Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Moosje
J&J MAURITIUS
Berichten: 5078
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:20 pm

Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door Moosje »

Even tussendoor een update over ons kleintje:

Wat de gehoorbeschadiging betreft, ik merk zelf wel dat ze minder goed op geluid reageert. Als er een plotseling geluid is (bijvoorbeeld als mijn vriend opeens moet niezen terwijl hij naast ons op de bank zit) dan schrikt ze wél. Maar als ik haar roep dan kijkt ze niet mijn kant op. Dat doet ze wel als ik erbij zwaai. We merken dus wel dat ze geluiden wél hoort, maar niet kan plaatsen waar die vandaan komen. En dat is dus typisch iets voor iemand die maar aan één kant kan horen. Gelukkig is ze inmiddels wel gezellig aan het brabbelen en de geluiden die ze maakt beginnen steeds duidelijker te worden, dus wat praten betreft lijkt het begin nu in ieder geval gewoon zoals het hoort.
Voor nu kunnen we er verder weinig mee. In oktober als ze één jaar is dan gaat het audiologisch centrum haar weer een keer testen. Dan kunnen ze beide oren tegelijkertijd testen, wat een duidelijker resultaat zal gaan geven (hopelijk).

Maar eigenlijk is haar gehoor niets eens waar we nu echt mee bezig zijn wat R00s betreft. Haar gewicht is een overheersend aandachtspunt. Ze was al niet groot bij haar geboorte (precies 3 kg en 50 cm), maar zag er ook mager uit. We konden haar ribben tellen zeg maar. En toen kwam ze in het begin ook nog eens zo slecht aan doordat de bv moeizaam van start ging, wat na twee weken met behulp van de lk gelukkig weer beter ging.

Sindsdien wordt ik steeds weer geconfronteerd met het cb zoals ik dat alleen maar uit verhalen van anderen kende. Vorige keren had ik niet echt problemen met ze, maar N!kk! en Lec0 groeiden ook eigenlijk wel prima. R00s zat echter meteen al helemaal onderin de groeicurve, waardoor het cb haar graag goed in de gaten wilde houden. Wat mij prima leek, ze moet ten slotte wel groeien, dus ga ik elke maandag naar het inloopspreekuur om haar te laten wegen.
Maar sinds er een dip in haar groeicurve kwam begon de ellende. Zonder echt door te vragen over de bv kwamen de medewerkers van het cb met het advies kv aanzetten, en die adviezen waren behoorlijk dwingend. Nu snap ik de zorgen wel, R00s leek echt compleet van de groeicurve af te gaan vallen zo ver zakte ze af, maar ik was nogal uit mijn doen omdat er meteen maar naar de kv gegrepen moest worden zonder dat de mogelijkheden met bv geprobeerd werden. Heb dus weer contact met de lk opgenomen en samen met haar een alternatief plan opgezet. Daarmee ging de groei van R00s gelukkig ook weer omhoog. Maar het cb bleef en blijft erg hardnekkig met hun kv-oplossingen, elke keer zodra ze me binnen zagen komen begonnen ze al te vragen of ik R00s wel die flessen gaf die zij me adviseerden. En vorige week toen ik vertelde zelf ziek geweest te zijn, waardoor de bv wat moeizamer ging die dagen, kreeg ik de opmerking "oh maar dan had ik liever gezien dat je haar dan een extra flesje gegeven had".
Terwijl ik me afvroeg waar de optie "extra aanleggen" toch gebleven was in dit cb deed ik mijn best op normale toon te zeggen dat die oplossing de afbouw van bv extra vergroot.
Gelukkig gaat de groei de laatste weken weer goed en is R00s bezig met een inhaalslag.
Ben blij met deze lk ! Maar als het aan het cb hier gelegen had, dan had R00s inmiddels al een tijdje volledig aan de kv gezeten. Het is dat het niet mijn eerste kind is, anders had ik ze vast nog geloofd ook :devily:

Om het verhaal compleet te maken even de plaatjes erbij :)

De groeicurve
Afbeelding

N!kk! en R00s
Afbeelding

R00s afgelopen week
Afbeelding
Mama van N!kk! (2004), Lec0 (2007) en R00s (2013)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door Pauline »

Wat goed dat je bij de lk bleef. Laat dat cb lekker voor wat het is. Je kan er ook voor kiezen om alleen voor de inentingen erheen te gaan hoor. Dat geeft mosschien veel meer rust. Cb is niet verplicht! Charl0tte doet dat volgens mij ook bij H@nn@h. Anders moet je haar eens vragen.

Je doet het super iig. Mooi lijntje hoor! Geen zorgen meer maken en blijf bij je gevoel!
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door monika »

Fijn dat haar gewicht weer omhoog gekropen is naar haar lijntje.
Als ze vrolijk en tierig is zou ik toch echt overwegen om niet meer elke week te gaan wegen hoor. Een gestreste moeder is ook niet lekker.
Als ze je vragen waarom je niet meer zo vaak komt wegen kan je altijd zeggen dat ze je hebben afgeschrokken met hun kv-maffia en bv ondermijnende adviezen. :mrgreen:
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door drus »

Een mooie lijn: bedenk wel dat dat groene vlak alleen vestaat bij gratie van lichtgewichtjes als r oos! Je doet het super
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Charlotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2397
Lid geworden op: di dec 28, 2010 3:01 pm

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door Charlotte »

Pauline schreef:Wat goed dat je bij de lk bleef. Laat dat cb lekker voor wat het is. Je kan er ook voor kiezen om alleen voor de inentingen erheen te gaan hoor. Dat geeft mosschien veel meer rust. Cb is niet verplicht! Charl0tte doet dat volgens mij ook bij H@nn@h. Anders moet je haar eens vragen.

Je doet het super iig. Mooi lijntje hoor! Geen zorgen meer maken en blijf bij je gevoel!
Ik zit weer eens een beetje bij te lezen en zie mijn naam staan :D
Ja ik ga ook alleen maar met de prikken met H@nn@h naar t cb, juist om van dit soort dingen af te zijn.
Lekker je eigen gevoel volgen en doorgaan, je doet t goed zo te lezen.
Charlotte, J (3,5) en H (1)
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door MarietteD »

Ik zou met dat grafiekje nog wel even een klacht naar het CB sturen over hun bv-ontmoedigingsbeleid.... Ze moeten op z'n minst de lk als reeële optie noemen zodat jij als weldenkende moeder een keuze kunt maken.

Knap hoe je ondanks je eigen onzekerheden toch je eigen weg ging en een ommekeer hebt weten te bereiken!
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door Ana »

Heel knap inderdaad hoe je bij je mening bent gebleven!
Het begin van het lijntje lijkt precies op het lijntje van J0ela, maar die ging toen na een week of drie omhoog ipv omlaag zoals hier!
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door Appendix »

Knap dat je voet bij stuk gehouden hebt, dat lijkt me helemaal niet makkelijk. Daarom ga ik ook alleen voor de prikken ;-)
Nori liet bij het bezoek net voor vier maanden ook zo'n dip zien. Ik heb dat toen geroepen dat dat vaak is bij bv-komen, dat ik zelf een bv-curve zou invullen en dat ik met zes maanden weer eens op een weeguurtje zou komen. De bv-curve liet hetzelfde beeld zien, maar Nori is fit en vrolijk en ging zich ook weer vaker melden (zit ik ineens toch nog met nachtvoedingen). Ik denk dat het uiteindelijk net zo'n lijntje wordt als bij jullie, alleen dan wat hoger.

En leuke foto's! !

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door Gerrie »

Lief die fotootjes erbij.
Ik heb een vriendin die op kantoor zit Van JGZ Kennemerland. Ik zal jou berichtje wel even aan haar doorspelen. Vind dit echt een kwade zaak.
Welke dag is jouw CB dag? Dan weet mijn vriendin daar wel een arts en verpleeg naam aan te koppelen.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Moosje
J&J MAURITIUS
Berichten: 5078
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:20 pm

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door Moosje »

@Gerrie: een klacht was ik eigenlijk sowieso al van plan zelf te sturen, komt die dan ook bij die vriendin van jou terecht ?

Mijn vaste dag is maandag. Ik zie dan dezelfde arts of verpleegkundige die ik voorheen ook met mijn oudste twee zag. De arts zelf heb ik trouwens alleen maar gezien bij de 3-maanden afspraak van bijna twee maanden geleden. Toen was die dip in de curve net begonnen en omdat ik aangaf dat R00s overdag vrij weinig sliep toen (half uurtje achter elkaar max.) en verder vrij actief was in al die tijd dat ze wakker was, adviseerde zij om één fles kv van 120cc water met vier scheppen kv als bijvoeding te geven en daarmee te proberen of R00s ook overdag even wat langer achter elkaar zou slapen. Wat meer rust zou haar misschien ook wat beter aan het groeien krijgen was haar gedachte daarachter. R00s clusterde toen ook nog vaak 's ochtends en 's avonds, vandaar dat zij hiermee kwam en niet met extra aanleggen of zo. Dus de arts is het probleem niet zo, die heb ik daarna niet meer gesproken.

De ellende kwam vanaf de week daarna toen ik weer op het inloopspreekuur op maandag kwam om R00s te wegen. Er stonden twee verpleegkundigen om me heen, R00s was goed aangekomen, maar ze reageerden alsof mijn kind er vreselijk aan toe was. Ik moest echt twee flessen gaan geven en de week erna weer komen. Drie dagen later belden ze me op mijn mobiel (ik was op mijn werk) om te vragen of het wel goed ging met R00s en of ik doe twee flessen gaf. Ze waren bezorgd. Maar ik was geïrriteerd dat ze zo achter me aan belden. Ik had toch al afgesproken er maandag weer te zijn ? En daarbij, ik weet heus wel wat ik doe zo bij mijn derde kind, als het niet goed gaat ben ik de eerste die hulp gaat inschakelen.
Die maandag erna vertelde ik ze dat ik die extra fles niet was gaan geven. Vonden ze maar eigenwijs denk ik. Maar aangezien R00s wél aankwam (ook al was het soms minder dan volgens de curve zou moeten), vond ik dat de bv nog een kans moest krijgen.
Ze vroegen me toen wel hoe veel ik per keer kolfde en concludeerden dat aangenomen dat R00s er vast net iets meer uithaalt dan een kolf dat dit voldoende was. Ze vroegen me hoeveel voedingen ze krijgt en toen ik een aantal noemde vulden zij in dat ik dan dus om zo en zo laat voedde en dan weer zo laat. Ik knikte maar wat, want ik hield de tijden nooit zo in de gaten, als R00s wil drinken dan krijgt ze dat. Blijkbaar hebben ze daaruit geconcludeerd dat ik niet meer kon voeden dan ik al deed ?

De week erna na het wegen kreeg ik te horen " ga nou alsjeblieft toch die twee flessen geven"
én vul die aan met rijstebloem én begin alvast met fruit geven ( :shock: R00s was toen nog geen 4 maanden dus fruit vond ik al helemaal geen optie).
Ik zei nog, dat is wel wat vroeg en van fruit gaat ze niet ineens veel aankomen.
"ach ze is toch al bijna bij de 4 maanden en hoe eerder ze ermee begint des te eerder eet ze er redelijke hoeveelheden van die er wél toe doen".

Ik bleef elke keer eerlijk zeggen dat ik die flessen niet was gaan geven en dat fruit ook niet.
Vorige week begon ik zelf over fruit en kreeg ik uitgerekend van dezelfde verpleegkundige als toen de reactie dat ze van fruit toch niet veel aankomt, ze moet het juist hebben van de melk.
Dus ze spreekt zichzelf nog tegen ook.
Toen ze weer vroeg of ik die twee volle flessen kv nu geef heb ik maar ja gezegd. Was helemaal klaar met dat gezeik en besloot ter plekke dat ik niet meer ga wegen voorlopig daar.

Maar goed, het is dus niet echt de arts, en ook niet één verpleegkundige, ik heb ze bijna allemaal regelmatig gezien (behalve Anita, die heb ik alleen net na de geboorte een keertje gezien op een donderdag).

Edit: typefoutjes eruit gehaald.
Laatst gewijzigd door Moosje op do feb 27, 2014 1:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mama van N!kk! (2004), Lec0 (2007) en R00s (2013)
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door Gerrie »

Moosje, zelf klagen is prima. Klacht komt in principe niet bij mijn vriendin terecht, maar ik denk dat het niet verkeerd is als er via meerdere kanalen bij de JGZ terecht komt dat hun borstvoedingsprotocol niet je van het is.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4321
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door Thommy »

De volgende keer dat ze er over beginnen zou ik zeggen dat jij gestresst raakt van hun adviezen en R00s daardoor te weinig voeding binnen krijgt ;-)

Is dit overigens de gewone curve of die bv-curve? Ik vind haar op de foto gewoon uitzien en als een vrolijke en gezonde meid trouwens!!
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Gebruikersavatar
Moosje
J&J MAURITIUS
Berichten: 5078
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:20 pm

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door Moosje »

@Thommy: dit is de borstvoedingscurve. Op de curve van het cb is het niet drastisch anders hoor, daar zit ze nu net weer op de -2,5 lijn. Bij de bortsvoedingscurve zit ze er net boven nu.
Mama van N!kk! (2004), Lec0 (2007) en R00s (2013)
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2765
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door marije1977 »

Bij mij werd altijd gezegd, ook door het CB, dat elke week wegen helemaal niet nodig is, daar wordt je onnodig onzeker van. De ene week weeg je met een volle blaas, de week erna net gepoept, heb je gelijk een dipje te pakken. Als je uitgaat van de normale CB bezoeken één keer per maand en de andere stippen wegdenkt, zie je de groei in één periode iets afzwakken en daarna weer herstellen. In het begin is het allemaal nog zoeken naar het eigen groeilijntje en is dat heel normaal. Ik snap niet waar ze zich zo druk om maken.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Miem

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door Miem »

Zeker gaan klagen ja, deze adviezen zijn wel wat ouderwets, fruit geven op 4 maanden, extra rijstbloem (dat alleen voor vulling zou zorgen en waardoor ze niet zwaard!)

Fijn dat je met de lk wel de goede stappen hebt kunnen zetten. En ik zou ook overwegen minder vaak naar het cb te gaan, de vaste momenten misschien alleen, en als het zeuren blijft, dan gewoon alleen de prikken.

Het is goed dat ze een vinger aan de pols houden want er zijn natuurlijk ook best ouders die er niet goed op letten maar om je zo onzeker te maken en alleen maar star aan hun eigen praatje vast te houden...
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door drus »

En ik blijf zeggen tegen cb dat dat middelste lijntje er alleen is omdat er ook kkndjes zijn die op ondetste lijn of bovenste lijn groeien.

Eigenlijk zielig dat zelfs als baby al gemiddeld moet zijn......

Ik zou ook niet meer elke week wegen
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Eeffie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4080
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:35 pm

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door Eeffie »

drus schreef:En ik blijf zeggen tegen cb dat dat middelste lijntje er alleen is omdat er ook kkndjes zijn die op ondetste lijn of bovenste lijn groeien. Eigenlijk zielig dat zelfs als baby al gemiddeld moet zijn......
Geheel off topic: jij geeft hier precies in twee zinnen aan waarom je mij niet naar CB moet sturen. Helemaal mijn allergie ook.

Maar als je kindje het goed doet, lekker je eigen pad blijven volgen!
Mama van De Puber; 07-11-2008 en Junior, 07-05-2012
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16972
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door LindaJager »

Fijn dat ze de groei weer te pakken heeft!

Hier laatst een soortgelijk verhaal. Een vrouw, die ik ken van peutergym, vertelde me dat haar zoon niet genoeg, volgens het cb dan, groeide en dat ze volgens de arts maar over moest stappen op kv "want haar kinderen waren er ook groot op geworden en hadden er niets aan over gehouden". Moeder kon praten als brugman maar arts wilde niet luisteren. Ze was er op woensdag en moest maandags alweer komen om te wegen. Ze stond haast te huilen op het schoolplein, zo gefrustreerd was ze. Gelukkig had ik haar een tijd ervoor al mijn BN's gegeven én had ze een lk ingeschakeld. Ik geloof dat ze ondertussen ook al een klacht heeft ingediend trouwens.Want er werd alleen maar naar het gewicht van het kind gekeken, niet naar diens ouders, allebei klein en slank en niet naar hoe tierig het kind was, altijd in beweging. En ze kreeg elke keer op haar kop omdat ze nog steeds bv gaf.
Laatst sprak ik haar weer en ze gaf nog steeds bv! Wel was ze naar de kinderarts geweest en daar bleek dat kind koemelkallergie heeft, dat verklaarde het mindere groeien dus ook wel.
Maar ik was gewoon plaatsvervangend woest op de cb arts, die zo omging met een moeder die ze juist zou moeten steunen in haar keuze, of het nu bv of kv is.
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
Hermien
J&J SANTORINI
Berichten: 2001
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:31 am

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door Hermien »

Ik vind roos er prima uitzien... Ze is inderdaad geen mollige boeddha maar ook geen 3 de wereldlandkind.
Al onze kinderen waren zo in hun babytijd. Dus mijn beeld is vast ingekleurd...
Je hebt nou eenmaal boeddha babies en babies die geen boeddha zijn.
Zolang er groei is plas en poepluiers en het kind is lekker aan het ontwikkelen maakte ik me nooit druk.
Mamma van Wouter 03-12-2002, Heinrike 11-03-2005 en Janiek 14-9-2010
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door LauramvAnneenLisa »

ach ja dat cb.
ik had altijd gezeur over vitamine d. wat ik niet gaf omdat ik vind dat er genoeg in bv hoort te zitten, en ik kom altijd veel buiten
op een gegeven moment heb ik ook maar gezegd dat ik het wel gaf om van het gezeur af te zijn.....

wat hier wel hielp is papa sturen. die zitten ze veel minder op hun kop dan mama's volgens mij.
krijgen ook nooit gedoe over nachtvoedingen.

en lisa zat (en zit) ook altijd helemaal onderin qua gewicht (bij een gemiddelde lengte) dus ik ken het helaas.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
Moosje
J&J MAURITIUS
Berichten: 5078
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:20 pm

Re: Update R00s (en mijn ergernissen over het cb... tja.)

Bericht door Moosje »

Inmiddels heeft R00s een aardige inhaalslag gemaakt en is ze in die vervloekte groeicurve nu weer in het groene gebied terecht gekomen. Je had die verpleegkundigen moeten zien bij die weging vorige maand, wat waren ze toch blij dat het grafiekje weer klopte.......

Ik heb ze al die tijd steeds weer gezegd dat zowel hun vader als ik allebei als baby zo klein en licht waren. Maar ik had dat net zo goed tegen de muren kunnen zeggen.

Wekelijks wegen doe ik al een tijdje niet meer. We waren alleen vorige week voor de normale afspraak met de arts op het cb. Groeien gaat nu prima volgens het lijntje en zich ontwikkelen doet ze (zoals al van begin af aan) bovengemiddeld snel. Liefst zou ze morgen gaan lopen volgens mij :P
Mama van N!kk! (2004), Lec0 (2007) en R00s (2013)
Plaats reactie