cb-vragenlijst

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9553
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

cb-vragenlijst

Bericht door muppet »

Ik heb de oproep van het cb voor Eline binnen. Zowiezo vind ik het vreemd dat ze in de brief niet zetten bij wie we moeten komen, arts of wvk. Maar er zitten ook 2 vragenlijsten bij. Eentje die we bij Anouk ook hadden met standaard vragen over eten, slapen, ziekte etc. Maar de andere, die vind ik zo vreemd. Er staat boven: Sterke Kanten en Moeilijkheden: Vragelijst voor Ouders (SDQ-Dust). In de lijst staan vragen als: "heeft veel zorgen, lijkt vaak over dingen in te zitten" en "houdt rekening met gevoelens van anderen". Echt van die vragen die, voor mijn gevoel, totaal niet passen bij een net 3 jarig kindje. Er moet zelfs een handtekening onder als je hem ingevuld hebt... Nou, mooi niet dat ik die lijst ga invullen. Geen idee wat ze ermee willen en ik vind hem echt nergens op slaan. Iemand enig idee wat dit voor lijst is?
Ik ga puur voor de ogentest en even wegen en meten, maar verder... stom cb.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: cb-vragenlijst

Bericht door Mare »

Ik heb die lijsten niet gehad, maar had er van anderen over gehoord. Ik zou het ook niet invullen. Als ik mij zorgen maak over mijn kind dan zoek ik zelf wel hulp. Het hoeft wat mij betreft niet in hun dossier te staan.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
MarijeO
J&J SANTORINI
Berichten: 2390
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:08 pm

Re: cb-vragenlijst

Bericht door MarijeO »

Ik heb die lijsten ook altijd gekregen en nooit ingevuld. Ook nooit commentaar op gehad.
Ik ga alleen naar de arts, kom daar alleen voor de inentingen en de lichamelijke controles.
Trotse moeder van Joor (1998), Els ke (2005), Bent en (2006), Ros e (2008), Sterr e (2010) en 'Foppe' (UD 19 dec.2015)
Gebruikersavatar
juudje
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:59 am

Re: cb-vragenlijst

Bericht door juudje »

Ik heb hem ook gehad bij Roos. Ik heb toen ook al gezegd dat ik het wat vreemd vond dat ik die lijst in moest vullen. Ik weet dat ze hem met de 3,9 maanden afspraak erbij doen en later bij de schooldokter. Maar waarom nu ook al met 3 jaar?
Haar antwoord was dat ze op deze manier al wat eerder achter "problemen" konden komen en eventuele hulp inschakelen.
Waarop ik zei dat als kinderen van deze leeftijd nog vollop in een egocentrische fase zitten dus zoiets als samen spelen doen ze vaak nog niet op deze leeftijd. En zo zijn er meer vragen waar ik mijn vraagtekens bij had. Ik had hem overigens wel ingevuld, maar wel op sommige punten een beetje afgezwakt.
Judith moeder van Tom (4-4-2006), Lola (27-10-2007) en Roos (21-1-2010)
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: cb-vragenlijst

Bericht door Jo Jo »

Ja, tendentieus vind ik ze. Voor Joel kregen we nog ergere toen hij naar groep 3 ging. Voor de jeugdverpleegkundige van de schoolgezondheidsdienst, oid. Niet ingevuld en ook aangegeven dat wij op deze manier niet akkoord gaan met het schoolarts/gezondheidsonderzoek van de jeugdgezondheidsdienst.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9553
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: cb-vragenlijst

Bericht door muppet »

aha, er zijn dus meer mensen die er hun vraagtekens bij zetten. Marc was ook echt heel stellig: onzin, dit vullen we NIET in en gaan er zeker geen handtekening onder zetten. :D
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: cb-vragenlijst

Bericht door Miranda »

Hier ook gehad. Toen wel ingevuld maar er is niet eens naar gekeken. Heb 'm thuis dus bij oud papier gegooid. :mrgreen:
Met 3 jr en 9 mnd weer braaf ingevuld, toen is er wel over gesproken. Met name over karakter/ driftbuien gesproken. Er is toen gevraagd of ik begeleiding hierbij wilde. Dat was alles.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
annelies

Re: cb-vragenlijst

Bericht door annelies »

Jo Jo schreef:Ja, tendentieus vind ik ze. Voor Joel kregen we nog ergere toen hij naar groep 3 ging. Voor de jeugdverpleegkundige van de schoolgezondheidsdienst, oid. Niet ingevuld en ook aangegeven dat wij op deze manier niet akkoord gaan met het schoolarts/gezondheidsonderzoek van de jeugdgezondheidsdienst.

precies.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: cb-vragenlijst

Bericht door Ana »

Toch wel leerzaam om jullie reacties op dit soort dingen te lezen, ik zou dat dan klakkeloos invullen en er geen kwaad van denken. (Maar heb nog nooit zo'n lijst gezien, misschien zou ik er dan ook vraagtekens bij krijgen.)
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8231
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: cb-vragenlijst

Bericht door Mara »

Hier ook een vragenlijst inderdaad (de algemene) wel ingevuld maar kritisch gevraagd aan de cb-vk hoe wat en waarom. Een huisbezoek heb ik tot 2 keer toe geweigerd trouwens want ik zag er zelf geen meerwaarde in. En had geen zin in pottekijkers.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
annelies

Re: cb-vragenlijst

Bericht door annelies »

Ana schreef:Toch wel leerzaam om jullie reacties op dit soort dingen te lezen, ik zou dat dan klakkeloos invullen en er geen kwaad van denken. (Maar heb nog nooit zo'n lijst gezien, misschien zou ik er dan ook vraagtekens bij krijgen.)
de lijst die ik hier kreeg na de geboorte van de jongste was een risico analyse. Ze wilden o.a weten of ik/wij vroeger misbruikt waren. Reden: dat is een risico factor binnen een gezin. En zo waren er nog wat van dat soort vragen.
Uiteraard niet ingevuld en gezegd dat we aan zulke vragenlijsten ("anoniem", met postcode en huisnummer :roll: ) niet meedoen omdat we het niet fatsoenlijk vinden dat dat zomaar eventjes gevraagd wordt via die weg. De verpleegkundige zei dat ze dat wel snapte. Het idee was dat ze dan het gezin meer in de gaten kunnen houden.
Beetje raar allemaal vonden wij.........
@ri

Re: cb-vragenlijst

Bericht door @ri »

Ana schreef:Toch wel leerzaam om jullie reacties op dit soort dingen te lezen, ik zou dat dan klakkeloos invullen en er geen kwaad van denken. (Maar heb nog nooit zo'n lijst gezien, misschien zou ik er dan ook vraagtekens bij krijgen.)
Tsja.. ik ben dan ws naïef maar vul dat soort dingen ook gewoon in. Ik heb echt niets bijzonders in te vullen, dus dat maakt me echt niet uit als ze dat weten. Liever zo en dat de meeste mensen zo'n lijst eerlijk invullen en ze inderdaad HR-gezinnen eruit kunnen pikken en vroegtijdig extra kunnen begeleiden, dan geen lijsten.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9553
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: cb-vragenlijst

Bericht door muppet »

Dat ze dingen navragen, prima, dat dat via een vragenlijst gaat, ook prima. Maar niet zonder uitleg en met een lijst waarbij de vragen niet passen bij de leeftijd van mijn kind. Dan maak je mensen onnodig ongerust en het voegt helemaal niets toe. Bovendien zijn het vaak ook vragenlijsten waaraan conclusies verbonden worden door mensen die daar niet bevoegt toe zijn en die veel snel getrokken worden.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
annelies

Re: cb-vragenlijst

Bericht door annelies »

muppet schreef:. Bovendien zijn het vaak ook vragenlijsten waaraan conclusies verbonden worden door mensen die daar niet bevoegt toe zijn en die veel snel getrokken worden.
Dat dus, en die conclusies (stempels) krijg je bijna niet meer uit het dossier van je kind, dat vervolgens meegaat naar de schoolarts, etc. Ik bedank dus voor de eer :wink:

Oja, ik ben ook anti "laten we vooral iedereen screenen en zoveel mogelijk mensen preventief helpen"als het gaat om het CB. Slechte ervaring mee. En mijn ervaringen met de hele richtlijn RVP heeft dat niet beter gemaakt....
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9553
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: cb-vragenlijst

Bericht door muppet »

gister nog een even gegoogeld op die lijst. Nou vul ik hem dus echt helemaal niet meer in:

De vragenlijst is bedoeld om kinderen met een hoog risico op psychosociale problemen te signaleren.

aha... dus wordt als screeningslijst gebruikt bij alle kinderen terwijl hij daar niet voor bedoelt is. Of mag ik hieruit concluderen dat Eline in de groep "hoog risico" valt... stelletje dwazen

http://opvoedingsproject.files.wordpres ... de-sdq.pdf
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Plaats reactie