exceem

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12569
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

exceem

Bericht door monika »

Ik zat van de week met Nic bij de huisarts voor wat waarschijnlijk een urineweg infectie was en ze zag de rode plekjes die hij sinds een week in z'n nek heeft. Ik dacht dat het hitte uitslag was (heet dat zo in het NL?) Maar zij diagnosticeerde het als exceem. Nu hebben we een grote pot met hydraterende creme gekregen. Gelukkig vindt Nic het prachtig om de pot open en dicht te draaien, dus insmeren lukt wel.

Als kind had ik ook exceem, voornamelijk in mijn elleboog- en knieholten bij spannende dingen zoals starten in de 1e klas.

Iemand met ervaring met kinderen met exceem? Ik heb eigenlijk geen idee of ik er verder rekening mee moet houden. Ik was te veel gefocussed op het weg krijgen van de steeds terug kerende koorts om na te denken over exceem. Maar zon? goed of slecht? maakt het uit welke zonnebrandcreme hij gebruikt? Voedingsmiddelen; relatie? Lekker in bad zitten? droogt water te veel uit? Wat met zeewater?

Ik ben weer strikt met het waspoeder, al zijn spullen gaan met het milde natuurwasmiddel. De synthetische waspoeder moet ik wel blijven gebruiken om mans werkkleren schoon te krijgen, maar dat is een andere was.

Zucht, hoe meer ik er op let, hoe meer plekjes ik zie bij hem.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: exceem

Bericht door Emmy »

Mijn jongste heeft als baby veel eczeem gehad en heeft het nu nog alleen in de knieholtes af en toe. Vooral bij heet weer of als we veel gaan zwemmen. Zeewater is dan erg pijnlijk maar als ik het goed invet heeft hij er geen last van.
Zonnecreme lijkt er geen invloed op te hebben, waspoeder ook niet en voedingsmiddelen ook niet. Bij koorts en stress (bijv. de eerste schooldag) heeft hij er ook meer last van.
Ik zou zeggen, leef gewoon zoals je wilt leven en kijk waar hij sterker op reageert. Bij mijn zoon is het zo:Hoe ouder hij wordt, hoe minder vaak het voorkomt.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12569
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: exceem

Bericht door monika »

Nou als vooral warmte, koorts en stress de invloedende factoren zijn snap ik waarom het nu opeens de kop op steekt. Het is deze week 25+ graden, hij heeft de laatste 2 weken in 10 dagen 3 kiezen gekregen, moest voor het eerst naar de tandarts (eruptie cyste), 2x huisartsen bezoek waar ze je bevoelen en beluisteren (gillen) en een urineweg infectie met 9 van de 14 dagen koorts.

Dan heb ik goede hoop dat het de komende weken weer opknapt met die vette creme.

Oeps, ik moet weer naar boven, hij is alweeeer wakker.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: exceem

Bericht door JasmijnLinde »

Zon en zeewater is wel heel goed voor zijn huid. Vooral dode zeezout in zijn bad doet wonderen.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
henringe
J&J SANTORINI
Berichten: 1485
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:24 pm

Re: exceem

Bericht door henringe »

Hier hebben alle 3 kinderen als baby/peuter in meer of mindere mate last gehad van eczeem, vooral C@rmen. Nu is het nog incidenteel. Ik gebruik azijn bij het wassen, zodat het waspoeder tijdens het wasprogramma beter uitspoelt. Verder moet ik wel uitkijken welke verzorgingsproducten ik gebruik; ze kunnen niet overal tegen. Nivea en Zwitsal bijvoorbeeld zijn hier echt geen succes. Purelan en Weleda gaat wel heel goed. Purelan blijft ook lang werkzaam op de eczeemplekken. C@rmen heb ik ook een poosje kleimaskers (luvos heilaarde) gegeven toen de eczeem in haar gezicht op z'n hevigst was. Een smeerboel (niet door de gootsteen spoelen!), maar hielp wel om het wat minder vurig te krijgen. Verder proberen we (sowieso al) de (rechtstreekse) zon zoveel mogelijk te mijden en ik smeer al snel met zonnebrand.
!nge, mv $tijn ('03), C@rmen ('04) en R0san ('06)
Claudiac

Re: exceem

Bericht door Claudiac »

Ik gebruik hier veel vaseline lanette crème op de droge plekjes. Dat trekt lekker snel in.
Een een bad met dodezeezout op z'n tijd doet ook veel goed. Daarnaast doe ik ze niet zo vaak in bad, want dat droogt uit. Zwitsal is inderdaad een drama. Ik heb veel Zarqa gebruikt.

Bij mij heeft Achilles er veel last van en Eveline in mindere mate. In de zomer niet.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12569
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: exceem

Bericht door monika »

Bedankt voor de tips. Gelukkig is het alweer een stuk beter. Geen koorts doet ook al veel.

Hij gaat 3-4x per week in bad, maar ja met mooi weer zit hij wel in het water buiten te spelen. De vette creme lijkt wel goed te gaan.

We zullen zien hoe het de komende maanden gaat.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: exceem

Bericht door JasmijnLinde »

Fijn dat het beter gaat. Ik vind 3-4 keer per week in bad wel veel hoor. Dat vindt de eczeemhuid niet fijn.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: exceem

Bericht door Emmy »

JasmijnLinde schreef:Fijn dat het beter gaat. Ik vind 3-4 keer per week in bad wel veel hoor. Dat vindt de eczeemhuid niet fijn.
Mee eens, mijn kinderen gaan maar eens per week in bad, zelfs in het "viezere" Australie. Ik doe wel wat vaker de voetjes en de handen wassen, maar daar blijft het vaak bij. Badderen kan de huid enorm uitdrogen wat het eczeem alleen maar in de hand werkt.
Vandam0173

Re: exceem

Bericht door Vandam0173 »

En als je in bad gaat: het water niet te warm
Plaats reactie