Waarom kies je voor Rapley?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Greetje

Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Greetje »

Ik wilde iemand anders topic niet vervuilen.
Ik was verbaasd zoveel mensen te zien die hun baby's a la Rapley voeden.
Mag ik vragen wat je beweegredenen daartoe zijn?

Heb er wel wat over gelezen op borstvoeding.com maar dat maakt me niet direct laaiend enthousiast. Ik bedoel, er zit wel wat in hoor maar afhankelijk van het soort fruit of groente zou ik denk ik kiezen of ik het zou pureren of in een groot stuk geven.
mamavans

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door mamavans »

Voor mij was eerder de vraag: waarom niet? Waarom zou je voeding zo fijn pureren dat kinderen het in feite kunnen opdrinken? Dan is het toch geen eten en dan heeft het toch geen meerwaarde boven de borstvoeding? Ze halen in het begin nog geen voedingsstoffen uit de groente en fruit dus het enige waar het voor dient op de leeftijd van zo'n 6 maanden is het leren eten en het leren van de smaken. Leren eten doen ze niet als het glad gepureerd is want ze zuigen het gewoon op en slikken het door en smaken zijn heel anders bij gepureerd eten dan bij vers eten.
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Dorien »

Omdat het een logische stap is na 6 maanden volledige borstvoeding. Het is vooral leren en proeven ipv gepureerde prut naar binnen duwen. Ze wennen ook direct aan structuur en smaak.
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Appendix »

Ik kies vooral voor Rapley omdat ik lui ben, net als met de borstvoeding. Ik heb geen zin om flesjes te maken voor iets dat rechtstreeks uit mijn borst komt en ik heb geen zin om iets te pureren als ze het ook zo kunnen eten. 8)

Onze eerste heeft wel gepureerd eten gehad en ik vind dit meer ontspannen. Ze zitten ook gewoon aan tafel te eten zonder dat je moet voeren, je eigen eten koud wordt. ...

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Mirjam
J&J SANTORINI
Berichten: 1943
Lid geworden op: ma apr 29, 2013 3:16 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Mirjam »

Ik vond het ook de meest logische en meest natuurlijke stap.
En ook het meest makkelijk. Ik hoefde nooit ergens potjes mee naar toe te nemen.
Sterker nog, toen R acht maanden oud was gingen we op vakantie naar Griekenland en kon hij gewoon (dwz tomaatjes, komkommers, brood ed) mee eten als we uit eten gingen. Echt ideaal!!!
moeder van Rick (20-09-2007) en Emma (28-03-2009)
Gebruikersavatar
henringe
J&J SANTORINI
Berichten: 1484
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:24 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door henringe »

Appendix schreef:Ik kies vooral voor Rapley omdat ik lui ben, net als met de borstvoeding. Ik heb geen zin om flesjes te maken voor iets dat rechtstreeks uit mijn borst komt en ik heb geen zin om iets te pureren als ze het ook zo kunnen eten. 8)

Onze eerste heeft wel gepureerd eten gehad en ik vind dit meer ontspannen. Ze zitten ook gewoon aan tafel te eten zonder dat je moet voeren, je eigen eten koud wordt. ...

@
Dat dus. Ik vond het veel gezelliger om zo samen te eten en voor mijn gevoel klopte het gewoon zo.
!nge, mv $tijn ('03), C@rmen ('04) en R0san ('06)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8096
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door channiemam »

henringe schreef:
Appendix schreef:Ik kies vooral voor Rapley omdat ik lui ben, net als met de borstvoeding. Ik heb geen zin om flesjes te maken voor iets dat rechtstreeks uit mijn borst komt en ik heb geen zin om iets te pureren als ze het ook zo kunnen eten. 8)

Onze eerste heeft wel gepureerd eten gehad en ik vind dit meer ontspannen. Ze zitten ook gewoon aan tafel te eten zonder dat je moet voeren, je eigen eten koud wordt. ...

@
Dat dus. Ik vond het veel gezelliger om zo samen te eten en voor mijn gevoel klopte het gewoon zo.

Mee eens. Zoveel makkelijker om gewoon een banaan mee te nemen ipv een potje, slab en lepeltje en vork.
Aan tafel proeven van de broccoli zonder dat ik voortdurend met haar bezig was. Geen strijd aan tafel, geen gedoe. Eten op hun verzoek.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13312
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Gootje »

Bij de eerste wist ik nog niet van Rapley. Maar die at dus absoluut niet uit een potje of gepureerd. Ze wilde zelf de regie in handen houden. We hebben een maand of 2/3 aangeklungeld en toen las ik via het borstvoedingsforum wat over Rapley. Daar zijn we toen mee begonnen en dat paste wel bij haar. Bij de tweede is er geen potje meer aan te pas gekomen. Ik vond het geen geklieder, niet eng, maar vooral heel gezellig en ik heb twee fantastische eters.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door monika »

omdat ik bij mijn zus had gezien hoe haar babies een gepureerd prakkie naar buiten sproeiden en zowel mams als de eethoek zit onder. Dat leek me nou helemaal niets. Dus heb ik bij de eerste Rapley gedaan. Hoewel ik wel altijd keek of ze gewoon moe werden en toch nog honger hadden. Dan hield ik het gewoon voor en konden ze afhappen of gaf ik wat op een lepeltje. Mijn oudste heeft ook jarenlang geen gemengde smaken willen eten. Dus niets mixen of door de blender of zo. Het moest gewoon allemaal appart geproeft worden en geidentificeerd worden. :lol:
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Dragoste

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Dragoste »

Ik ga er wel relaxed mee om!
Soms rasp ik wel eens wat of voer ik iets (rijst met doperwten ofzo)
Maar verder vind ik dat wat een kind kan jij niet als ouder moet doen.
Kunnen ze het zelf, laat ze zelf!
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door drus »

Mee eens met bovenstaande redenen en, maar ik weet niet of dat voor alle rapley babies geldt, die drie van mij staken veel minder andere dingen in hun mond en als ze het deden, werd het als "niet eetbaar" geclassificeerd en uitgespuugd.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Mare »

Ook voor mij was het gewoon logisch. Waarom zou ik iets pureren wat mijn kind prima zelf kan oppakken en kauwen? Ik vind het eigenlijk dubbelop. Daarnaast vind ik die potjes er zo smerig uitzien. Mijn kinderen hebben dan ook nooit iets uit een potje gegeten.

Pas later ben ik gaan lezen over rapley en vond de theorie erachter ook goed klinken. Het ging erover dat de ontwikkeling van de handmotoriek en de tong tegelijk opgaat. Simpel gezegd: Als een kind een erwt kan oprapen dan kan het deze ook met de tong naar achteren brengen en doorslikken. Ook het idee dat het kind zelf controle houdt en daardoor (en doordat het geen puree is) veel minder snel kan stikken, vind ik wel fijn.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Ess
J&J SANTORINI
Berichten: 1885
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Ess »

Appendix schreef:Ik kies vooral voor Rapley omdat ik lui ben, net als met de borstvoeding. Ik heb geen zin om flesjes te maken voor iets dat rechtstreeks uit mijn borst komt en ik heb geen zin om iets te pureren als ze het ook zo kunnen eten. 8)

Onze eerste heeft wel gepureerd eten gehad en ik vind dit meer ontspannen. Ze zitten ook gewoon aan tafel te eten zonder dat je moet voeren, je eigen eten koud wordt. ...

@
Dat. En ook ik ging er heel relaxt mee om, soms prakte of raspte ik heus wel iets.
Mams van Madam Mette (11 aug 06) en Bengel Bente (3 mei 08 )
Gebruikersavatar
henringe
J&J SANTORINI
Berichten: 1484
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:24 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door henringe »

Bij ons adviseerde het CB het trouwens ook. Ze noemen het geen Rapley, maar beschreven het wel zo.
!nge, mv $tijn ('03), C@rmen ('04) en R0san ('06)
Gebruikersavatar
Anne
J&J SANTORINI
Berichten: 1458
Lid geworden op: ma aug 02, 2010 8:42 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Anne »

Mijn kind heeft er voor gekozen. 8)
Ml en ik waren helemaal niet zo van de Rapley, en bij Marit en Bas hebben we ook nooit gerapleyd, maar Feline weigert zich te laten voeren. Ze wil alles zelf doen, en dat lukt haar ook heel goed. En eigenlijk vinden wij het onderhand ook heel leuk.
moeder van Marit (31 mei 2007), Bas (14 september 2009) en Feline (25 mei 2013)
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6218
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door mama talla »

Ik vond het vooral makkelijk (geen gedoe met potjes warm maken, dingen pureren enz, maar gewoon wat uit de pan scheppen). Daarnaast zit in potjes niet de pure smaak, maar er zitten naast de groente of fruit ook nog rijstebloem, water, vitamine c, aardappel, sinaasappel of weet ik veel in. Ik wil graag dat mijn kinderen eerst pure smaken leren eten voor ze allerlei bewerkt voedsel krijgen. Later kregen ze echt wel eens een potje, als wij iets aten wat zij nog niet mochten.
En wat ik ook een groot voordeel vond: ze gingen al heel vroeg zelf eten, ook met bestek.

Groeten Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14155
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door jikke »

bij ons ging het vanzelf. S had met 5 maanden al zijn tanden en kiezen al. Maar eten vanaf een lepel daar moest hij niets van weten met 8 mnd. tot hij op schoot zat en ik een appel had. Hij bukte zich iets. Nam een hap appel en zat te genieten. vanaf dat moment hebben we hem stukjes ipv puree gegeven en at hij prima. nog steeds houdt hij niet van appelmoes, spinazie, aardappelpuree, stampot.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door MarietteD »

Ik deed het uit gemakzucht: zo konden ze gewoon met onze pot mee eten. Bovendien hadden ze wat te doen tijdens het eten (zelf met hun handjes graaien en smeren) en hadden we onze handen vrij om zelf te eten.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Hermien
J&J SANTORINI
Berichten: 2001
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:31 am

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Hermien »

Ik vond het makkelijker én gezelliger.. Bij Wouter pureerde ik alles. Bij Heinrike werd ik lid van jip en hoorde voor het eerst wat over rapley. En toen ze zover was ben ik het gaan doen . Soms prakte ik wel maar dan moest de dame er niks meer van weten.
Mamma van Wouter 03-12-2002, Heinrike 11-03-2005 en Janiek 14-9-2010
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door MarietteD »

@Greetje: mooie topics open je! Gezellig dat je erbij bent gekomen :-)
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
bejonian
J&J TEXEL
Berichten: 612
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:23 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door bejonian »

ik vond het ook gemakkelijk. en zoals mariette al schreef heel handig tijdens het eten dat kind ook bezig was met iets.

maar ik was er ook echt wel van overtuigd en wilde er niet per ongeluk te veel eten insteken. ik wilde dat ze altijd zelf konden kiezen wanneer ze klaar waren - met de borstvoeding en dus ook met bijvoeding.

op die manier hebben wel langer en meer borstvoeding gehad maar dat kon ook geen kwaad zeker.
B e a t e moeder van twee jongens sinds 2006 en 2007 en een meisje sinds februari 2010
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Mara »

Hier een combinatie. Ze pakten zelf van fruit, worteltje, broccoli e.d. en bijv. aardappelpuree bood ik aan met een lepeltje. Ook dat kan op verzoek, zonder te dwingen. Ook hier is het m.i. niet het een óf het ander :wink:

Kinderen vonden het lepeltje erg leuk en gingen daar ook vanzelf om vragen en mee experimenteren. Hier kwam het wel eens voor dat ze op het kdv een potje of zelf gekookt eten kregen aan het einde van de middag (bracht je dan zelf mee) en dat gebeurde dan met een lepeltje. Vond ik niet erg en kinderen waren daar ook aan gewend omdat ik dat zelf ook wel eens deed.

Hier nooit problemen met eten, terwijl ik kinderen in de omgeving, die altijd met een lepeltje werden gevoerd, regelmatig zeer uitgesproken zag weigeren en dat werd dan niet altijd gerespecteerd. Maar zo hoeft het niet te gaan.

ps. mijn schoonouders vonden onze kinderen met rapley vreselijk vies :wink:
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Liesje28 »

En deel van hoe ik dit soort keuzes gemaakt heb heeft te maken met mijn geloof en "hoe zijn we ooit gemaakt". En daaruit volgen voor mij vanzelfsprekende keuzes: Adam en Eva zijn niet geschapen met een pak Nutrilon ernaast, Adam en Eva hadden ook geen groot huis met voor elk kind een apart kamertje en ze hadden geen staafmixer om de broccoli te pureren 8) Oftewel: voor mij was Rapley het meest natuurlijke en het meest logische vervolg op de start die ik had gemaakt met het borstvoeden.
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
mamavans

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door mamavans »

Liesje28 schreef:En deel van hoe ik dit soort keuzes gemaakt heb heeft te maken met mijn geloof en "hoe zijn we ooit gemaakt". En daaruit volgen voor mij vanzelfsprekende keuzes: Adam en Eva zijn niet geschapen met een pak Nutrilon ernaast, Adam en Eva hadden ook geen groot huis met voor elk kind een apart kamertje en ze hadden geen staafmixer om de broccoli te pureren 8) Oftewel: voor mij was Rapley het meest natuurlijke en het meest logische vervolg op de start die ik had gemaakt met het borstvoeden.
Toen ik dat ooit tegen iemand zei kreeg ik terug dat Adam en Eva misschien wel het eten voorkauwden :lol: .
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Esther »

In het paradijs kon je je niet verslikken ;)
Mijn zusje heeft me op het hart gebonden om voorzichtig te zijn, zij heeft een aantal kinderen in het ziekenhuis ontmoet die kampten met de gevolgen van verslikking. Dus ik kijk goed naar het kind, of ze het echt wel kunnen verwerken en hoe de gevolgen zijn als het misgaat (broccoli is minder gevaarlijk dan een stuk appel in je keel bijvoorbeeld). Scheelt dat ik logopedist ben :)
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
henringe
J&J SANTORINI
Berichten: 1484
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:24 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door henringe »

In het begin maakte ik appel een beetje zacht in de magnetron.
!nge, mv $tijn ('03), C@rmen ('04) en R0san ('06)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Emmy »

Uit gemak en omdat ik het natuurlijker vond. Maar een van mijn kinderen heeft ook lekker gepureerd gegeten hoor, puur omdat rapley niet echt een succes werd.
Gebruikersavatar
Eghosa01
J&J SANTORINI
Berichten: 1586
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:31 am

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Eghosa01 »

Er is hier al zoveel gezegd, dus echt veel heb ik niet toe te voegen. Alleen dat wij doen wat gaat. Rapley tot in den extreme zou zijn om yoghurt ed ook zelf te laten eten, nou no way dat ik dat doe. Die krijgt mijn mannetje van bijna 15 maanden gewoon met een lepel van mij. Maar broccoli moet je echt niet voor hem in kleine stukjes geven hoor, nee, dan gaat hij gillen dat hij het hele stuk zo in zijn hand wil en zelf wel bepaald wanneer en hoeveel hij afhapt. Prima toch?!
mv S@sh@ (aug '09) en Hug0 (jan '13)
Gebruikersavatar
Ilse501
J&J HAWAII
Berichten: 8680
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:22 am

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Ilse501 »

Nr 1 wilde niks in stukjes. Alles moest glad, maar dan wilde hij wel zelf eten. Hij is ook de enige geweest die uit potjes wilde eten (makkelijk af en toe). Jaren later bleek hij autistisch te zijn en een van zijn gevoeligheden zit hem in zijn mond. Dus stukjes: heeft hij nog steeds moeite mee. Hem nieuwe dingen leren eten is een heeeeeeeeeeel langdurig proces.

De middelste maakte het niet uit, maar hij vond het wel altijd lekker makkelijk als ik hem voerde. Ik pureerde soms voor hem, maar dan wel in grove stukken. Het was meer prakken zeg maar. Hij zat vaak te clownen met het eten. Ik heb veel foto's met een spercieboon dwars op de neus en dan een gekke bek trekken etc. Heerlijk!

Bij nr 3 moest ik niet proberen om hem te voeren of alles door elkaar te doen (behalve bij pasta, dat vond hij goed). Nee, zelf eten en zelf proeven en kliederen. Van hem heb ik de mooiste foto's! :D

Dus hier is het kind vooral leidend geweest. Ik heb alleen bij de middelste een keuze gehad zeg maar. En na de oudste ontdekte ik eigenlijk pas goed wat er allemaal in die potjes ging....
I l s e, mv B a s t i a a n (26-05-03), J o r i s (31-12-04) & P i e t e r (11-03-07)

Hoe dan ook, we redden het
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13421
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Chantal »

Ik deed beide. Veel dingen gaf ik in stukken, appel maakte ik zacht in de magnetron voordat ik het gaf. Eten dat troep geeft (zoals rijst) gaf/geef ik nog steeds zelf met een lepeltje aan mark.
En daarbij vind ik het raar als mensen me raar aankijken als ik een baby een stuk banaan geef ipv gepureerde banaan. Dan vraag ik altijd of ze het brood ook pureren :) Dan snappen ze het opeens wel beter!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6769
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door petra1969 »

Ik vond het super gemakkelijk. Sarah was echt een rapleykind. De andere 2 wilden beiden niet echt graag, dus niet gepureerd en geen rapley.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (32), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Ilse

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Ilse »

Ik heb gekozen voor rapley omdat ik bij Merel veel op borstvoeding.com zat. Het sprak mij aan. Mijn man vond het niets en was bang dat ze zich zou verslikken oid. Maar toen hij na een half jaar zag dat ze beter at en sprak dan veel oudere kinderen, was hij om. Wel hebben we een keer bij de HAP gezeten met een stuk appel in haar slokdarm. Dit heeft er voor gezorgd dat Sofie heel lang geen appel van mij mocht (wel geraspt, maar geen stukken). Tot ze een keer een appel van de fruitschaal had gepikt.

Sofie heeft wel potjes gehad voor een tijdje, samen met Rapley. Dat vond ik toen fijner. Maar omdat ze dat steeds meer ging weigeren, ben ik helemaal overgegaan op rapley.

Ik merk aan allebei dat ze een zeer uitgebreide smaak hebben. Ze proeven alles! Wel spuugt Sofie alles uit wat een textuur heeft die ze niet kent. Daar moet ze dan echt aan wennen. Gisteren hadden we mimosa met peterselie en dat spuugde ze weer uit. Na een paar keer snapte ze de textuur van de peterselie en at ze het op.

Ik weet niet of het door de rapley komt, maar ze lusten vreselijk veel. Ik vind het ook erg vervelend als er kinderen komen spelen, willen mee-eten en dan wen heel lijstje oprakelen wat ze niet lusten.
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door MarietteD »

Ik heb nou niet het idee dat mijn kinderen dankzij Rapley nu alles lusten. Ze lusten bijna niks van wat wij lekker vinden. Maar eten moeten ze het toch, want ik pas me niet aan hun wensenlijst aan. Dan zouden we alleen friet pannenkoeken en pizza eten :-)
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Ilse

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Ilse »

Misschien hebben we gewoon makkelijke kinderen dat kan ook ;-)
Hier moeten ze ook alles proeven, en dan niet 1 hapje. Nee zoveel happen als je oud bent. We hebben Merel ook al heel vroeg uitgelegd dat als je iets vaker eet, je het vaak na een tijd wel lust.
Zo gruwelde ze van asperges en nu vindt ze ze heerlijk. Zelfs risotto, wat ze in het begin echt niet wilde eten, eet ze nu.

Mariette, wat voor een dingen willen ze dan niet eten ( wat jullie wel lekker vinden)?

En als het aan Merel ligt zouden we ook elke dag P..... eten. Maar ze begrijpt ook dat dat niet gezond is en dat je andere voedingsmiddelen nodig hebt.

*wacht ik open een nieuw topic*
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Mara »

Wat ze bij ons niet eten, is bijv. sterk gekruid eten en rijst. Daar hebben we nog te weinig aangeboden. Komt wel.
De rest niet alles vol overtuiging, maar tja, ik lust zelf ook niet alles. Er zijn zaken waar mijn maag zich bij de geur van omkeert. Schijnt een normale lichamelijke reactie te zijn die ook "beschermend" kan werken. Mogelijk zit er iets in waar je niet goed tegen kunt (heb ik wel eens gelezen).

Ik forceer nieuwe smaken daarom niet. Ze hebben bij ons alle twee smaken waar ze echt van kokhalzen (koolsoorten), maar een hap blijven proberen, ja dat wel.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8022
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Sarina »

Het rapleygebeuren sprak me erg aan, ik vond het een logisch gevolg op de bv. En ik bedacht me dat ze 'vroeger' inderdaad geen staafmixer hadden, dus dat men altijd voorschrijft dat het zo ontzettend gepureerd moet worden dat er geen stukje meer inzit heb ik nooit begrepen. Als je het voorkauwt (wat ook nog een mogelijkheid zou zijn) wordt het ook niet vloeibaar.
Ik heb er altijd bijgezeten en alleen het eerste hapje banaan van R3ns was even spannend, die nam zo'n grote hap dat ik even bang was dat hij er in zou stikken. Maar dat ging goed.

Bij Br@ndt heb ik maar wat gedaan; de eerste bloemkool was geen succes, heel en gepureerd :lol: , daarna ging het prima. Het werd wel een puinhoop, maar ja, prutten met spinazieprut is ook vies :)
Ik vond het vooral fijn dat ik mijn handen vrij had om warm te eten zonder dat ik de kinderen hoefde te voeren. Zo konden we allemaal tegelijk eten, vind ik wel zo belangrijk.
Af en toe hielp ik heus wel hoor, zeker met de yoghurt en als de kinderen te moe waren. Maar zonder te dwingen.

Haha, klinkt nu net of het altijd super ging en ik nooit wanhopig ben geweest :lol:
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door LauramvAnneenLisa »

omdat mijn kind anders niet at

anne was een puur potjeskind, zelfs zelfgemaakt gepureerd at ze niet. het moest superfijn zijn.
lisa was een puur rapley kind, en die wenste ook niet gevoerd te worden en aangezien ze zelf geen bestek kon vasthouden.....
iris was ook een rapley kind, wel minder sterk dan lisa. Maar potjes gingen er in elk geval niet in. Maar die liet zich nog wel gewoon niet-gepureerd eten voeren op een lepel. Als het maar niet van dat zoutloze babyvoer was ;-) die ging het meer om de smaak dan om de structuur.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Greetje

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Greetje »

MarietteD schreef:@Greetje: mooie topics open je! Gezellig dat je erbij bent gekomen :-)
Dankjewel! :oops:
Greetje

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Greetje »

En, wow wat veel reacties! Dankjulliewel.

Ik zou overigens ook nooit een kant-en-klaar potje geven hoor! Dat hebben we tenminste bij onze oudste nog nooit gedaan.
Maar bij de oudste begon ik (op advies van CB) met 4mnd al met prakjes (zelfgemaakt). Maar Hannah smult echt van alles. Ik hoor zo vaak van iedereen dat die zou lekker kan eten. Ik heb altijd zelf voor haar gekookt, maar haar zo gauw het kon zelf laten kliederen met eten. We hebben haar nooit geholpen. Nu ze wat ouder is help ik haar soms met eten omdat ze dan moe is of erg afgeleid en ze zo toch iets binnen krijgt.

Maar nu ik meer heb geleerd en gelezen o.a. op borstvoeding.com en het bvforum probeer ik de 6mnd excl. BV wel vol te maken (we zitten al op 5+ maand, nog heel even geduld!). Maar ik denk dat ik me ook wel wat meer in Rapley kan vinden. De reden dat het nog niet zo makkelijk is, is dat wij bijna nooit aardappeltjes-groente-vlees op z'n Hollands eten. We eten eigenlijk bijna altijd rijst (en dat durf ik haar niet zelf te laten eten, straks verslikt ze zich!). En de groente zit gekookt in een saus/stoofpot met het vlees. Daarnaast is er hier in GAmbia niet zo'n grote variatie qua groenten en het fruit is erg seizoensgebonden. Broccoli heb je hier bijvoorbeeld niet.
Wat er wel is: wortel, witte kool, aubergine, komkommer, tomaat, sla, boontjes, aardappel, ui, groene paprika. Dat was het wel zo'n beetje. Qua fruit is er voornamelijk appel (geimporteerd), sinaasappel en banaan. En daarnaast in seizoenen: ananas, guave, mango, watermeloen, meloen.

We gaan zien hoe het gaat.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Waarom kies je voor Rapley?

Bericht door Hemmie »

Helemaal in het begin kookte ik nog wel eens apart wat voor de baby als we iets aten wat minder handig/geschikt was. Een paar boontjes of stukjes wortel zijn zo klaar, en meer hebben ze niet nodig. Maar ik viste ook wel gewoon groente uit de saus, evt even aflikken. En rauwe tomaat of komkommer kunnen veel kinderen ook bijna meteen. Rijst vond ik inderdaad in het begin niet handig, maar dat voerde ik dan ook wel eens. Maar dat verslikken valt toch wel mee?
Dat fruitprobleem herken ik uit India, elk jaar weer feest als we een paar weken perziken hadden ;-)
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Plaats reactie