nog maar eens tandenpoetsen

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door monika »

De afgelopen tijd was Nic erg geinteresseerd in de electrische tandenborstel en kreeg ik zijn tanden en kiezen nog wel wat gepoetst. Voor de gewone tandenborstel deed hij z'n mond al helemaal niet open. Nu is het nieuwtje er af en ik kan eigenlijk alleen de voortanden aan de voorkant goed raken. Vergeet de achterkant van de voortanden en de kiesjes maar.
Bij Jort was het ook altijd een drama en van ml kon ik niet veel steun verwachten want hij vond dat het toch maar melktanden waren. :roll:

Wat is jullie insteek bij tandenpoetsen? ben je strikt en moet alles goed gepoetst zijn of ben je blij als je hier en daar een tand met tandpasta raakt (bij wijze van).
En als je strikt bent hoe lang duurt het dan voor je kindje accepteerde dat het onderdeel van de routine is en z'n mond open doet voor de borstel?

Ik heb ook een beetje twijfels bij hoe overstuur of boos m'n ventje mag worden vlak voor het slapen gaan, anders zijn we zo weer een uur verder en wil hij weer wat eten of drinken. Maar als hij de routine redelijk snel zou accepteren is dat wel te overkomen natuurlijk.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9548
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door muppet »

ik ben heel strikt, tandenpoetsen MOET, desnoods brullend. Ik poetste dan niet heel lang, maar wilde wel overal bij kunnen.
Zou je het tandenpoetsen 's ochtends kunnen doen? Zodat hij er wel aan went, maar dat het niet erg is dat hij wakkerder wordt? Hier accepteerden ze het na een paar keer brullen vrij snel.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6218
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door mama talla »

muppet schreef:ik ben heel strikt, tandenpoetsen MOET, desnoods brullend. Ik poetste dan niet heel lang, maar wilde wel overal bij kunnen.
Dit dus. Ook op advies van mijn tandarts. Geen gezeur of gepiep, die tanden moeten gewoon gepoetst worden. Ik houd dus Anna's hoofd wel eens vast om haar toch te kunnen poetsen. En dan schreeuwt ze het uit (heel handig, is haar mond meteen open :wink: ). maar gelukkig is het snel weer over. En zodra ze iemand anders met een tandenborstel ziet roept ze meteen: poete, poete. En dan wil ze haar eigen tandenborstel vast houden.

Groeten Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door MarietteD »

Toen ze nog zo klein waren namen we ze liggend op schoot. Ofwel de lieve methode: liedje zingen over tandjes, oogcontact en lief lachen tijdens het poetsen en er een zoet moment van maken. Ofwel bij tegenstribbelen in de houdgreep. En de keuze is aan t kind :-)
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door monika »

MarietteD schreef:Toen ze nog zo klein waren namen we ze liggend op schoot. Ofwel de lieve methode: liedje zingen over tandjes, oogcontact en lief lachen tijdens het poetsen en er een zoet moment van maken. Ofwel bij tegenstribbelen in de houdgreep. En de keuze is aan t kind :-)
Die zoete methode doet het niet meer sinds hij kiezen kreeg. Mijn tanden ondertussen poetsen is ook voorbij. Hoe doen jullie het als ze op de tandenborstel bijten en niet los willen laten? Gewoon wachten en kijken wie de langste adem heeft of zijn er nog slimme trucjes?
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Re: nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door Eve71ne »

Mijn truc is ze te laten lachen, of huilen :wink: Maar inderdaad, tanden poetsen MOET. Werken ze niet mee, dan gaan ze in de houdgreep. Dan is het gillen en huilen geblazen natuurlijk, maar dan kan ik juist extra goed poetsen. Wat ik wel steeds heb gedaan is de kinderen zelf ook laten spelen/poetsen met een tandenborstel, maar duidelijk ben dat dát niet voldoende is en dat ik na poets.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16972
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door LindaJager »

Tandenpoetsen MOET! Ik was daar altijd erg strikt en Gerard gelukkig ook. Ik liet ze vaak eerst zelf even met de tandenborstel prutsen en dan deed ik het zo goed als mogelijk na. En het kon op de lieve manier of huilend en brullend maar gepoetst werd er :-)
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
Charlotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2397
Lid geworden op: di dec 28, 2010 3:01 pm

Re: nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door Charlotte »

J deed ook wel eens zijn mond dicht met tandenborstel erin, dan draaide ik de tandenborstel een kwartslag, dan doe je je mond wel weer open. Zei dat er ook bij 'mond open doen J' en dat werkt. Nu doet hij zelf poetsen en doen wij t na, zodat we zeker weten dat t goed genoeg is. Ook heb ik J een tijdje met de tandenborstel laten spelen en dat helpt ook. Sterkte ermee, wel vervelend dat je ml niet mee werkt!
Charlotte, J (3,5) en H (1)
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6150
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door Mamalon »

Mijn buuf heeft bij haar oudste zoontje het poetsen niet doorgezet vanwege de weerstand maar die moest "ineens" acht gaatjes laten vullen. Ook niet leuk :( Hier ook wel eens ruzie om het poetsen maar na een paar keer houdgreep gelukkig meestal geen problemen meer.
Mamalon
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13423
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door Chantal »

Hier gaat hij en gingen de groters ook in de houdgreep. Ging het bekkie gelijk wijd open. Poetsen moest!
Het gaat meestal wel in fases trouwens. Om de zoveel tijd gaat het weer anders. Eerst liggend op schoot, nu gaat tillend bij het aanrecht het beste. Dat doet papa meestal trouwens want hij is hartstikke zwaar.
En.. het gaat vanzelf over.
De andere zijn 6 en 8 en doen netjes hun mond open. Wij poetsen ze nog steeds! Alleen 's ochtends mogen ze het zelf doen.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door monika »

Chantal schreef: Eerst liggend op schoot, nu gaat tillend bij het aanrecht het beste. Dat doet papa meestal trouwens want hij is hartstikke zwaar.
O ja, optillen en ondertussen uit het raam laten kijken, dat heeft ook een paar weken gewerkt.

Ik geloof dat ik hem maar ga vertellen dat we een nieuwe routine hebben elke ochtend (eerst maar eens de ochtend tackelen), tandenpoetsen -kiezen of kabelen :?
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door Esther »

Hier hielp het ook om te benoemen wat je wegpoetst, dus wat ze gegeten heeft die dag.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door MarietteD »

Esther schreef:Hier hielp het ook om te benoemen wat je wegpoetst, dus wat ze gegeten heeft die dag.
Ja dat is een goede, hielp hier ook! En hier zie ik nog een koekje, en hier nog een stukje brood, en hier wat chocomelk...
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door drus »

Hier werkte een liedje
Rompompom
Tierelierelom
Jeetjemina wat een pech
We poetsen het koekje weg
Wat een pech
Rompompom
Het koekje is weg

Hiermee kom ik dichter bij de 2 min.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Miep
J&J TEXEL
Berichten: 708
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 12:26 pm

Re: nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door Miep »

Bij de oudste was het ook drama om de tanden te poetsen. We moesten hem echt in de houtgreep houden. Ik vond dat heel vervelend, maar tandenpoetsen moet. Nu is hij ruim 4 en het gaat zonder strijd. Hij blijft het echter heel vervelend vinden om iets in zijn mond te hebben. Ik heb daar zelf ook last van.
Mama van zoon A (mei 2009) en dochter W (augustus 2011)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: nog maar eens tandenpoetsen

Bericht door monika »

Wat denk je wat: ik had een paar keer gezegd gisteren dat we vandaag heel goed gingen tandenpoetsen. Heeft hij vandaag eerste zelf best aardig gepoetst (voor een peuter) en vervolgens lag hij te giechelen terwijl ik hem poetste.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Plaats reactie