Vervanging voor borstvoeding

Moderators: Ester, Yvonne

Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door TinekedH »

Sjonge, deze hele reuring heb ik gemist.

Ik ga me niet mengen in de discussie wel of geen koemelk.

Ik lees tussen de regels door dat het probleem helemaal niet is wat de vervanging is voor de borstvoeding. Het probleem ligt volgens mij vooral (shoot me if I'm wrong) in het feit dat het kleine meisje niet zo graag meer borstvoeding drinkt. En, vooral, dat het eerder is dan jullie hadden gepland.

Heel eerlijk gezegd denk ik (op afstand); heel vervelend maar ook wel een beetje logisch. Je kunt een kind niet zelf laten bepalen wanneer het wil stoppen met de borstvoeding als je 2 weken naar het buitenland gaat. Ik zou op dat punt dan andere keuzes maken. Dat kan misschien niet in jullie geval. Soms dwingt de situatie je tot iets waar je niet volledig achter staat, of waarvan je de gevolgen niet had ingecalculeerd.

Ik zou er geloof ik niet zo'n probleem van maken, nu ga je toch weer op allerlei manier forceren? Daarmee ga je er zeker niet voor zorgen dat je kind op d'r 4e nog bv wil drinken. Mijn simpele "huisvrouwen en moeder van meer kinderen" tip: blijf gewoon aanbieden, en vul eventueel aan met water. Als je er vanuit gaat dat een kind (wat met bv zo is) heel goed zelf aanvoelt wat het nodig heeft, zal je dochter van het beetje bv wat ze toch (ongetwijfeld) binnenkrijgt genoeg voedingstoffen krijgen.

Succes ermee!
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

TinekedH schreef:Sjonge, deze hele reuring heb ik gemist.

Ik ga me niet mengen in de discussie wel of geen koemelk.

Ik lees tussen de regels door dat het probleem helemaal niet is wat de vervanging is voor de borstvoeding. Het probleem ligt volgens mij vooral (shoot me if I'm wrong) in het feit dat het kleine meisje niet zo graag meer borstvoeding drinkt. En, vooral, dat het eerder is dan jullie hadden gepland.

Heel eerlijk gezegd denk ik (op afstand); heel vervelend maar ook wel een beetje logisch. Je kunt een kind niet zelf laten bepalen wanneer het wil stoppen met de borstvoeding als je 2 weken naar het buitenland gaat. Ik zou op dat punt dan andere keuzes maken. Dat kan misschien niet in jullie geval. Soms dwingt de situatie je tot iets waar je niet volledig achter staat, of waarvan je de gevolgen niet had ingecalculeerd.

Ik zou er geloof ik niet zo'n probleem van maken, nu ga je toch weer op allerlei manier forceren? Daarmee ga je er zeker niet voor zorgen dat je kind op d'r 4e nog bv wil drinken. Mijn simpele "huisvrouwen en moeder van meer kinderen" tip: blijf gewoon aanbieden, en vul eventueel aan met water. Als je er vanuit gaat dat een kind (wat met bv zo is) heel goed zelf aanvoelt wat het nodig heeft, zal je dochter van het beetje bv wat ze toch (ongetwijfeld) binnenkrijgt genoeg voedingstoffen krijgen.

Succes ermee!
Dat is op zich een geruststellende gedachte, dat zij weet hoeveel ze nodig heeft en dat zal nemen en dan genoeg binnen zal krijgen. Maar ik vind het soms zo moeilijk... Het voelt als zo'n enorme verantwoordelijkheid om zo'n kleintje groot te brengen en ik ben steeds bang dat we dingen verkeerd doen en dit is dan ook weer zoiets. Die voedingsstoffen die ze moet binnenkrijgen maar ik weet niet hoe en hoeveel.
We willen haar niet forceren om toch bv te blijven drinken. Maar wat we willen is als ze geen bv meer drinkt dat ze wel voldoende goede voedingsstoffen binnen krijgt.
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door TinekedH »

mamavans schreef:
TinekedH schreef:Sjonge, deze hele reuring heb ik gemist.

Ik ga me niet mengen in de discussie wel of geen koemelk.

Ik lees tussen de regels door dat het probleem helemaal niet is wat de vervanging is voor de borstvoeding. Het probleem ligt volgens mij vooral (shoot me if I'm wrong) in het feit dat het kleine meisje niet zo graag meer borstvoeding drinkt. En, vooral, dat het eerder is dan jullie hadden gepland.

Heel eerlijk gezegd denk ik (op afstand); heel vervelend maar ook wel een beetje logisch. Je kunt een kind niet zelf laten bepalen wanneer het wil stoppen met de borstvoeding als je 2 weken naar het buitenland gaat. Ik zou op dat punt dan andere keuzes maken. Dat kan misschien niet in jullie geval. Soms dwingt de situatie je tot iets waar je niet volledig achter staat, of waarvan je de gevolgen niet had ingecalculeerd.

Ik zou er geloof ik niet zo'n probleem van maken, nu ga je toch weer op allerlei manier forceren? Daarmee ga je er zeker niet voor zorgen dat je kind op d'r 4e nog bv wil drinken. Mijn simpele "huisvrouwen en moeder van meer kinderen" tip: blijf gewoon aanbieden, en vul eventueel aan met water. Als je er vanuit gaat dat een kind (wat met bv zo is) heel goed zelf aanvoelt wat het nodig heeft, zal je dochter van het beetje bv wat ze toch (ongetwijfeld) binnenkrijgt genoeg voedingstoffen krijgen.

Succes ermee!
Dat is op zich een geruststellende gedachte, dat zij weet hoeveel ze nodig heeft en dat zal nemen en dan genoeg binnen zal krijgen. Maar ik vind het soms zo moeilijk... Het voelt als zo'n enorme verantwoordelijkheid om zo'n kleintje groot te brengen en ik ben steeds bang dat we dingen verkeerd doen en dit is dan ook weer zoiets. Die voedingsstoffen die ze moet binnenkrijgen maar ik weet niet hoe en hoeveel.
We willen haar niet forceren om toch bv te blijven drinken. Maar wat we willen is als ze geen bv meer drinkt dat ze wel voldoende goede voedingsstoffen binnen krijgt.
Natuurlijk, het is een enorme verantwoordelijkheid, maar als je zo gefocust bent op dit soort zaken heb je straks een kind wat qua voedsel misschien precies het juiste heeft gehad, omdat je het allemaal afweegt.

Het is heel ongenuanceerd en eigenlijk ook een beetje hard gezegd; ik denk dat je kind er niets aan heeft als je zo freakerig met haar welzijn bezig bent. Ik snap dat het je wel eens aanvliegt, maar aan de andere kant is het gezond om soms ook gewoon "los" te laten. Vertrouw op je kind en op je gezonde verstand.

Het klinkt flauw, maar ik zou bijna adviseren; tijd voor nummer 2, dan moet je dit soort dingen wat meer loslaten 8)

(maar goed, wie ben ik... wie weet ben ik wel veel te nuchter en gemakkelijk... mijn kinderen zijn in elk geval kerngezond en we zijn een gelukkig en stabiel gezin 8) )
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Ik ben op zich nooit onzeker geweest over onze manier van opvoeden ondanks dat we heel erg afwijken van de rest en daar vaak commentaar op krijgen. Maar alles wat we doen voelt heel goed en we weten gewoon dat dit de manier is die bij ons past. Borstvoeding, samen slapen, geen vaccinaties en medicijnen, dragen, loslaten en zelf de wereld laten ontdekken, enz. Daar twijfelen we allemaal niet over. Maar dit ene dingetje met die voeding is altijd een puntje van twijfel geweest sinds het moment dat ze vaste voeding is gaan eten. Misschien komt dat omdat over al die andere punten die wij uitvoeren we heel veel hebben kunnen lezen en opzoeken en met eigen ogen zien en we daarin vertrouwen maar we over voeding gewoon veel te weinig weten om echt een goed afgewogen keuze te maken die in haar voordeel is. We missen die kennis en ik denk dat dat de reden is dat ik nooit echt weet of we het nu goed doen.

En kwam er maar een nummer 2 :(. We zouden het dolgraag willen maar het zit er niet in.
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

En je kan het nooit meer overdoen... Als ik haar vasthou dan weet ik maar 1 ding zeker en dat is dat ik het allerbeste van het allerbeste wil voor haar. En dan frustreert het me als ik niet kan vinden wat dan het beste is. Maar misschien moet ik dat inderdaad maar loslaten en gaan accepteren dat het niet altijd het beste kan zijn.
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door TinekedH »

mamavans schreef:En je kan het nooit meer overdoen... Als ik haar vasthou dan weet ik maar 1 ding zeker en dat is dat ik het allerbeste van het allerbeste wil voor haar. En dan frustreert het me als ik niet kan vinden wat dan het beste is. Maar misschien moet ik dat inderdaad maar loslaten en gaan accepteren dat het niet altijd het beste kan zijn.

Misschien is dat juist het aller, allerbeste voor haar? Knuffelen, vasthouden, maar ook loslaten? Hoe moeilijk ook?

Ik denk dat, als je dat kunt accepteren van jezelf, dat je kind behalve gezond ook gelukkig en stabiel opgroeid! Je best doen is het allerbeste voor haar, maar accepteer ook dat je niet meer dan je best kan doen!
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door TinekedH »

mamavans schreef:
En kwam er maar een nummer 2 :(. We zouden het dolgraag willen maar het zit er niet in.
Dat lijkt me heel moeilijk, mijn opmerking was ook niet bedoelt als provocatie, maar ik krijg niet het idee dat je dat zo hebt opgevat! :wink:
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

TinekedH schreef:
mamavans schreef:
En kwam er maar een nummer 2 :(. We zouden het dolgraag willen maar het zit er niet in.
Dat lijkt me heel moeilijk, mijn opmerking was ook niet bedoelt als provocatie, maar ik krijg niet het idee dat je dat zo hebt opgevat! :wink:
Nee hoor :)
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door MarietteD »

Op geen enkel vlak zul je zeker weten of jouw keuze echt de beste is. Onderzoeken buitelen altijd over elkaar heen en gefundeerde adviezen spreken elkaar soms tegen. En over 10 jaar blijkt vast weer dat we er nu met een hoop dingen naast hebben gezeten. Probeer idd maar meer op je innerlijke wijsheid te vertrouwen dan op de literatuur die je wel of niet kunt vinden. Hoe groter je kind wordt, hoe lastiger het wordt dit punt onder controle te houden. Een peuter gaat hapjes weigeren en drama's maken, elke leeftijd komt met z'n lastige eetfases.

Jullie zijn al zo zelfbewust bezig met alles, dat gaat helemaal goed komen met je kindje. Zelfs al komt er niet meer genoeg bv in en ook geen waardige vervanger. Als jij brood, groente en fruit geeft en genoeg te drinken, dan doe je het prima. En misschien nog goed kijken of je genoeg eiwit geeft.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Liesje28 »

Ik moet denken aan de uitspraak "er is geen enkele manier om een perfecte moeder te zijn, maar er zijn wel duizend manieren om een goede te zijn"
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Emmy »

mamavans schreef:. En dat was dan de vraag. Welke soort melk dan geschikt is.
Buiten dat ik het met T ineke eens ben dat het loslaten geen verkeerde optie zou zijn, kun je als je googlet best wel het een en ander vinden over de geschikte vervanging van zuivel. Sojamelk, rijstmelk, notenmelk (amandelmelk bijvoorbeeld), kokosmelk en havermelk zie ik al snel in vogelvlucht voorbij komen.
Of het werkelijk waar zo geschikt is, geen idee. Daar zul je zelf je in moeten verdiepen (en er is best wel een hoop info over te vinden) en je mening over moeten vormen. Wat de een geschikt vindt, kan de ander juist weer heel anders over denken.
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Gerrie »

Ik ben zeker niet anti koemelk, dus kan je niet helpen met alternatieven, bij mij hebben ze gewoon koemelk gekregen na de bv periode.
Qua borstweigeren heeft Mirjam met 13 maanden niet meer te willen en is van de 1 op andere dag gestopt. Weet niet goed meer of ik heel hard geprobeerd heb haar eraan terug te krijgen, maar weet wel dat ze erg resoluut was.
Sarah heeft net ook een periode achter de rug dat ze slecht dronk. Maar ipv opzoek naar alternatieven heb ik dus geprobeerd om op verschillende plekken op verschillende manieren te voeden om te kijken of ze zo toch ging drinken. Bad werkte hier echt niet, wat wel werkte was net voor haar slaapjes, ik zittend, zij half lig en alleen op ons logeerbed, al het andere wilde ze niet, wel aanhappen, maar dan loslaten en 'mij uitlachen'. Nu gaat het opeens weer overal goed. Dus je zou ook daarin je heil kunnen zoeken.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
mamavans

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door mamavans »

Ik heb nog eens met mijn vrouw zitten praten gisteren avond en uiteindelijk zijn we eruit. We volgen in alles de behoefte van onze dochter en laten haar de weg leiden. Zij mocht vanaf het begin op verzoek drinken. Ze werd gedragen en mocht in de draagdoek haar slaapjes doen tot het moment dat ze zelf aan gaf dat ze toe was aan een eigen plek om te slapen. Ze slaapt nu bij ons in bed en blijft daar tot ze zelf aan geeft dat ze klaar is voor een eigen bed. Toen we bijvoeding gingen geven lieten we haar zelf beslissen wat ze at en hoeveel ze at. Als ze aan het spelen en ontdekken is laten we haar gaan en zitten we niet de hele tijd achter haar aan om haar te beschermen en op te vangen en nee te roepen omdat we van mening zijn dat ze het snelst leert als ze het helemaal zelf mag doen. Dus waarom dan niet hetzelfde ook doen met de melk? Het vertrouwen hierin gewoon volledig bij haar leggen en haar dus laten beslissen wat ze drinkt en hoeveel en erin vertrouwen dat zij net als bij al die andere dingen de enige is die weet wat ze nodig heeft. Dus we laten het hoe het nu is en gaan niet verder zoeken naar een manier om de borstvoeding te vervangen. Bedankt voor de antwoorden en het inzicht :)
Suuz

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Suuz »

Goede beslissing!
Greetje

Re: Vervanging voor borstvoeding

Bericht door Greetje »

En als je twijfelt of ze genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgt, dan geef je haar toch een goeie multi? Bijv. van Optimax? Bij de natuurdrogist kun je vast vinden zonder lactose of soja of andere ongewilde hulpstoffen...

Mijn dochtertje eet op het moment ook niet zo goed. Maar neemt wel haar multi en dat stelt mij gerust.

Heb dan wel een vader met een natuurdrogisterij, dus ben er mee opgegroeid...
Plaats reactie