chocolade vormpjes maken - help!

Moderator: Chantal

Plaats reactie
Sietske

chocolade vormpjes maken - help!

Bericht door Sietske »

Gijs is bijna jarig en we gaan zijn feest in Lego-stijl vieren. Voor het trakteren heb ik gele zakjes gekocht waar ik lego-gezichtjes van wil maken. Er in wil ik chocolaatjes doen in de vorm van lego-poppetjes en legoblokjes. De legoblokjes-mal heb ik in bestelling, de mal voor de poppetjes is al binnen. Nu heb ik net een poging gedaan om chocolade te smelten maar dit viel nog niet mee. De chocolade bleef dik en lobbig en was niet gietbaar zeg maar. Ik heb de mal nu vol gedaan en de chocolade een beetje "aangeduwd". Er steekt nu best wat overtollige chocolade boven de gaten van de mal uit maar als ik het strak probeerde te trekken trok ik de chocolade weer uit de mal. Ik denk dat ik de overtollige chocolade straks wel weg kan snijden. De mal ligt nu in de vriezer.
Ik vraag me alleen af of het op deze manier een succes wordt. Volgens mij moet de chocolade veel vloeibaarder kunnen worden.

Heeft iemand een goede how-to om chocolade om te vormen tot lego-poppetjes :wink: .
ailay
J&J SANTORINI
Berichten: 2480
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 12:12 pm

Re: chocolade vormpjes maken - help!

Bericht door ailay »

Klinkt alsof de chocola verbrand is.

Chocolade moet je ook eigenlijk temperen. Maar om dat te omzeilen kun je het beste de chocola (mits het echte chocola is) heel fijn raspen in een kom. Die verwarm je dan steeds 10 seconden, dan roeren. Net zo lang totdat het vloeibaar is.
Zorg er wel voor dat de kom geen warmte vasthoudt

Hopelijk heb je hier wat aan.
Sietske

Re: chocolade vormpjes maken - help!

Bericht door Sietske »

Ik heb inmiddels een link gevonden waar in omschreven staat hoe ik moet tempereren. Ik wil het met die methode nog eens opnieuw proberen. De chocolaatjes waren op zich lekker maar veel te zacht.
Gebruikersavatar
Nancy
J&J MAURITIUS
Berichten: 5766
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: chocolade vormpjes maken - help!

Bericht door Nancy »

Chocolade kun je verdunnen met suikerwater.

Geen water zonder suiker, want dan wordt de chocolade juist hard.
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13422
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: chocolade vormpjes maken - help!

Bericht door Chantal »

chocola.. is lastig spul om mee te werken om zo iets te maken.
je kunt een reep gewoon smelten en weer hard laten worden, maar dan als je het in je handen hebt smelt het heel snel. veel sneller als dat het nog een reep was.

die legomal kun je ook vullen met marsepein. stuk makkelijker om mee te werken, en je hebt dan gelijk de goede kleuren!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Sietske

Re: chocolade vormpjes maken - help!

Bericht door Sietske »

Chantal schreef:chocola.. is lastig spul om mee te werken om zo iets te maken.
je kunt een reep gewoon smelten en weer hard laten worden, maar dan als je het in je handen hebt smelt het heel snel. veel sneller als dat het nog een reep was.

die legomal kun je ook vullen met marsepein. stuk makkelijker om mee te werken, en je hebt dan gelijk de goede kleuren!
Maar het idee is juist dat ik er chocolaatjes van ga maken. Ik wil het gebruiken als tractatie op school. Marsepein lijkt me toh minder lekker als tractatie (kan natuurlijk wel, maar mij lijkt chocolade lekkerder).

Ik ga het deze week nog eens proberen met tempereren.
Dragoste

Re: chocolade vormpjes maken - help!

Bericht door Dragoste »

Ik had laatst prachtig gesmolten chocolade door het in au bain marie in de hooimadam te zetten.
Een slaapzak zou ook kunnen werken oid.
Sietske

Re: chocolade vormpjes maken - help!

Bericht door Sietske »

Dragoste schreef:Ik had laatst prachtig gesmolten chocolade door het in au bain marie in de hooimadam te zetten.
Een slaapzak zou ook kunnen werken oid.
:lol: Ik kan geen touw vastknopen aan je bericht :lol: . Wat is een hooimadam???
Plaats reactie