

na jullie posts gelezen te hebben was al mijn twijfel weg, meteen gebeld zonder langs te hoeven komen meteen een drankje. Ik hoop dat dit voldoende is.
Ik denk nl niet dat het angst is ontstaan door het poepen of pijn oid, maar door dwang en angst voor de wc. (dat is niet hier thuis gebeurd)
Thuis meteen de eerste shot gegeven en va nu maar even volhouden was het advies.
Afgelopen dagen was het zo sneu, ze heeft buikpijn, weinig eetlust en luistert echt naar mijn tips maar het lukt gewoon niet. Vannacht ook verschillende keren schreeuwend wakker rechtop in bed omdat ze moest p oepen.

Hoe pak je de angst voor de wc aan op een pedagogisch verantwoorde manier?
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6306
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: tips: poepangst en obstipatie

Bericht door drus »

Als het nu nog niet lukt met drankje: er bestaan ook zetpillen die de ontlasting aan het eind 'oplossen". vaak is die heel hard en doet het pijn om die uit te poepen.

Pedagogisch, zou ik zelf lekker met deur open naar wc gaan, haar meenemen en lekker kletsen zodat ze ziet dat de wc niet eng is maar zelf nog niet hoeft,
kijken of het lukt om een vast moment in te bouwen, bijv. 's ochtends bij het opstaan, allebei meteen even plassen.

sterkte ermee!!
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Mirjam
J&J SANTORINI
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma apr 29, 2013 3:16 pm

Re: tips: poepangst en obstipatie

Bericht door Mirjam »

Heb. Je je potje nog? Dan kun je samen naar de wc. Misschien helpt dat om het iets meer ontspannen te maken.
moeder van Rick (20-09-2007) en Emma (28-03-2009)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: tips: poepangst en obstipatie

Bericht door Emmy »

Kimmie schreef:Hoe pak je de angst voor de wc aan op een pedagogisch verantwoorde manier?
Wat we hebben geprobeerd, ik naast de wc zittend, een boekje voorlezen, waardoor hij afgeleid en ontspannen werd. Favoriete muziek aan.
Beloningssystemen, stickertjes sparen, later gingen we heel onpedagogisch over op snoep...hielp niet overigens, toen zaten we al in de fase dat niks meer hielp.
Liefdevol vasthouden als hij op de wc zat en we hadden op de poeppoli geleerd dat we hem dan goed voorover moesten buigen, dan zat hij in een bepaalde houding dat hij zijn poep niet op kon houden.
Meenemen naar de wc als ik ook ging.
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Re: tips: poepangst en obstipatie

Bericht door SuzanneV »

Om de buikpijn-poep eruit te krijgen zou je haar in bad kunnen laten poepen. Vies natuurlijk, maar het scheelt enorm in de pijn. Heb het Robin laten doen toen hij zo geobstipeerd was dat het ook na een Microlax nog moeilijk ging.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6154
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: tips: poepangst en obstipatie

Bericht door Mamalon »

Hoe gaat t nu?
Mamalon
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: tips: poepangst en obstipatie

Bericht door Kimmie »

De lactulose slaat gelukkig aan, gister ochtend was ze niks waard. Veel buikpijn, geen eetlust, moe en constant aandrang. Ze kon niet bewegen want adres deed der zeer, echt aandoenlijk.
Uiteindelijk smiddags een bonk geproduceerd en erna was ze der weer! Spelen, springen, eten, kletsen.... Heel fijn om te zien.
Al jullie tips in het verleden al eens geprobeerd, ik laat t voor nu maar even los. Eerst de boel maar eens op gang brengen... Rest komt erna wel denk ik.
Geeft lactulose altijd zoveel buikpijn?
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: tips: poepangst en obstipatie

Bericht door Emmy »

Kimmie schreef:De lactulose slaat gelukkig aan, gister ochtend was ze niks waard. Veel buikpijn, geen eetlust, moe en constant aandrang. Ze kon niet bewegen want adres deed der zeer, echt aandoenlijk.
Uiteindelijk smiddags een bonk geproduceerd en erna was ze der weer! Spelen, springen, eten, kletsen.... Heel fijn om te zien.
Al jullie tips in het verleden al eens geprobeerd, ik laat t voor nu maar even los. Eerst de boel maar eens op gang brengen... Rest komt erna wel denk ik.
Geeft lactulose altijd zoveel buikpijn?
Ja, lactulose kan langdurige darmkrampen veroorzaken. Maar er zijn legio andere middelen, als het een niet werkt, werkt het ander wel.
Wat er op de poeppoli gezegd werd is dat lactulose de darmen "lui" maakt en je dit niet voor een langere periode mag gebruiken. Wij gebruikten forlax (dat zorgt er voor dat vocht langer in de darm wordt vastgehouden waardoor de ontlasting zachter wordt). Voldoende drinken en vezelrijk eten is belangrijk. Forlax geeft bij de meeste patienten geen buikpijn, hooguit alleen in de startfase.
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10999
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: tips: poepangst en obstipatie

Bericht door Dorien »

Och Kim wat sneu! Hoe is het nu? Kun je in de gaten krijgen hoe de obstipatie ontstaan is? Probeer haar veel vezelrijk eten te geven en rustig aan met suikers. Dingen die goed zijn zijn veel drinken (liefst water) fruit maar ook dingen als kokosbrood en volkomen brood.

Bij Finn hebben we twee jaar obstipatieproblemen gehad. Bij Liv hebben we het heel onpedagogisch aangepakt met chocolade als beloning. :shock:

Hopelijk was het eenmalig en komt het snel weer op gang!
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Plaats reactie