Jodium

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
edevries

Jodium

Bericht door edevries »

Krijgen mijn kindjes (mn Sem) wel genoeg jodium binnen ?
Mss moet ik het eens aan CB vragen.
We eten nl erg weinig zout: geen zout in de pasta, groenten enzo.
Wel in vlees, maar Sem eet erg weinig vlees/ kip.
Verder is hij de laatste tijd ook geen fan van brood, koekjes, enzo.
Hj houdt vooral van groente en fruit en melkproducten. Maar dat is alles geen zout in, dus geen jodium.

Of zou hij genoeg hebben aan 2 broodjes per dag, en druppeltje zout van het weinige vlees dat hij eet.
Mirjam
J&J SANTORINI
Berichten: 1945
Lid geworden op: ma apr 29, 2013 3:16 pm

Re: Jodium

Bericht door Mirjam »

Waarom vraag je je dat af?
Wij doen ook nergens zout bij, ook niet bij het (weinige) vlees dat ze eten. Maar ik zou nooit bedacht hebebn dat ze wel eens te weinig jodium zouden kunnen krijgen.
Heeft S bepalde klachten dat je het je afvraagt?
moeder van Rick (20-09-2007) en Emma (28-03-2009)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Jodium

Bericht door JasmijnLinde »

Jodium zit in heel veel groenten en ook bijvoorbeeld in ei en vis. De jodium die in zout zit is toegevoegd. Je hebt jodium nodig voor een goede schildklierwerking.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Jodium

Bericht door Liesje28 »

In Nederland eten we juist veel te zout,wat helemaal niet gezond is, dus hou dat vooral niet als referentiekader aan. Ik denk dat je je niet druk hoeft te maken :)
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Jodium

Bericht door Hemmie »

Maar het feit dat we te veel zout eten zegt toch niet direct iets over hoeveel jodium? Jodium is (soms) toegevoegd aan zout, maar ik heb geen idee of dat ook zo is als het zout is dat ergens in verwerkt is. Dus dan zou zout eten niet per definitie er voor zorgen dat je voldoende jodium binnenkrijgt.

Overigens denk ik ook dat het niet zo'n vaart loopt, zolang je afwisselend eet. Ik gebruik ook erg weinig zout (juist omdat we ongemerkt al veel te veel binnenkrijgen), maar heb me er nooit druk om gemaakt of we wel genoeg jodium binnenkrijgen.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12569
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Jodium

Bericht door monika »

Hier NZ worden we geadviseerd om als moeder jodium tabletjes te slikken zolang we bv geven. Maar er is dan ook een heel laag gehalte jodium mineralen in de NZ grond. Dus zit er ook minder in de groente.
Blijkbaar zit er genoeg jodium in wat peuters eten, anders hadden ze daar ook wel wat voor geadviseerd.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
edevries

Re: Jodium

Bericht door edevries »

Ben er op gekomen omdat ik toevallig ergens iets gelezen heb.
En wij eten echt weinig zout ! Ook geen 'verborgen' zout (koekjes e.d.)
Sem zit echt in een ik-eet-niks en alleen eenzijdige dingen fase.
Nou ja lange fase ..... maar hij eet wel veel groente en fruit. Dus als het daarin zou zitten, is er geen probleem.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Jodium

Bericht door Hemmie »

Ook geen brood, kaas, vleeswaren? Overal zit (te veel) zout in, en volgens mij krijgt iedereen in de westerse wereld meer dan genoeg binnen.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Jodium

Bericht door JasmijnLinde »

edevries schreef:Ben er op gekomen omdat ik toevallig ergens iets gelezen heb.
En wij eten echt weinig zout ! Ook geen 'verborgen' zout (koekjes e.d.)
Sem zit echt in een ik-eet-niks en alleen eenzijdige dingen fase.
Nou ja lange fase ..... maar hij eet wel veel groente en fruit. Dus als het daarin zou zitten, is er geen probleem.
Het zit vooral in ui, asperges, groene kool, spinazie, sla, groene paprika, ananas, champignons en melkproducten. Verder alles wat uit zee komt, dus vis, kelp, zeewier ect (hele goede bronnen)

Er wordt vaak jodium aan zout toegevoegd (het is overigens niet meer verplicht om jodium toe te voegen in brood). Maar! Zout is vergif voor je lichaam en het lichaam is dan hard aan het werk om het zout af te breken. Je lichaam heeft dan eigenlijk geen tijd meer om het jodium goed op te nemen.

Jodium is een heel belangrijk element voor ons lichaam en geeft ernstige gevolgen bij een tekort. Overigens kan het jaren duren voordat het tekort opgemerkt wordt. Het is dus heel goed om je hier bewust van te zijn en zeker geen gekke vraag.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Mirjam
J&J SANTORINI
Berichten: 1945
Lid geworden op: ma apr 29, 2013 3:16 pm

Re: Jodium

Bericht door Mirjam »

Wow, ik heb weer wat gekeerd vandaag. Gelukkig eten ze hier goed geoente en fruit, dus ik verwacht geen tekorten.
moeder van Rick (20-09-2007) en Emma (28-03-2009)
Plaats reactie