Cupcakes mislukt!

Moderator: Chantal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
glimpiepertje
J&J HAWAII
Berichten: 8594
Lid geworden op: vr sep 21, 2012 11:36 pm

Cupcakes mislukt!

Bericht door glimpiepertje »

Jawel, helemaal mislukt mijn cupcakes. Jammer, ik wilde zo graag wat zelfgemaakts meegeven als traktatie aan Lineke, omdat het haar laatste verjaardag was op de basisschool. Cupcakes waren vaker goed gegaan, dus dat durfde ik wel. Vervolgens kon ik dus alsnog naar de Lidl. ;)

Wat ik anders heb gedaan dan anders is plantaardige margarine gebruiken ipv roomboter. Ik wilde ze graag lactosevrij en kon hier nergens lactosevrije roomboter vinden. Op internet zag ik recepten met margarine en die kwamen op hetzelfde neer als met roomboter.
Verder moest ik er natuurlijk veel hebben, dus heb ik een recept voor 12 genomen en dat met 3 vermenigvuldigd. Voor mij is dat logisch, gewoon van alles 3 keer zo veel, maar is dat misschien een rare gedachte?

Ze waren zompig, smaakten heel eiig, zakten als plumpuddinkjes in elkaar toen ik ze uit de oven haalde. Tevoren zag ik het al aan de struktuur van het beslag, dat was vlokkerig in plaats van een smeuiig geheel. Desondanks heb ik een rondje baksels geprobeerd.

Kan dat wel cake/cupcakes maken met margarine? Ik heb Zeeuws Meisje genomen, is dat misschien niet goed?
Sandra (febr. 1969) solo-moeder van W outer (9 okt. 2000) en L ineke (20 dec. 2001)
en ook van M aartje* (26-29 sept. 1999)
L ineke woont samen met Vriendje, geb. (jan. 2002)
Poes Rosa (sept 2013)
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: Cupcakes mislukt!

Bericht door Rijntje »

Als wij cupcakes bakken doen wij dat altijd met plantenmargarine van de Albert Heijn, ivm Emma's melkallergie. Dat gaat gewoon goed en ik vind ze ook prima lekker. We doen zoveel margarine als er boter door had gemoeten.
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
glimpiepertje
J&J HAWAII
Berichten: 8594
Lid geworden op: vr sep 21, 2012 11:36 pm

Re: Cupcakes mislukt!

Bericht door glimpiepertje »

Ik dacht ook dat het gewoon met margarine moest kunnen. Nou ja, als alle snoep- en eetdagen een poosje achter de rug zijn, doe ik wel weer eens een poging.
Sandra (febr. 1969) solo-moeder van W outer (9 okt. 2000) en L ineke (20 dec. 2001)
en ook van M aartje* (26-29 sept. 1999)
L ineke woont samen met Vriendje, geb. (jan. 2002)
Poes Rosa (sept 2013)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Cupcakes mislukt!

Bericht door Mara »

Plantaardige margarine ging bij mij tijdens het mixen wel eens vlokken en daardoor mengt het niet goed met de andere ingredienten. Ik verwerk het nu altijd bijna vloeibaar (zacht), dus even in de magnetron.
Misschien helpt dat voor volgende keer?
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
loet78
J&J HAWAII
Berichten: 9218
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:06 am

Re: Cupcakes mislukt!

Bericht door loet78 »

Ik gebruik echt nooit roomboter in cakes ed. En geen problemen mee gehad eerlijk gezegd.
Was het wel op temperatuur??
M@rloes, moeder van:
1uuk 15, Nin@ 14, en Tyg0 12
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Cupcakes mislukt!

Bericht door monika »

Wat gek, ik gebruik ook gewoon van die smeer margarine die je op brood kan smeren en dat gaat ook goed. Vroeger gebruikte ik altijd plantenmargarine.
Heb je niet te lang gemixt? Dan ploft mijn cake ook wel eens in.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
glimpiepertje
J&J HAWAII
Berichten: 8594
Lid geworden op: vr sep 21, 2012 11:36 pm

Re: Cupcakes mislukt!

Bericht door glimpiepertje »

Ik zie de laatste vragen nu pas, ik krijg geen mailnotificaties meer en dan mis ik nogal eens wat. ;)

Misschien te lang gemixt, dat zou het kunnen zijn. Ik heb het intussen niet nog eens opnieuw geprobeerd, we hebben al zo veel gesnoept in december. ;) Binnenkort ga ik het nog een keer proberen, gewoon weer met plantaardige margarine.
Sandra (febr. 1969) solo-moeder van W outer (9 okt. 2000) en L ineke (20 dec. 2001)
en ook van M aartje* (26-29 sept. 1999)
L ineke woont samen met Vriendje, geb. (jan. 2002)
Poes Rosa (sept 2013)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13423
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Cupcakes mislukt!

Bericht door Chantal »

Inderdaad gewoon proberen. en 3 x het recept moet gewoon kunnen hoor!
De boter moet wel op kamertemperatuur zijn, dus of een dag van tevoren uit de koelkast halen, of even in de magnetron. Eieren het liefst ook op kamertemperatuur.
Alle ingredienten bij elkaar en mixen tot het gemengd is, langer hoeft inderdaad niet.

Maar wat ik in je eerste berichtje lees, dan lijkt het alsof ze niet gaar waren. Dan zakken ze inderdaad in en smaken en ruiken ze nog naar ei. Ook wat langer in je oven dus! Ik bak ze zelf op 160 graden (boven en onderwarmte) en dan zo'n 25 minuten.

Succes met de volgende keer!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Plaats reactie