borst en fles combineren?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

borst en fles combineren?

Bericht door Deborah »

Phä edra heeft vandaag voor het eerst een flesje kv gehad. Weet niet of ik nou verdrietig moet zijn of niet. Ze is de laatste die bij me drinkt, maar er zitten echt dramadagen bij. Mijn borsten zijn zwaar gehavend. Ze knijpt, duwt, trekt en bijt. Inmiddels is mijn cyclus weer op gang en dat maakt het er niet beter op. Sinds een maand mag Dä phny niet meer bij mij drinken en ik merk dat daardoor de produktie toch echt wel minder is geworden. Die kleine meid is gewend dat ze gelijk veel melk had. In combinatie met de omgeving interessanter vinden is dat dus een stuk teruggelopen. De nachtvoedingen beginnen nu toch wel op te breken. Ik overweeg om een combi van borst en fles aan te gaan bieden en hoop dat ik het op deze manier toch nog een tijdje vol hou.
Een rustig plekje opzoeken lukt niet echt overdag. Kolven is altijd al niets geweest. Jullie misschien nog tips? Ook omtrent de combi borst en fles?

oja, gelukkig heeft ze wel 6 maanden volledig borstvoeding gehad. En de bijvoeding is eigenlijk nog heel minimaal.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: borst en fles combineren?

Bericht door Pauwtje »

Ik heb eigenlijk bij alle 3 op een gegeven moment een combi gedaan. Bij Yanick na 6 maanden, bij daniel na 7 maanden en bij evy na 8 maanden :D. Hier werd het combineren ingevoerd door combi werk/zorg. Maar het ging eigenlijk bij alle 3 prima. Ik vond het wel een mooie manier om langzaam af te bouwen naar 2 of 3 voedingen per dag, mijn eigen leven weer terug te krijgen, baby minder afhankelijk van mij te krijgen.
Bij mij zaten er nog genoeg nachtvoedingen bij om de productie op peil te houden. Kv s nachts kregen ze alleen maar sporadisch, als ik echt eens een nacht moest doorslapen. Hoewel, Yanick accepteerde dat als enige echt de kv s nachts , en tegen de tijd dat ie 1 was, kreeg ie vaak s nachts een fles. Maar dus niet meteen bij 6-7 maanden al.
Bij mij kregen ze dus in eerste instantue kv bij gebrek aan gekolfde, en dronken ze in het begin nog volledig bij mij als ze bij mij waren. In de loop van de maanden veranderde dat.
Balen dat ze zo onrustig drinkt, heel vervelend! Ik zou wel heel rustig aan beginnen met de kv, om de productie niet te snel te laten afnemen. Misschien eerst om de dag, en later max 1 per dag. Zijn er momenten op de dag, of situaties waarbij het beter gaat? Dan zou ik proberen om die momenten vast te houden.

Kan me je dubbele gevoel voorstellen hoor! Maar het belangrijkste gedeelte heb je gehad, goed gedaan hoor!
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: borst en fles combineren?

Bericht door Deborah »

Dank je wel voor je reactie. Zeker in vergelijking met Däp hny die bijna 3,5 jaar bij mij mocht drinken voel ik me een soort van schuldig. Opgeven doe ik dan ook zeker nog niet
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: borst en fles combineren?

Bericht door Gerrie »

Sarah heeft ook zo'n periode gehad dat ik dacht ik stop ermee. Continue afgeleid en ander aanhappen, loslaten, bijten ed. Gelukkig is ook die tijd voorbij en gaat het nu weer prima, maar toen was ik erg blij dat overdag de meiden op school zaten en als ze wel thuis waren oud genoeg om zichzelf te vermaken zodat ik een rustig plekje kon zoeken voor mij en Sarah.
De nachten ben ik mee gestopt toen ze 8 maanden was. Ik/wij zijn niet tegen huilen, dus hebben ervoor gekozen om te laten huilen (wel met om de 10 minuten even met haar te praten en te zeggen wanneer ze weer aan de beurt was). Zo in 2 weken tijd 3 nachtvoedingen afgebouwd.
Sarah is de 1e bij mij die geen kv heeft gehad en ook niet zal krijgen. Bij de anderen kreeg ik niet genoeg gekolfd en hebben ze rond dat ze 8 maanden waren zo nu en dan kv gekregen. Fijn toch dat het bestaat. Ik denk alleen dat je wel moet uitkijken dat je productie niet te hard keldert, want dan kom je in zo'n vicieuze cirkel terecht.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Greetje

Re: borst en fles combineren?

Bericht door Greetje »

Je eigen productie zou rond de leeftijd van 9mnd stabiel moeten zijn. Stabiel genoeg om bijv. nachtvoedingen te laten vallen of indd een combi te doen.

Maar eerlijk gezegd, als je het idee hebt dat de melkproductie afneemt of de TSR moeilijk op gang komt is KV geen oplossing maar eerder een dooddoener. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee. Maar het lijkt mij dat als je een flesje KV geeft, de vraag naar BV afneemt en dus ook je productie.

Dus je zou voor jezelf na meoten gaan wat je wilt. Langzaamaan afbouwen. Of wil je liever toch BV blijven geven? Want dan zijn er misschien nog wel andere oplossingen zoals oxytocine neusspray zodat de TSR snel komt, of borstcompressie om de melk gemakkelijk te laten stromen en inderdaad zoeken naar hoe, waar en wanneer je voeding geeft met zo'n kleintje dat de hele tijd rond kijkt...

Rana is nu nog maar 5,5mnd maar kijkt ook al constant om zich heen naar grote zus, naar de televisie, als ze papa's stem hoort of zelfs als ik begin te praten laat ze weer los (krijg er dan wel een mooie glimlach voor...)
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: borst en fles combineren?

Bericht door Deborah »

Inmiddels zijn we weer een paar weken verder. Ph äedra krijgt nog steeds bv. En soms ook een flesje kv. Vooral onderweg krijgt ze een eerste voeding vaak een fles. Moet ik nog een keer voeden krijgt ze de borst. Met nog 3 kids in huis is het lastig om even rustig te zitten. Zeker omdat zuslief nogal ondernemend is. En dat is zachtjes uitgedrukt.
Ach....... we vinden er wel een weg in. In combi met grote zus wordt er zeker nog wel 7x per dag gedronken. Dus neem aan dat dat voor voldoende productie zorgt :-D
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Greetje

Re: borst en fles combineren?

Bericht door Greetje »

Ja dat lijkt mij wel! Dus Daphny drinkt zo af en toe nog wel?
Nou fijn dat ze gewoon nog borstvoeding krijgt.

Ik zit eens even te tellen en vergelijken. Maar in vergelijking met mijn eerste drinkt ze niet zo vaak op een dag. Die zat op 't einde (voor zwangerschap) op de leeftijd van 15/16mnd op ongeveer 5-7 voedingen per dag (afhankelijk van de nachten). Dus hoe vaak ze dronk rond de leeftijd van 7-8-9 mnd?? Geen idee, maar waarschijnlijk veel!

Maar goed, dat kun je ook moeilijk vergelijken, sommige kindjes drinken gewoon meer in 1 keer of de melk is voedzamer/vetter dat kan natuurlijk ook. Misschien zou je het ook wat meer kunnen loslaten (misschien doe je dat al) en gewoon de borst aanbieden iedere keer dat ze 'vraagt'. Wellicht je tepels wat verzorgen met lanoline of iets vergelijkbaars? En borstcompressie zou toch wel kunnen helpen om de melk makkelijker te doen stromen. Dan trekt en bijt ze misschien n iet meer zo. Dat lijkt me niet lekker.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik absoluut PRO BV ben en eigenlijk echt tegen KV. En ik heb ook nog maar 2 kindjes, niet te vergelijken met 4 natuurlijk.

Succes ermee, laat maar weten hoe het ermee gaat.
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: borst en fles combineren?

Bericht door Deborah »

Haha......ik ben ook pro bv hoor :-) Maar na bijna 7 jaar continu gevoed te hebben ben ik het soms ook wel een beetje beu. Maar ook weer niet zo dat ik er per direct mee wil stoppen. Nu er weer nieuwe tandjes aankomen wordt er weer meer gebeten en "gevochten" met de borst.
Ph äe dra drinkt zowieso anders dan mijn andere kids. Waar de anderen nu nog op zo'n 10 voedingen zaten neemt zij er zo'n 5 -6. Ze wil ook niet drinken voor het slapen gaan. "Dwing" ik het af dan komt die hele voeding er nagenoeg weer uit. Ze groeit als kool dus het zal wel goed zijn.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Plaats reactie