eerste ervaringen met Rapley

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Greetje

eerste ervaringen met Rapley

Bericht door Greetje »

Ik had al eerder een topic geopend over waarom je voor Rapley hebt gekozen.

En naar aanleiding daarvan dacht ik; ach ik kan het allicht proberen.

Op een stuk brood had ze al gesabbeld en dat mag haar goed smaken (al is brood natuurlijk niet echt het beste om mee te beginnen).
En ook een stukje komkommer vindt ze wel lekker. Gisteren heb ik voor het eerst een wortel gekookt en een stuk aan haar gegeven. Dat vond ze duidelijk iets minder lekker.

Maar eerlijk gezegd vind ik het echt onhandig. Alhoewel veel mensen in mijn vorige topic aangaven dat ze het zo gemakkelijk vonden. Maar zo'n stuk groente kan ze helemaal niet vastpakken. Zo'n glibberige wortel of komkommer. Ik duik 100x naar de vloer om het weer op te pakken en 9 van de 10 keer ook weer naar de kraan om het af te spoelen... Zo zit ik niet echt lekker te eten hoor.

Dat stuk brood dat gaat op zich wel, want dat is wat zachter en daar grijpen haar 'klauwtjes' wat meer in. Maar zoals ik al zei, ik begin liever niet met (veel) brood geven.

Daarnaast kook ik eigenlijk nooit groente zo ernaast, zeg maar. Ik maak altijd sauzen en stoofpotten e.d. Maar dan nog, al dat groente en fruit is toch hartstikke glibberig? Gekookte aardappel, wortel, courgette enz.? Maar ook fruit, stukken appel, mango, papaya, allemaal glibberig. Volgens mij krijgt ze het nooit voor elkaar om dat goed te kunnen pakken en vasthouden en tegelijk ook nog eten.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: eerste ervaringen met Rapley

Bericht door Hemmie »

Maar als een wortel, aardappel of boontje een beetje is afgekoeld en uitgedampt is die toch niet zo glibberig meer? Tropisch fruit is inderdaad minder, mijn kinderen waren late eters en niet erg enthousiast in het begin, dat soort dingen gaf ik pas iets later, in hapklare stukjes, als ze de motoriek beheersten om dat makkelijk te pakken (is ook al vrij snel). Ik bakte sommige groenten in wat olie ipv koken (bijvoorbeeld courgette of paprika), dat was ook nog wel eens lastig, mar die sneed ik dan in praktische repen waardoor het nog wel lukte.
En ja, er belandt veel op de grond, ik zorgde altijd dat ik wat meer had, zodat ik, terwijl ik zelf at, af en toe een nieuw stukje kon toeschuiven als de vorige op de grond was beland. Verder scheelt een kinderstoel waarbij ze vrij strak tegen de tafel an zitten ook al een boel. Hier zaten ze in de tripp trapp al vrij dicht bij de tafel, maar als er dan iets viel viel het vaak op de zitting of het voetenplankje van de stoel, en kon ik het zonder opstaan weer pakken en geven.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Emma

Re: eerste ervaringen met Rapley

Bericht door Emma »

Bekend probleem :)

Het gaat heel snel over, je zult verbaasd staan hoe snel ze leert om met allerlei verschillende soorten eten om te gaan.

Ik gaf aan het begin sommige dingen ook met schil, bijvoorbeeld een stuk banaan, met schil, in de lengte in 4-en. Dan krijg je dus een soort bananen-vinger, die makkelijk vast te houden is en ze kunnen lekker het vruchtvlees van de schil af sabbelen. Ik denk dat dat met mango of papaya ook wel werkt. Wel eerst even wassen natuurlijk :)

En ik kook eigenlijk ook weinig groeten 'los' - bij Isla had ik nog veel tijd en maakte ik apart groenten klaar (bijvoorbeeld courgettes en wortels geroosterd in de oven, waarvan ik dan porties invroor). Bij Carly had ik daar geen tijd meer voor, dus die kreeg altijd gewoon hetzelfde als wij (dus ook stoofschotel). De eerste tijd werd dat natuurlijk voornamelijk over de tafel gesmeerd maar al vrij snel lukte het haar om daar ook de stukjes uit te pakken en te gaan eten.

Wat ook helpt is een hond nemen die de vloer kan schoonmaken :D
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9548
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: eerste ervaringen met Rapley

Bericht door muppet »

Bij Eline had ik standaard een klein pannetje met de groenten die ik los voor haar kookte als wij iets met groenten erdoor aten. Vond ik een kleine moeite. Onder haar kinderstoel legde ik een tafelkleed, alles wat daarop belandde prakte ik (vrij grof) met een aardappeltje en dat kreeg ze dan met een lepel. Ze had heel snel door hoe ze de groenten vast moest houden en een lepel eigenlijk ook wel.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
mamaanna
J&J TEXEL
Berichten: 186
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 8:54 pm

Re: eerste ervaringen met Rapley

Bericht door mamaanna »

ik weet t niet meer zo goed, maar volgens mij deed Juliane al vrij vroeg wat met een lepel en vork. Dat kookte ik een wortel, die ik dan een beetje prakte, en die werkte zij dan naar binnen. Met de handjes eten deden we eigenlijk niet, behalve stukken appel ofzo. Misschien gewoon eens een lepel geven?

Ik kookte haast nooit apart voor Juliane, maar vaak kun je bijvoorbeeld wel de groenten die je anders door een saus zou doen apart bakken/koken en zo geven. En vaak aten/eten wij toch een stukje vis met groenten en rijst oid, dat kan je dan gemakkelijk ook je dochter geven.

Ik vond voeren trouwens praktischer, en dochterlief ook. Liever lui dan moe...Dat heeft ook best lang geduurd, maar dat was, zoals zoveel "slechte gewoontes" met kinderen, ineens over. Wij zaten ook altijd met een boek aan tafel (ik eet met haar alleen), dat doen we nu ook niet meer.
Annemieke, mama van Juliane (april 2008)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12554
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: eerste ervaringen met Rapley

Bericht door monika »

Bij ons duurde het bij beide jongens ongeveer 3 weken voor er echte hoeveelheden in gingen. In die weken heb ik niet met de lepel bij gevoerd. Gewoon aanvullen met bv. Daarna lukte het zelf pakken en eten echt goed. Er waren ook wel dagen dat ik het stuk fruit voor hield en Nic er van af hapte. Dan wilde hij echt wel eten maar om nou zowel mond motoriek als handmotoriek te moeten oefenen, daar had hij dan even geen puf / zin in.
En ja, het geeft wel wat troep in het begin, mijn oudste heeft de eerste weken wel zitten gillen en griezelen van z'n broertje. Daar is nog wel een draadje over. Maar dat ging ook weer over.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mamavans

Re: eerste ervaringen met Rapley

Bericht door mamavans »

Dat is juist het mooie van Rapley! Ze ontwikkelen zo hun fijne motoriek, oog-hand coördinatie, ze leren hoe eten voelt en de verschillende structeren. Ze leren er zo veel meer van dan van prutjes op een lepeltje.
Greetje

Re: eerste ervaringen met Rapley

Bericht door Greetje »

Emma schreef:Bekend probleem :)

En ik kook eigenlijk ook weinig groeten 'los' - bij Isla had ik nog veel tijd en maakte ik apart groenten klaar (bijvoorbeeld courgettes en wortels geroosterd in de oven, waarvan ik dan porties invroor). Bij Carly had ik daar geen tijd meer voor, dus die kreeg altijd gewoon hetzelfde als wij (dus ook stoofschotel). De eerste tijd werd dat natuurlijk voornamelijk over de tafel gesmeerd maar al vrij snel lukte het haar om daar ook de stukjes uit te pakken en te gaan eten.

Maar daar zitten dan toch ook allerlei kruiden enzo in? Ze is nog geen 6 maanden he... Eerst maar eens met eenduidige smaken beginnen toch?

Wat ook helpt is een hond nemen die de vloer kan schoonmaken :D
Honden genoeg... Een stuk of 4. Ook een kat. En 6 dagen per week een schoonmaakster dus dat is het probleem niet.
ik weet t niet meer zo goed, maar volgens mij deed Juliane al vrij vroeg wat met een lepel en vork. Dat kookte ik een wortel, die ik dan een beetje prakte, en die werkte zij dan naar binnen. Met de handjes eten deden we eigenlijk niet, behalve stukken appel ofzo. Misschien gewoon eens een lepel geven?
Dat is nou juist de bedoeling van Rapley dat je ze geen prutjes voor op een lepeltje, maar dat ze zelf grote stukken eten. Met de handen dus.

Tja mamavans: ik heb een "slecht" voorbeeld van grote zus. Die heeft vanaf 4 mnd heerlijke (zelfgemaakte) prutjes groenten en fruit gekregen. Zelfgemaakt heeft natuurlijk sowieso meer structuur en smaak. En ook kon ik dat al gauw in grotere stukjes laten en alleen prakken met ene vork ipv blender. Ik liet haar al snel mee-eten met de pot. En ook zelf eten. Hoe ze een lepel vast moest houden, had ze al snel door. En het is echt een alleseter! Kind werkt olijven naar binnen als een malle en heeft lang niks van snoep&koek moeten hebben. Ze eet liever tomaatjes en komkommer :) Dusja, wat dat betreft is er gewoon niet zo veel motivatie om het nu anders te doen :p
Om een voorbeeld te geven: ze is 3 weken ouder dan het dochtertje van mijn nichtje. En in de week dat ze 1 jaar werd waren we op vakantie met de hele familie, waarbij Hannah gewoon zelf at wat de pot schafte. En haar achternichtje aparte bordjes kant-en-klaar voedsel kreeg "ingelepeld".
Greetje

Re: eerste ervaringen met Rapley

Bericht door Greetje »

Nou, so far voor de 'motivatie'.

Vandaag proef op de som genomen en een peertje wat voorgekookt en gestampt en proberen te voeren. Geen succes! Frustratie alom. Rana wil liever zelf ontdekken en doen! Ze wilde heel graag zelf het lepeltje vasthouden en dan was ze wel stil. Anders was het alleen maar huilen. Volgende keer een stuk peer dus en geen prakje meer... :P

Zie trouwens net voor het eerst dat ik een "groentje" ben, nou bedankt Jip&Janneke! :D lol

Kan niet wachten tot ik aan die miraculeuze 100 berichten zit want dan kan ik ook OT en wat gevoeliger onderwerpen aansnijden indien nodig.
Gebruikersavatar
Eeffie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4080
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:35 pm

Re: eerste ervaringen met Rapley

Bericht door Eeffie »

Dus... resumé:
1) je eet voortaan met 2 setjes bestek. 1 voor haarzelf om ook 'aan te klooien' en 1 zodat jij haar af en toe een hap toe kan stoppen.
2) jij leert je er minder mee te bemoeien (hihi) zelf ontdekken bij kindjes, ja, dat geeft rommel.
3) glibberige groente kun je ook stevig aan een vork prikken, zodat ze daar zelf hapjes vanaf kan knabbelen

Niet vergeten: fototoestel bij de hand houden. Dit geeft hele leuke foto's!
Mama van De Puber; 07-11-2008 en Junior, 07-05-2012
Greetje

Re: eerste ervaringen met Rapley

Bericht door Greetje »

Hahaha dankjewel Eeffie!

Ik ben niet zo moeilijk hoor qua eten en troep. De eerste liet ik ook al snel zelf aanmodderen. Ze is nu 2,5 en ik ga haar nu voor het eerst af en toe voeren/helpen omdat ze soms erg afgeleid is en vanalles anders wil doen, dus dan stop ik er wel eens snel wat happen in. Maar dat deden we eigenlijk nooit.

Dusja we zien wel hoe het gaat en voorlopig geef ik kleine Rana gewoon af en toe een stuk van 't een of ander
Greetje

Re: eerste ervaringen met Rapley *update*

Bericht door Greetje »

Ah! Ik heb mijn eigen draadje weer gevonden...

Hoe belangrijk zijn die eerste hapjes nou eigenlijk?!
Ik merk dat er nog weinig regelmaat in zit.

Bij Hannah volgde ik het advies van het CB en begon ik netjes met prakjes fruit/groente tussen de borstvoedingen in (zo hadden ze dat op CB uitgelegd). Ze begon al snel meer te eten weet ik nog. Was ook begonnen met 4mnd trouwens. Ik at met haar echt al ontbijt, lunch, avondeten op 6 maand volgens mij.

Bij Rana geef ik haar meestal een stukje fruit of groente als zij erbij zit aan tafel. Maar soms ligt ze net te slapen. En eet ze dus niets. En vaak heeft ze totaal geen interesse in het eten, maar wil ze meedoen met ons bord&bestek verhaal... alles pakken en in haar mond stoppen dus, Rana's favoriete bezigheid! Er zijn ook momenten dat ze gretig in haar stukje brood of tomaat ofzo zit te happen en dan gaat er nog best wat in. Maar vaker neemt ze 1 hapje, dat wekt haar honger op en dan wil ze de borst!

Opzich lijkt het allemaal wel prima te gaan, maar theoretisch gezien heeft ze ook niet meer genoeg aan de borst alleen en heeft ze die voedingsstoffen uit het eten ook nodig toch? M.a.w. ik wil natuurlijk niet dat ze tekort komt!
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: eerste ervaringen met Rapley *update*

Bericht door Hemmie »

Greetje schreef:maar theoretisch gezien heeft ze ook niet meer genoeg aan de borst alleen en heeft ze die voedingsstoffen uit het eten ook nodig toch?
Jawel hoor, het eerste jaar is bv voldoende, maar je kunt vanaf een maand of 6 oefenen met bijvoeding. Lees deze eens.

Mijn oudste begon netjes rond zijn 1e verjaardag echt grotere hoeveelheden te eten, de andere 2 waren daar nog veel later mee. Ik geloof niet dat ze iets gemist hebben.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: eerste ervaringen met Rapley

Bericht door Annet »

Ze is nu ruim een half jaar, dan zijn die eerste hapjes nog bijvoeding, dus voor erbij en nog niet als volwaardige maaltijd, tenzij je de bv erdoor vervangt.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: eerste ervaringen met Rapley

Bericht door Pauwtje »

Het hele 1e jaar kan je de bv zien als volwaardige voeding. De rest is oefenen.
Wat jij schrijft klinkt precies zoals het bij ons met de bijvoeding. En dat is 3x helemaal goed gekomen. De een at rond z'n eerste verjaardag wat meer dan de anders. Maar in alle 3 de gevallen kon ik pas tegen de 1 jaar zeggen dat het eten substantieel was. Het is echt wonderlijk hoe die kleintjes het zelf heel goed kunne regelen.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Greetje

Re: eerste ervaringen met Rapley

Bericht door Greetje »

Thanks! Jullie commentaar neemt zo net mijn twijfels weg! :)
En borstvoeding drinkt ze nog genoeg!
Qua eten ben ik verder niet zo moeilijk. En vertrouw ik er veelal op dat ze het idd zelf aan kunnen geven. De oudste ook.
Plaats reactie