Vervanging voor borstvoeding

Moderators: Ester, Yvonne

mamavans

Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Onze dochter is sterk gaan minderen met het drinken aan de borst. Ze drinkt nu soms 1, soms 2 keer per dag en op sommige dagen zelfs helemaal niet. Tussendoor krijgt ze dan veel water, maximaal 1 keer per dag sap (zelfgemaakt van vers fruit en water) en 1 tot 2 keer per dag thee. Ze komt dus wel aan voldoende vocht. Maar ik twijfel nogal over de melk die ze nodig zou hebben. Volgens het voedingscentrum zou ze nu 300 ml nodig hebben en dan koemelk als het gaat om vervanging van bv maar ik sta totaal niet achter de ideeën van het voedingscentrum qua melk. Zij houden zich nog steeds vast aan de gedachte dat een kind en ook een volwassene echt melk nodig heeft in een gezond voedingspatroon en daar geloof ik gewoon niet in. Dus wat dat betreft vind ik op dit gebied het voedingscentrum geen betrouwbare bron.

Dus ik zoek eigenlijk een vervanging voor de borstvoeding op dagen dat ze de 300 ml niet haalt (als ze 2 keer per dag drinkt ga ik ervan uit dat ze dat wel haalt, maar ik weet niet hoe belangrijk die 300 ml is want dat kwam van het voedingscentrum). Ik wil haar in ieder geval vrij van dierenmelk opvoeden dus geen koemelk, geen geitenmelk enz. Er bestaat rijstemelk, amandelmelk, dat soort dingen. Heeft iemand daar wat kennis van of ervaring mee die me kan vertellen of ze dat mag hebben (en ook nodig heeft want als het niet nodig is houden we het bij wat ze nu krijgt) en hoeveel?
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Jo Jo »

Rijstemelk etc is géén vervanging van moedermelk. Voegt niks toe, behalve dan dat het (lekker :-) ) drinken is. Behalve dan bijvoorbeeld eiwitten, mocht je ook vegetarisch (of eigenlijk dus veganistisch) willen voeden.

----
Wanneer je baby acht maanden is, kan je hem of haar voor het eerst laten kennismaken met eiwitrijk voedsel. Dat kunnen zeer gaargekookte granen en bonen zijn (quinoa, rijst, haver, erwtjes, linzen…) of gepureerde tofu. Als soja-allergie in de familie voor komt is het slim om te wachten met de introductie van soja tot de leeftijd van ongeveer een jaar. Van sojamelk zijn er speciale varianten voor kinderen vanaf 1 jaar (bijvoorbeeld Alpro Junior), die geschiktere voedingswaarden voor hen hebben dan reguliere sojamelk. Amandel-, hazelnoot-, of sesamzaadpasta’s zijn eveneens goede eiwitbronnen en zijn bovendien rijk aan calcium en zink. Groene bladgroenten – onmisbaar wegens hun rijkdom aan mineralen – kan je geven in de vorm van geconcentreerde groentesappen (gezeefd, want een teveel aan vezels overprikkelt de jonge darmpjes), in combinatie met sinaasappelsap om een betere opname van de mineralen te verzekeren. Aardappelen vormen sinds jaar en dag de basis voor groentepapjes, maar probeer ook eens wortels, rapen, zoete aardappel of pompoen. Ze bevatten meer voedingsstoffen per calorie. Je kan de groentepap verrijken door er eenvoudigweg wat lijnzaad-, hennepzaad- of walnootolie aan toe te voegen. Het voorziet je baby van essentiële omega-3-vetzuren.
----
Koeienmelk is inderdaad van de zotte om aan mensen te geven, het enige geschikte voor haar is toch écht moedermelk... Nodig tot een jaar of 6 a 7.
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Ja moedermelk is naar mijn idee nodig tot het kind zichzelf speent en de speenleeftijd van de mens ligt tussen 3 en 7 jaar met een gemiddelde op 4,3 jaar. Dus het plan was om haar borstvoeding te geven tot die tijd en dus tot het moment dat ze zelf stopt. Maar nu drinkt ze nog zo weinig en ze is pas 13 maanden. Maar we kunnen ook moeilijk haar dwingen te borst te nemen. Ik denk dat ze er dan een afkeer van ontwikkeld en helemaal niet meer zal willen. Gekolfd wil ze het ook niet. Daar doet ze al sinds ze 8 maanden was moeilijk mee. Ze wil uit geen enkele soort beker gekolfde melk drinken terwijl ze al het ander drinken wel probleemloos uit verschillende soorten bekers drinkt. Ze moet gewoon gekolfde melk niet. Zelfs niet als het vers is. Maar wat dan? Want op dagen dat ze de borst niet wil of maar 1 keer wil komt ze volgens mij echt melk te kort...
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Hemmie »

Ik zou toch ook nog eens verder kijken waarom ze nog maar zo weinig bv drinkt. Kun je niet eens proberen haar wat minder ander drinken te geven, in de hoop dat ze weer meer bv gaat drinken? Mijn kinderen dronken op die leeftijd nog maar heel weinig anders dan bv, maar ze dronken dan ook nog vele malen per dag bv.
Als je de bv wilt afbouwen is dit natuurlijk prima (ik heb alleen geen idee hoe en of je het zou moeten vervangen), maar ik heb het idee dat je nog langer bv wil geven, en dat zie ik zo niet gebeuren.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door monika »

ik gebruik rijstmelk voor mijn eigen pap voor ontbijt en Nic heeft gewoon meegegeten van mijn pap sinds hij ruim 6 mnd was, tot dat hij brood opeens weer lekkerder vond. Bij de rijstmelk die ik koop is extra calcium toegevoegd. Dus het hangt er maar van af wat er is toegevoegd of rijstmelk iets toevoegd.

En welke voedingstoffen denk je dat ze niet genoeg binnen krijgt als ze niet aan de 300 ml komt? Vetten, eiwitten, calcium? Dan kan je kijken in welke andere voedingsmiddelen dat zit van wat ze wel wil en mag eten.

Ik neem aan dat je ook geen yochurt wilt geven dan, want dat is een veel genoemde oplossing voor niet drinkende babies. Ik weet niet of Kefir een geschikt alternatief is, geen idee wat de voedingswaarde is. Anders even Stefan Kleintjes (kinder dietist) raadplegen via telefonisch consult?
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door MarietteD »

Wij deden op die leeftijd nog een flesje warme koemelk 's avonds, en overdag ander drinken.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Esther »

MarietteD schreef:Wij deden op die leeftijd nog een flesje warme koemelk 's avonds, en overdag ander drinken.
Maar S mag geen koemelk, dus dat is geen optie :wink:
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Mara »

Kan dit tijdelijk zijn? Kan me er iets van herinneren dat ze op een gegeven moment meer belangstelling krijgen voor alles om hen heen en dan minder drinken? Als je eigenlijk langer bv wilt geven, is het jammer (en hopelijk niet nodig) om steeds meer af te bouwen.

En qua alternatieven: ik heb daar ook over nagedacht tijdens een bv dip rond 9 maanden. Ik werd niet veel wijzer van alle tegengestelde adviezen over melk én over de alternatieven.
Wat voor mij wel zwaar woog, was dat sojamelk (en andere produkten met soja) werden afgeraden voor jonge kinderen omdat ze de hormoonhuishouding beinvloeden. Dit kwam ik zo vaak tegen, ook op pro-sojasites dat ik dat niet heb gegeven.
Rijstmelk zou te weinig toevoegen (alleen "buikvulling") en geitenmelk verschilde voor mij te weinig van koemelk.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor een bekertje volle koemelk tussen de middag, want hier geen allergien in de familie en ik ben op zich niet anti-melk zolang het niet te veel is. Hier drinken ze bij hun boterham ook melk.

De ochtend en avondvoeding gingen toen nog wel goed (én de nachten ook :wink: ).
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Ze heeft in april bijna twee weken geen borstvoeding kunnen drinken (ik ben getrouwd met een vrouw en zij geeft borstvoeding en ze moest in april bijna 2 weken naar het buitenland). Ik heb in die twee weken geprobeerd gekolfde moedermelk in andere vormen aan te bieden dus pap, pannenkoeken, ijsjes ervan gemaakt maar dat viel niet mee. Pap en ijsjes wilde ze niet, de pannenkoeken wel maar we kunnen natuurlijk niet 3 keer per dag pannenkoeken eten ;). We zijn eigenlijk allang blij dat ze nog wil drinken na die 2 weken zonder want afbouwen was nog lang niet het plan maar ze is dus wel flink geminderd sinds die twee weken. Ik hoop echt dat het tijdelijk is en dat ze uiteindelijk weer meer wil drinken maar nu is het zo dat ze de borst steeds afwijst en dan aan het aanrecht gaat hangen voor ander drinken.
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door MarietteD »

Esther schreef:
MarietteD schreef:Wij deden op die leeftijd nog een flesje warme koemelk 's avonds, en overdag ander drinken.
Maar S mag geen koemelk, dus dat is geen optie :wink:
Ja dat is dan een beetje dom van mij haha :-)
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Mara »

MarietteD schreef:
Esther schreef:
MarietteD schreef:Wij deden op die leeftijd nog een flesje warme koemelk 's avonds, en overdag ander drinken.
Maar S mag geen koemelk, dus dat is geen optie :wink:
Ja dat is dan een beetje dom van mij haha :-)
Oh maar dan heb ik het ook verkeerd begrepen? Want ik lees dat ze geen koemelk WIL geven omdat ze daar niet achter staat.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Mara schreef: Maar S mag geen koemelk, dus dat is geen optie :wink:
Ja dat is dan een beetje dom van mij haha :-)[/quote]

Oh maar dan heb ik het ook verkeerd begrepen? Want ik lees dat ze geen koemelk WIL geven omdat ze daar niet achter staat.[/quote]

Dat komt op hetzelfde neer natuurlijk. Omdat we dat niet willen mag ze van ons geen koemelk.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Emmy »

Jo Jo schreef:Rijstemelk etc is géén vervanging van moedermelk. Voegt niks toe, behalve dan dat het (lekker :-) ) drinken is. Behalve dan bijvoorbeeld eiwitten, mocht je ook vegetarisch (of eigenlijk dus veganistisch) willen voeden.

----
Wanneer je baby acht maanden is, kan je hem of haar voor het eerst laten kennismaken met eiwitrijk voedsel. Dat kunnen zeer gaargekookte granen en bonen zijn (quinoa, rijst, haver, erwtjes, linzen…) of gepureerde tofu. Als soja-allergie in de familie voor komt is het slim om te wachten met de introductie van soja tot de leeftijd van ongeveer een jaar. Van sojamelk zijn er speciale varianten voor kinderen vanaf 1 jaar (bijvoorbeeld Alpro Junior), die geschiktere voedingswaarden voor hen hebben dan reguliere sojamelk. Amandel-, hazelnoot-, of sesamzaadpasta’s zijn eveneens goede eiwitbronnen en zijn bovendien rijk aan calcium en zink. Groene bladgroenten – onmisbaar wegens hun rijkdom aan mineralen – kan je geven in de vorm van geconcentreerde groentesappen (gezeefd, want een teveel aan vezels overprikkelt de jonge darmpjes), in combinatie met sinaasappelsap om een betere opname van de mineralen te verzekeren. Aardappelen vormen sinds jaar en dag de basis voor groentepapjes, maar probeer ook eens wortels, rapen, zoete aardappel of pompoen. Ze bevatten meer voedingsstoffen per calorie. Je kan de groentepap verrijken door er eenvoudigweg wat lijnzaad-, hennepzaad- of walnootolie aan toe te voegen. Het voorziet je baby van essentiële omega-3-vetzuren.
----
Koeienmelk is inderdaad van de zotte om aan mensen te geven, het enige geschikte voor haar is toch écht moedermelk... Nodig tot een jaar of 6 a 7.
Is het niet wat overdreven om te stellen dat koemelk te zot voor woorden is?
Ik ben het heus wel eens met de stelling dat koemelk niet nodig is, en al helemaal niet in de hoeveelheden die het CB adviseert. Maar mijn kinderen hielden wel van een slokkie koemelk hoor, niks zo lekker als een warm bekertje melk, ik ben er zelf ook gek op. :) En met de slechte drinkers die ik heb, hou ik dat er graag in. Altijd beter dan limonade toch?
En ik ben helemaal pro borstvoeding maar om dan te stellen dat ze dit nodig hebben tot een jaar of 6 a 7, ben ik het niet mee eens. Daarmee jaag je onzekere mensen waarbij de de bv om wat voor reden niet lekker loopt de stuipen op het lijf. Een van mijn kinderen is prima groot geworden zonder bv, hoor. Tuurlijk is bv het beste maar er zijn goede alternatieven voor kinderen waarbij de bv niet lukt of niet mogelijk is.
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Emmy schreef:
Jo Jo schreef:Rijstemelk etc is géén vervanging van moedermelk. Voegt niks toe, behalve dan dat het (lekker :-) ) drinken is. Behalve dan bijvoorbeeld eiwitten, mocht je ook vegetarisch (of eigenlijk dus veganistisch) willen voeden.

----
Wanneer je baby acht maanden is, kan je hem of haar voor het eerst laten kennismaken met eiwitrijk voedsel. Dat kunnen zeer gaargekookte granen en bonen zijn (quinoa, rijst, haver, erwtjes, linzen…) of gepureerde tofu. Als soja-allergie in de familie voor komt is het slim om te wachten met de introductie van soja tot de leeftijd van ongeveer een jaar. Van sojamelk zijn er speciale varianten voor kinderen vanaf 1 jaar (bijvoorbeeld Alpro Junior), die geschiktere voedingswaarden voor hen hebben dan reguliere sojamelk. Amandel-, hazelnoot-, of sesamzaadpasta’s zijn eveneens goede eiwitbronnen en zijn bovendien rijk aan calcium en zink. Groene bladgroenten – onmisbaar wegens hun rijkdom aan mineralen – kan je geven in de vorm van geconcentreerde groentesappen (gezeefd, want een teveel aan vezels overprikkelt de jonge darmpjes), in combinatie met sinaasappelsap om een betere opname van de mineralen te verzekeren. Aardappelen vormen sinds jaar en dag de basis voor groentepapjes, maar probeer ook eens wortels, rapen, zoete aardappel of pompoen. Ze bevatten meer voedingsstoffen per calorie. Je kan de groentepap verrijken door er eenvoudigweg wat lijnzaad-, hennepzaad- of walnootolie aan toe te voegen. Het voorziet je baby van essentiële omega-3-vetzuren.
----
Koeienmelk is inderdaad van de zotte om aan mensen te geven, het enige geschikte voor haar is toch écht moedermelk... Nodig tot een jaar of 6 a 7.
Is het niet wat overdreven om te stellen dat koemelk te zot voor woorden is?
Ik ben het heus wel eens met de stelling dat koemelk niet nodig is, en al helemaal niet in de hoeveelheden die het CB adviseert. Maar mijn kinderen hielden wel van een slokkie koemelk hoor, niks zo lekker als een warm bekertje melk, ik ben er zelf ook gek op. :) En met de slechte drinkers die ik heb, hou ik dat er graag in. Altijd beter dan limonade toch?
En ik ben helemaal pro borstvoeding maar om dan te stellen dat ze dit nodig hebben tot een jaar of 6 a 7, ben ik het niet mee eens. Daarmee jaag je onzekere mensen waarbij de de bv om wat voor reden niet lekker loopt de stuipen op het lijf. Een van mijn kinderen is prima groot geworden zonder bv, hoor. Tuurlijk is bv het beste maar er zijn goede alternatieven voor kinderen waarbij de bv niet lukt of niet mogelijk is.
Dat is een hele andere discussie die ik hier niet wil gaan voeren :)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Emmy »

mamavans schreef:
Emmy schreef:
Jo Jo schreef:Rijstemelk etc is géén vervanging van moedermelk. Voegt niks toe, behalve dan dat het (lekker :-) ) drinken is. Behalve dan bijvoorbeeld eiwitten, mocht je ook vegetarisch (of eigenlijk dus veganistisch) willen voeden.

----
Wanneer je baby acht maanden is, kan je hem of haar voor het eerst laten kennismaken met eiwitrijk voedsel. Dat kunnen zeer gaargekookte granen en bonen zijn (quinoa, rijst, haver, erwtjes, linzen…) of gepureerde tofu. Als soja-allergie in de familie voor komt is het slim om te wachten met de introductie van soja tot de leeftijd van ongeveer een jaar. Van sojamelk zijn er speciale varianten voor kinderen vanaf 1 jaar (bijvoorbeeld Alpro Junior), die geschiktere voedingswaarden voor hen hebben dan reguliere sojamelk. Amandel-, hazelnoot-, of sesamzaadpasta’s zijn eveneens goede eiwitbronnen en zijn bovendien rijk aan calcium en zink. Groene bladgroenten – onmisbaar wegens hun rijkdom aan mineralen – kan je geven in de vorm van geconcentreerde groentesappen (gezeefd, want een teveel aan vezels overprikkelt de jonge darmpjes), in combinatie met sinaasappelsap om een betere opname van de mineralen te verzekeren. Aardappelen vormen sinds jaar en dag de basis voor groentepapjes, maar probeer ook eens wortels, rapen, zoete aardappel of pompoen. Ze bevatten meer voedingsstoffen per calorie. Je kan de groentepap verrijken door er eenvoudigweg wat lijnzaad-, hennepzaad- of walnootolie aan toe te voegen. Het voorziet je baby van essentiële omega-3-vetzuren.
----
Koeienmelk is inderdaad van de zotte om aan mensen te geven, het enige geschikte voor haar is toch écht moedermelk... Nodig tot een jaar of 6 a 7.
Is het niet wat overdreven om te stellen dat koemelk te zot voor woorden is?
Ik ben het heus wel eens met de stelling dat koemelk niet nodig is, en al helemaal niet in de hoeveelheden die het CB adviseert. Maar mijn kinderen hielden wel van een slokkie koemelk hoor, niks zo lekker als een warm bekertje melk, ik ben er zelf ook gek op. :) En met de slechte drinkers die ik heb, hou ik dat er graag in. Altijd beter dan limonade toch?
En ik ben helemaal pro borstvoeding maar om dan te stellen dat ze dit nodig hebben tot een jaar of 6 a 7, ben ik het niet mee eens. Daarmee jaag je onzekere mensen waarbij de de bv om wat voor reden niet lekker loopt de stuipen op het lijf. Een van mijn kinderen is prima groot geworden zonder bv, hoor. Tuurlijk is bv het beste maar er zijn goede alternatieven voor kinderen waarbij de bv niet lukt of niet mogelijk is.
Dat is een hele andere discussie die ik hier niet wil gaan voeren :)
Dat is prima hoor, maar als je een draadje opent en je krijgt verschillende reacties, komen daar ook weer reacties op.... :)
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door MarietteD »

Ik ben het helemaal met Emmy eens. Dan moeten we die discussie maar even elders voeren :-)
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Emmy schreef:
mamavans schreef:
Emmy schreef: Is het niet wat overdreven om te stellen dat koemelk te zot voor woorden is?
Ik ben het heus wel eens met de stelling dat koemelk niet nodig is, en al helemaal niet in de hoeveelheden die het CB adviseert. Maar mijn kinderen hielden wel van een slokkie koemelk hoor, niks zo lekker als een warm bekertje melk, ik ben er zelf ook gek op. :) En met de slechte drinkers die ik heb, hou ik dat er graag in. Altijd beter dan limonade toch?
En ik ben helemaal pro borstvoeding maar om dan te stellen dat ze dit nodig hebben tot een jaar of 6 a 7, ben ik het niet mee eens. Daarmee jaag je onzekere mensen waarbij de de bv om wat voor reden niet lekker loopt de stuipen op het lijf. Een van mijn kinderen is prima groot geworden zonder bv, hoor. Tuurlijk is bv het beste maar er zijn goede alternatieven voor kinderen waarbij de bv niet lukt of niet mogelijk is.
Dat is een hele andere discussie die ik hier niet wil gaan voeren :)
Dat is prima hoor, maar als je een draadje opent en je krijgt verschillende reacties, komen daar ook weer reacties op.... :)
Ja maar ik weet dat dit een onderwerp is waar de reacties erg heftig op kunnen zijn en dan veranderd dit topic in een heftig discussietopic ipv dat ik antwoorden op mijn vraag krijg ;). Daarnaast worden we het er ook gewoon nooit over eens en moet iedereen gewoon doen wat goed voelt en wat lukt. Ik wilde persoonlijk dat onze dochter wel tot een jaar of 4 minimaal borstvoeding zou krijgen maar als ze nu met 13 maanden al aan het afbouwen is kan ik dat wel willen maar gaat het niet door. En dus kunnen we denk ik beter discussieren over wat na borstvoeding de beste soort melk is voor een kind. Daar hebben we meer aan.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Emmy »

mamavans schreef:
Ja maar ik weet dat dit een onderwerp is waar de reacties erg heftig op kunnen zijn en dan veranderd dit topic in een heftig discussietopic ipv dat ik antwoorden op mijn vraag krijg ;). Daarnaast worden we het er ook gewoon nooit over eens en moet iedereen gewoon doen wat goed voelt en wat lukt. Ik wilde persoonlijk dat onze dochter wel tot een jaar of 4 minimaal borstvoeding zou krijgen maar als ze nu met 13 maanden al aan het afbouwen is kan ik dat wel willen maar gaat het niet door. En dus kunnen we denk ik beter discussieren over wat na borstvoeding de beste soort melk is voor een kind. Daar hebben we meer aan.
Ik vind het wel een beetje triest dat ik mijn mening niet mag verkondigen, waarom mag JoJo dat dan wel? Omdat dat meer in jouw straatje past? Ik vind koemelk best een goed alternatief en dat geeft dus wel antwoord op je vraag, ook al ben je het niet met me eens. Jij bent niet de enige die dit draadje leest en wellicht kunnen anderen mijn mening wel waarderen. Daarom heet het hier een forum.
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Emmy schreef:
mamavans schreef:
Ja maar ik weet dat dit een onderwerp is waar de reacties erg heftig op kunnen zijn en dan veranderd dit topic in een heftig discussietopic ipv dat ik antwoorden op mijn vraag krijg ;). Daarnaast worden we het er ook gewoon nooit over eens en moet iedereen gewoon doen wat goed voelt en wat lukt. Ik wilde persoonlijk dat onze dochter wel tot een jaar of 4 minimaal borstvoeding zou krijgen maar als ze nu met 13 maanden al aan het afbouwen is kan ik dat wel willen maar gaat het niet door. En dus kunnen we denk ik beter discussieren over wat na borstvoeding de beste soort melk is voor een kind. Daar hebben we meer aan.
Ik vind het wel een beetje triest dat ik mijn mening niet mag verkondigen, waarom mag JoJo dat dan wel? Omdat dat meer in jouw straatje past? Ik vind koemelk best een goed alternatief en dat geeft dus wel antwoord op je vraag, ook al ben je het niet met me eens. Jij bent niet de enige die dit draadje leest en wellicht kunnen anderen mijn mening wel waarderen. Daarom heet het hier een forum.
Je hebt je mening toch verkondigd en dat mag toch? Ik wil alleen voorkomen dat er hier een discussie uit de hand loopt die niet meer met het onderwerp van het topic te maken heeft.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Emmy »

mamavans schreef:
Emmy schreef:
mamavans schreef:
Ja maar ik weet dat dit een onderwerp is waar de reacties erg heftig op kunnen zijn en dan veranderd dit topic in een heftig discussietopic ipv dat ik antwoorden op mijn vraag krijg ;). Daarnaast worden we het er ook gewoon nooit over eens en moet iedereen gewoon doen wat goed voelt en wat lukt. Ik wilde persoonlijk dat onze dochter wel tot een jaar of 4 minimaal borstvoeding zou krijgen maar als ze nu met 13 maanden al aan het afbouwen is kan ik dat wel willen maar gaat het niet door. En dus kunnen we denk ik beter discussieren over wat na borstvoeding de beste soort melk is voor een kind. Daar hebben we meer aan.
Ik vind het wel een beetje triest dat ik mijn mening niet mag verkondigen, waarom mag JoJo dat dan wel? Omdat dat meer in jouw straatje past? Ik vind koemelk best een goed alternatief en dat geeft dus wel antwoord op je vraag, ook al ben je het niet met me eens. Jij bent niet de enige die dit draadje leest en wellicht kunnen anderen mijn mening wel waarderen. Daarom heet het hier een forum.
Je hebt je mening toch verkondigd en dat mag toch? Ik wil alleen voorkomen dat er hier een discussie uit de hand loopt die niet meer met het onderwerp van het topic te maken heeft.
Zo snel lopen de discussies hier niet uit de hand hoor.....en daar let het forumbeheer ook wel op, dat hoeven wij niet te doen. :wink:
En daarnaast, discussies zijn leuk, die houden het forum lekker levendig!
Laatst gewijzigd door Emmy op zo mei 25, 2014 1:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Hemmie »

Ik denk dat je dan ook heel weinig antwoorden kunt verwachten. De meeste kinderen hier drinken nu eenmaal melk, in meer of mindere mate, en de enkeling die dat niet krijgt drinkt misschien nog wel bv. Ik denk dat je dan toch beter op andere websites die aansluiten bij jouw mening.
Maar voor de duidelijkheid, eet je dochter dan ook geen yoghurt of kaas? En zoals iemand hierboven al vroeg, kun je aangeven welke voedingsstof(fen) je precies denkt dat ze mist? Want er is natuurlijk geen 1 op 1 alternatief voor koemelk, en ik neem aan dat je dat ook niet zoekt, want als je dacht dat koemelk zo goed was zou je dat wel geven. Dus ga ik er van uit dat je je zorgen maakt om een specifiek onderdeel van de koemelk, en daar kunnen mensen je hier misschien wel mee helpen.
Ik heb trouwens ook geen idee hoe de dames hier het doen met een kind met koemelkallergie, maar de meeste daarvan hebben dan vast weer langer bv gehad.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Lampje
J&J SANTORINI
Berichten: 1732
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 6:51 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Lampje »

Inderdaad, we zijn er gewoon met een hele groep moderatoren om ervoor te waken dat er goede discussies ontstaan die on-topic blijven. Dus je hoeft niet bang te zijn dat een topic snel uit de hand loopt.
Maar dat het er stevig aan toe kan gaan, dat vinden we alleen maar leuk, mits het over het onderwerp blijft gaan en er met argumenten gediscussieerd wordt.

Janneke (namens Forumbeheer)
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Ja maar wat heb ik aan een discussie over wel of geen borstvoeding als ik wil weten wat ik mijn dochter behalve borstvoeding te drinken kan geven? Want ondertussen heb ik die vraag hier gesteld en op het borstvoedingsforum en nog steeds weet ik niet wat ik haar nu te drinken moet geven.
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Liesje28 »

Geen zorgen, mamavanans, over het algemeen is dit een respectvol forum, er wordt hier niet zo snel met vleeswaren gescholden en we raken ook niet zo snel in paniek :wink: En inderdaad hebben we anders nog onze opperhoofden die de boel in toom houden.

Om terug te komen op je vraag: als het jouw mening is dat zuivel niet noodzakelijk is, dan hoef je dus ook niet per se heil te zoeken in vervangende voedingsmiddelen die eindigen op 'melk'. Zoek dan inderdaad je variatie in een eitje, stukje vlees, groenten. Vergis je ook niet wat je dochter in die paar keer drinken aan de borst toch nog binnenkrijgt, echt tekorten zal ze niet snel krijgen. Dus naast bv zou ik het gewoon zoeken in water, gezonde sapjes en thee. Niks mis mee.
Laatst gewijzigd door Liesje28 op zo mei 25, 2014 1:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Liesje28 »

mamavans schreef:Ja maar wat heb ik aan een discussie over wel of geen borstvoeding als ik wil weten wat ik mijn dochter behalve borstvoeding te drinken kan geven? Want ondertussen heb ik die vraag hier gesteld en op het borstvoedingsforum en nog steeds weet ik niet wat ik haar nu te drinken moet geven.
Een discussie over wel of geen bv heb ik hier nog niet gezien en zul je hier ook niet krijgen. Volgens mij is iedereen hier namelijk pro bv :wink:
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Hemmie schreef:Ik denk dat je dan ook heel weinig antwoorden kunt verwachten. De meeste kinderen hier drinken nu eenmaal melk, in meer of mindere mate, en de enkeling die dat niet krijgt drinkt misschien nog wel bv. Ik denk dat je dan toch beter op andere websites die aansluiten bij jouw mening.
Maar voor de duidelijkheid, eet je dochter dan ook geen yoghurt of kaas? En zoals iemand hierboven al vroeg, kun je aangeven welke voedingsstof(fen) je precies denkt dat ze mist? Want er is natuurlijk geen 1 op 1 alternatief voor koemelk, en ik neem aan dat je dat ook niet zoekt, want als je dacht dat koemelk zo goed was zou je dat wel geven. Dus ga ik er van uit dat je je zorgen maakt om een specifiek onderdeel van de koemelk, en daar kunnen mensen je hier misschien wel mee helpen.
Ik heb trouwens ook geen idee hoe de dames hier het doen met een kind met koemelkallergie, maar de meeste daarvan hebben dan vast weer langer bv gehad.
Ik weet het niet precies, dat is nog mijn hele zoektocht nu. Ik had nog lang niet verwacht dat we daar met 13 maanden al over na moesten gaan denken maar gewoon gedacht dat ze tot een jaar of 4 borstvoeding zou drinken en daarna gewoon geen melk meer.
Mijn gevoel zegt dat een kind melk nodig heeft (moedermelk) tot de natuurlijke speenleeftijd is behaald en dat is tussen de 3 en 7 jaar. Nu ze ver voor die leeftijd borstvoeding lijkt af te bouwen heeft ze dus eigenlijk nog wel moedermelk nodig. Ik zoek dus geen vervanging voor koemelk maar een vervanging voor moedermelk en ik vraag me af in hoeverre dat uberhaupt nodig is op deze leetijd of dat ze het ook goed zou doen op alleen water, sap en thee te drinken en verder gewoon een gezond voedingspatroon met veel groente en fruit.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Hemmie »

Tja, ik denk inderdaad niet dat je daar hier een antwoord op gaat vinden, zoals gezegd, hier krijgen denk ik vrijwel alle kinderen op die leeftijd nog moedermelk of anders koemelk. Misschien eens bij een veganistenforum navragen? En heb je het bijvoedingsforum al geprobeerd (bestaat dat nog?)
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Mare »

Lastige vraag. Mijn jongens hebben nog nooit iets dierlijks op, maar waren/zijn ook wel borstverslaafd. David is gestopt met 2,5 en heeft verder nooit een melkvervanger gehad. Maar ik snap je gevoel dat ze nog wel heel jong is. Ik weet ook niet wat ze dan zou missen. Ik zou dus eerst op zoek gaan naar de voedingsstoffen die je zou moeten/willen vervangen. Er is gewoon geen vervanger van moedermelk en in feite is koeienmelk dat zeker ook niet. Is het een mogelijkheid om dit met een diëtist te overleggen? Wellicht Stefan Kleintjes aangezien hij er m.i. veel verstand van heeft.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Ik heb al vaker over het bijvoedingsforum gehoord maar het nog nooit kunnen vinden. Een veganistenforum is misschien een idee. Ik ga daar eens naar op zoek.

Ik heb al gezocht naar bronnen van calcium want volgens mij is dat hetgene wat ze het meest zal missen zonder melk dus ik wil me gaan concetreren op extra calciumrijk eten. Vanavond eten we bijvoorbeeld een recept met broccoli en sesamzaad wat ik net op internet vond. Dat schijnt veel calcium te bevatten.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Mare »

mamavans schreef:Ik heb al vaker over het bijvoedingsforum gehoord maar het nog nooit kunnen vinden. Een veganistenforum is misschien een idee. Ik ga daar eens naar op zoek.

Ik heb al gezocht naar bronnen van calcium want volgens mij is dat hetgene wat ze het meest zal missen zonder melk dus ik wil me gaan concetreren op extra calciumrijk eten. Vanavond eten we bijvoorbeeld een recept met broccoli en sesamzaad wat ik net op internet vond. Dat schijnt veel calcium te bevatten.
Wij verwerken idd sesam in het brood van de jongens en ze krijgen het er ook nog extra bovenop. Sesampasta op brood kan natuurlijk ook nog.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Hemmie »

Hier is het bijvoedingsforum, maar dat is zo te zien niet echt actief meer. Maar misschien kun je nog iets in een oud draadje vinden (vergeet dan ook niet de link naar het archief, het oude forum).
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Suuz

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Suuz »

Ik gaf mijn zoon af en toe dan toch een flesje kv als alternatief (te kort aan bv) je kan omdat er een allergie speelt dus een allergie versie kiezen of geiten versie of soja versie. Of gewoon laten zoals het is. Ze komt duidelijk wel aan haar vocht. En in combi met 'goede' voeding evt met een multivitamine ook gewoon zo laten.

Hier inmiddels alleen nog bv.. Evt 1x in de 3maanden 1 klein flesje kv in de avond. Ik kolf namelijk niet meer maar werk nog wel in avond.
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Truus »

Zolang de borstvoeding nog steeds op vraag wordt geboden, lijkt het mij niet noodzakelijk om een alternatief te bieden. Misschien drinkt ze inmiddels heel efficient en krijgt ze in korte tijd toch genoeg binnen.
Jongste bouwde zelf ook rond die tijd af. Vond ik ook erg jammer, want wilde graag nog blijven geven. Het was hier helaas begin van het einde.
Ik hoop voor jullie dat het een tijdelijk dipje is.
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Jo Jo »

Even voor de duidelijkheid, ik had het niet over koemelk vs borstvoeding. Ik had het er over dat de mens het enige zoogdier is dat melk van een ander zoogdier gebruikt, en het ook nog eens tot de dood toe blijft drinken. En dat terwijl er toch steeds en steeds meer aanwijzingen, studies en bewijzen zijn dat (soort vreemde) zuivel toch echt niet goed voor je lijf is, ook niet voor volwassenen. Helaas zit er een mega industrie en overheid achter die ons graag het tegendeel doet geloven.
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Jo Jo »

En mama van Ans: als ik jou was zou ik wat dat betreft eens gaan rond neuzen bij de vegan mama's, ik denk dat ze je daar beter kunnen helpen :-)
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Dat heb ik gedaan. Ik heb me aangemeld op een forum voor veganisten en daar mijn vraag gesteld. Ik weet alleen niet hoe snel ik daar antwoord heb maar ik hoop dat ik morgen een stapje verder ben.
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

(En ik zal even in mijn onderschrift zetten dat mijn dochter geen Ans heet ;) )
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Jo Jo »

mamavans schreef:Dat heb ik gedaan. Ik heb me aangemeld op een forum voor veganisten en daar mijn vraag gesteld. Ik weet alleen niet hoe snel ik daar antwoord heb maar ik hoop dat ik morgen een stapje verder ben.
Zit je ook op FB?? Daar zit ook een vegan mama/papa groep, kan een stuk sneller werken.
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Appendix »

Had ik dit draadje toch bijna gemist! Leuk, weer wat reuring in de tent.

Als ik het goed begrijp, wilde je je dochter zelf laten kiezen wanneer ze wilde stoppen met bv. Nu doet ze dat (met mate) en vind je het te vroeg. Je gelooft wel dat ze nu 'iets' tekort komt, al weet je niet goed wat dat dan is, maar je gelooft dezelfde mensen niet als ze zeggen dat koemelk een alternatief kan zijn.

Dan weet ik ook niet goed wat je wilt horen. Als je vindt dat ze met vocht binnen moet krijgen, kun je water geven. Als je denkt dat ze zuivel tekort komt, zou ik het toch in de zuivel zoeken ;-)

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Appendix schreef:Had ik dit draadje toch bijna gemist! Leuk, weer wat reuring in de tent.

Als ik het goed begrijp, wilde je je dochter zelf laten kiezen wanneer ze wilde stoppen met bv. Nu doet ze dat (met mate) en vind je het te vroeg. Je gelooft wel dat ze nu 'iets' tekort komt, al weet je niet goed wat dat dan is, maar je gelooft dezelfde mensen niet als ze zeggen dat koemelk een alternatief kan zijn.

Dan weet ik ook niet goed wat je wilt horen. Als je vindt dat ze met vocht binnen moet krijgen, kun je water geven. Als je denkt dat ze zuivel tekort komt, zou ik het toch in de zuivel zoeken ;-)

@
De vraag was dan ook wat voor soort melk ze zou kunnen drinken. Ik denk daarnaast dat de reden dat ze nu aan het afbouwen is niet ligt aan dat ze zichzelf speent maar aan het feit dat ze twee weken noodgedwongen niet kon drinken en het zo min of meer ontwend is. Dus niet op haar initiatief maar gedwongen door de omstandigheden. En dus is ze nog niet klaar met het drinken van melk. Ik wil geen koemelk geven maar als ze wel zuivel nodig heeft dan moet dat andere zuivel zijn dus in de vorm van een niet dierlijke melk. En dat was dan de vraag. Welke soort melk dan geschikt is.
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Appendix »

Ik denk dat het pas zuivel is, met dezelfde voedingsstoffen, als het van een dier komt. Wij zijn immers ook dieren. Kokosmelk of rijstemelk is echt iets anders.

Durf je het niet aan om het aan haar te laten? Zal haar vraag niet gewoon weer toenemen in de komende weken?

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Greetje

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Greetje »

Lekker antwoord Appendix! :lol:

Mijn dochtertje gestopt met 19mnd BV vanwege volgende zwangerschap. Ik heb een tijdje sojamelk proberen te geven maar dat werd snel slecht en dronk ze toch niet graag. Koemelk lust ze niet. Maar ze is verzot op yoghurt en kaas dus dat zit wel goed.

Zoals hierboven al wel gezegd werd: wat voor voedingsstoffen denk je dat ze mist? Vetten, calcium, magnesium? Want dan zou je inderdaad voedsel moeten zoeken waar dat in zit.

Eet je dochter wel andere zuivelproducten? Dat mag toch als ze ouder als een jaar is zeker?

En zoals ook al gezegd werd, misschien tijdje proberen minder ander drinken aan te bieden en toch de borst blijven aanbieden, wellicht dat ze dit dan wel meer pikt? Een droomvoeding/nachtvoeding een idee?
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Ik hoop inderdaad dat het tijdelijk is en dat ze binnenkort gewoon weer drinkt. En wat de voedingsstoffen betreft die ze mist weet ik het gewoon niet goed. Daarom ook de vraag of het überhaupt nodig is om de melk te vervangen door iets anders. Ik kan daar nergens echt een goed antwoord op vinden. Ze heeft als baby wel eens yoghurt op en één keer een hapje kaas maar kaas luste ze niet. Maar met de yoghurt zijn we een hele tijd geleden al gestopt. Het liefst gewoon geen melkproducten van een ander dier hoewel ik yoghurt wel het minst grote probleem vind omdat de eiwitten daarin anders zijn dan in andere melkproducten en beter te verwerken door een mensenlichaam. Maar mijn partner wil echt geen yoghurt meer geven.
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Mara »

Ik wilde al "karnemelk" roepen, maar dat valt af als de yoghurt ook niet eh... mag/kan/wil.
Waarom vinden jullie zuivel zo slecht dan?
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13312
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Gootje »

Heb je een bad? Laat je partner lekker met haar in bad gaan, ontspannen en bloot, wie weet drinkt ze dan ongedwongen wel een paar slokjes. Kan het zijn dat er ook een evt eerste ongesteldheid aaan zit te komen, dat was bij mij altijd zo'n dipmoment. Wie weet is een alternatief niet nodig. Het boek van Stefan Kleintjes ( van borst naar boterham geloof ik ) vond ik destijds erg fijn. Wie weet heb jij er ook iets aan.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Annet »

Ik kan het niet persoonlijk onderbouwen, te weinig verstand van.
Maar laast was ik ergens bij een lezing over voeding.
Hier werd over zuiver verteld dat kinderen zolang ze melktanden hebben en in de groei zijn melk nodig hebben, volwassenen niet.
Maar dat koemelk geen alternatief is voor mensenmelk(bv) maar dat geitenmelk een beter alternatief is, omdat dit dichter bij mensenmelk ligt.
Verder weet ik het niet zo, vond het allang positief dat ze het toch over een soort langvoeden hadden terwijl de doelgroep geen jonge moeders waren.
Misschien heb je hier wat aan?
Stefan kleintjes heb ik al langs horen komen, daar hoor ik op dit forum veel positieve verhalen over, toen ik op het bijvoedingsforum wat vragen had vond ik het ook erg positief, maar dat is ook wel al ruim 7 jaar geleden.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door LauramvAnneenLisa »

mijn dochters waren alle drie flesweigeraars vanaf zo'n 9 maanden, terwijl ze wel naar de crèche gingen. En ik ben ook niet zon fan van koemelk, zeker nadat mijn oudste lactoseintolerantie ontwikkeld bleek te hebben.

onze oplossing was om de afgekolfde melk in de vorm van pap te geven, met biobim (kun je kopen in natuurvoedingswinkels). Biobim bindt wel met bv, in tegenstelling tot de andere papssoorten, daarbij is het nog redelijk lekker ook (zeker de tarwe variant die ruikt naar vers brood)
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Gootje schreef:Heb je een bad? Laat je partner lekker met haar in bad gaan, ontspannen en bloot, wie weet drinkt ze dan ongedwongen wel een paar slokjes. Kan het zijn dat er ook een evt eerste ongesteldheid aaan zit te komen, dat was bij mij altijd zo'n dipmoment. Wie weet is een alternatief niet nodig. Het boek van Stefan Kleintjes ( van borst naar boterham geloof ik ) vond ik destijds erg fijn. Wie weet heb jij er ook iets aan.
We hebben geen bad helaas. Met 8 maanden had ze een korte borstweiger periode en toen hielp ontspannen op een stoeltje onder een warme douche zitten ook goed dus dat is wellicht nog een optie om nu weer te proberen.
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Ik hoor heel veel Stefan Kleintjes, maar is het niet zo dat hem een vraag stellen heel veel geld kost? Ik kan me zoiets herinneren van toen ik een tijdje terug met een vraag zat.
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

mamavans schreef:Ik hoor heel veel Stefan Kleintjes, maar is het niet zo dat hem een vraag stellen heel veel geld kost? Ik kan me zoiets herinneren van toen ik een tijdje terug met een vraag zat.
Pap met biobim hebben we een tijdje geprobeerd maar ik weet niet wat we fout doen maar het wilde hier gewoon niet dik worden tenzij ik het halve pak in de melk gooide.
Plaats reactie