stoppen met kolven

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

stoppen met kolven

Bericht door Appendix »

Nog twee weken en dan is N negen maanden en ga ik stoppen met kolven. Ik heb het geprobeerd, maar ik kan nu geen dag door zonder te kolven of te ontploffen.

Wat is wijsheid?

Zou ik N kunnen sturen naar een schema (o horror) waarbij ze vier voedingen van mijn krijgt: ochtend, middag, avondeten, voor het slapen? En kan ik dan voor al die lieve kleine slokjes water aanbieden? Dan sla ik zelf op werkdagen maar één voeding over en dan lukt het misschien wel. Of niet? Hoe zielig en onverantwoord is het voor haar?

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: stoppen met kolven

Bericht door Gerrie »

Ik ben nooit van die lieve slokjes geweest. Ik voedde rond de 9 maanden alleen nog voordat ze ging slapen en bood daarnaast nog weinig anders aan. Maar ze deed toen nog wel 3 slaapjes gemiddeld overdag. Nu zit ze er nog op 2 slaapjes dus met ochtend vroege voeding op 4 voedingen van mij, maar ik red het dus wel om 22 uur niet te kolven en te voeden. Met 9 maanden nog niet, naar toen redde ik wel 8 uur zonder voeden.
Kun je niet in een pauze even de druk eraf kolven en verder de dag uit zingen? Heb je genoeg voorraad om haar wel afgekolfde melk te geven?
Voeden precies voordat je de deur uit gaat en direct bij binnenkomst scheelt ook wel. Maar met mijn ongeregelde diensten en een kind zonder ritme werkte dat niet.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8022
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: stoppen met kolven

Bericht door Sarina »

Moet je dan stoppen of wil je dan stoppen? Ik ben in overleg met mijn leidinggevende doorgegaan met kolven, wel maar 1x ipv 2x geloof ik, ik weet het niet meer precies.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: stoppen met kolven

Bericht door Pauwtje »

Appendix schreef:
Zou ik N kunnen sturen naar een schema (o horror) waarbij ze vier voedingen van mijn krijgt: ochtend, middag, avondeten, voor het slapen? En kan ik dan voor al die lieve kleine slokjes water aanbieden? Dan sla ik zelf op werkdagen maar één voeding over en dan lukt het misschien wel. Of niet? Hoe zielig en onverantwoord is het voor haar?

@
Dat laatste zowiezo niet, want ze is een geluksvogel dat ze al zo lang bv krijgt :wink:

hoeveel dagen werk je?

Ik ben zelf op het werk (4 dagen), toen ik eenmaal nog maar 1x kolfde, de kolfmomenten steeds wat later op de dag gaan doen. Op een gegeven moment kwam er vanzelf een moment dat ik het dan vergat, of niet aan toe kwam. Dan dronk de baby direct bij mij na ophalen, en kolfde ik tegelijk de andere borst, of kolfde ik deze later (baby had dan ruim voldoende aan 1 borst). Na een poosje kolfde ik dan niet meer op het werk, maar was het nog wel nodig om thuis s avonds te kolven. Maar op een gegeven moment kwam daar dan ook de klad in (niet makkelijk natuurlijk tijdens spitstijd na een kdv dag nog de tijd te nemen om te kolven). Op de dagen dat ik thuis was, ging ik gewoon verder zoals ik atijd deed en vond ik de lieve kleine slokjes wel prima om de productie in stand te houden.

Ik merkte tijdens de overgangsfases van wel/niet kolven wel dat mijn borsten erg gespannen waren. Maar ik vond het ook verrassend hoe snel dat overging. Volgens mij is het een kwestie van een beetje uitproberen, en aankijken hoe de kolfmogelijheden onder werktijd nog vallen. Zo heb ik lange tijd nog wel mijn kolf op het werk gehad, gewoon een fijn idee dat als het echt niet prettig meer zou voelen, ik toch nog even zou kunnen kolven.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
annelies

Re: stoppen met kolven

Bericht door annelies »

Pauwtje schreef:[

Dat laatste zowiezo niet, want ze is een geluksvogel dat ze al zo lang bv krijgt :wink:

.
eh, geen geluksvogel: borstvoeding (moedermelk via de kolf) krijgen is normaal, de norm, het uitgangspunt, zeker voor een baby van 9 maanden. De kinderen die dat niet krijgen zijn pechvogels, andersom dus :wink: Dat daar niet door iedereen in ons land zo over gedacht wordt is een andere discussie :wink:

Mag je van je werkgever niet meer kolven in werktijd na die 9 maanden? is het een optie dat dan in een pauze te doen? (onbetaald dus?)
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: stoppen met kolven

Bericht door Pauwtje »

annelies schreef:
Pauwtje schreef:[

Dat laatste zowiezo niet, want ze is een geluksvogel dat ze al zo lang bv krijgt :wink:

.
eh, geen geluksvogel: borstvoeding (moedermelk via de kolf) krijgen is normaal, de norm, het uitgangspunt, zeker voor een baby van 9 maanden. De kinderen die dat niet krijgen zijn pechvogels, andersom dus :wink: Dat daar niet door iedereen in ons land zo over gedacht wordt is een andere discussie :wink:

Mag je van je werkgever niet meer kolven in werktijd na die 9 maanden? is het een optie dat dan in een pauze te doen? (onbetaald dus?)
Pfff, nou sorry hoor, ik zal nooit meer een compliment geven aan iemand die bv geeft :shock: :( want het is tenslotte doodnormaal om je werk te combineren met kolven, eventueel bijbehorende gebroken nachten, ochtendstress omdat je als vrouw de bv moet geven en dat niet kan uitbesteden, gedoe met kolf schoonmaken, kolf meeslepen, afgemeten flesjes maken voor de opvang. En als Appendix nu stopt, of besluit bv met kv te gaan combineren, is haar baby zeker een enorme pechvogel? Zal ik ook nooit meer een compliment geven aan iemand die zijn kinderen liefdevol opvoedt? Dat is immers ook doodnormaal... Sorry hoor, ik zie al je knipogen staan, maar je kan ook doorslaan in het promoten van de normaliteit van bv. Ja, bv geven is normaal, en volgens mij zijn wij het allemaal wel daarover eens. Maar alle vrouwen die bv geven (ook al zou dat 100% van de vrouwen zijn) verdienen een compliment, of het nou de standaard is of niet. En Appendix moet geen schuldgevoel gaan krijgen als ze wat minder bv gaat geven, of niet meer 100% op vraag gaat voeden. Dat is wat ik haar wilde meegeven.
Ik denk als je dit soort uitspraken bij nieuwbakken moeders gaat doen, je eerder het bv-promoten tegenwerkt dan helpt :( (ik kon tenminste wel wat complimentjes gebruiken toen ik na 10 weken nog met kloven, pijn, slechthappende baby en zeer beroerde nachten zat)

Ik mocht trouwens van mijn werkgever zolang kolven als ik wou. Toch vond ik het zelf ook prettig om op een gegeven rustig een eind te maken aan het kolven. Zo'n leuke bezigheid is het nou ook weer niet :lol:
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2827
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: stoppen met kolven

Bericht door Laris76 »

Sarina schreef:Moet je dan stoppen of wil je dan stoppen? Ik ben in overleg met mijn leidinggevende doorgegaan met kolven, wel maar 1x ipv 2x geloof ik, ik weet het niet meer precies.
Ik ben rond 9 maanden ook naar 1 x per dag gegaan (bij alle drie de kinderen). Ook vier dagen werken. Ik had wel het geluk dat ik een flinke vriezervoorraad had, zodat ze wel genoeg mee kregen. Op het KDV dronken ze wel behoorlijk op schema en dat ging eigenlijk prima.

Ik vind het nu trouwens heerlijk dat ik van het kolven af ben; wat Pauwtje zegt: het is wel een belasting.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2765
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: stoppen met kolven

Bericht door marije1977 »

Ik ben met negen maanden en vier dagen in de week werken terug gegaan naar één keer kolven per dag. Dat deed ik dan in mijn lunchpauze. Met een jaar ben ik helemaal gestopt met kolven.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: stoppen met kolven

Bericht door Appendix »

Haha, dit had ik niet aan zien komen. De discussie over hoe normaal bv is, is niet nodig hoor. Of wel, en misschien zelfs graag, maar dan in een ander draadje. En toch....
Pauwtje schreef: het is tenslotte doodnormaal om je werk te combineren met kolven, eventueel bijbehorende gebroken nachten, ochtendstress omdat je als vrouw de bv moet geven en dat niet kan uitbesteden, gedoe met kolf schoonmaken, kolf meeslepen, afgemeten flesjes maken voor de opvang.
Dank je wel hiervoor. Ik vind het inderdaad soms best een boel gedoe, dit hierboven allemaal. Dus ik wil graag stoppen als ik niet meer binnen werktijd mag kolven. Want als het ook nog in mijn eigen tijd moet, kom ik in de knel met mijn uren en dat is me net te veel gedoe. N krijgt al een tijdje ook wat kv als ik werk omdat ik toen ze een half was al gestopt ben met stressen over de hoeveelheid. Ik kolf al een tijdje nog maar één keer op een dag. En ik zag er ook naar uit om het kolven achter me te laten, ik had mezelf al een mooie nieuwe (kleinere) tas beloofd... ;-)

Als ik jullie reacties lees, denk ik inderdaad dat ik voorlopig een keer per dag zou moeten blijven kolven als ik op mijn thuisdagen (vier achtereenvolgende dagen) zo wil blijven voeden als ik nu doe. En anders moet ik dus gaan afbouwen.... slik.
Op de dagen dat ik niet thuis ben, krijgt ze drie voedingen onder werktijd: 9.00, 13.00 en 16.00. Ik ga het komende weekend (want ik heb nu dus weekend) maar eens bijhouden hoe vaak ik haar zelf nog voed.

Kolven als ik thuis weg ga, vind ik een goed idee. Ze drinkt nu zo vroeg vaak geen hele voeding. Maar als ik dan voor de zekerheid mijn kolf ook op mijn werk wil hebben, moet ik alle dagen met dat hele ding sjouwen. Nu staat hij op mijn werk en neem ik alleen de flesjes en de borstschelpen mee naar huis.

Wat een gehannes zeg, ik wou dat ik nooit aan die bv begonnen was! :---)
(sorry, fout grapje)
@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8022
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: stoppen met kolven

Bericht door Sarina »

Ik werkte drie dagen en merkte wel dat mijn borsten op een gegeven moment flexibel genoeg reageerden op de verschillende dagen; op verzoek op thuisdagen en zonder kolven op werkdagen (ik geloof dat ik ook rond 1 jaar ben gestopt, maar tjee, dat is alweer lang geleden :roll: ). In het begin is het even oncomfortabel en moet je soms een heel kleine beetje de druk eraf kolven, maar op een gegeven moment gaat het wel. Ik had altijd een handkolfje bij me, voor het geval dat.
Kan me voorstellen dat je er klaar mee bent, ik was best opgelucht toen ik zwanger raakte en na 16 maanden fulltime kolven "mocht" stoppen van mezelf :roll:
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
annelies

Re: stoppen met kolven

Bericht door annelies »

Appendix schreef:Haha, dit had ik niet aan zien komen. De discussie over hoe normaal bv is, is niet nodig hoor. Of wel, en misschien zelfs graag, maar dan in een ander draadje. En toch....
Pauwtje schreef: het is tenslotte doodnormaal om je werk te combineren met kolven, eventueel bijbehorende gebroken nachten, ochtendstress omdat je als vrouw de bv moet geven en dat niet kan uitbesteden, gedoe met kolf schoonmaken, kolf meeslepen, afgemeten flesjes maken voor de opvang.


Kolven als ik thuis weg ga, vind ik een goed idee. Ze drinkt nu zo vroeg vaak geen hele voeding. Maar als ik dan voor de zekerheid mijn kolf ook op mijn werk wil hebben, moet ik alle dagen met dat hele ding sjouwen. Nu staat hij op mijn werk en neem ik alleen de flesjes en de borstschelpen mee naar huis.

Wat een gehannes zeg, ik wou dat ik nooit aan die bv begonnen was! :---)
(sorry, fout grapje)
@
haha, ja, dat geloof ik graag :)

En Pauwtje: er staan inderdaad knipogen bij, niet voor niets. Ik reageerde op de vraag of het zielig zou zijn, waarop gezegd werd dat deze baby een geluksvogel is. En dat is natuurlijk ook met een knipoog, vandaar mijn opmerking, MET knipoog. (ook al is het natuurlijk normaal om moedermelk te krijgen, dat snappen we allemaal).
Een compliment naar voedende moeders is zeker op zijn plaats, dat is ook de gedachte achter het lekkers dat ik altijd maak (Brownies ofzo) wanneer ik een voedende moeder avond bij mij thuis heb: even een verwenmomentje, aandacht voor het voeden en gezelligheid.

Ik vroeg me nog af: krijgt ze ook ander drinken naast moedermelk? Misschien dat je daarmee een voeding kunt vervangen zodat je niet (vaak) hoeft te kolven?
Uiteraard zullen je borsten eerst wel even moeten wennen aan minder voedmomenten, maar daarna zullen ze zich aanpassen aan de andere vraag, is dat een idee?
Hoe flexibel zijn je borsten, is het echt nodig om de druk eraf te halen? Of kolf je om de melk op je volgende werkdag te kunnen geven?
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6150
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: stoppen met kolven

Bericht door Mamalon »

Ik heb nog wel een handkolf over. Vond ik belangrijk zolang ik voedde, voor het geval dát. Stel je voor dat ze ineens niet meer zou kunnen drinken, om wat voor reden dan ook... Tegen verzendkosten.
Mamalon
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: stoppen met kolven

Bericht door Appendix »

Heel graag Mamalon! Wat voor één is het? Dat lijkt me de fijnste oplossing, ik voed zelf nog vaak en ik wil daar eigenlijk niet aan sleutelen. Als ik nu op mijn werk niet kolf, heb ik rond twee uur heel harde borsten. Ik word ook erg gehaast van volle borsten, dat werkt niet fijn. Als ik dan snel met een handkolf de druk eraf kan halen, is dat vast fijn.

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6150
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: stoppen met kolven

Bericht door Mamalon »

Avent.
Mamalon
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: stoppen met kolven

Bericht door Appendix »

Hm, dat is niet zo handig, ik gebruik nu medela. Lief aangeboden, maar dan kun je er beter iemand anders blij mee maken. Ik ga even de grote mp op. Dank je wel voor het idee!

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8022
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: stoppen met kolven

Bericht door Sarina »

Ik heb geen kolf meer, wel nog wat kleine flesjes van medela, interesse? Je mag ze gewoon hebben, hoef er niets voor.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Plaats reactie