Slaap-vragen

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
MamaY

Slaap-vragen

Bericht door MamaY »

Hoi allemaal
Ik ben nieuw op dit forum. Mijn zoontje is nu net 16 maanden. Tot nu toe gingen de meeste vragen die ik had over voeding en was ik dus vrij actief op het borstvoedingsforum. Inmiddels merk ik dat de zaken die ons bezig houden meer divers zijn geworden. Daarom naar een nieuw forum gezocht waar vrouwen actief zijn die een beetje gelijkgestemd zijn (min of meer). Ik lees al een tijdje mee en denk hier op de goede plek te zijn aangekomen.

Op dit moment slaapt Y weer moeilijk. Het heeft sowieso 14 maanden geduurd voor hij doorsliep maar inmiddels is het weer prut... Hij heeft vaak geen zin meer om netjes rond 20 uur te gaan slapen en blijft rustig tot middernacht wakker. Ik voel me niet senang bij laten huilen en heb zoiets van 'als je niet moe bent, kom dan maar je bedje uit'. We laten hem dan weer in de woonkamer spelen totdat hij wel echt moe lijkt. Hij krijgt trouwens kiezen momenteel want hij kwijlt nog erger dan een Rottweiler! Als hij kruipt is het net een naaktslakje van 80 cm wat een slijmspoor achterlaat... :lol:
Hij is de laatste dagen ook humeurig. Zit zichzelf duidelijk in de weg.

Mijn theorie is dat dit weer een fase is die vanzelf over gaat. Er tegenin gaan heeft weinig zin dus gaan we er in mee. Zodra kiezen door zijn, sprongetje weer geweest is of whatever dan ook speelt achter de rug is, gaat hij vanzelf weer normaal slapen.

Wat is jullie beeld? Klopt mijn theorie of wennen we hem nu iets aan wat straks weer moeilijk afgekeerd kan worden? Oftewel: zouden we strenger moeten zijn?
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Slaap-vragen

Bericht door Dorien »

Welkom! Zou jij je ook even willen voorstellen in het voorsteldraadje, vinden we erg fijn! Leuk dat je hier gaat meeschrijven!

Op deze leeftijd gingen wij over op 1 x slapen per dag. Als jij er geen problemen mee hebt dan zou ik het gewoon zo laten. Ik vond het wel prettig om ook wat voor mijzelf te doen in de avond. Wat meer sturen in het slaappatroon kan prima.

Ik merkte soms wel dat bepaalde fases uiteindelijk te lang duurde om een fase te zijn en gewoonte werden. :wink:
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Slaap-vragen

Bericht door Mare »

Op zich sta ik er ook wel zo in, dat ik het probeer los te laten en te hopen dat de fase snel voorbij is. Alleen echt weer opstaan en laten spelen heb ik niet gedaan. Ik ben dan altijd bij de kinderen op de slaapkamer gebleven en heb geprobeerd alles zo rustig mogelijk te houden. Maarja als het kind echt niet moe is dan is dat natuurlijk heel lastig.
Het kan wel helpen om het slaappatroon overdag aan te passen, maar waar heb ik het over? Mijn jongens hadden op die leeftijd een fase waarbin ze helemaal niet meer sliepen overdag. ;)
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Slaap-vragen

Bericht door Ana »

Op deze leeftijd is het inderdaad een soort van risico: is het een fase of word je 'bespeeld'. En hoever ga je er dan in mee - en hoe krijg je ze weer terug in het 'gareel'.

Wij hebben zelf altijd zoveel mogelijk geprobeerd om de normale slaapuren ook apart te houden. Onze oudste heeft heel veel last van de tandjes gehad en die was dan midden in de nacht een uur of anderhalf wakker. Ze mocht dan samen met mijn man op de bank tv kijken totdat de paracetamol goed werkte en ze weer echt moe was - maar zonder spelen, zonder praten, zonder al te veel licht.
In andere gevallen mochten ze niet uit bed - of hooguit sporadisch bij mij in bed. (Hoewel dit bij de jongste totaal geen oplossing was, hij werd dan juist heel actief omdat hij dat zo leuk vond.)

In jouw geval zou ik voor het slapengaan al een goede dosis paracetamol geven, omdat ze door het liggen echt meer pijn krijgen. En als je nog geen soort van 'bedritueel' hebt, zou ik zoiets gaan bedenken zodat hij weet dat bedtijd eraan komt.

Maar zoals je zelf ook wel aangeeft, het is net waar je je prettig bij voelt! Ik denk niet dat je het fout kunt doen - je kunt het jezelf hooguit wat moeilijker maken in de nabije toekomst als er weer iets afgeleerd moet worden ;)

Succes - want het denk ik wel vermoeiend.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16969
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Slaap-vragen

Bericht door LindaJager »

Hier was de oplossing bij de oudste simpelweg een half uur later naar bed doen :-) De middelste viel altijd aan de borst in slaap ( maar die werd standaard 5/6 x per nacht wakker) , de jongste bleef bij mij beneden tot hij bij mij op schoot in slaap viel. Bij alledrie ging het dus anders ;-)
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2315
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: Slaap-vragen

Bericht door Petra »

Volgens mij is het wel goed om een soort van ritme in te bouwen.
Hier gingen kinderen steeds minder goed slapen naarmate ze vermoeider waren.
Ze vonden het alleen moeilijk om zich over te geven aan de slaap en hadden daar soms wat hulp bij nodig.

Dat gehumeurde kan ook komen omdat hij te weinig heeft geslapen.

Maar het blijft zoeken.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Slaap-vragen

Bericht door Pauwtje »

Herkenbaar hoor. Op zich kan ik me wel vinden in jouw theorie. Eigenlijk is de hele kindertijd een aaneenschakeling van fases. Soms makkelijkere fases, soms moeilijke fases ;).
Wij probeerden wel altijd om ze weer in slaap te krijgen. Naast gaan zitten/liggen, borst, op schoot, aaien, we hebben alle truukjes wel gehad met 3 kinderen. Als het nergens op ging lijken, dan nam ik ze mee naar mijn kamer. Of misschien even beneden zitten om uit de situatie te komen. Maar ze echt uit bed halen met het idee dat slapen voorlopig niet hoeft, dat deden wij niet. Maar bij ons zouden ze dan ook echt niet tot middernacht nog lief beneden gaan spelen.

Maar ik heb de stellige overtuiging dat als iets voor jullie ( ouders en kind) werkt, dat goed is. En als het op een gegeven moment om wat voor reden dan ook niet meer werkt voor de ouders of het kind, is het nooit te laat om het alsnog te gaan ombuigen. Dus ik zou zeggen, als je je er goed bij voelt, lekker doen zoals het nu werkt. En dan zie je vanzelf wel hoe het gaat lopen.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Slaap-vragen

Bericht door monika »

Bij mijn tweede heb ik geexperimenteerd met een combinatie van wat al genoemd is; beetje minder slapen overdag, paracetamol tegen de pijn, ietsje later naar bed, extra borst drinken. En mijn kind mag best 10 minuten huilen voor het slapen. Soms viel hij dan al zelf in slaap en anders kreeg hij in z'n slaapkamer een 2e of 3e borst en viel dan wel in slaap omdat hij door had dat het toch echt bedtijd was.
Hij is echt een kind van mij, doet het het best met routines. En ik wilde ook nog even tijd aan mijn oudste kunnen besteden en die later rustig in bed kunnen stoppen en het liefst dan zelf ook nog een (half) uurtje hebben. Daarbij val ik om 21:30 om, dus de kleine moet dan toch wel graag om 20:00 slapen. :wink:

Maar uiteindelijk moet je doen wat werkt en waar jij en je gezin je goed bij voelt.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Greetje

Re: Slaap-vragen

Bericht door Greetje »

Ik hink ook op twee benen wat dat betreft. Ik heb van nature erg de neiging om de kinderen leidend te laten zijn, dat ze zelf goed aan kunnen geven of ze honger hebben of slaap. Maar ik merk steeds meer dat een beetje meer regels en wat strenger zijn soms beter werkt.

Persoonlijk zou ik mijn kindje niet meer mee naar beneden nemen als het tijd is om te gaan slapen.
Slaapt hij overdag veel?

Sinds wanneer slaapt hij weer slechter?

Onze oudste kan ook rustig tot middernacht wakker blijven. Ik vind het nog steeds moeilijk om haar "vermoeidheidsignalen" te herkennen. Ze heeft niet echt een vaste tijd om te gaan slapen. Maar na het eten weet ze; tandenpoetsen en naar bed. We eten vaak vrij laat dus ze ligt vaak wat later in rond 21u a 21.30u.

Ik was ook lange tijd tegen 'laten huilen' maar zoals Ana zegt: wanneer gaan ze je bespelen en wanneer huilen ze om een 'echte' reden. In Nederland was het dus echt noodzakelijk om haar op een gegeven moment alleen te laten zodat ze de rust kon vinden om in slaap te vallen. En dat ging dus gepaard met huilen en krijsen en allerlei smoesjes verzinnen. Erbij blijven werkte averechts. Dan bleef ze gefocust op ons. Hier in Gambia leven we in 1 ruimte, dus is dat allemaal weer anders.
MamaY

Re: Slaap-vragen

Bericht door MamaY »

Dank allemaal voor de feedback!

Y slaapt sinds hij een jaar is nog maar 1x per dag. Maximaal 2 uur. Hij zou langer kunnen slapen maar dan krijgen we hem in de avond helemaal niet meer naar bed.

We hebben een strak slaapritueel en dat is eigenlijk tot zeg 2 weken terug effectief geweest. Hij viel vaak aan de borst in slaap. Het kwam ook vaak genoeg voor dat hij rustig werd aan de borst en dan na nog wat liedjes zingen en knuffelen, wakker in bed werd gelegd. Ook dat was geen probleem. Hij viel dan zelf in slaap.

Gisteravond heb ik - mede door de reacties - toch geprobeerd om hem in zijn bedje te houden. We wonen gelijkvloers en ik loop dus makkelijk even binnen bij hem. Hij was bekaf, viel aan de borst in slaap rond 20.15 maar werd om 20.30 luid huilend wakker. Ik had hem voor het slapen gaan (ruim daarvoor) paracetamol gegeven. Ik ben vervolgens bij hem gaan zitten, aaien over zijn bolletje maar hij bleef keihard huilen. We hebben zo tot 22 uur gezeten maar toen was het moment van vasten verbreken (ramadan). Na 19 uur niets eten en drinken wilde ik toch echt even aan tafel met mijn man. Ik ben de kamer uitgegaan. Elke paar minuten even binnen bij hem maar hij bleef huilen. Uiteindelijk om 22.20 toch maar uit bed gehaald, in de tuin bij ons aan tafel gezet (we waren aan het barbecuen). Daar was Y weer helemaal gezellig. 'Kletste' honderduit. Vrolijk. Uiteindelijk samen met ons om 00.15 naar bed. Borst en direct slapen.

Hij slaapt nu nog of eigenlijk weer na een ochtendvoeding. Ik laat hem slapen en kijk eens wat er gebeurt als we het slaapje overdag overslaan. Hopelijk is vandaag de laatste ramadan dag want dan wordt het ook weer makkelijker om gewoon bij hem te blijven totdat hij slaapt.

Overigens geloof ik zeker wel dat regels en structuur een kind kunnen helpen maar onderscheid in meebewegen en sturen vind ik lastig. Jullie feedback helpt!
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Slaap-vragen

Bericht door drus »

lastig altijd dat slapen. hier gingen ze allemaal tussen 4-5 jaar doorslapen.....

een ding deed ik niet: ze laten uitslapen als ze 's avonds niet gingen slapen. daarmee verleg je stiekem het dag/nachtritme. ze moesten er dan gewoin op de normale tijd uit, mochten niet meer slapen overdag dan anders. dan sliepen ze de avond erop sneller
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
MamaY

En inmiddels slaapt hij weer normaal

Bericht door MamaY »

Heb hem inderdaad niet meer laten uitslapen. Het spook was zo moe in de avond dat hij binnen 10 minuten onder zeil was.
Blijkbaar toch weer een fase. Blij dat hij weer is afgerond. Op naar de volgende!
Greetje

Re: Slaap-vragen

Bericht door Greetje »

Ja dat van dat laten uitslapen en dag/nachtritme dat hebben ze tegen mij ook vaak gezegd, en dat is misschien wel zo.
Maar als ze dan eindelijk slapen (en doorslapen) dan heb ik persoonlijk echt geen zin om ze dan weer wakker te maken! Bovendien heb je dan vaak zelf ook een slechte nacht achter de rug (en ik als avondmens) slaap dan liever ook lekker wat langer 's ochtends.

Zo is het bij onze oudste lang gegaan. Die sliep 's avonds ook niet zo op tijd maar sliep dan 's ochtends wel lekker uit 9 uur of zelfs 9.30u. Haar kleine zusje heeft een ander ritme en wordt 's ochtends wel vroeg (ik vind 7.30u a 8u vroeg) wakker. En dus wordt zij nu ook vroeger wakker. Daar zorgt kleine zus wel voor. Ook is ze nu wat ouder en slaapt ze vaak 's middags niet meer en valt ze dus 's avonds na het eten direct in slaap.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Slaap-vragen

Bericht door monika »

woeha, 7:30 vroeg... dat is voor mij serieus uitslapen. Is denk ik 1x gebeurd in de laatste 3 jaar. En 8:30... dat is al geen 10 jaar gebeurd! Als de koters straks groter zijn dan kan ik niet eens meer uitslapen, dan is mijn hele dagritme zo verschoven dat ik het niet meer terug krijg. :roll:
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Slaap-vragen

Bericht door LauramvAnneenLisa »

bij mij ging de 2e en de 3e met anderhalf over naar niet meer slapen overdag omdat ik er anders tot 23 uur savonds mee op kon blijven (en ik ga zelf graag eerder slapen ;-) ).
16 maanden is iets jonger maar het zou dus kunnen dat je overdag naar korter of helemaal niet meer slapen kunt gaan.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Plaats reactie