weer niet fit

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
ailay
J&J SANTORINI
Berichten: 2480
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 12:12 pm

weer niet fit

Bericht door ailay »

Onze jongste van 2 kwakkelt zo. Dat doet hij eigenlijk al vanaf het begin. Snotterig, hoesten, wat warm, heel bleek, roggelen, heeft altijd vieze oren, enzovoorts. Hij heeft bijna altijd iets. Hij is nog maar 2 keer echt ziek geweest, voor de rest dus altijd van die vage, kleine klachten.

Ik ben al een paar keer bij de huisarts geweest. Die constateert dan weer een wat onrustige amandel, verkoudheid of iets dergelijks, maar niets waar hij wat mee kan. Dat zegt hij ook eerlijk. Laatst heeft hij een kuurtje gehad, omdat de huisarts zelf ook vind dat het gekwakkel maar eens over moest zijn.
We zijn ook al eens bij de kinderarts geweest, vooral omdat hij zo onderin de curve zit qua groei. Daar dit ook wel benoemd, maar dat werd afgedaan als niets zorgwekkends.

Maar ik begin me er ondertussen wel wat zorgen om te maken. Hij is weer snotverkouden, heeft vieze luiers, slaapt slecht, eet slecht, klinkt schor.
Niets waarmee ik normaal gesproken mee naar de huisarts zou gaan, maar nu twijfel ik toch wel weer.

Is dit herkenbaar? Iemand die me gerust kan stellen of een zetje in de juiste richting kan geven waar dit gekwakkel vandaan zou kunnen komen?
@ri

Re: weer niet fit

Bericht door @ri »

Ik zou een verwijzing naar de kno-arts vragen. Dit klinkt heel herkenbaar, en beide meiden knapten enorm op van buisjes en het knippen van (neus)amandelen.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9548
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: weer niet fit

Bericht door muppet »

ik heb er geen ervaring mee, maar heb je al eens gedacht aan een koemelkallergie oid? Anouk kwakkelde als baby ook zo, buisjes hebben haar toen erg geholpen. Daarnaast zijn wij overgegaan van KDV naar gastouder, dat scheelde ook veel. En we hebben een homeopatisch kinderarts (een arts dus, heel belangrijk) mee laten kijken. Alles bij elkaar heeft haar echt de goede kant op gekregen.

sneu voor je kleintje hoor. Sterkte ermee.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8022
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: weer niet fit

Bericht door Sarina »

Ik zat ook (zonder enige kennis op dat gebied) te denken aan een allergie of gevoeligheid voor iets. Koemelk, gluten, wat heb je allemaal.
Sterkte met de zoektocht, meestal heeft het moedergevoel gelijk, dus ik zou wel doorzoeken als ik jou was! Misschien een alternatieve arts bezoeken?
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
annelies

Re: weer niet fit

Bericht door annelies »

muppet schreef:i maar heb je al eens gedacht aan een koemelkallergie oid?

sneu voor je kleintje hoor. Sterkte ermee.
hoe is het huidje, ook onrustig misschien?
Hier twee kids met koemelkallergie (de ene is nu 7 en geen klachten meer, de ander, bijna twee gaat steeds beter met de introductie van koemelk) De kwakkelende dingen zouden daar op zich best bij kunnen passen, is daar ooit naar gekeken?
ailay
J&J SANTORINI
Berichten: 2480
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 12:12 pm

Re: weer niet fit

Bericht door ailay »

@ri schreef:Ik zou een verwijzing naar de kno-arts vragen. Dit klinkt heel herkenbaar, en beide meiden knapten enorm op van buisjes en het knippen van (neus)amandelen.
Daar had ik ook al aan zitten denken, maar de huisarts gaf aan dat met het beeld wat hij ziet er niet zal worden ingegrepen door de KNO. Daarvoor is het niet erg genoeg en het ziekenhuis hier is stug in dat soort protocollen.
Maar wel waard om dat toch nog maar eens aan te kaarten.

Allergie had ik nog niet aan gedacht. Waar zou ik dan verder op moeten letten? Ik ben daar compleet mee onbekend, niemand heeft er hier verder last van. Zijn huidje is niet onrustig of droog of zo.
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14154
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: weer niet fit

Bericht door jikke »

Had een van jou kids geen glutenvrij dieet
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: weer niet fit

Bericht door Deborah »

Onze huisarts vond het ook allemaal niet nodig. Maar na 2 kno kids wist ik echt wel welke symptomen erbijhoorden. Uiteindelijk bij een vervangend ha een verwijzing losgepeuterd. De kno was het helemaal met me eens.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
ailay
J&J SANTORINI
Berichten: 2480
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 12:12 pm

Re: weer niet fit

Bericht door ailay »

jikke schreef:Had een van jou kids geen glutenvrij dieet
Nee, niemand hier met allergieën of speciale diëten. Gelukkig...

Deborah, het is niet dat de huisarts het niet nodig vind. Hij geeft aan dat de KNO hier in het ziekenhuis dit niet erg genoeg vind om wat te doen. Het ziekenhuis hier is echt behoorlijk star in dergelijke protocollen, die ervaring heb ik ook wel (alleen dan andere afdelingen).

Maar ik denk dat ik toch maar een verwijzing naar de KNO ga vragen. Wie weet...
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: weer niet fit

Bericht door Pauwtje »

D aniel heeft dit ook heel erg gehad, tot 2,5 jaar ofzo. Precies wat jij schrijft, elke keer wel iets van vocht achter de oortjes, onrustige keeltje, maar nooit erg genoeg om echt aktie op te ondernemen. Maar ondertussen wel vaak helemaal z'n neusje rood en kapot door het gesnotter. Ook een keer een ab kuurtje gedaan met het idee dat hij dan eens helemaal zou opknappen en dan hopelijk fit blijven. Helaas zette dat geen zoden aan de dijk.
We zijn uiteindelijk wel bij de kno geweest. Die vond hem toen nog te klein om te opereren aan z'n amandelen. Ik weet eiegenlijk niet zo goed waarom we een jaartje later niet terug zijn gegaan maar in de zomer dat hij 2 was, ging eindelijk beter en inmiddels is hij net als iedereen wel eens 'gewoon' verkouden.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: weer niet fit

Bericht door Annet »

ailay schreef:
jikke schreef:Had een van jou kids geen glutenvrij dieet
Nee, niemand hier met allergieën of speciale diëten. Gelukkig...

Deborah, het is niet dat de huisarts het niet nodig vind. Hij geeft aan dat de KNO hier in het ziekenhuis dit niet erg genoeg vind om wat te doen. Het ziekenhuis hier is echt behoorlijk star in dergelijke protocollen, die ervaring heb ik ook wel (alleen dan andere afdelingen).

Maar ik denk dat ik toch maar een verwijzing naar de KNO ga vragen. Wie weet...
Ik weet niet waar je woont, maar misschien dan een ander ziekenhuis in de buurt?
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
annelies

Re: weer niet fit

Bericht door annelies »

ailay schreef:
jikke schreef:Had een van jou kids geen glutenvrij dieet
Nee, niemand hier met allergieën of speciale diëten. Gelukkig...

Deborah, het is niet dat de huisarts het niet nodig vind. Hij geeft aan dat de KNO hier in het ziekenhuis dit niet erg genoeg vind om wat te doen. Het ziekenhuis hier is echt behoorlijk star in dergelijke protocollen, die ervaring heb ik ook wel (alleen dan andere afdelingen).

Maar ik denk dat ik toch maar een verwijzing naar de KNO ga vragen. Wie weet...

huisartsen zouden dat niet zelf moeten gaan invullen, gewoon naar de KNO arts gaan, dan hoor je het wel. Heb je het bijbehorende protocol gezien? Omdat de huisarts het erover heeft?

wat de allergie betreft: het KAN misschien, je zou eens kunnen lezen op http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... sel-1.html
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: weer niet fit

Bericht door monika »

Heb je ook wel eens geprobeerd of hij met een poosje echinea skiken opknapt? Ik heb mijn koters als ze klein zijn in de winter vaak een poosje op echinea druppels om hun imuunsysteem wat te helpen. Jort heeft het niet meer nodig, maar zo gauw Nic begint te kwakkelen zet ik hem weer een paar weken op echinea en ik zie echt verschil. Vorige winter had hij constant iets, eerste winter op kdv en nieuwe tanden en kiezen enzo. Gestart met echinea en ging daarna weer het een stuk beter.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
ailay
J&J SANTORINI
Berichten: 2480
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 12:12 pm

Re: weer niet fit

Bericht door ailay »

annelies schreef: huisartsen zouden dat niet zelf moeten gaan invullen, gewoon naar de KNO arts gaan, dan hoor je het wel. Heb je het bijbehorende protocol gezien? Omdat de huisarts het erover heeft?

wat de allergie betreft: het KAN misschien, je zou eens kunnen lezen op http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... sel-1.html
Ik geloof niet dat de huisarts hier invult hoor. Hij wou namelijk gerust een verwijzing geven als ik dat echt nodig vond. En het past ook bij het verhaal wat een moeder op school vertelde.

Monica, het is niet alleen in de winter. Hij is nu ook weer snotverkouden en heeft vieze oren.
Maar ik zal eens kijken of dit hem een extra boost kan geven. Dank je voor de tip.
Miem

Re: weer niet fit

Bericht door Miem »

Ik denk dat ik toch voor ze zekerheid eens langs een KNO zou gaan, desnoods kijken of je in een ander ziekenhuis terecht kunt. De huisarts kan wel zeggen dat de KNO niks zal doen maar ik zou dat zelf willen bespreken bij de arts.

Verder loont het misschien de moeite om verder te kijken. Het kan best zijn dat er een overgevoeligheid of allergie is. Er is online veel te vinden over diëten maar misschien kun je naar een diëtist gaan, die kunnen ook berekenen of er tekorten ontstaan.

Ik heb 2x een hypo allergeen dieet gevolgd (tijdens bv) en dat was best te doen. Je mag veel niet maar zeker bij een jong kind is het nog goed te sturen. En goed te merken of het helpt. Als het ergens in de voeding ligt dan zul je al vrij snel verbetering zien (binnen 6 weken ofzo).

Mijn middelste was altijd onrustig, huilde veel, sliep slecht. Toen ik dat dieet volgde ging het na een week heel veel beter.

Ik zou dus eerst die verwijzing regelen en naar een KNO arts gaan, en eigenlijk zou ik ook willen dat er een kinderarts naar kijkt. Alle dingen die je noemt wijzen op iets dat niet goed gaat, het past ook wel in het beeld van een allergie. Ik zou dat dus goed uitgezocht willen hebben. En daarbij zou ik na twee jaar echt eens voorbij de huisarts willen.
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2315
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: weer niet fit

Bericht door Petra »

Niet naar de KNO-arts gaan omdat die waarschijnlijk toch niets zal doen. Hmm, volgens mij mag je best langs gaan om dat eens van de KNO-arts zelf te horen. Dan weet je het in elk geval zeker.
En heel misschien zegt hij toch dat het niet kan zo en dat er wel iets gedaan moet worden.

Hier 3 kinderen die altijd verkouden waren. Bij 2 sloegen die verkoudheden naar de oren, zelden een loopoor, maar wel altijd druk op de oren.
Na het verwijderen van de neusamandelen en het plaatsen van buisjes in de oren konden ze weer slapen en was het continuverkouden zijn ook over. Natuurlijk nog wel eens verkouden, maar niet meer zo heftig en lang.

Benthe is een ander verhaal, had geen last van oren, maar van benauwdheid als ze verkouden was. Dat is ook veel beter gegaan nadat de neusamandelen zijn verwijderd.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
ailay
J&J SANTORINI
Berichten: 2480
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 12:12 pm

Re: weer niet fit

Bericht door ailay »

Kinderarts zijn we al geweest, Miem. Niets aan de hand volgens de arts. Hij pikt gewoon veel virusjes op als nr 3, helemaal omdat de oudste 2 naar school gaan. Hij valt nog binnen de curves qua groei en ziet er verder goed uit.
Geen verder onderzoek nodig, was haar conclusie.

Maar ik heb al gebeld met de huisarts en kan vanmiddag de verwijzing ophalen. Dus het is echt niet dat de huisarts niet wil.
Plaats reactie