wanneer zindelijk?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Greetje

wanneer zindelijk?

Bericht door Greetje »

Ja hij is vast al honderd keer voorbij gekomen op het forum of nog wel meer.

Maar wanneer weet je of je kindje klaar is voor zindelijkheidstraining?

Ik had al heel enthousiast een potje gekocht toen Hannah anderhalf was ofzo. Ik was het luiers verschonen toen al aardig beu en ik had er geen weet van dat zoiets wel eens een hele tijd in beslag kan nemen... Wonder boven wonder deed ze gelijk een plas op het potje, maar het was meer toeval... jammer genoeg.

Het potje (en brilverkleiner) is nu al een aantal keren voorbij gekomen in haar leventje. Ook heeft er een tijdje een lijstje (voor beloningsstickers) op de wc gehangen. Maar ze taalt er totaal niet naar. 99% van de keren dat ik haar op het potje wil, wil zij niet (peuterpuber!). Als ze geen luier aan heeft, plast (en poept!) ze gewoon in haar broek en zegt niks. Ze wil ook regelmatig niet verschoont worden, het lijkt haar dan niet te deren dat ze al een hele tijd met een poepbroek zit...

Gaat ze dit ooit wel vervelend vinden? Gaat ze ooit spontaan wel de lol van een potje/wc inzien?

Ik wil er absoluut geen druk op zetten of haar dwingen of boos worden, maar ik vraag me wel eens af waar mijn toverstok is, om haar zindelijk te toveren...!? :stampen:

Iemand tips/ideeen? Of gewoon even positieve energie? pffff :toost:
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Emmy »

Mijn kinderen hebben nooit uit zichzelf interesse getoond in zindelijkheid. Ik ben een luie moeder en besteedde er geen aandacht aan tot mijn jongens tegen hun derde verjaardag aanliepen. Op een goede dag ging dan gewoon een dagje de luier af, potje in de kamer en proberen maar. Meestal zag ik binnen een dag of 2 wel in of het wat ging worden of niet. Bij teveel ongelukjes ging de luier gewoon weer aan en probeerde ik het een paar weken later nogmaals. Op deze wijze waren mijn kinderen allemaal binnen een week van trainen zindelijk, en ik had het geluk dat de nachten daar ook direct bij zaten. :)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Ana »

Bij de eerste is het denk ik zinvol om haar in aanraking te laten komen met andere kinderen die al wel zindelijk zijn - om een voorbeeld te hebben. Maar ja dat is in jouw geval misschien wel lastig.
J. ging vanaf 2,5 jaar naar school en daar ging ze samen met alle kinderen een aantal keer per dag op het wc-tje, waar ze niets deed. Thuis zat ze graag op het potje en op de wcverkleiner, maar alleen om te zitten. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ze niet snapte wat 'plassen' was - ze noemde beide 'poep'. Maar toen we het eenmaal echt probeerden (met 3 jaar en 2 maanden) en ze het snapte, was ze ook binnen twee dagen plaszindelijk met een minimum aan ongelukjes.
Ik zou zeggen: maak je niet al te druk :wink: en probeer het over een poosje weer eens.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2315
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Petra »

Je kan haar aan het potje laten wennen door een boekje voor te lezen terwijl ze erop zit.
Als er dan (toevallig) een plas komt haar de hemel in prijzen.

Dan weet ze ook wat ze moet doen als dat potje in de buurt is. Want daar heeft ze nog geen flauw benul van.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Ana »

Het probleem is op een gegeven moment dat ze hun plas keurig op kunnen houden totdat ze hun luier weer aan hebben ;) Dus als ze dan niet snappen wat de bedoeling is, kun je wachten tot je een ons weegt.
Misschien moet ik toch ook maar es gaan proberen met I.van.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door monika »

Jort was 2,5 toen ik serieus het potje aan ging bieden en de luier overdag af ging. Hij was toen geinteresseerd en er ook klaar voor. Volgens mij was het vrij snel gepiept voor het plassen. Het poepen heeft nog een jaar geduurd.

Een collega van mij heeft de 3-dagen methode gebruikt bij haar toen 25 mnd oude zoon. Had ik nooit van gehoord, maar schijnt heel bekend te zijn (in Engeland?) als je kind ouder is dan 22 mnd schijnt het te kunnen. In het kort gezegd doe je 3 dagen achter elkaar de luier af en doe je de hele dag niets anders dan opletten of ze moeten plassen en dan direct op WC of potje. En niets betekent dan ook niets, geen speelgoed, geen uitstapjes. Na drie dagen zouden ze zindelijk moeten zijn. Scheen goed te werken voor hen. Lijkt me helemaal niets voor mij.

Nic begint me sinds een paar weken te vertellen dat hij een plas doet, maar noemt het dan ook poepen. Grappig genoeg vertelt hij het natuurlijk niet wanneer hij poept. Hij is ook nog niet geinteresseert in op de wc of pot zitten, maar wel in handen wassen. :roll:
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Ana »

Die methode lijkt me ook wel heel rigoureus. Dan moet je er echt zin in hebben.
monika schreef: Nic begint me sinds een paar weken te vertellen dat hij een plas doet, maar noemt het dan ook poepen. Grappig genoeg vertelt hij het natuurlijk niet wanneer hij poept. Hij is ook nog niet geinteresseert in op de wc of pot zitten, maar wel in handen wassen. :roll:
I.van gaat elke keer als hij het opstapje in de badkamer ziet erop zitten en roept dan 'pipi doen! pipi doen!'. En vaak als hij gaat poepen dan roept hij ook 'poep!'.
Bij mijn moeder op de camping liep hij vorige week in zijn blootje en ze zei dat hij het elke keer aankondigde als hij ging plassen.
Dus ik denk dat ik best een poging kan wagen?
Ik heb hem een paar keer op het potje gezet maar dat werd dan toch niets. En ik moet er ECHT een dag voor hebben dat ik hem ook bloot verder laat lopen dan... Qua zin, humeur en energie bedoel ik dan. En wellicht moet dat een dag zijn dag J.oela niet thuis is want die houdt de pot dan elke keer bezet e.d. Nog even goed over nadenken ;)
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Greetje

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Greetje »

Petra schreef:Je kan haar aan het potje laten wennen door een boekje voor te lezen terwijl ze erop zit.
Als er dan (toevallig) een plas komt haar de hemel in prijzen.

Dan weet ze ook wat ze moet doen als dat potje in de buurt is. Want daar heeft ze nog geen flauw benul van.
Dat boekje lezen is wel een goed idee!

Maar dat ze "geen flauw benul" van de bedoeling van potje heeft? Dat vraag ik me af.
Ze weet volgens mij dondersgoed het concept van, mama op de grote wc plassen, Hannah op het potje plassen. Ze weet ook wanneer ze het NIET gedaan heeft, dat is al heel wat. :razz: Maar ze houdt haar plas/poep niet op totdat ze een luier aan heeft zoals Ana zegt. Wel heb ik het idee dat ze wacht totdat we thuis zijn met poepen. Dat zal ze niet zomaar onderweg of ergens anders doen.
Maar ze geeft totaal niks aan van 'ik moet een plas/poep of ik heb geplast'. En ze vindt het ook niet vervelend om ermee rond te blijven lopen.

We gaan over een maandje weer naar NL en daar lijkt het me iets minder gemakkelijk met meer kleren/kou en laminaat vloer. Hier heb ik gewoon cementtegels, die vocht opnemen. En ook weinig kleren aan dus weinig was. Wie weet waag ik binnenkort nog es een poging. Dat idee van Emmy ben ik het ook mee eens. Dat ik haar maar op potje blijf zetten (wel luier aan) maar dat er totaal geen klik is.

Misschien dat dat nog het beste plan is; gewoon luier uit en constant op potje. Wie weet komt er dan een klik?
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Annet »

wc had je ook al geprobeerd? sommige kinderen hebben niets met het potje wel met de wc.
Neem je haar wel eens mee als jij gaat?
Evt standaard op wc/potje zetten bij bepaalde tijden, bijv bij gaan slapen/wakkerworden/voor het eten. En als ze niets doet, jammer dan, doet ze wel wat het benoemen en hoe goed het is en verder gewoon loslaten, luierom en geen probleem van maken.
In het begin zal het misschien toeval zijn als er plasjes komen, maar later word ze meer bewust, denk ik.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Greetje

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Greetje »

Annet schreef:wc had je ook al geprobeerd? sommige kinderen hebben niets met het potje wel met de wc.
Neem je haar wel eens mee als jij gaat?
Evt standaard op wc/potje zetten bij bepaalde tijden, bijv bij gaan slapen/wakkerworden/voor het eten. En als ze niets doet, jammer dan, doet ze wel wat het benoemen en hoe goed het is en verder gewoon loslaten, luierom en geen probleem van maken.
In het begin zal het misschien toeval zijn als er plasjes komen, maar later word ze meer bewust, denk ik.
Jep. In NL hebben we een wc-verkleiner en dat vond ze geweldig. Een tijdje... en daarna was de lol er af. Vandaag tijdje zonder luier om gelopen. Ze wilde geen luier aan. Was ik het vergeten om haar op 't potje te zetten, dus was het natuurlijk in d'r broek. Maar ja, ze is zo dwars als ebbehout en gaat er gewoon pertinent niet op zitten! grrr...

Ik heb het ook al een heel stuk losgelaten, maar vraag me af of ik niet meer kan/moet doen om het wc-gaan te bevorderen... Maar zo te lezen heb ik al veel gedaan/geprobeerd wat hier ook gezegd wordt :)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Emmy »

Greetje schreef:. Was ik het vergeten om haar op 't potje te zetten, dus was het natuurlijk in d'r broek.
Bij ons werkte het veel beter om de jongens bloot te laten lopen. Ze zagen het eerste druppeltje al komen of voelden het op hun benen, en holden snel naar het potje, want plasjes hoorden toch niet op de grond. :lol: Het plassen in een onderbroekje lijkt mijn inziens nog teveel op het plassen in een luier.
Ik denk dat de bewustwording zonder onderbroekje een stuk sneller gaat.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door monika »

Voor welke beloning is ze te vangen? Wanneer je zeker weet dat ze door heeft dat ze plast of gaat plassen / poepen en het fysiek kan reguleren, kan je een beloning in het vooruitzicht stellen die ze wel interessant vindt. Ik vraag me af naar aanleiding van jouw berichtje of het bij haar niet gewoon een machtsstrijd is of dat ze gewoon de moeite niet wil nemen.


Jort had zo iets met poepen, toen ik zeker wist dat hij het echt wel zou kunnen op de pot of wc heb tegen hem gezegd dat hij alleen maar naar Thomas de trein kon als hij op de WC kon poepen, want kindjes met een luier mochten niet meerijden op Thomas :evil: . Hij had nog 2 mnd om het voor elkaar te krijgen en het was in een paar dagen gepiept. tegen de tijd dat we naar de Thomas de trein dag gingen was hij het verhaal over luiers al lang vergeten.

De vraag is waar je dochter echt haar best voor wil doen en geen machtstrijd met jou over wil aangaan. Je moet ook iets kiezen waarvan je het zelf niet erg vindt als ze het niet krijgt of niet mag doen, want misschien beslist ze wel dat ze er niet aan mee wil doen.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Ilse

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Ilse »

Ik ben nu rustig aan bezig met Sofie. Merel was te interesseren voor stickers plakken. Sofie vindt dat onzin. Ze is gek op chocolade munten en manna. Dus ipv stickers plakken mag ze een chocolade munt of wat manna. Nu gaat er heel veel op de grond en weinig in het potje. Zodra er wat meer in het potje beland wil ik wel iets anders verzinnen...anders eet ze de hele dag snoep.
En dat terwijl ik dus eigenlijk heel erg tegen belonen met snoep ben *schaam schaam*
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Annet »

Ilse schreef:Ik ben nu rustig aan bezig met Sofie. Merel was te interesseren voor stickers plakken. Sofie vindt dat onzin. Ze is gek op chocolade munten en manna. Dus ipv stickers plakken mag ze een chocolade munt of wat manna. Nu gaat er heel veel op de grond en weinig in het potje. Zodra er wat meer in het potje beland wil ik wel iets anders verzinnen...anders eet ze de hele dag snoep.
En dat terwijl ik dus eigenlijk heel erg tegen belonen met snoep ben *schaam schaam*
per keer een krul en als er 'genoeg' krullen zijn aan het eind van de dag een belongings snoepje?
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Claudiac

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Claudiac »

Gewoon de luier uitgedaan (2 jaar, 2 jaar 8 mnd en 2 jaar 3mnd) En dan dweilen :-) Ik nam zelfs het potje mee in de bakfiets.
De aanhouder wint en het is toch wel heel fijn, geen luiers.

Bij nr 3 was het winter, bij hem deed ik katoenen luiers aan met plastic buiten. Daar was hij vrij snel van genezen want dat zit niet lekker.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door monika »

Ik heb gisteren ook weer een stoffen luier aangedaan bij Nic en die zat inderdaad ook niet lekker. Vandaag wilde hij dus echt geen stofffen luier aan maar wel een papieren luier. Toch maar even toegegeven, het is winter en verschrikkelijk regenachtig en koud. Geen weer voor natte vloerkleden of blote billen. Als het warmer was geweest had ik hem laten kiezen tussen een stoffen luier of geen luier.

Wel grappig; gisterenochtend wilde ik zijn nacht luier vervangen, maar dat mocht niet ventje riep 'nee, nee, poepen, poepen' en jawel hij ging door de hurken en gebruikte zijn nachtluier nog even voor nr.2. Dat scheelt weer een luier denk ik dan maar.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Greetje

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Greetje »

Hoe lang duurde dat dan Claudiac?

Monika, een machtsstrijd... ja dat is het wel een beetje ja. Alhoewel ik geen idee heb of ze doorheeft hoe het werkt, zonder luier en met de wc/potje. Gisteren wilde ze absoluut geen luier aan, het is veel te heet en plakkerig zo'n plastic ding. Dus dat snap ik wel, lekker uit gelaten dat ding. En wonder boven wonder ging ze ook nog zonder problemen op het potje zitten. Maar daarna toch weer een natte broek. Daar komt ze me dan achteraf over inlichten.

Het is niet zo dat ze het aangeeft op het moment dat of vlak voordat ze moet plassen. Maar wie weet komt die klik wel, als we een tijdje oefenen... Bloot rondlopen dat zie ik niet zo zitten, teveel manvolk rond het huis lopen hier (wonen naast ons bedrijf), maar misschien als 't een keertje rustig is ofzo...
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Dorien »

Ik zou het lekker laten. Ze is nog geen 3!
Bij Finn voelde ik veel druk om zindelijk te worden. Plaszindelijk was hij met 3,5 en toen begon alle ellende :? (Poeppoli en constipatie)

Bij Liv heb ik het lekker gelaten. Geen interesse toen ze twee en drie was, toen ze 3,5 was wilde ze ineens zelf. Toen heel onpedagogisch voor iedere keer op het toilet poepen een chocolaatje :wink: na drie weken waren die niet meer nodig.
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Greetje

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Greetje »

Ja Dorien, lekker laten doen, dat heb ik ook al vaker voorbij zien komen. Maar ik ben het ook zoooo beu het die luiers! En dan valt het hier in GAmbia nog wel mee, want het meeste vocht zweten ze uit. Maar ik ga van de ene naar de andere... En het is soms zo'n gevecht met d'r! Dan schopt ze en slaat ze als een bezetene... :slaan: En het lijkt me ook zoooooooo warm als het tegen de 40 graden is en je zit met zo'n plastic geval om je billen :|
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Dorien »

Greetje schreef:Ja Dorien, lekker laten doen, dat heb ik ook al vaker voorbij zien komen. Maar ik ben het ook zoooo beu het die luiers! En dan valt het hier in GAmbia nog wel mee, want het meeste vocht zweten ze uit. Maar ik ga van de ene naar de andere... En het is soms zo'n gevecht met d'r! Dan schopt ze en slaat ze als een bezetene... :slaan: En het lijkt me ook zoooooooo warm als het tegen de 40 graden is en je zit met zo'n plastic geval om je billen :|
Volgens mij is het soms wel eens een gevecht, luier of geen luier. Zit ook in haar karakter toch?
Ik snap best dat je het zat bent maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je hier ook zo weinig in kunt sturen. D.w.z je kunt er veel energie in steken en daar totaal op af branden of je kunt het accepteren dat ze er gewoon nog niet aan toe is. Ik ben het gaan zien als doorslapen. Dat valt ook niet af te dwingen. Dat gaat vanzelf beter als ze ouder worden. Tuurlijk, je kunt het wel afdwingen maar dat ging a) tegen mijn natuur in en b) kostte op dat moment zoveel energie en die had ik niet.

Knuffel!
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Greetje

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Greetje »

Maar al die tijdschriften en bladen en websites willen je toch zo anders doen geloven. Die schreeuwen van "hoe maak je je kind zindelijk" tot "plastraining" etc etc

Kun je er dan helemaal niets aan oefenen of leren? Is het echt gewoon op een bepaald moment zijn ze er klaar voor en dan gaat het min of meer vanzelf?

Want dan ga ik het inderdaad heel hard loslaten... :p
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Ana »

Volgens mij kan het wel, als je als ouders veel moeite doet en ongelukjes opvangt en veel wassen draait. Maar daar moet je dan wel de energie en motivatie voor hebben.
En uit de ervaringen hier blijkt dat het erg makkelijk kan gaan als ze wat ouder zijn of als ze het in elk geval zelf willen.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Dorien »

Greetje schreef:Maar al die tijdschriften en bladen en websites willen je toch zo anders doen geloven. Die schreeuwen van "hoe maak je je kind zindelijk" tot "plastraining" etc etc

Kun je er dan helemaal niets aan oefenen of leren? Is het echt gewoon op een bepaald moment zijn ze er klaar voor en dan gaat het min of meer vanzelf?

Want dan ga ik het inderdaad heel hard loslaten... :p
Dat lijkt mij allemaal voor het gemiddelde kind. Kinderen moeten met 6 weken doorslapen. Babies moeten 4 x per dag een flesje drinken. Babies moeten met drie maanden draaien etc etc. Dat staat ook in alle boekjes.
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door LindaJager »

Greetje schreef:Maar al die tijdschriften en bladen en websites willen je toch zo anders doen geloven. Die schreeuwen van "hoe maak je je kind zindelijk" tot "plastraining" etc etc

Kun je er dan helemaal niets aan oefenen of leren? Is het echt gewoon op een bepaald moment zijn ze er klaar voor en dan gaat het min of meer vanzelf?

Want dan ga ik het inderdaad heel hard loslaten... :p
Je kunt gaan oefenen zodra het kind aan gaat geven wanneer het plast en poept. En daar is de een veel sneller in dan de ander. Ik had geluk ::D

Of je had al heel vroeg moeten beginnen ::wink: . Mijn schoonzus zette haar dochter al vroeg op het potje, maar dan moet ik ook eerlijk zeggen dat het kind niet zo beweeglijk was ::D Het had overigens wel resultaat want mijn nichtje was al met 1 jaar droog en met 1,5 zindelijk.
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door monika »

Zo te lezen kan je dan beter met je tweede beginnen met zindelijkheids training dan met je oudste. :wink:
Maar ja, er zijn hier in NZ ook mensen die heel fanatiek 'zonder luier' zijn en hun kind met een paar weken al boven de WC of pot houden.
Bij zo'n eigenwijs wichtje als je dochter kan je het nog met omgekeerde psychologie proberen, maar als ik jou was zou ik gewoon zeker wachten tot na jullie reis naar Nederland. Alles wat je nu bereikt gaat weer in de war als je tijdelijk bij anderen verblijft. Ik zou lekker kiezen voor gemak en luiers in die periode. Maar ja, ik ben ook een luie moeder die eindeloos lang bv geeft omdat dat lekker rustig is sochends vroeg :wink:
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Greetje

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Greetje »

Haha Monika, waarom zou je ook stoppen met bv? Ik ga ook gewoon nog lekker door hoor.

Nou gisteren proef op de som genomen... Geen luier, wel onderbroek/broek. Twee keer een ongelukje gehad. Ze wilde met geen mogelijkheid op de pot. Lijkt ook totaal niet te snappen waar dat plasje op de grond ineens vandaan komt... Wilde dan gelukkig wel even wassen in de douche, maar ook niet van harte.

En inderdaad Dorien, of het nou de luier of de onderbroek was, een gevecht was het toch.

Het lijkt me dus nog een beetje te vroeg. Hoe graag ik ook zou willen. Ik denk dat ze er nog niet aan toe is.

Wie weet is het inderdaad net als met doorslapen en gaat ze van de ene nacht op de andere opeens naar de wc.
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Esther »

Ik heb het idee dat er een soort 'kritische perioden' zijn waarin ze er ontvankelijk voor zijn. Bij Roos merkte ik dat ze zelf het potje zag staan en duidelijk maakte dat ze erop wilde, en steeds mee ging als ik naar de wc ging (en dan geïnteresseerd meekijken :lol: ).
De eerste keer dat dat zo was, was Job nog niet zo oud en was het midden in de winter, dus toen heb ik het even laten zitten.
De tweede keer was in het voorjaar, en toen ben ik aan de slag gegaan. Het kan lang duren (bij sommigen was het met een week bekeken, maar anderen waren langzamer) dus je moet je wel voorbereiden op vaak dweilen en veel wassen, dan kan het ook nog meevallen.

Er zijn best grote verschillen tussen hoe mensen omgaan met zindelijkheid, van EBC (mijn petekindje was ook met 1 jaar volledig zindelijk, zijn ouders vertelden dat ze altijd heel erg gekeken hebben naar zijn signalen en dat resulteerde in heel vroege zindelijkheid) tot pas de luier af doen als hij eigenlijk altijd droog is en alles er tussenin.

Ik ga binnenkort een artikel schrijven voor Kiind over zindelijkheid, ik laat het je wel weten als het af is :wink:
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Greetje

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Greetje »

EBC?

Nou ik ben benieuwd naar dat artikel... :)

Ik ben ook erg benieuwd of het nou wel of niet trainbaar is. Of dat het echt een kwestie is van eraan toe zijn qua ontwikkeling. Ik dacht altijd het eerste, vanwege adviezen CB en artikelen her en der. Maar van het forum lees ik toch meer het laatste dus ja...
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Corina »

Mijn ervaring is pet kind verschillend. De oudste ben ik met 2,5 jaar gaan trainen. Dat was de eerste week veel ongelukjes en veel wassen en toen was hij plaszindelijk. 's nachts en poep nog niet. Als ik geluk had deed hij dat in zijn nachtluier en aanders in zijn onderbroek :-/. Toen hij 3,3 jaar was was hij dag en nacht helemaal zindelijk. Ik denk eigenlijk dat hij er toen echt rijp voor was.

Bij de tweede ook willen oefenen, maar dat is niet gelukt. Ik zette hem op de wc en dan zei hij lukke nie om hem vervolgens van de wc te halen en plaste hij vaak op de grond . Met net 3 jaar ging bij hem de knop om en was dag en naacht zindelijk. Bij jongste niet echt geoefend en die was opeens met 2,5 jaar dag en nacht zindelijk. Zij was wel degene die van kleins af aan een verschrikkelijke hekel aan een vieze luier had.

Zo is ieder kind anders en is het iedere keer weer aftasten wat werkt.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Greetje

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Greetje »

Corina, wat dat betreft is het bij Hannah bij de meeste dingen zo, hoe meer je 'pusht' hoe minder succes. En als je het loslaat gaat ze het opeens vanzelf goed doen. Zoals bijv. 's avonds rustig gaan slapen. Dus ja, misschien is het een kwestie van (het o zo bekende) loslaten...
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2827
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Laris76 »

Ik heb het bij de jongens losgelaten, onder het mom van als ze maar zindelijk zijn als ze naar school gaan. En tadaaaaaaa dat gebeurde ook. In hun blote billen rondlopen accepteerden ze niet.
Bij M@tte was ik van plan haar deze zomer in haar blootje te laten, maar door het wisselvallige en koude weer op de camping kwam het er de eerste week niet van en daarna had ik er geen zin meer in :oops: Komt vanzelf wel.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door drus »

in mijn ogen beloon je gedrag rondom zindelijkheid en niet poepen/plassen als eerste: dus op potje zitten en niet of er wat inkomt. ik zette ze ook op vaste tijden op potje: voor slapen gaan, bij wakker worden en voor eten. en voor we weggingen. net als ik eigenlijk
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Greetje

Re: wanneer zindelijk?

Bericht door Greetje »

Joepie een kleine mijlpaal vandaag!

Hannah gaf zelf aan dat ze moest plassen en deed ook echt een flink plas op het potje! :D

Ze had in haar luier gepoept en werkte niet mee om een schone luier aan te doen en bleef maar zeggen "Hannah plassen, Hannah plassen" Maar ja ze haalt plassen en poepen wel eens door elkaar dus ik had niet gelijk in de gaten wat ze bedoelde. Totdat ik zei, moet je plassen op de wc? En ja hoor, daar ging ze, in 1x goed! :verliefd:

:stampen: Feestje hier!
Plaats reactie