Weet iemand wat dit is?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Weet iemand wat dit is?

Bericht door TinekedH »

Miriam riep me vanavond bij Michiel. .. hij heeft opeens allemaal rode plekken en het lijkt nog meer te worden. Op de foto's zie je het niet maar de kleur is wat vurig. .. de plekken voelen warm (alleen de plekken) en op sommige gedeelten heeft hij een soort van mega-galbulten/muggenbulten (zo zien ze er uit)

Ik denk dat het een reactie op iets is. .. maar ik weet het niet zeker. .. Ik heb hem in bed gelegd maar vind het toch gek!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door Rijntje »

Geen idee. Ik vind ze niet op galbulten lijken.
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door TinekedH »

Rijntje schreef:Geen idee. Ik vind ze niet op galbulten lijken.
Zijn het ook niet hoor. .. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. ..
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8097
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door channiemam »

Geen koorts? 5 e of 6 e ziekte?
Begin vd mazelen?
Overgevoeligheidsreactie? En dan op wasmiddel? ( gezien de afdruk van zijn hemdje?)
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door Esther »

Lijkt erg op wat Anna een keer had, dat was een allergische reactie. Ze had verschrikkelijke jeuk, en na een antihistaminicum was het snel over.
Ik zou gaan voor allergische reactie, omdat het 1 grote plek is en omdat het warm aanvoelt.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door JasmijnLinde »

Dit zijn wel typische plekken voor een allergische reactie. Hoe zien zijn handpalmen en voeten er uit? Heeft hij geen jeuk? Wat heeft hij de afgelopen uren gegeten?
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
AnnemiekD
J&J MAURITIUS
Berichten: 4665
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:23 am

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door AnnemiekD »

Het lijkt erg op wat ik dit jaar gehad heb (werd gek van de jeuk) en dat was netelroos. Hier een kuurtje voor gekregen. Lijkt er in ieder geval wel op.
De vlekken kwamen soms op en verdwenen dan na een tijdje weer en kwam dan vervolgens weer ergens anders op. Tot op mijn hoofd.
Annemiek, moeder van 3 dochters, jan 2006, jan 2008, dec 2009 en een zoon sinds 4 juni 2016.
mamaanna
J&J TEXEL
Berichten: 186
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 8:54 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door mamaanna »

Ik zie de bulten niet. Dat rode lijkt op wat Juliane heeft gehad maar ik kom niet op de NL naam, in het frans heet het scarlatine. Een hele rode tong is ook een kenmerk.
Annemieke, mama van Juliane (april 2008)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8097
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door channiemam »

Rode hond?
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door wilmama »

Nieuwe kleding aan gehad die nog niet gewassen was?
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door Esther »

Ja, netelroos. Dat had Anna.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door TinekedH »

Het is geen nieuw wasmiddel of kleding. Bij netelroos heb je volgens mij ook een aardbeientong? En keelpijn (of was dat gordelroos? ) dat lijkt het niet te zijn. Handpalmen en voeten zijn normaal, hij zit niet constant te krabben en zegt ook niet dat het jeukt.... Het is alleen warm (geen koorts). Ik heb het idee dat het het in zijn gezicht begon een naar beneden "trekt". Ik ga zo nog eens kijken bij hem in bed... het zal denk ik toch een of andere reactie zijn. ..
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door Rijntje »

netelroos=galbulten
(en dus niets met aardbeientongen te maken)

En dat zou het best kunnen zijn, ik vind het er op de foto alleen niet op lijken. Behalve dat plekje op zijn voorhoofd. Maar ik denk dat het op de foto ook niet helemaal goed te zien is. Misschien is het al weer wat afgezwakt. Ik ken het eigenlijk alleen zo:

Het naar beneden trekken herken ik dan weer wel heel erg. Bij Emma begint een reactie meestal in haar gezicht en trekt daarna over haar hele lichaam.


edit, even foto geupload
Bijlagen
2013-06-29 11.14.32.jpg
2013-06-29 11.14.32.jpg (76.57 KiB) 4548 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rijntje op ma nov 18, 2013 9:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
AnnemiekD
J&J MAURITIUS
Berichten: 4665
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:23 am

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door AnnemiekD »

Ik had geen rode tong. Ook niet de bekende plekjes zoals je ziet als je het googled. Maar wel dezelfde vlekken zoals je zoon. Die waren warm, en bij mij jeukte het gigantisch. Ze verdwenen soms ook spontaan weer hoor. Maar ik had ze van rug tot buik tot armen en benen en hoofd.
Annemiek, moeder van 3 dochters, jan 2006, jan 2008, dec 2009 en een zoon sinds 4 juni 2016.
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door Rijntje »

Dit is ietsje later genomen. Erg vurig. Maar de kenmerkende witte vlekjes van de galbulten/netelroos zijn niet echt meer te zien. Lijkt er toch wel op denk ik?
Bijlagen
2013-06-29 11.56.36.jpg
2013-06-29 11.56.36.jpg (84.99 KiB) 4548 keer bekeken
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
AnnemiekD
J&J MAURITIUS
Berichten: 4665
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:23 am

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door AnnemiekD »

Ja marijn, zoals de laatse foto van je dochter zag het er bij ook uit, maar dan over heel mijn lijf.
Annemiek, moeder van 3 dochters, jan 2006, jan 2008, dec 2009 en een zoon sinds 4 juni 2016.
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door TinekedH »

Het is het precies! Het begon met de bulten en ziet er nu zo uit als op de 2e foto... de bulten op z'n gezicht waren dezelfde omvang...bij zijn schouder was hij wel 5 cm doorsnede...

Michiel wilde er niet helemaal fijn voor zitten en omdat het donker is vertekent e.e.a. een beetje op de foto!


(Dan is gordelroos met de rode tong :))
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door Rijntje »

Toch galbulten dan. Tja, kan van alles zijn geweest, vaak lastig de oorzaak te vinden. Emma krijgt ze ook wel van warmte (als ze in bad had gezeten en wij haar eruit tilden, kreeg ze ze wel eens precies op de plek van onze handen bijvoorbeeld). Op de foto's hierboven was het een (voedsel)allergische reactie.
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2765
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door marije1977 »

Het lijkt inderdaad op galbulten. Dat kun je krijgen van een allergische reactie, maar ook als een heftige reactie op een virus. Als het dat laatste is trekt het meestal binnen 2 à 3 uur weg.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door TinekedH »

Rijntje schreef:Toch galbulten dan. Tja, kan van alles zijn geweest, vaak lastig de oorzaak te vinden. Emma krijgt ze ook wel van warmte (als ze in bad had gezeten en wij haar eruit tilden, kreeg ze ze wel eens precies op de plek van onze handen bijvoorbeeld). Op de foto's hierboven was het een (voedsel)allergische reactie.
Ja dus ;) Doen jullie er nog iets 'aan' in de zin van: smeren/huisarts? Of wacht je tot het vanzelf over gaat?
Ik ga maar niet proberen te achterhalen waar het van komt hoor... hij heeft vandaag een heel stuk van mijn heerlijke chocolade gegeten, ik denk dat ik mezelf wijsmaak dat dat de oorzaak is... dus morgen eet ik alleen de rest op :mrgreen:
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door Rijntje »

Als ze er geen last van heeft, doen we niets. Als ik het idee heb dat het een allergische reactie is (als ze bijvoorbeeld net geknuffeld heeft met Lara en die net iets opheeft waar Emma allergisch voor is), dan geef ik haar een aerius tabletje (antihistamine) om de reactie wat milder te laten verlopen. Meestal wordt het namelijk nog wel wat erger na de eerste galbulten en dan kan ze zich flink ellendig voelen ook.
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2765
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door marije1977 »

Ik ben er een aantal keer mee naar de huisarts geweest. Laurens heeft het een keer heel erg gehad toen hij denk ik een jaar of twee was. Hij werd echt gek van de jeuk en zat helemaal onder. Aangezien. Hij net anderhalf uur daarvoor allergiemedicatie had gehad, kreeg hij een prednisonkuur. De keren daarna gaf ik hem gewoon nog wat extra allergiemedicatie. Neline heeft het ook een keer gehad terwijl ze ook ergens anders last van had (keelpijn of oorpijn ofzo). Zij was toen bij mijn schoonmoeder omdat ik moest werken. Schoonmoeder belde rond half vijf dat ze helemaal onder zat. Ik vermoedde gelijk galbulten en ben iets vroeger gestopt. Rond half zeven konden we bij de Huisartsenpost terecht en toen begon het al te minderen. Daardoor was de conclusie dat het een virus was.

Je kunt kijken of het al wegtrekt en afhankelijk van hoeveel last hij er zelf van heeft zou ik naar de huisarts gaan. Wat ook nog kan gebeuren is dat hij een paar dagen later gaat vervellen.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door TinekedH »

Ok ik wacht nog wel even af... ik heb net even bij hem gekeken en het leek niet erger te zijn nu. Rein zit sinds vandaag in Amerika en ik zit er eigenlijk niet echt op te wachten om alleen een nieuwe huisarts te gaan bezoeken (en dan ook nog terwijl ik alles alleen moet regelen met school e.d.) als het morgen nog fors is ga ik wel eens bellen om te vragen... tnx voor het meedenken!
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door Jo Jo »

TinekedH schreef:

(Dan is gordelroos met de rode tong :))

Roodvonk 8)
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door TinekedH »

Jo Jo schreef:
TinekedH schreef:

(Dan is gordelroos met de rode tong :))

Roodvonk 8)
Haha

Vannacht trouwens dramatisch. .. dikke paniek door enorme jeuk. Ik ben benieuwd of het straks een stuk minder is!
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door Rijntje »

Ach wat sneu. Zou vandaag wel even de HA bellen dan. Jeuk is zo naar.
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door Esther »

TinekedH schreef:
Jo Jo schreef:
TinekedH schreef:

(Dan is gordelroos met de rode tong :))

Roodvonk 8)
Haha

Vannacht trouwens dramatisch. .. dikke paniek door enorme jeuk. Ik ben benieuwd of het straks een stuk minder is!
Och, wat vervelend voor jullie.
Anna had toen zo'n jeuk dat ze in haar onderbroek rondjes rende over de overloop, en uiteindelijk daar in slaap viel ::(
Balen dat het nu gebeurt, nu je alleen bent. Schroom niet om iemand te zoeken die je even kan helpen met oppas ofzo hè (in nood wil mijn moeder absoluut ook wel bijspringen!).

Ik wist niet dat dit galbulten waren, wij omschreven het als 'alsof ze in de brandnetels heeft gerold'.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16973
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door LindaJager »

Vincent zat er deze zomer ineens onder, ik heb de foto's nog wel geplaatst hier. De jeuk heb ik verholpen, zo goed en kwaad als dat kon, met een homeopathisch middel dat jeuk stilt. Bij Vincent was het ws een allergische reactie maar zie daar maar eens achter te komen ::roll:


En gordelroos krijg je vaak maar op 1 kant van je lijf en dat doet ook nog eens gemeen zeer. Het is familie van het waterpokkenvirus en de koortsblaar, herpes dus.
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: Weet iemand wat dit is?

Bericht door Rijntje »

Esther schreef:
Ik wist niet dat dit galbulten waren, wij omschreven het als 'alsof ze in de brandnetels heeft gerold'.
Zo ziet het er ook uit (en eigenlijk is het hetzelfde).

Van wikipedia:
Urticaria zijn vrijwel altijd allergisch van aard. Bij het ontstaan van urticaria speelt histamine een belangrijke rol. Histamine verwijdt namelijk de bloedvaten en veroorzaakt jeuk. Bij een brandnetelsteek ontstaat een urtica, omdat de netelcellen van de brandnetel histamine bevatten (de Latijnse naam voor brandnetel is overigens ook urtica).
In het Engels heet het trouwens ook wel hives. Ik vond hyves om die reden altijd zo'n suffe naam voor een sociaal netwerk (ze hadden dat als meervoud van beehive bedacht)
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Plaats reactie