Hoeveel mag ze aankomen?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mamavans

Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door mamavans »

Weet iemand hoeveel een kind minimaal en hoeveel maximaal mag aankomen in een maand rond 1 jaar? Onze dochter zit boven het gemiddelde en ik vraag me af of ze niet te hard gaat.
mamavans

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door mamavans »

Ik heb de meting van vandaag even in de curve erbij gezet en ik vind het echt bizar zo steil stijgt het ineens omhoog.

Afbeelding
Mirjam
J&J SANTORINI
Berichten: 1943
Lid geworden op: ma apr 29, 2013 3:16 pm

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door Mirjam »

Gaat ze met haar lntte ook zo hard? Of is het alleen haar gewicht?
moeder van Rick (20-09-2007) en Emma (28-03-2009)
mamavans

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door mamavans »

Haar lengte zit op de bovenste lijn en groeit perfect volgens dat lijntje door. Haar gewicht zat altijd net iets boven de lijn van het gemiddelde en schiet nu ineens enorm omhoog. Op zich is ze dus niet te zwaar omdat ze ook erg lang is (82 cm net gemeten) maar het gaat wel ineens heel hard.
Mirjam
J&J SANTORINI
Berichten: 1943
Lid geworden op: ma apr 29, 2013 3:16 pm

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door Mirjam »

Ik zlu me er nu niet zoveel zorgen over maken. Pas als er een disbalans ontstaat zou ik verder kijken.
moeder van Rick (20-09-2007) en Emma (28-03-2009)
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door Dorien »

IK zie de 4 maanden dip en daarna komt ze gewoon weer terug op haar lijntje van voor de dip, toen zat ze ook al hoog.
Als zij ook in de lengte zo hoog zit dan zou ik mij daar zeker geen zorgen over maken.
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door Hemmie »

Begrijp ik het goed dat ze in de lengte op de bovenste lijn zit, en met gewicht dus nu net onder de 2e lijn (van boven). Dan is ze nog steeds licht voor haar lengte, en zou ik me daar zeker niet druk om maken. Waarschijnlijk is ze inderdaad ergens in het afgelopen jaar om wat voor reden dan ook onder 'haar' gewichtslijntje gekomen (minder interesse in eten, te snel afgeleid, of zo druk aan het bewegen dat er geen energie overblijft om aan te komen), en nu gaat ze weer terug waar ze hoort.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
annelies

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door annelies »

Hemmie schreef:Begrijp ik het goed dat ze in de lengte op de bovenste lijn zit, en met gewicht dus nu net onder de 2e lijn (van boven). Dan is ze nog steeds licht voor haar lengte, en zou ik me daar zeker niet druk om maken. Waarschijnlijk is ze inderdaad ergens in het afgelopen jaar om wat voor reden dan ook onder 'haar' gewichtslijntje gekomen (minder interesse in eten, te snel afgeleid, of zo druk aan het bewegen dat er geen energie overblijft om aan te komen), en nu gaat ze weer terug waar ze hoort.

helemaal mee eens, ik zie een prachtige curve! Zit ze lekker in haar vel? Ontwikkeld ze goed? Dan zou ik me echt geen zorgen maken......
mamavans

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door mamavans »

Ik weet niet, zo met dat plotselinge aankomen vraag ik me af of het wel goed zit met haar voedingsstoffen en haar eetpatroon. Ze is erg actief, ik heb het altijd daaraan geweten dat ze wat lichter bleef in vergelijking met haar lengte. Ze kroop met 5 maanden, liep met 8 maanden los en kon met 12 maanden rennen. Maar zo actief is ze nu nog steeds en ze rent nog steeds de hele dag door en nu komt haar gewicht dus ineens wel aan. En dan ga ik twijfelen of ze wel gezond genoeg eet. Ze is nu in een maand aangekomen van 10,7 naar 11,5 kilo en ik vraag me af of dat een gezonde toename is voor in één maand.
mamavans

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door mamavans »

Het maakt me altijd zo onzeker zulke dingen. Of we het wel goed doen...
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door Hemmie »

Leren kruipen/lopen vergt volgens mij een stuk meer energie dan als ze het eenmaal goed kunnen. Daarnaast eet ze nu waarschijnlijk nog goed door om weer op haar lijntje te komen, grote kans dat ze binnenkort wat minder eetlust zal hebben, en dan weer netjes haar lijntje blijft volgen. Ik denk dat het niet anders is dan een kind dat ziek is geweest en daardoor wat is afgevallen. Die hebben vaak ook daarna een korte fase waarin ze extra veel eten, totdat ze weerop hun oude gewicht zitten.
Ik zou het gewoon even rustig afwachten, zolang haar gewicht nog lager inde curve zit dan haar lengte is ar al helemaal niets aan de hand. Geen problemen maken waar ze niet zijn ;-)
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door Pauwtje »

Dorien schreef:IK zie de 4 maanden dip en daarna komt ze gewoon weer terug op haar lijntje van voor de dip, toen zat ze ook al hoog.
Als zij ook in de lengte zo hoog zit dan zou ik mij daar zeker geen zorgen over maken.
Dat was precies wat ik wou zeggen, maar ik kreeg het niet zo kort en krachtig geschreven als Dorien.

Ik kan me voorstellen dat je je gaat afvragen of dit normaal is, zo n plotselinge toename. Maar ik denk juist eerder dat ze ene poosje geremd is in haar groei, misschien wel door al dat bewegen , en dat ze nu mooi haar lijntje weer opzoekt. Tenzij je haar de laatste 2 maanden volpropt met chocola, koekjes en chips, zou ik me niet onnodig zorgen maken!
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door Emmy »

mamavans schreef:Het maakt me altijd zo onzeker zulke dingen. Of we het wel goed doen...
Dat was voor mij ook de reden om bij nummer 2, 3 en 4 niet meer te wegen en niet meer te meten.... :P En ook om geen boeken meer te lezen waarin al die sprongetjes en ontwikkelingen stonden, want mijn oudste deed dat net allemaal even anders..... En toen ze 2 jaar waren hadden ze duidelijk geen trek meer in de juiste voedingsstoffen, is ook allemaal weer goed gekomen.
Bij nummer 4 kwam ik helemaal niet meer bij het CB, alleen voor de inentingen.
Meid, laat het wat meer los. Dat heb ik ook gedaan en het heeft me zoveel meer rust gebracht, en ook veel meer plezier in het moederschap!
Ze doet het goed en is vrolijk? Dan zou ik me geen zorgen maken!
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door Liesje28 »

Lengte en gewicht dus nu juist beter in balans dan eerst, als ik her goed begrijp, lekker laten gaan dus! Je pas druk gaan maken als ze uit de +2 schiet 8)
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
mamavans

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door mamavans »

Emmy schreef:
mamavans schreef:Het maakt me altijd zo onzeker zulke dingen. Of we het wel goed doen...
Dat was voor mij ook de reden om bij nummer 2, 3 en 4 niet meer te wegen en niet meer te meten.... :P En ook om geen boeken meer te lezen waarin al die sprongetjes en ontwikkelingen stonden, want mijn oudste deed dat net allemaal even anders..... En toen ze 2 jaar waren hadden ze duidelijk geen trek meer in de juiste voedingsstoffen, is ook allemaal weer goed gekomen.
Bij nummer 4 kwam ik helemaal niet meer bij het CB, alleen voor de inentingen.
Meid, laat het wat meer los. Dat heb ik ook gedaan en het heeft me zoveel meer rust gebracht, en ook veel meer plezier in het moederschap!
Ze doet het goed en is vrolijk? Dan zou ik me geen zorgen maken!
Wij zijn alleen de eerste twee keer naar het CB geweest (4 en 8 weken) en daarna niet meer dus wegen en meten doen we thuis zelf. Het CB had hier alleen maar commentaar op onze keuzes. Aan de ene kant maakt dat wegen me onzeker maar aan de andere kant wil ik het ook graag weten. En mijn partner maakt er een hobby van om lijstjes en grafiekjes bij te houden uit interesse, schijnt leuk te zijn om later terug te kijken of zo. Van mij hoeft het inderdaad niet zo. Ze doet het perfect, en ze is inderdaad ook vrolijk. Maar man ik hoop echt dat als we ooit een tweede krijgen dat ik me dan wat zekerder voel want ik zit me constant af te vragen of alles wel goed gaat. Dat is gewoon niet leuk meer.
Greetje

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door Greetje »

Nou ik herken dat wel hoor die onzekerheid. Ik had dan het "geluk" dat wij vijf maanden na de geboorte van de eerste naar GAmbia vertrokken en ik dus verder geen bezoekjes aan het CB hoefde te doen. De eerste keer kwam ik helemaal overstuur terug en heb ik heel het weekend niet geslapen... En ik was toen ook zo overspoeld door emoties en hormonen dat ik niet de helderheid van geest had om gewoon niet meer naar het CB te gaan.

Maar ja, drinkt ze wel genoeg BV, slaapt ze wel genoeg... is ze niet helemaal gestresst door al dat huilen en wij maar met haar rondzeulen omdat we anders niet meer weten wat er met haar is... En ze slaapt op haar buik, en kan dat geen kwaad, voor wiegendood enzo... En ik geef haar een speentje en straks is ze 6 en rent ze er nog mee in haar mond door de speeltuin... Enz enz. Elk klein dingetje kon me toen onzeker maken of ik het wel goed deed. En, hopelijk geeft het wat hoop, nu bij de tweede ben ik stukken relaxter! Je hebt de ervaring van de eerste en ik maak me stukken minder zorgen over haar drink-, eet- en slaapgedrag!
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door Appendix »

Even off-topic, maar ik heb de hele tijd gedacht dat jouw dochter Ans heette: Mama v(an) Ans.... Is het Mama van S(ara)!
:D

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door drus »

Ik was bij mijn oudste ook erg onzeker. Bv-forum en jip heeft toen erg geholpen met opmerkingen als van Dorien. Voor mij ook een keurig lijntje en verhaal dat er bij past:-)
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
mamavans

Re: Hoeveel mag ze aankomen?

Bericht door mamavans »

Appendix schreef:Even off-topic, maar ik heb de hele tijd gedacht dat jouw dochter Ans heette: Mama v(an) Ans.... Is het Mama van S(ara)!
:D

@
Ans :lol: Danku, dat maakt een niet zo goede avond weer goed ;)
Plaats reactie