Cup-Cake-Cup: vast domme beginnersvragen (upd. met foto's)

Moderator: Chantal

Plaats reactie
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Cup-Cake-Cup: vast domme beginnersvragen (upd. met foto's)

Bericht door Pauwtje »

en dan niet zozeer van mij, ik heb geen taart en cupcake ambities. Maar Y@anick wel :o Vrijdag is er een cup-cake-cup-wedstrijd op school en wil meneertje dus met de mooiste cupcake van de klas aankomen 8)

Goed, ik wil dit wel ondersteunen, maar t moet niet ook niet teveel moeite kosten :oops: , dus hoe? Ik heb nog een kant-en-klaar pak cupcakes liggen. Is dat gewoon goed om te gebruiken? En dan? Kan ik beslag maken met bijv chocolade stukjes erdoorheen, of is dat een stom idee? Ik zag in de winkel pakjes fondant liggen, maar wat doe je daar in hemelsnaam mee?

Iemand een leuk, redelijk makkelijk idee om die jongen donderdag een mooie cupcake te laten maken?
Laatst gewijzigd door Pauwtje op zo feb 02, 2014 2:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
Susan
J&J SANTORINI
Berichten: 2999
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:21 pm

Re: Cup-Cake-Cup: vast domme beginnersvragen

Bericht door Susan »

Ik kan je niet echt helpen, laatst nog wel cupcakes gemakt met de kinderen, ze waren helemaal in de ban van de cupckecup ;)

Wellicht vindt je op de site nog wat inspiratie ;)
http://www.tros.nl/tros-tips/cupcakecup/#
mama van Sam (08 juni 2006) & Norah (27 januari 2008)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13424
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Cup-Cake-Cup: vast domme beginnersvragen

Bericht door Chantal »

Google gewoon op cupcake en je ziet er duizenden voorbij komen :)

Dat fondant is net klei, dus als je kleivormpjes thuis hebt kun je die gebruiken. Even goed schoonmaken van tevoren ;)
Wat van die zilveren pareltjes of andere versiersels kun je ook gewoon halen in de supermarkt.

De cakemix die je hebt zou ik gebruiken zoals op het pak staat, dan kan het niet fout gaan! Als je er chocola doorheen doet, heb je de kans dat het naar beneden zakt namelijk, en dat is niet lekker.

Als je de cakejes gebakken hebt, laten afkoelen. In de tijd die je dan hebt moet je (of hij eigenlijk!) de fondant plat rollen met een deegroller, als het plakt wat poedersuiker gebruiken. Zo weinig mogelijk kneden, want hoe warmer hoe plakkeriger! Van dit fondant maak je rondjes die precies op het cakeje passen, meestal past een longdrinkglas er precies op als je geen rond vormpje hebt.
Met een ander kleurtje fondant dan vormpjes maken. Wat parels erop plakken, klaar!
Het rondje fondant plak je met een heel dun laagje jam of pasta op het cakeje, alleen in het midden, het mag er niet aan de zijkantjes onder vandaan komen want dat is niet mooi.
De vormpjes plak je met heeeeeeel weinig water vast op het rondje fondant.

Als je cakejes niet mooie plat zijn als ze uit de oven komen, snij dan het bultje er vanaf.

Succes!!!

(google ook eens cupcake piraat, of cupcake lieveheerstbeestje. leuk en makkelijk!)
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Cup-Cake-Cup: vast domme beginnersvragen

Bericht door Pauwtje »

Chantal, dank je wel! Dit zijn goede tips, precies dat beetje wat we nodig hebben om op weg geholpen te worden.

En Susan, die link is leuk! Ik zie dat er ook een filmpje is, die ga ik zeker samen met Y@nick bekijken. Dank je!
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Cup-Cake-Cup: vast domme beginnersvragen

Bericht door TinekedH »

Je moet samen met hem op de site van de cupcakcup kijken. .. zeker weten dat hij het dan eigenlijk alleen kan! Ook versieren en smaakjes!

Btw kant en klaar is echt not-done bij zo'n wedstrijd!
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Cup-Cake-Cup: vast domme beginnersvragen

Bericht door TinekedH »

Oh en de CupCakeCup is ook nog eens een super leuk programma op nl3 uitgezonden in de kerstvakantie. Ik denk dat de wedstrijd op dat programma is gebaseerd. .. Dus laat je vooral inspireren! Mijn kinderen zijn allemaal fan!
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Cup-Cake-Cup: vast domme beginnersvragen

Bericht door JasmijnLinde »

Heb je een muffinbakblik? dat zou helemaal mooi zijn. Dan blijven je papiertjes veel beter in vorm. Probeer de cakejes niet te lang in de oven te laten anders laten de papiertjes los. Als je de papiertjes in een vorm bakt en de cakejes zijn te bol, kun je er net na het bakken een dienblad of snijplank opleggen, de cakejes worden dan mooi plat.

Succes, enne laat je het resultaat hier zien?
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Cup-Cake-Cup: vast domme beginnersvragen

Bericht door Pauwtje »

Ik zou nog even fotootjes laten zien van het resultaat. Y@nick is een middagje heerlijk aan het 'knutselen' geweest met de cupcakejes. Zo leuk! Het enige wat ik gedaan heb, is de fondant voor hem uitrollen, de rest heeft hij helemaal zelf bedacht en gedaan. Jammergenoeg waren er volgens mij veel klasgenootjes waar het anders is gegaan, ik zag veel cupcakes die zo mooi waren dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat een groep 3-er daar iets zelf aan gedaan heeft. Hij heeft dan ook niet gewonnen (2 klasgenootjes die het idee hadden bedacht waren jury). Ik geloof niet dat Y@nick er zelf mee zat, hij heeft na de wedstrijd gewoon heerlijk zn cupcakes opgesmikkeld :D

klein IMG_3888.jpg
klein IMG_3888.jpg (44.88 KiB) 2269 keer bekeken
klein IMG_3890.jpg
klein IMG_3890.jpg (46.68 KiB) 2269 keer bekeken
klein IMG_3893.jpg
klein IMG_3893.jpg (55.34 KiB) 2269 keer bekeken
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Cup-Cake-Cup: vast domme beginnersvragen

Bericht door Pauwtje »

En ik heb zelf ook nog een beetje zitten knutselen. Echt grappig hoe makkelijk het is om , zelfs voor mij als totaal crea-leek, iets te maken wat er al heel leuk uitziet.
klein IMG_3889.jpg
klein IMG_3889.jpg (46.5 KiB) 2268 keer bekeken
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6150
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Cup-Cake-Cup: vast domme beginnersvragen (upd. met foto'

Bericht door Mamalon »

Leuk! Heerlijk dat hij het echt helemaal zelf heeft gedaan!
Mamalon
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Cup-Cake-Cup: vast domme beginnersvragen (upd. met foto'

Bericht door Mara »

Leuk geworden!
Ook die van jou.

Jammer dat niet alle kinderen het zelf gemaakt hadden. Hier op school wordt daar erg in gestuurd. Duidelijk niet zelf gemaakt is geen prijs.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Plaats reactie