Voel me een vreemde eend in de bijt

Moderators: Ester, Yvonne

mamavans

Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door mamavans »

Ik ben een tijdje actief geweest op een zwangerschaps en baby forum en voelde me daar altijd al een vreemde eend in de bijt. Dat botste ook vaak met de andere leden als er bijvoorbeeld een vraag werd gesteld over slapen of voeden en ik een ander antwoord gaf dan de rest. Daar werd dan altijd op gereageerd door anderen die het niet met me eens waren. Ik ben daar weggegaan nadat ik een topic plaatste over wat we nog konden doen toen onze dochter ziek was, behalve paracetamol want dat wilden we niet geven. Daar kwamen hele nare reacties op tot zelfs mensen die zeiden dat het op verwaarlozing leek en iemand die me een pb stuurde met dat ze een melding had gemaakt van mishandeling en verwaarlozing als ze had geweten wie we zijn en waar we wonen.

Ik heb mijn account daar nog en af en toe open ik het forum eens en lees ik wat mee en dan valt me op hoe anders ik denk over zo ongeveer alles. Wij met lang bij ons op de kamer laten slapen en zelfs bij ons in bed, Rapley, lang borstvoeding op verzoek, niet al met 4 maanden bijvoeden, niet inbakeren, dragen, als jonge baby overdag niet in bed leggen maar in de draagdoek laten slapen, niet vaccineren en geen medicijnen geven. Tegenover een forum vol met mensen die hun baby op dag 1 al 's nachts in hun eigen kamer laten slapen, met 3 of 4 maanden potjes Olvarit geven, geen of maar heel kort borstvoeding geven, inbakeren om er maar voor te zorgen dat de baby in eigen bed slaapt en zo snel mogelijk 's nachts doorslaapt en als er al gedragen word dan is dat niet ergonomisch en om iedere graad koorts meteen een zetpil erin stoppen. Ze moeten vooral zelf weten wat ze doen natuurlijk. Maar zijn wij dan zo vreemd en afwijkend? Twee vriendinnen met jonge kinderen doen hetzelfde als wij (samen slapen, lang borstvoeding, Rapley) dus in de vriendenkring voel ik me niet afwijkend. Maar als ik dan op straat loop met onze dochter in de draagdoek tussen tientallen kinderwagens en een enkele niet ergonomische draagzak of in de rij sta bij de kassa tussen mensen met bussen Nutrilon en potjes Olvarit voel ik dat weer wel.

Wat is dat toch? Waarom gaat 99,9% van de Nederlandse ouders op dezelfde manier met hun baby's om? Voelen jullie dat ook zo, dat jullie raar, vreemd en afwijkend zijn? Ik word daar soms zo onzeker van. Doen wij het dan verkeerd? Er moet toch een reden zijn dat zo ongeveer alle ouders het zo anders doen dan wij?
Gebruikersavatar
kes
J&J MAURITIUS
Berichten: 5714
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:18 am

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door kes »

Jij en velen op dit forum denken zelf na, ipv klakkeloos de meest gangbare en geadviseerde weg te bewandelen. ;-)
Kes, mv Floor (20mrt06) en Mees (20okt07)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Mara »

Zelf nadenken is goed, maar ook hier zijn er verschillende ideeen en discussies. Als het maar gebeurt met respect voor elkaar.
En ik ben zeker niet tegen paracetamol als mijn kind letterlijk ligt te gillen van de oorpijn en de huisarts het zelfs adviseert. Dan is paracetamol vind ik nog een milde behandeling. Onze huisarts is niet scheutig met antibiotica, wat ik erg waardeer, dan liever eerst proberen met een pijnstiller.
Nee vroeger hadden we het ook allemaal niet, maar dat is niet te vergelijken. Vroeger ging er ook veel mis qua gezondheid.
Maar om jou nou te beschuldigen van verwaarlozing vanwege andere ideeen... nee, dat zal hier niet zo gauw gebeuren.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8022
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Sarina »

Ik heb me daar nooit zoveel van aangetrokken. Ik stond/sta zoveel mogelijk achter mijn keuzes (nou ja, tuurlijk ben ik ook vaak genoeg onzeker geweest) en heb mijn eigen overtuigingen. Als iemand daar iets over kwijt wil, prima ik luister wel, maar als ik het niets vind doe ik er niets mee.

Lijkt me wel bijzonder vervelend als je van verwaarlozing beticht wordt, dat heb ik gelukkig nooit gehad! Moet ik wel zeggen dat ik de discussie meestal niet aanging, misschien hypocriet, maar wel rustig ;)
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4919
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door marjolein62b »

Op forums is het ook we soort zoekt soort en als je dan in je eendje andere manier en gewoontes hebt, wordt je vreemd aangekeken.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
mamavans

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door mamavans »

Weetje, alles wat wij doen voelt goed. En het werkt ook, onze dochter is een vrolijk en gezond meisje dat zich goed ontwikkeld (zelfs iets sneller dan gemiddeld), makkelijk slaapt, goed eet en drinkt en we hebben een hechte band met haar. Als ik naar haar kijk denk ik: we doen het perfect. Haar vrolijkheid en haar ontwikkeling bewijzen wel dat we het goed doen. Maar ja, als ik dan weer hoor dat iedereen het anders doet en dat het volgens alle boekjes en schema's niet eens niet normaal is maar zelfs fout wat we doen dan kan ik het niet helpen dat ik daar toch wat onzeker door raak. Ik wil graag het beste doen voor haar. En als zo veel ouders (bijna allemaal lijkt het wel) iets anders doen en alle deskundigen ook iets anders zeggen, dan ga ik toch twijfelen of wat we nu doen wel echt het beste is. Stom want ik weet heus wel dat we het goed doen. Maar ik voel me zo'n rare af en toe als ik naar andere ouders kijk.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Emmy »

Ach, ieder zijn ding hoor, leven en laten leven. Ik trek altijd mijn eigen plan en soms voel ik me hier ook een vreemde eend in de bijt hoor hoewel ik pro borstvoeding ben en pro rapley. Maar een van mijn kinderen is ook heerlijk maandenlang ingebakerd geweest en ik ben ook meer een fan van de kinderwagen geweest dan van de draagdoek.
Ieder zijn keuze, ieder zijn ding en daarbij past het een beter bij het ene kind dan het andere kind, maar we moeten uitkijken dat we een ander niet betichten van "slecht opvoeden". Zij jou niet maar wij hen ook niet....
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8022
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Sarina »

Emmy schreef:Ieder zijn keuze, ieder zijn ding en daarbij past het een beter bij het ene kind dan het andere kind, maar we moeten uitkijken dat we een ander niet betichten van "slecht opvoeden". Zij jou niet maar wij hen ook niet....
Precies! Daarom heb ik ook altijd gewoon "ok" gezegd als iemand zei dat zij mijn keuze niet goed vond en het liever anders deed. Ok, als ik maar mijn ding 'mag' doen, 'mag' jij dat ook, geen probleem! Een zwangere collega wees naar mijn kolfapparaat en verklaarde "dát ga ik dus écht niet doen"! Ok, prima, geen probleem, ik wel. En dat ging prima.

Doe wat goed voelt voor jou, dat is volgens mij wat elke moeder zou moeten doen, bv of kv, dragen of niet
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Dragoste

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Dragoste »

Ik zou willen dat ik de wijsheid in pacht had!
Was het maar zo dat één plus één altijd twee was.
Ik ken bergen bv kindjes die llergisch zijn en sporadisch een poederkindje die allergisch is.
Hoorde het niet andesom te zijn?
Mijn kinderen slapen dramatisch, zeker de jongste.
Leuk hoor dat samen slapen, hier is het samen wakker zijn!

Ik sta achter mijn eigen ideeën maar soms lokt die makkelijke weg toch ook wel.
Zouden mijn kids dan niet toch wat makkelijker zijn geworden dan dat ze zijn?
mamavans

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door mamavans »

Ik heb hier een gedragen meisje die de eerste 5 maanden van haar leven ook overdag bovenop ons sliep en nu na 12 maanden nog 's nachts bij ons in bed ligt en ook nog borstvoeding krijgt en lekker in slaap gevoed word. Maar die ook als de oppas er is met gemak zelf in slaap kan vallen in bed en afgelopen vrijdag halsoverkop bij kennissen haar middagslaapje moest doen en daar in een vreemd huis en vreemd bed ook zonder moeite zelfstandig in slaap viel. Dus volgens mij hebben wij alle vooroordelen over onze manier van opvoeden wel uit de wereld geholpen met onze dochter :lol: . En toch twijfel ik soms. Niet of ze misschien makkelijker zou zijn geworden als we een meer standaard opvoeding zouden hanteren want makkelijk is ze al. Maar of het ook goed voor haar is dat ze zo gewend is aan ons te plakken. Ze doet het er goed op maar de twijfel toch, als zo weinig mensen het zo doen, of het dan wel echt goed is.

Ik zat er vannacht ook aan te denken: als het logisch zou zijn dan zou het ongeveer gelijk verdeeld zijn. Een derde van de ouders slaapt met hun baby in bed, een derde met baby in wiegje op de kamer en een derde met baby op eigen kamer. De helft van de ouders gebruikt het vaakst de kinderwagen en de andere helft draagt het vaakst. Een derde van de ouders geeft potjes bijvoeding, een derde van de ouders pureert het zelf en een derde van de ouders doet Rapley. Een derde van de ouders vaccineert volledig, een derde van de ouders gedeeltelijk en een derde helemaal niet. Een derde van de ouders geeft om elk pijntje en koortsje een paracetamol, een derde doet dat met mate en een derde doet dat helemaal niet. Waarom is de verdeling dan niet zo maar zo enorm ongelijk? Bijna alles lijkt meer een verdeling van 99 tegen 1 en dat doet me twijfelen of ik als die zielige ene wel de goede weg aan het bewandelen ben of dat ik eigenwijs mijn eigen weg bewandel zonder de adviezen, die er toch niet voor niets zijn, te volgen en daarmee niet het juiste doe.
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Dorien »

Waarom kijk jij zo naar wat anderen doen? Waarom moet er een gelijke verdeling zijn? Doe gewoon waar jij je goed bij voelt.

Ik heb mijn kinderen heel lang gevoed, nooit samen geslapen, rapley gevoed allebei en 1 vd twee af en toe gedragen. Moet ik mij dan nergens thuis voelen omdat ik wel paracetamol geef? Ik heb oren kinderen en die kregen toch echt paracetamol. Maakt mij dat een vreemde moeder? Nee want ik sta achter de keuzes die ik gemaakt heb.

Het allerbelangrijkste vind ik dat ik van mijn kinderen hou. Net zoals jij. Jouw omstandigheden zijn weer anders waardoor jij andere keuzes maakt. Geen probleem toch?
Op zo'n forum als jij noemt horen wij niet thuis, net zo goed als zij zich hier wellicht niet thuis zouden voelen. Sommige mensen zijn zo gedreven dat ze doordraaien in het geven van advies ( absurd inderdaad dat iemand je dan wel aangeven voor kindermishandeling, dat zegt meer over die persoon dan over jou toch?!)

Geniet lekker van je meisje en voel je hier thuis!
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8022
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Sarina »

Ik heb echt géén idee hoeveel ouders dit of dat doen en dat kan me écht niets schelen. Ik zou me er ook niet druk over maken, nogmaals; doe toch wat je hart je ingeeft! Zolang jij je kind niet slaat of psychisch mishandelt ;)
Ik ga echt niet wekelijks naar de Mcdonalds omdat driekwart van de ouders dat doen, geen haar op m'n hoofd! Als iemand van de brug afspringt doe je dat toch ook niet? Ok, niet helemaal een goede vergelijking :roll:

Kijk naar je kind; dat gaat goed, is blij en gelukkig en jij ook.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Mara »

In een omgeving waar in het bij bijna iedereen anders gaat, is het soms moeilijk om niet aan jezelf te twijfelen, dat kan ik me voorstellen. Zeker als er opmerkingen komen over "verwaarlozing" :shock:

Het is op zich niet verkeerd om ook andere meningen te horen, dat kan jouw eigen keuzes versterken óf je kunt dingen bijstellen in de loop van de tijd. Ik denk dat het ook goed is om open te blijven staan voor andere meningen, maar dat is moeilijk als het niet met respect naar jou toe gebeurt.

En waar haal je je informatie vandaan, dat vind ik vaak wel een belangrijke in discussies hier. Soms komen er artikelen of onderzoeken voorbij waarvan de argumentatie/onderbouwing discutabel is. Dat mag je zeggen tegen elkaar vind ik.

Maar nogmaals, met respect voor elkaar.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Esther »

Voor jou zou het denk ik heel fijn zijn om het boektijdschrift van Kiind (Opvoeders en huttenbouwers, onder andere te bestellen bij bol.com) te lezen. Daar krijg je de onderbouwing voor jouw manier van opvoeden aangereikt.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Ana »

Ik heb enorm gevochten voor de borstvoeding - maar juist niet voor de draagdoek. Het lukte allebei in eerste instantie niet, maar voor mij was bv belangrijk en die doek niet. Bij het ene kind was rapley een mislukking, de tweede at (en eet) alles wat los en vast zit. Met paracetamol ben ik makkelijk, met snoepen was ik heel streng het eerst jaar. Ze mochten het eerste jaar altijd bij me in bed en hoefden nooit te huilen - maar na de verjaardag leerden ze in hun eigen bedje slapen en in fases ook op een eigen kamertje. Ik had eerst een huilbaby en toen een makkelijke baby - ook al een wereld van verschil.

Elke mama is anders, en elk kindje is anders - en de combinatie zorgt voor de keuzes die je maakt.
Ik vind het zeker jammer als een ander kiest om borstvoeding maar niet eens te proberen - maar ik heb geprobeerd om dat los te laten en niet teveel met mijn eigen 'gelijk' aan te komen.

Het belangrijkste dat ik altijd gehoord heb is: KIJK NAAR JE KINDJE
En dan zie je prima of je het goed doet als mama.

En zo te horen is het dik in orde met jou en je meisje. Probeer die 'anderen' maar uit je hoofd te zetten - leven en laten leven.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Greetje

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Greetje »

Ik vraag me af hoe die verdeling werkelijk is. Ik ben nooit echt op zo'n ander forum geweest. En wij wonen een groot deel van het jaar in Gambia (West-Afrika) en mijn man komt uit Iran. Allemaal andere zienswijzen en manieren van opvoeden.

En het belangrijkste verschil? Ik voel in Nederland veel meer druk van de "omgeving" wat betreft onze manier van leven en opvoeden dan in Iran of Gambia. Bijvoorbeeld of ik nou nog zoveel borstvoeding geef (van mijn eigen moeder!)? En hoe laat de oudste een dutje doet? En of ze nou weer zo laat ging slapen 's avonds.

Ik vraag me af hoe die opvoedingsstijlen werkelijk verdeeld zijn. Zijn daar cijfers over bekend? Bij de zwangerschapsyoga wilde iedereen BV gaan geven. En bij de terugkom-ochtend waren er een paar bij die gestopt waren en daar heel verdrietig om waren maar het is nou eenmaal zo. En dan kan je ook niet anders dan dat te accepteren.

Ik denk dat de groepen ook niet zo zwart-wit te splitsen zijn. Ik ben absoluut pro BV! Maar de oudste gaf ik met 4mnd al fruithapjes en dat is een supergoeie eter (en drinker). In NL slaapt ze in haar eigen kamer, in haar eigen ledikant. Maar hier in GAmbia slaapt ze nu tussenin. (de baby in de co sleeper) Snoep etc. ben ik ook absoluut niet voor. Maar ben wel gelijk diksap bij gaan geven met 6mnd omdat het zo heet was. En nu drinkt de oudste dus bijna geen water, jammer genoeg. Ik ben ook niet zo voor medicatie. Maar doordat we hier in Gambia nogal op onszelf aangewezen zijn qua gezondheidszorg nemen we nooit risico's. DL van 2,5 heeft er dus al wat antibiotica kuurtjes op zitten... Ook al is ze voor de meeste allergisch. Ik heb de oudste ook veel gedragen (in een gewone draagzak type Baby Bjorn). De jongste nu in een draagdoek. Gewoon omdat dat goed voelt en soms handig is. Niet omdat ik me er nou zo in verdiept heb of "pro dragen" ben.

Maar eerlijk gezegd, kijk ik niet zo naar wat een ander in zijn boodschappen karretje heeft of wat het CB mij adviseert. Toen ik op het reizigersadvies van de GGD was zei die mevrouw wat betreft onze oudste die toen 4.5mnd was: eerste advies is om helemaal niet naar Gambia te gaan, maar op zijn minst te wachten totdat ze 6 mnd is en we een aantal vaccinaties kunnen geven. Euh ja sorry maar daar wonen we nou eenmaal en daar is ons bedrijf nou eenmaal. Het is bittere noodzaak dat we daar zo snel mogelijk naartoe gaan en niet nog meer verlies lijden. Ja, dat maakt me dan wel even onzeker als zo'n mevrouw het hoogst onverantwoordelijk vindt allemaal. Maar die mevrouw gaat ook maar uit van de cijfertjes die ze op papier ziet, terwijl de werkelijke kans dat je Rabies of Gele Koorts of Tuberculose oploopt nihil is. Ze praten je gewoon angst aan!

Moraal van het verhaal: je moet doen waar jij je goed bij voelt. En daarvoor is ook genoeg bewijs te vinden dat het werkt en goed is voor je kind!
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Pauline »

iedereen is gek behalve jij! zo moet je maar denken, want iedereen doet het anders. jij doet wat voor jou goed voelt en het resultaat?:
onze dochter is een vrolijk en gezond meisje dat zich goed ontwikkeld (zelfs iets sneller dan gemiddeld), makkelijk slaapt, goed eet en drinkt en we hebben een hechte band met haar. Als ik naar haar kijk denk ik: we doen het perfect. Haar vrolijkheid en haar ontwikkeling bewijzen wel dat we het goed doen.
dat is toch je doel? ;)

Ik denk dat als je naar anderen kijkt er altijd wel iets is dat anders is. Aan de andere kant kan je hier (op dit forum) een heleboel mensen vinden die bepaalde dingen hetzelfde doen als jij. En nee er is niet 1 die exact hetzelfde doet als jij. Gelukkig maar want we zijn allemaal anders en we hebben allemaal andere kinderen. Dat maakt de wereld ook zo interessant ;)
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Mara »

Greetje schreef:Maar eerlijk gezegd, kijk ik niet zo naar wat een ander in zijn boodschappen karretje heeft of wat het CB mij adviseert. Toen ik op het reizigersadvies van de GGD was zei die mevrouw wat betreft onze oudste die toen 4.5mnd was: eerste advies is om helemaal niet naar Gambia te gaan, maar op zijn minst te wachten totdat ze 6 mnd is en we een aantal vaccinaties kunnen geven. Euh ja sorry maar daar wonen we nou eenmaal en daar is ons bedrijf nou eenmaal. Het is bittere noodzaak dat we daar zo snel mogelijk naartoe gaan en niet nog meer verlies lijden. Ja, dat maakt me dan wel even onzeker als zo'n mevrouw het hoogst onverantwoordelijk vindt allemaal. Maar die mevrouw gaat ook maar uit van de cijfertjes die ze op papier ziet, terwijl de werkelijke kans dat je Rabies of Gele Koorts of Tuberculose oploopt nihil is. Ze praten je gewoon angst aan!
Logisch dat het je ook wel onzeker maakt om tegen de adviezen in te gaan, zeker als het over risico's gaat waar je je kind evt. aan blootstelt. Jullie wonen er, kennen de situatie ter plaatse en kunnen inschatten hoe de risico's zijn, maar ik zou er best zenuwachtig van worden als ik ineens naar Gambia zou moeten met jonge kids :wink: .
Ws. komt dat omdat we ons in Nederland tegen alle risico's willen beschermen. Maar ik zie dat persoonlijk niet als bangmakerij. Wel denk ik dat risico's soms worden overschat en er te veel een papieren/theoretische werkelijkheid is.
Aan ons de uitdaging om daar een weg in te vinden.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Hemmie »

Die adviezen over vaccinatie zijn ook echt lastig en vaak tegenstrijdig, het is maar net wat je treft. Maar onze kinderen hebben juist wel vrijwel alle vaccinaties zsm gehad, afhankelijk dus van het land waar we woonden ;-) Genoeg verschillende meningen dus, ook binnen dit forum!
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Annet »

Hoe was je gevoel voor die mededeling dat ze vonden dat je je kind verwaarloosde?
Zoiets komt nl hard binnen!
De mededeling om een melding te willen doen, is een keiharde klap!
Geen wonder dat je je onzeker erover voelt!

Ik denk dat de meeste kersverse moeders/ouders onzeker zijn, hierdoor volgen ze het advies op wat gegeven wordt. Dit voelt goed en geeft houvast, dan is het gek als iemand anders andere keuzes maakt.
De meeste moeders zijn dus naar mijn idee onzeker, en er zijn moeders die volgen toch hun instinct en doen wat ze voelen dat goed is. En deze weg kan anders zijn dan dat andere ouders doen.

Je spreekt over een verdeling, maar ik heb heb idee dat je meer naar de westerse wereld kijkt mbt deze verdeling, als je de verdeling zou willen zien, zou je eigenlijk het totale wereld beeld erbij moeten zien.

Als ik niet als kraamverzorgster had gewerkt (al was dat maar een jaar) en me toen niet zo verdiept had in bv, (met symposiums etc) als ik niet op het bv forum en uiteindelijk hier was gekomen had ik denk ik ook andere keuzes gemaakt.
Sommige keuzes maakte ik door mijn opvoeding, maar ik haalde wel ergens mijn kennis vandaan.

Sommige dingen die ik hier las, paste precies bij onze kinderen.
Zoals raplay bijvoorbeeld en ook bepaalde keuzes maakte ik door hoe ik tegen de mensheid aan kijk, bijv bv en ook raplay.

En sommige keuzes maakte ik door ervaringen die ik heb gehad.
g sliep bijv direct op eigen kamertje snachts, maar no way dat D dat deed, nee die moest bij mij zijn, maar ja tussen hen in hebben we ervaren om met een kind snachts te tobben en dat deze de andere dag opgenomen moest worden.

hierdoor merken we ook dat we in bepaalde opzichten heel anders met G omgingen dan met D, ik was ook bij haar veel onzekerder, zeker na bepaalde andere dingen die gebeurden mbt 'hulp' bij g

Sja onze kinderen slapen makkelijk ergens anders, maar dat kunnen ze ook aan.

Daarom is het belangrijkst, volg je gevoel, laat de anderen, maar dat is zeker niet makkelijk als je zulke opmerkingen krijg.
Bescherm jezelf ertegen door daar bijv weg te gaan, en voedt je vertrouwen door bijv forums als deze, waar meer 'alternatievelingen' zijn.

Bij hielp het wel eens om te zeggen, ach ik ben gewoon anders/een alternatieveling, klaar!
Maar ook anderen laat ik hun eigen ding doen, als ik een tip wil geven zeg ik 'ik deed het zo' gewoon bij mijzelf te houden

Sterkte en kop op, want
onze dochter is een vrolijk en gezond meisje dat zich goed ontwikkeld (zelfs iets sneller dan gemiddeld), makkelijk slaapt, goed eet en drinkt en we hebben een hechte band met haar. Als ik naar haar kijk denk ik: we doen het perfect. Haar vrolijkheid en haar ontwikkeling bewijzen wel dat we het goed doen.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Greetje

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Greetje »

Mara schreef:
Greetje schreef:Maar eerlijk gezegd, kijk ik niet zo naar wat een ander in zijn boodschappen karretje heeft of wat het CB mij adviseert. Toen ik op het reizigersadvies van de GGD was zei die mevrouw wat betreft onze oudste die toen 4.5mnd was: eerste advies is om helemaal niet naar Gambia te gaan, maar op zijn minst te wachten totdat ze 6 mnd is en we een aantal vaccinaties kunnen geven. Euh ja sorry maar daar wonen we nou eenmaal en daar is ons bedrijf nou eenmaal. Het is bittere noodzaak dat we daar zo snel mogelijk naartoe gaan en niet nog meer verlies lijden. Ja, dat maakt me dan wel even onzeker als zo'n mevrouw het hoogst onverantwoordelijk vindt allemaal. Maar die mevrouw gaat ook maar uit van de cijfertjes die ze op papier ziet, terwijl de werkelijke kans dat je Rabies of Gele Koorts of Tuberculose oploopt nihil is. Ze praten je gewoon angst aan!
Logisch dat het je ook wel onzeker maakt om tegen de adviezen in te gaan, zeker als het over risico's gaat waar je je kind evt. aan blootstelt. Jullie wonen er, kennen de situatie ter plaatse en kunnen inschatten hoe de risico's zijn, maar ik zou er best zenuwachtig van worden als ik ineens naar Gambia zou moeten met jonge kids :wink: .
Ws. komt dat omdat we ons in Nederland tegen alle risico's willen beschermen. Maar ik zie dat persoonlijk niet als bangmakerij. Wel denk ik dat risico's soms worden overschat en er te veel een papieren/theoretische werkelijkheid is.
Aan ons de uitdaging om daar een weg in te vinden.
Nou dat van die papieren werkelijkheid dat klopt zeker. Bijv. Gele Koorts de arts hier in Gambia vertelde ons dat dit al jaren niet meer voorkomt. Maar dan zeggen ze in Nederland weer; maar vorig jaar zijn er nog twee Belgen uit Gambia terug gekomen met Gele Koorts en 1 daarvan was overleden geloof ik. Punt is dat ik me afvraag waar ze die cijfertjes vandaan hebben. Hier in Gambia hebben ze geeneens een geboorteregister, ze hebben geeneens adressen en straatnamen! Laat staan dat ze dus een registratie systeem hebben voor ziektes, aantallen, dodelijke gevallen etc etc.

Een ander voorbeeld: Malaria is een ernstige en mogelijk dodelijke ziekte. Toch kennen we talloze mensen o.a. ikzelf en mijn man die het gehad hebben en weer genezen zijn. Als je hier woont dan weet je gewoon: je neemt geen risico's als je koorts krijgt, doe je als eerste een malaria-test. En zoals Hemmie zegt nemen we geen risico's en vaccineren we zoveel mogelijk om de risico's te beperken.

Maar goed we wijken erg af van de originele topic. Excuus Mamavans!
mamavans

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door mamavans »

Geeft niet, ik vind het wel een interessant onderwerp. Mijn partner komt uit Guatemala en daar zouden we afgelopen zomer naartoe gaan voor 2 maanden. Onze dochter word niet gevaccineerd en dat vinden mensen al onverantwoordelijk en zeker als we met onze ongevaccineerde dochter van toen 3 maanden naar zo'n land als Guatemala zouden gaan. Daar was echt ophef over bij vooral mijn familie. Niet bij het CB gelukkig want daar gingen we al niet meer naartoe. We gingen naar de GGD om reizigersinformatie op te vragen en die vonden het niet vaccineren ook een vreselijk rare keuze. We wilden niet vaccineren maar wel weten welke ziektes er eventueel voorkomen en waar we op moeten letten en dat was de reden dat we naar de GGD gingen. Mijn partner vond al die moeite en paniek maar onzinnig. Die heeft 27 jaar in Guatemala gewoond en is niets geks tegengekomen. Uiteindelijk is de reis niet doorgegaan maar als dat wel was geweest dan was het gewoon ongevaccineerd geweest.
Greetje

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Greetje »

mamavans schreef:Geeft niet, ik vind het wel een interessant onderwerp. Mijn partner komt uit Guatemala en daar zouden we afgelopen zomer naartoe gaan voor 2 maanden. Onze dochter word niet gevaccineerd en dat vinden mensen al onverantwoordelijk en zeker als we met onze ongevaccineerde dochter van toen 3 maanden naar zo'n land als Guatemala zouden gaan. Daar was echt ophef over bij vooral mijn familie. Niet bij het CB gelukkig want daar gingen we al niet meer naartoe. We gingen naar de GGD om reizigersinformatie op te vragen en die vonden het niet vaccineren ook een vreselijk rare keuze. We wilden niet vaccineren maar wel weten welke ziektes er eventueel voorkomen en waar we op moeten letten en dat was de reden dat we naar de GGD gingen. Mijn partner vond al die moeite en paniek maar onzinnig. Die heeft 27 jaar in Guatemala gewoond en is niets geks tegengekomen. Uiteindelijk is de reis niet doorgegaan maar als dat wel was geweest dan was het gewoon ongevaccineerd geweest.
Volgens mij kun je met 3mnd bijna niks van de reizigersvaccins geven (kan pas vanaf 6mnd dacht ik). Wel kan je een vervroegde BMR geven die bij het landelijke vaccinatieprogramma hoort.
Ongevaccineerd zou ik niet willen. Als we in Nederland zouden zijn en blijven zou ik me daar wel meer in verdiept hebben. Omdat er dan meer bescherming is vanuit de omgeving omdat die allemaal gevaccineerd zijn. Maar in landen als Guatemala en Gambia is dat nou juist niet het geval.
Ook al stuit het me tegen de borst al die prikken, toch geef ik alle vaccins die geadviseerd worden. Kwestie van geen risico's willen nemen. Vorig jaar heb ik ons bijv. laten vaccineren tegen TBC. Een van onze medewerkers heeft dat en ook al is het geen 100% bescherming, toch beschermt het wel tegen de ernstige gevolgen van TBC. Ik neem dan wel weer geen malariaprofylaxe. Dat vind ik zulke troep. Is ook onbetaalbaar om maanden achtereen te moeten slikken. Hier in Gambia heb je daar dan weer een ander plan van aanpak voor...
mamavans

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door mamavans »

Greetje schreef:
mamavans schreef:Geeft niet, ik vind het wel een interessant onderwerp. Mijn partner komt uit Guatemala en daar zouden we afgelopen zomer naartoe gaan voor 2 maanden. Onze dochter word niet gevaccineerd en dat vinden mensen al onverantwoordelijk en zeker als we met onze ongevaccineerde dochter van toen 3 maanden naar zo'n land als Guatemala zouden gaan. Daar was echt ophef over bij vooral mijn familie. Niet bij het CB gelukkig want daar gingen we al niet meer naartoe. We gingen naar de GGD om reizigersinformatie op te vragen en die vonden het niet vaccineren ook een vreselijk rare keuze. We wilden niet vaccineren maar wel weten welke ziektes er eventueel voorkomen en waar we op moeten letten en dat was de reden dat we naar de GGD gingen. Mijn partner vond al die moeite en paniek maar onzinnig. Die heeft 27 jaar in Guatemala gewoond en is niets geks tegengekomen. Uiteindelijk is de reis niet doorgegaan maar als dat wel was geweest dan was het gewoon ongevaccineerd geweest.
Volgens mij kun je met 3mnd bijna niks van de reizigersvaccins geven (kan pas vanaf 6mnd dacht ik). Wel kan je een vervroegde BMR geven die bij het landelijke vaccinatieprogramma hoort.
Ongevaccineerd zou ik niet willen. Als we in Nederland zouden zijn en blijven zou ik me daar wel meer in verdiept hebben. Omdat er dan meer bescherming is vanuit de omgeving omdat die allemaal gevaccineerd zijn. Maar in landen als Guatemala en Gambia is dat nou juist niet het geval.
Ook al stuit het me tegen de borst al die prikken, toch geef ik alle vaccins die geadviseerd worden. Kwestie van geen risico's willen nemen. Vorig jaar heb ik ons bijv. laten vaccineren tegen TBC. Een van onze medewerkers heeft dat en ook al is het geen 100% bescherming, toch beschermt het wel tegen de ernstige gevolgen van TBC. Ik neem dan wel weer geen malariaprofylaxe. Dat vind ik zulke troep. Is ook onbetaalbaar om maanden achtereen te moeten slikken. Hier in Gambia heb je daar dan weer een ander plan van aanpak voor...
Geen reizigersvaccinaties maar normaal gesproken had ze met 3 maanden natuurlijk al twee keer de DKTP+Pneu+Hib+HepB gekregen. Ik heb zelf de DTP en Hepatitis A en B gehaald (een paar jaar ervoor voor een andere reis) maar er doodziek van geworden en geen herhalingsprikken meer gehaald. Ik vind het een ander risico. Ik vind het risico van de prikken te groot tegenover de kans dat je iets oploopt in Guatemala dus als het er nog een keer van komt dan word het zonder prikken. Mijn partner heeft ook geen vaccinaties gehad als kind en in dat land 27 jaar overleefd dus het moet te doen zijn ;).
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door michelle »

mamavans schreef:Geen reizigersvaccinaties maar normaal gesproken had ze met 3 maanden natuurlijk al twee keer de DKTP+Pneu+Hib+HepB gekregen. Ik heb zelf de DTP en Hepatitis A en B gehaald (een paar jaar ervoor voor een andere reis) maar er doodziek van geworden en geen herhalingsprikken meer gehaald. Ik vind het een ander risico. Ik vind het risico van de prikken te groot tegenover de kans dat je iets oploopt in Guatemala dus als het er nog een keer van komt dan word het zonder prikken. Mijn partner heeft ook geen vaccinaties gehad als kind en in dat land 27 jaar overleefd dus het moet te doen zijn ;).
Hmm ja, maar dat vind ik eigenlijk niet zo'n goed argument. Een beetje vergelijkbaar met: 'mijn oma van 100 heeft toch ook haar hele leven gerookt en ze is kerngezond'.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Greetje

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Greetje »

Nou ik denk niet dat je roken en breder getrokken "een ongezonde leefstijl" kunt vergelijken met vaccineren.

Aan een rookverslaving is ten eerste geen positief puntje te ontdekken. En aan vaccinaties wel. Maar de informatie daar omtrent is niet helder. Als je bijv. naar het reizigersadvies van de GGD gaat dan zorgt men dat ze de zeer negatieve kanten van het reizen in risicogebieden duidelijk benadrukt. En dat je toch geen risico wilt lopen. Maar over de nadelen en bijwerkingen van een vaccin word niets gezegd... Bovendien zullen ze wel zorgen ze dat ene gevalletje van Gele Koorts bij een reiziger wel even bij je melden.

Om een voorbeeld te geven:
Ik heb een TBC vaccinatie laten zetten bij mij en mijn dochter. Omdat 1 van onze medewerkers dat heeft en het in Gambia dus wel degelijk voorkomt. Maar later lees ik dan duidelijk in de folder dat het niet beschermt tegen het krijgen van TBC maar wel tegen de ernstige bijwerkingen. Terwijl als je niet in een bedompt hutje gaat zitten met iemand met open (besmettelijk) TBC dan is de kans klein dat je het krijgt. We reizen hier niet met lokaal vervoer, zitten niet in een drukbevolkte stad of juist "in the middle of nowhere". Het contact met de lokale bevolking beperkt zich tot een sporadisch handje schudden.
In dit geval dus: hoe groot zijn de voordelen van het geven van een TBC vaccinatie? Tegenover de mogelijkheid om het op te lopen en de nadelen/bijwerkingen van de prik?

Maar... Mamavans als ik het goed begrijp, komt je man daar vandaan?
Want dat vind ik een heel ander verhaal. Dan zit de bescherming tegen bepaalde ziektes zeg maar 'in zijn bloed'. En dat is niet te vergelijken met als je daar niet vandaan komt. De mensen hier (in Gambia) worden m.i. veel minder ziek van malaria dan wij. En zaken als (reizigers) diarree en voedselvergiftiging lopen zij gewoonweg niet op omdat hun lichaam resistent is tegen die bacterien. Ik kan me zo voorstellen, maar ik ben geen expert, dat dat met andere ziekten ook zo kan werken. Een natuurlijk vaccin (het krijgen van de ziekte) werkt namelijk altijd stukken beter dan een vaccin.

Een Nederlandse vriendin van me die ook in Gambia woont en ook een klein kindje heeft was naar een ander reizigersadvies gegaan. Eentje die vergoed werd door haar verzekering. En die mensen waren een stuk relaxter. Zij raadden bijv. geen malariaprofylaxe aan voor de kleine. Maar gaven wel een kuur mee die zij evt. toe zouden kunnen dienen aan het kleine mannetje mochten ze de symptomen waarnemen (voornamelijk hoge koorts).
mamavans

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door mamavans »

michelle schreef:
mamavans schreef:Geen reizigersvaccinaties maar normaal gesproken had ze met 3 maanden natuurlijk al twee keer de DKTP+Pneu+Hib+HepB gekregen. Ik heb zelf de DTP en Hepatitis A en B gehaald (een paar jaar ervoor voor een andere reis) maar er doodziek van geworden en geen herhalingsprikken meer gehaald. Ik vind het een ander risico. Ik vind het risico van de prikken te groot tegenover de kans dat je iets oploopt in Guatemala dus als het er nog een keer van komt dan word het zonder prikken. Mijn partner heeft ook geen vaccinaties gehad als kind en in dat land 27 jaar overleefd dus het moet te doen zijn ;).
Hmm ja, maar dat vind ik eigenlijk niet zo'n goed argument. Een beetje vergelijkbaar met: 'mijn oma van 100 heeft toch ook haar hele leven gerookt en ze is kerngezond'.
Niet alleen mijn partner, maar de hele familie en vriendenkring. Niemand in mijn schoonfamilie (en dat is een zeer uitgebreide familie) heeft ooit een ernstige ziekte gehad. Ze krijgen allemaal wel eens een griepje of worden eens verkouden maar helemaal geen enge dingen als Hepatitis bijvoorbeeld. En dan wonen ze zelfs in een klein dorpje op het platteland waar je toch zou denken dat je vaker met enge ziektes te maken krijgt.
Ik heb zelf ondervonden en dat is dan ook mijn mening over vaccinaties is dat die dingen je immuunsysteem zwak maken en dat een lichaam zonder vaccinaties vele malen sterker is om een ziekte goed aan te kunnen dan een lichaam met vaccinaties. En daarom word de niet gevaccineerde familie in Guatemala niet ziek terwijl een volledig gevaccineerde westerse toerist een veel groter risico loopt en daarom dus vaccinaties moet blijven halen voor steeds weer nieuwe ziektes. Die westerse toerist heeft een veel zwakker immuunsysteem (en niet alleen door al die vaccinaties maar ook door ongezonde eet en leefgewoontes hier in het westen). Dus wat wij doen is onze dochter niet vaccineren en haar zo gezond mogelijk laten eten en leven waardoor haar immuunsysteem op een natuurlijke manier helemaal kan ontwikkelen en sterk genoeg is om een virus of bacterie die in haar lichaam terecht komt aan te kunnen.
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Mara »

Natuurlijk helpt het als je een goede weerstand hebt en algeheel gezond bent, maar ik denk niet dat je daarmee alle ziektes kunt voorkomen. Ws. hebben mensen in die landen meer weerstand tegen specifieke ziektekiemen aldaar, omdat ze meer aan die ziektes zijn blootgesteld. Zoals wij in andere landen sneller een buikvirus oid oplopen dan de lokalen.
En dat blootstellen vervangen wij met een vaccinatie. Natuurlijk hoef je niet in het nut van alle entingen klakkeloos te geloven, doe ik ook niet, maar helemaal onzin vind ik het persoonlijk niet.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Dorien »

Mijn broer heeft 13 jaar in Brazilië gewoond en is bijna overleden aan gele koorts.....
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Mara »

Er zijn in Afrikaanse landen steeds vaker vaccinatiecampagnes onder de plaatselijke bevolking, ziektes komen er toch echt voor, ziektes die in Nederland juist dankzij een vaccinatieprogramma niet meer voorkomen en waardoor je hier minder risico loopt. Misschien scheelt het nog per gebied hoe groot de kans is dat je iets oploopt. Nogmaals prima om kritisch te zijn, maar helemaal onzinnig vind ik het niet.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
mamavans

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door mamavans »

De vraag is of die ziektes in Nederland inderdaad dankzij het vaccinatieprogramma niet meer voorkomen of dat ze niet meer voorkomen omdat wij weten dat we moeten handen wassen, regelmatig douchen, ons huis schoonmaken, handen voor de mond bij hoesten en papieren zakdoekjes gebruiken. Dus als iemand een virus onder de leden heeft verspreid zich dat in Nederland nog maar moeilijk door alle voorzorgsmaatregelen die we hebben. Als in een inheems huttendorpje in Afrika één persoon diarree krijgt dan heeft twee dagen later het hele dorp diarree. Dat gebeurt hier in Nederland niet en dat komt echt niet door vaccinaties. Ik snap dat ernstig ondervoede kinderen in Afrika veel risico lopen. Kinderen die geen melk hebben gekregen als baby en die nu ook maar heel weinig te eten krijgen omdat er nu eenmaal niets te eten is. Die hebben een zwak lichaam en lopen een groot risico. Maar ik heb het over een gezonde familie in Guatemala die gezond eet en gezond leeft en daardoor een oersterk lichaam hebben. En ik wil graag het lichaam van mijn dochter de kans geven om ook zo sterk te worden. Veel vitamines, veel zonlicht en veel buitenlucht zijn naar mijn mening nuttiger en ook gezonder om het lichaam te helpen tegen ziektes te vechten.
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Dorien »

mamavans schreef:n. Veel vitamines, veel zonlicht en veel buitenlucht zijn naar mijn mening nuttiger en ook gezonder om het lichaam te helpen tegen ziektes te vechten.
Dat is vast en zeker hartstikke goed. Alleen vind ik het wel wat naïef. Ik hoop echt van harte dat jullie nooit te maken krijgen met ernstige ziektes.
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Hemmie »

Ja, ik hoop ook echt dat je nooit spijt gaat krijgen hiervan, mijn keuze zou het niet zijn.
Als jij ooit ziek bent geworden na de vaccinaties, dat is dat óf gewoon toeval geweest, of je bent de grote uitzondering, want de meeste mensen reageren helemaal niet, zeker niet bij Hep A en B. Dus om dat als argument te grebuiken om niet te vaccineren vind ik wat vreemd.
Daarnaast is het inderdaad zo dat de lokale bevolking veel meer gewend is aan alle virussen en bacterien, in India kende ik wel mensen die waren opgegroeid in India, nooit ziek geweest, na 10 jaar in een westers land weer in India gingen wonen, en prompt Hepatitus kregen. Even niet meer bij stil gestaan dat ze hun weerstand daartegen inmiddels kwijt waren.
Ik heb zelf dengue gehad, gelukkig niet extreem ziek van geweest, maar ik ben toch wel nerveus om het nu nog eens te krijgen (2e keer verloopt ernstiger). Helaas bestaat daar geen vaccinatie tegen, maar voor alles waar we wel tegen kunnen vaccineren zijn we ingeent. Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn kind ziek zou worden terwijl ik dat zo makkelijk had kunnen vermijden.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Mara »

Hmmmm...de helft van de klas van Mrtn heeft een buikvirus. We hebben zonlicht, handen gewassen, douchen en eten gezond. Zo hard kan het ook hier gaan en dus niet alleen in landen met slechte hygiëne.
Ziektes als polio zijn mi. toch echt uitgebannen door een hoge entingsgraad. Het zal zeker meespelen dat we anders leven, maar zonder die entingen was het mi. toch echt vaker voorgekomen. Natuurlijk kunnen we tegenwoordig de snelheid van verspreiding beter beperken, maar kwijtraken zoals op de huidige schaal, nee denk het niet.
Kijk maar naar de mazelen een paar maanden geleden, dat is toch behoorlijk geweest ondanks onze hygienemaatregelen.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
mamavans

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door mamavans »

Mara schreef: Ziektes als polio zijn mi. toch echt uitgebannen door een hoge entingsgraad.
Dat is wat het RIVM je laat geloven maar ziektes als Polio waren al bijna uitgestorven voordat er begonnen werd met vaccineren.

Afbeelding

Ik vind al dat gedoe over die ziektes pure bangmakerij en ik geloof in de genezingskracht van het lichaam zoals het is. En die genezingskracht doe je naar mijn idee teniet als je een baby van 2 maanden al laat vechten tegen 7 ziektes tegelijk (en een maand later weer, en een maand later nog een keer). Als ik al mijn dochter zou laten vaccineren dan is dat na een jaar of 6 wanneer haar immuunsysteem voltooid is zodat het de kans heeft gekregen om zich gezond te ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Hemmie »

1 zo'n grafiekje zegt natuurlijk niets. Wat voor gegevens zijn het eigenlijk, welk land? Het laat ook alleen sterftecijfers zien, en die zijn uiteraard door de toegenomen medische kennis sterk afgenomen. Dat wil niet zeggen dat de ziekte niet meer bestaat, en dat er geen blijvende handicaps aan worden overgehouden. Voor polio laten ze maar een beperkt aantal jaren zien, en ze beginnen heel toevallig met 1950. Laat er nu net in begin jaren 50 een grote uitbraak zijn geweest, dus daarmee verteken je direct al het beeld.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Mara »

Ben ik met Hemmie eens, deze grafieken zeggen niets zonder context en aanvullende cijfers.
Wat ik al aangaf zal de veranderde levenswijze/inzichten zeker hebben bijgedragen aan het minder voorkomen, minder ernstig verlopen en minder snel verspreiden, maar ziektes zullen er niet mee worden uitgebannen.
En kritisch zijn op prikken is goed, maar stellen dat het onnodig zou zijn om het wel te doen omdat we nu anders leven, vind ik te zwart/wit gesteld.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Dorien »

Volgens mij ging het polio ook niet om het sterftecijfer maar om de gevolgen van de ziekte. Die zijn niet mis. Ook al wordt bijv. het kind niet ziek dan zijn er nog wel ernstige gevolgen, mogelijk ook voor een ongeboren kind bij besmetting via moeder.
Mij hoef je niet met allerlei statistieken te overtuigen om wel of niet te vaccineren. Daar valt inderdaad over te twisten. Geen haar op mijn hoofd om mijn kind niet te vaccineren als ik naar een land ga waarin dodelijke ziektes nog regelmatig voorkomen.

Uitbraak van bijv. Kinkhoest is erg gevaarlijk, kijk maar naar Miranda, zwanger en gelukkig met kind dat toch geen kinkhoest blijkt te hebben.

Maar goed. Ik snap door jouw duidelijkheid wel waarom het anderen afschrikt. Ik weet niet of jij deze informatie daar ook gegeven hebt maar dat is voor de gemiddelde Nederlander inderdaad too Much.

Niet dat jij deze mening niet mag uiten hier hoor. Geen probleem, zolang wij elkaar maar in onze waarden laten. Als je weet dat mensen er moeite mee hebben misschien moet je dan ook de confrontatie gewoon niet aangaan en gewoon lekker doen waar jij je goed bij voelt. Zolang jij en je partner hier achter staan dan is dat het allerbelangrijkste!
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
mamavans

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door mamavans »

En uiteindelijk komt het erop neer dat ik inderdaad weer die rare snuiter ben die het anders doet dan de rest van Nederland. Alleen is dit nou een punt waar ik absoluut niet onzeker van word. We hebben er onder druk van anderen vorige maand aan gedacht om na haar 1e verjaardag alsnog tegen 4 ziektes (pneumokokken, meningokokken C, Tetanus en Hib) te gaan vaccineren maar na erover praten en veel nadenken besloten het toch niet te doen omdat het echt niet goed voelt.
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Dorien »

mamavans schreef:En uiteindelijk komt het erop neer dat ik inderdaad weer die rare snuiter ben die het anders doet dan de rest van Nederlandt.
Mij heb je niet horen zeggen dat ik je rare snuiter vind hoor! Dat is echt puur je eigen gevoel.
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Esther »

Hahaha Dorien, hoe krijg je nou Nederland met dt in de quote!
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door LindaJager »

Mara schreef: Kijk maar naar de mazelen een paar maanden geleden, dat is toch behoorlijk geweest ondanks onze hygienemaatregelen.
Jazeker, onze halve school was zo'n beetje ziek. En de meesten waren echt heel erg ziek ::(
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door LindaJager »

mamavans schreef:En uiteindelijk komt het erop neer dat ik inderdaad weer die rare snuiter ben die het anders doet dan de rest van Nederland. Alleen is dit nou een punt waar ik absoluut niet onzeker van word. We hebben er onder druk van anderen vorige maand aan gedacht om na haar 1e verjaardag alsnog tegen 4 ziektes (pneumokokken, meningokokken C, Tetanus en Hib) te gaan vaccineren maar na erover praten en veel nadenken besloten het toch niet te doen omdat het echt niet goed voelt.
Nee, jij denkt hier alleen anders over dan de meesten van ons. Dat maakt je geen rare snuiter. En we zijn echt wel bereid om naar je te luisteren hoor. Alleen geven anderen ook hun mening, dat is óók hun goed recht ::D Zo lang het maar met respect gebeurt!
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Dorien »

Esther schreef:Hahaha Dorien, hoe krijg je nou Nederland met dt in de quote!
Haha ja ik zag het wel maar dacht ach pffff!
iPad hè? Lukt mij soms net niet goed om de cursor achter de laatste letter te krijgen, laatste letter van deze quote was een t :lol:
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
ailay
J&J SANTORINI
Berichten: 2480
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 12:12 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door ailay »

mamavans schreef:En uiteindelijk komt het erop neer dat ik inderdaad weer die rare snuiter ben die het anders doet dan de rest van Nederland. Alleen is dit nou een punt waar ik absoluut niet onzeker van word. We hebben er onder druk van anderen vorige maand aan gedacht om na haar 1e verjaardag alsnog tegen 4 ziektes (pneumokokken, meningokokken C, Tetanus en Hib) te gaan vaccineren maar na erover praten en veel nadenken besloten het toch niet te doen omdat het echt niet goed voelt.
Er is niets mis met met het anders doen dan anderen, als je het maar wel overwogen doet. Het punt is alleen wel dat alles zijn voors en zijn tegens heeft en dat iedereen vanuit een ander referentiekader kijkt naar die voors en tegen.
Daarnaast is het met dergelijke medische beslissingen ook nog eens zo dat het moeilijk is om objectieve informatie te vinden en het allemaal juist te interpreteren. Dat zie je hier nu ook wel. Ik kan me ook nog een onderzoek herinneren over fles vs borst, waarin de fles er beter afkwam dan borst of iig dat het wel heel heel dicht in de buurt kwam. En die professor bleek uiteindelijk op de loonlijst van Nutricia te staan. (als ik het tenminste goed onthouden heb)
mamavans

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door mamavans »

Dorien schreef:
mamavans schreef:En uiteindelijk komt het erop neer dat ik inderdaad weer die rare snuiter ben die het anders doet dan de rest van Nederlandt.
Mij heb je niet horen zeggen dat ik je rare snuiter vind hoor! Dat is echt puur je eigen gevoel.
Dat was dan ook het punt van dit hele topic, ik voel me een rare snuiter ;).
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Appendix »

mamavans schreef: Dat was dan ook het punt van dit hele topic, ik voel me een rare snuiter ;).
Ja ach... Als je een deel van het jaar met je kinderen aan de andere kant van de wereld woont, ben je toch al raar. Dan kan de rest er ook nog wel bij. 8) Embrace it! Je doet het anders dan veel anderen en dat is razend interessant, iedereen wil er veel over horen (en er dan ook z'n mening over kwijt).
En wij doen ook veel rare dingen hoor, hoe vaak ik al niet heb uitgelegd dat ik het echt niet zwaar vind om mijn dochter te dragen ;-)

Het belangrijkste is: die andere moeders doen ook maar wat! (Van de Club van relaxte moeders op Facebook)

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Greetje

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Greetje »

Veel dingen zijn in de discussie al gezegd. Maar wat ik wilde toevoegen is dat het volgens mij gewoon de waarheid is dat een lichaam dat niet gevaccineerd is een sterker immuunsysteem opbouwt.

Bovendien lijkt het in de discussie (en in de reclame campagne van de GGD) erop dat als je je niet laat inenten voor reizigersziekten dat je dan aan de betreffende ziekte dood zal gaan. Als dat zo was, dan was mijn man ook dood want die heeft Malaria gehad. En zo zijn er nog heel veel ziekten te noemen die prima te behandelen zijn als je ze eenmaal opgelopen hebt. Zeker als je de mogelijkheid hebt om terug te reizen naar Nederland voor goede medische zorg. Ik vind de situatie voor een kind dan weer anders want die zijn wel kwetsbaarder. En er zijn ook ziekten bij waar je dan weer binnen 24 uur een speciaal antiserum (weet even niet meer welke ziekte dat nou was) nodig hebt, wat niet overal te verkrijgen is.

Het is al met al een complexe situatie, maar als ik me er eerder en beter in had verdiept was ik misschien ook een vreemde eend in de bijt geweest hoor... :wink:
Greetje

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Greetje »

Toevallig deze week:

http://www.vaccinatieweek.nl/
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Voel me een vreemde eend in de bijt

Bericht door Dorien »

mamavans schreef:
Dorien schreef:
mamavans schreef:En uiteindelijk komt het erop neer dat ik inderdaad weer die rare snuiter ben die het anders doet dan de rest van Nederlandt.
Mij heb je niet horen zeggen dat ik je rare snuiter vind hoor! Dat is echt puur je eigen gevoel.
Dat was dan ook het punt van dit hele topic, ik voel me een rare snuiter ;).
Dat snap ik maar wat ik wilde zeggen is dat dat nergens voor nodig is! Jij bent gewoon jezelf!
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Plaats reactie