Update van N0ri

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3502
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Update van N0ri

Bericht door Appendix »

Ik zit al dagen te wachten tot ik even tijd heb om een update te plaatsen. Het lukt me niet goed om tijd te maken om achter de computer te zitten en ik vind het te veel gedoe om zo'n verhaal op mijn telefoon te typen.

De kraamweek is afgelopen. Mijn herstel verliep wonderlijk voorspoedig. Mijn baarmoeder trok zich (met behulp van venijnige naweeën) heel snel terug en ik had minder last van kraamtranen, hechtingen en nachtzweten dan ik had verwacht. N viel wat af, maar kwam ook al snel weer aan en heeft niet of nauwelijks geel gezien.

De kraamverzorgster verveelde zich en zat duidelijk liever in een gezin met meer problemen. Bij het afvallen begon ze direct over bijvoeden... wel in een zin als "Ja, anders moet je gaan bijvoeden en dat willen we absoluut niet!", maar met een blik die toch iets anders zei. Ik heb mijn mond maar gehouden tot de verloskundige er was, want hun advies moet de kv volgen (ik niet, trouwens). De vk was gelukkig heel duidelijk: niet 's nachts iedere drie uur wakker maken, hoor! Dit kind komt er wel. En dat dacht ik ook :slaan: Goed, er was dus niet echt een klik met de doemdenkende kv en ze had helaas ook geen klik met de andere kinderen (getuige een bezoek aan de speeltuin van maar liefst tien minuten), maar ze heeft wel heel goed voor me gezorgd, ik heb geen moment honger gehad en ik ben echt goed aan mijn rust gekomen. Dat is heel belangrijk en in een gezin met al twee kinderen ook echt niet makkelijk (merk ik extra nu ze weg is).

N is een heerlijk kind. Rustig, maar met leuke alerte periodes waarin ze heel geconcentreerd om zich heen kijkt en ook niet in de wagenbak of wieg wil liggen, maar bij ons op schoot of in de doek wil :verliefd:

Het grootste (enige) probleem is de borstvoeding (en daar komt ze...). Ik kreeg snel kloofjes, ging voeden met een tepelhoedje, ze kreeg links niet goed meer leeg.... en bingo: een eng rode borst en een flinke borstontsteking, de dag nadat de kv weg was. Ik heb gelijk de hap gebeld (dit was zaterdag) en met antibiotica (en zonder de hoedjes) gaat het nu een stuk beter. Tussen voedingen gebruik ik mother mates tegen de kloofjes, maar ik vind nog steeds dat ze haar mond niet echt ver genoeg open doet. En ik vind het voeden eng, dus het is nogal een geworstel iedere keer. Dat je ook bij een derde weer zo kunt zitten stuntelen...

Het gaat vast vanzelf wel beter worden, maar als iemand een tip heeft hoe ik kan zorgen dat ze een grotere mond maakt (en even open houdt zodat ik tijd heb om aan te koppelen), graag! Ik wil nog wel even zelf aankoppelen, want ik vind het nu nog te eng om het helemaal aan haar over te laten.

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
henringe
J&J SANTORINI
Berichten: 1485
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:24 pm

Re: Update van N0ri

Bericht door henringe »

Volgens mij is de enige echte tip die ik je kan geven dat je een lactatiekundige mee zou kunnen laten kijken bij het aanleggen. Ook heb ik gehoord dat kindjes je al na kunnen doen, dus als jij de grooooooooote hap voordoet, dat ze dit dan nadoen. Tot slot vond ik purelan superspul bij pijnlijke tepels. Het is wat kleveriger, dus blijft langer zitten. Je hoeft het niet af te wassen voor je kindje drinkt. Succes!
!nge, mv $tijn ('03), C@rmen ('04) en R0san ('06)
annelinda

Re: Update van N0ri

Bericht door annelinda »

Idd naast de mother mates ook puralan smeren en af en toe een druppel melk uit de borst duwen en laten drogen.
En een grote hap kan je ook droog oefenen. Met je vinger over de lipjes wrijven en een grote hap uitlokken.

Maar de tip is toch echt de lk bellen!

Succes, ik hoop dat het snel beter gaat.
Gebruikersavatar
Suus
J&J SANTORINI
Berichten: 2282
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:55 am

Re: Update van N0ri

Bericht door Suus »

Ik heb ook alleen als tip de LK. En schaam je niet, ik heb ze ook bij alledrie mijn kinderen aan het bed gehad :)
Mama van F¡nne (dec '05), Yrs@ (feb '08 ) en R¡vk@ (nov '09)
Stoergeboortekaartje.nl
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9552
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Update van N0ri

Bericht door muppet »

lk bellen! Grappig was dat de lk die ik toen naast mijn bed had staan helemaal niet ging "oefenen" met het mondje verder open laten doen. Die "frommelde" tijdens het drinken gewoon meer borst in het mondje van Eline. Haar redenering was dat je met telkens afkoppelen je kindje zo frustreerd dat met een grote mond happen niet meer lukt. Ik ben er dus ook aardig bedreven in geworden om meer borst in dat mondje te krijgen. Toen ze met een paar weken wat groter werd, werd het probleem ook steeds kleiner.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Update van N0ri

Bericht door Hemmie »

Geen tips, maar ik vond het ook zo stom van mezelf dat ik bij de 3e het probleem had dat hij niet groot genoeg hapte :lol:. Ik was blij toen hij na een paar weken wat groter was, en het probleem vanzelf opgelost was. Al moet ik zeggen dat ik nog steeds vind dat hij een klein mondje heeft, maar dat zal wel bij zijn extreem kleine hoofd passen.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12724
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Update van N0ri

Bericht door Pauline »

even Geralda Boogaard bellen. zij is een hele goed lactatiekundige:
http://www.centrumvoorborstvoeding.nl/wiezijnwij.html
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: Update van N0ri

Bericht door Kimmie »

Naast alles wat al gezegd is, ja echt bellen hoor! en tip bij kloven voor t voeden je borst en tepel warm maken met een warme washand.
Dan trekt of zuigt ze niet de droge klovenkapot!
Na t voeden goed laten drogen met grote druppel melk en erna insmeren met purolan!
Ik dacht destijds dat ik nooit zonder zou kunnen ;-)
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6219
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: Update van N0ri

Bericht door mama talla »

Ik heb weinig toe te voegen. Ik zou een lk bellen als ik jou was. Zij kan net even iets beter mee kijken dan wij hier via het forum.
henringe schreef:Ook heb ik gehoord dat kindjes je al na kunnen doen, dus als jij de grooooooooote hap voordoet, dat ze dit dan nadoen.
Dat klopt. Zo heb ik het bij Anna ook gedaan, die deed ook haar mondje maar een klein stukje open. Ze deed het dan na, maar meestal net te kort, net zoals jij beschrijft @fke.

En doe rustig aan. Een bo en antibiotica vreten energie. Is W nog wel thuis? En heb je hulp genoeg? Anders laat je het maar weten!

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3502
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: Update van N0ri

Bericht door Appendix »

Dank jullie wel voor de tip(s). Ik zal blijven voordoen en ik begin ook goed te worden in het achteraf herstellen, beetje aan haar kin en bovenlipje frotten ;-)

Een lk is natuurlijk een heel goede tip, maar die moet ik zelf betalen en dan kijk ik het voor dat geld liever nog een weekje aan. Ze heeft al een tijd geen kloof meer open getrokken en het voeden doet nu na de eerste seconden ook echt minder pijn. Ik hoop dat we er samen snel ingroeien. Net kon ik links pijnloos voeden en nam ze zulke prachtige lange halen! Dat geeft de burger moed.

Jikke, je bent lief. Mijn ouders zijn gelukkig nu permanent in Nederland en nog zonder vaste dagindeling ;-). Ze komen me vrijdag weer even ontlasten als Wouter naar een begrafenis moet. En de oudsten gaan dan bij hun logeren, want zaterdag is Wouters eerste werkdag. Tot die tijd geniet ik van hem. En nu is het fijn dat ik normaal vier dagen werk. Die dagen is Wouter thuis of gaan t en r naar de opvang.

Liefs, @
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
Moosje
J&J MAURITIUS
Berichten: 5081
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:20 pm

Re: Update van N0ri

Bericht door Moosje »

Oh kijk, hier staat al hoe het oa met jou zelf gast :)
Goh het is wat met die derde kindjes...... R00s hapt ook al met zo'n zuinig mondje. En zij moet dus echt nog wel wat meer aankomen, dus ze heeft het nodig om goed te drinken.

Voor de rest lekker verder genieten tussen alle drukte door hoor !
Mama van N!kk! (2004), Lec0 (2007) en R00s (2013)
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4934
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Update van N0ri

Bericht door Annet »

Wat ik zelf erg fijn vond met kloven (had ik alleen bij d ebo ra) was wisselen van houding, bijv bakerhouding om zo de pijnlijke plek te ontlasten. Misschien helpt dat om een beetje over de (soort) angst te stappn? (je schreef nl dat je het een beetje eng vind om aan te leggen, ik snap wat je bedoel, maar weet niet goed hoe in dit stukje te verwoorden)
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Plaats reactie