Hij loopt hem steeds omver

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
edevries

Hij loopt hem steeds omver

Bericht door edevries »

Ik word er zo moe. Sem loopt Stijn de hele dag omver, duwt hem, pakt zijn speelgoed af, ook wel gemene dingen zoals slaan enzo.
Stijn heeft echt geen leven zo.
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd er iets aan te doen. Aparte speelhoekjes gemaakt, met Sem gesproken over zijn gedrag maar het lijkt allemaal niks te helpen.
Iemand een tip ?
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: Hij loopt hem steeds omver

Bericht door Truus »

Misschien is het vooral, uitzitten... tijd voor school!
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Hij loopt hem steeds omver

Bericht door Mare »

Helaas alleen maar herkenning. David rent Sem ook omver en duwt en gaat erbovenop zitten. Vaak is het gewoon onmacht omdat Sem bij zijn speelgoed wil enz. Maar over het algemeen vind ik Sem dan weer niet zielig. Hij kan wel een stootje hebben. Dit hoort er bij broers ook wel bij.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Suuz

Re: Hij loopt hem steeds omver

Bericht door Suuz »

Heel normaal helaas. P doet dat bij M ook.
Gebruikersavatar
Anne
J&J SANTORINI
Berichten: 1458
Lid geworden op: ma aug 02, 2010 8:42 pm

Re: Hij loopt hem steeds omver

Bericht door Anne »

Ik zou er behoorlijk bovenop gaan zitten - figuurlijk, in dit geval 8) .
Als het geen lompigheid is, maar moedwillig de ander pijn doen, zou ik héél duidelijke consequenties aan dat gedrag verbinden, en daar echt even een punt van maken de komende tijd. Als uitleggen of afleiden niet meer helpt, dan maar elke keer naar de gang, oid.
moeder van Marit (31 mei 2007), Bas (14 september 2009) en Feline (25 mei 2013)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Hij loopt hem steeds omver

Bericht door Esther »

Eens met Anne. Roos had heel lang de neiging om andere kinderen (Job het vaakst) te krabben. Ik was heeeel duidelijk in 'dit mag niet!' En dan nog was het een kwestie van lange adem.
Ik moest me regelmatig bedwingen om het niet terug te doen, vond het zó naar, vond het ook moeilijk om te blijven realiseren dat ze het niet zo bedoelde. Maar ik vond het wel heel belangrijk om dit gedrag eruit te krijgen.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
edevries

Re: Hij loopt hem steeds omver

Bericht door edevries »

Dan we dat ook hier maar eens doen en kijken wst t opleverd.
Wanda

Re: Hij loopt hem steeds omver

Bericht door Wanda »

Mijn kinderen hebben elkaar niet structureel pijn gedaan en zijn toch ook twee broers. Als het wel eens voorkwam probeerde ik vooral de getroffene expliciet te troosten (niet zozeer boos te worden op de aanstichter, die kreeg zo zeker geen negatieve aandacht)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Hij loopt hem steeds omver

Bericht door Esther »

Dat zit hier in het pakket inbegrepen: Roos moet sorry zeggen tegen degene die ze pijn doet, en een kus of knuffel geven.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Wanda

Re: Hij loopt hem steeds omver

Bericht door Wanda »

Joh esther, waar koop jij die paketten dan (wel handig, ik moet alles zelf bedenken)
;-)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Hij loopt hem steeds omver

Bericht door Mare »

Ik snap dat hetgeen ik schreef lijkt alsof ik er niets aan doe. :oops: Dat is uiteraard niet zo. Ik bedoelde dat ik het niet als sneu zie voor de jongere.
Ik probeer vooral te investeren in de manier waarop het wel moet. David mag Sem van mij bijvoorbeeld wel optillen, maar dan moet hij hem goed vasthouden onder de oksels en voorzichtig weer neerzetten. Ik geef ook aan dat hij jaar mij moet komen als hij alleen wilt spelen met zijn speelgoed dan zorg ik ervoor dat Sem wegblijft. En sorry zeggen is ook hier een eis.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Hij loopt hem steeds omver

Bericht door Esther »

Hahaha Wanda. Helaas, die pakketten worden per kind per fase op maat gemaakt en zijn niet overdraagbaar :wink:
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Suus
J&J SANTORINI
Berichten: 2282
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:55 am

Re: Hij loopt hem steeds omver

Bericht door Suus »

Esther schreef:Hahaha Wanda. Helaas, die pakketten worden per kind per fase op maat gemaakt en zijn niet overdraagbaar :wink:
Hahaha.
Hier niet herkenbaar. Het is de jongste die de andere twee 'terroriseert'.

Ik heb Riv pasgeleden, een paar weken voor haar vierde verjaardag, eens teruggebeten. Vooral 2.0 had regelmatig de tanden van Riv in haar vel staan. Ik was het zo zat dat ik haar eindelijk eens (vrij zachtjes, mijn tanden stonden natuurlijk niet in Riv's arm ;) ) terugbeet. Ik wist gewoon niet meer wat ik nog kon doen en na vier jaar streng zijn en volhouden had ik het he-le-maal gehad. Riv was heel verontwaardigd maar het kwartje viel wel.

Het was tot nu toe de laatste dag dat ze haar tanden zette in haar broer of zus.
Mama van F¡nne (dec '05), Yrs@ (feb '08 ) en R¡vk@ (nov '09)
Stoergeboortekaartje.nl
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Hij loopt hem steeds omver

Bericht door JasmijnLinde »

Suus schreef:
Esther schreef:Hahaha Wanda. Helaas, die pakketten worden per kind per fase op maat gemaakt en zijn niet overdraagbaar :wink:
Hahaha.
Hier niet herkenbaar. Het is de jongste die de andere twee 'terroriseert'.

Ik heb Riv pasgeleden, een paar weken voor haar vierde verjaardag, eens teruggebeten. Vooral 2.0 had regelmatig de tanden van Riv in haar vel staan. Ik was het zo zat dat ik haar eindelijk eens (vrij zachtjes, mijn tanden stonden natuurlijk niet in Riv's arm ;) ) terugbeet. Ik wist gewoon niet meer wat ik nog kon doen en na vier jaar streng zijn en volhouden had ik het he-le-maal gehad. Riv was heel verontwaardigd maar het kwartje viel wel.

Het was tot nu toe de laatste dag dat ze haar tanden zette in haar broer of zus.
Echt? Dat is op zich wel fijn.

Linde (april wordt ze 5) doet het nog steeds, net als slaan, schoppen, knijpen en gillen. Heel vervelend voor ons én voor haar. Ze kan zich op dat moment namelijk niet anders uiten en dat vind ik ook heel sneu. Linde is af en toe een en al frustratie. En dat maakt mij regelmatig best verdrietig.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Suus
J&J SANTORINI
Berichten: 2282
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:55 am

Re: Hij loopt hem steeds omver

Bericht door Suus »

JasmijnLinde schreef:
Suus schreef:
Esther schreef:Hahaha Wanda. Helaas, die pakketten worden per kind per fase op maat gemaakt en zijn niet overdraagbaar :wink:
Hahaha.
Hier niet herkenbaar. Het is de jongste die de andere twee 'terroriseert'.

Ik heb Riv pasgeleden, een paar weken voor haar vierde verjaardag, eens teruggebeten. Vooral 2.0 had regelmatig de tanden van Riv in haar vel staan. Ik was het zo zat dat ik haar eindelijk eens (vrij zachtjes, mijn tanden stonden natuurlijk niet in Riv's arm ;) ) terugbeet. Ik wist gewoon niet meer wat ik nog kon doen en na vier jaar streng zijn en volhouden had ik het he-le-maal gehad. Riv was heel verontwaardigd maar het kwartje viel wel.

Het was tot nu toe de laatste dag dat ze haar tanden zette in haar broer of zus.
Echt? Dat is op zich wel fijn.

Linde (april wordt ze 5) doet het nog steeds, net als slaan, schoppen, knijpen en gillen. Heel vervelend voor ons én voor haar. Ze kan zich op dat moment namelijk niet anders uiten en dat vind ik ook heel sneu. Linde is af en toe een en al frustratie. En dat maakt mij regelmatig best verdrietig.
Ja, echt. Ik weet dat het niet pedagogisch verantwoord is maar ik wist gewoon niets anders meer. Riv doet het niet uit boosheid of frustratie. Ze bijt gewoon, uit het niets. Omdat ze er zin in heeft? Het leuk vindt? De reactie grappig vindt? Ik heb geen idee. Maar nadat ik haar dus een keertje terugbeet heeft ze het niet meer gedaan. Ik denk dat tóen pas het kwartje viel dat het zeer deed bij anderen. Ze was in elk geval hoogst verbaasd dat het bij haar zeer deed.
Mama van F¡nne (dec '05), Yrs@ (feb '08 ) en R¡vk@ (nov '09)
Stoergeboortekaartje.nl
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Hij loopt hem steeds omver

Bericht door Mara »

Hmmm is niet fijn voor je jongste inderdaad. Ik spreek de oudste altijd aan op het gedrag, de jongste ziet dan iig. ook dat het niet "normaal" is, een signaal dat je wel afgeeft als je het negeert volgens mij.

En ik denk dat een jongste te vaak het onderspit delft en dat leidt ook weer tot frustratie. Er is immers nog sprake van verschil in kracht en de jongste kan zich minder goed verweren. Wordt misschien iets anders als ze ouder zijn, maar dan nog is hier de boodschap: we doen elkaar niet expres pijn.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Plaats reactie