Zo'n zorgen soms om haar groei...

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mamavans

Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door mamavans »

In onze familie is iedereen vrij klein, niemand die in lengte echt de lucht in schiet. Onze dochter werd vrij gemiddeld geboren, bij 35,5 weken was ze 3080 gram en 48 cm wat wel iets groter dan gemiddeld is voor die zwangerschapsduur maar niet extreem. Maar ze schiet echt de lucht in! Ze is nu ruim 16 maanden en meet 88 cm. Daarmee is ze vaak een hele kop groter dan leeftijdsgenoten. Volgens groeicurves op internet komt deze lengte met 16 maanden doorgaans niet eens voor, de curves hebben de allerbovenste lijn allemaal op 84 à 85 cm staan. Ze groeit uit haar maat 86 en draagt vandaag voor het eerst maat 92.

Nou ben ik sowieso kampioen zorgen maken, en nu dus weer. Is dit wel normaal dat ze zo vreselijk hard groeit? En dat terwijl er dus geen lange mensen in de familie zitten. Reden tot zorg? Als het aan mij ligt zat ik iedere week bij de kinderarts omdat ik me overal zorgen over maak dus ik moet even relativeren..
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door JasmijnLinde »

Ik zou me geen zorgen maken. Mijn man is 1.94 terwijl de rest van de familie niet groter is dan 1.80. Ikzelf was al op mijn twaalfde uitgegroeid en 1.74. Dus als kind was ik heel snel groot.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door nance74 »

M icah heeft altijd bovenin de curves gezeten. En was ook groter dan gemiddeld.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door monika »

Het kan nog alle kanten op he, ze is pas 16 mnd. Ik zou lekker genieten dat ze groeit. Van mij zeiden ze ook altijd dat ik zooo lang zou worden, ze dachten iets van 1.86 want ik was lang als kind. vervolgens stopte ik met groeien toen ik 13 was, eindresultaat: 1.71 niet overmatig groot dus.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door Truus »

Soms gaat dat ook zo in 'spurtjes' he. Onze jongste heeft in de zomervakantie ook zo'n enorme groei doorgemaakt. Misschien heeft jullie dochter dat ook net achter de rug en blijft ze straks weer een tijdje hetzelfde.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door Ana »

Ik zou me er niet druk over maken. Het komt zoals het komt en lengte is nou juist iets waar jij geen invloed op hebt. (Toch?)
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4934
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door Annet »

Klopt het dat jij en je partner 2 vrouwen waren? (ik dacht me dat te herinneren) weet je wie de zaad donor is? en hoe is zijn familie?
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13424
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door Chantal »

Nee hoor, zeker geen zorgen maken. dit is de groei-grafiek van chris, was ook zo lang. http://chris8.babysite.nl/account.php?m ... &kind_nr=2
Alledrie waren ze trouwens ongeveer hetzelfde.
En nu zijn ze heerlijk gemiddeld en te licht ;)
Ze is nog jong, kan alle kanten opgaan!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
mamavans

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door mamavans »

Annet schreef:Klopt het dat jij en je partner 2 vrouwen waren? (ik dacht me dat te herinneren) weet je wie de zaad donor is? en hoe is zijn familie?
Die zijn ook allemaal niet zo groot. Hij zelf is 1.70 wat zeker niet lang is voor een man en in zijn familie ook allemaal klein tot gemiddeld. Dus ik snap echt niet waar ze het vandaan haalt. Levert ook soms stomme situaties op, mensen die denken dat ze al ruim 2 is en het bijvoorbeeld raar vinden dat ze nog helemaal niet praat.
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door nance74 »

mamavans schreef:
Annet schreef:Klopt het dat jij en je partner 2 vrouwen waren? (ik dacht me dat te herinneren) weet je wie de zaad donor is? en hoe is zijn familie?
Die zijn ook allemaal niet zo groot. Hij zelf is 1.70 wat zeker niet lang is voor een man en in zijn familie ook allemaal klein tot gemiddeld. Dus ik snap echt niet waar ze het vandaan haalt. Levert ook soms stomme situaties op, mensen die denken dat ze al ruim 2 is en het bijvoorbeeld raar vinden dat ze nog helemaal niet praat.
Hier ook gehad, van M icah dachten ze ook altijd dat hij ouder was. Als ze iets zeiden over zijn lengte en wat hij kon gaf ik gewoon aan dat hij jonger was. En nog steeds. Nu steekt hij een stuk boven zijn klasgenootjes uit terwijl hij net 6 is terwijl sommige al lang 7 zijn. En hoe erg is het dat ze nu zo groot is. Als ze op haar lijntje zit is het toch prima.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
mamavans

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door mamavans »

nance74 schreef:
mamavans schreef:
Annet schreef:Klopt het dat jij en je partner 2 vrouwen waren? (ik dacht me dat te herinneren) weet je wie de zaad donor is? en hoe is zijn familie?
Die zijn ook allemaal niet zo groot. Hij zelf is 1.70 wat zeker niet lang is voor een man en in zijn familie ook allemaal klein tot gemiddeld. Dus ik snap echt niet waar ze het vandaan haalt. Levert ook soms stomme situaties op, mensen die denken dat ze al ruim 2 is en het bijvoorbeeld raar vinden dat ze nog helemaal niet praat.
Hier ook gehad, van M icah dachten ze ook altijd dat hij ouder was. Als ze iets zeiden over zijn lengte en wat hij kon gaf ik gewoon aan dat hij jonger was. En nog steeds. Nu steekt hij een stuk boven zijn klasgenootjes uit terwijl hij net 6 is terwijl sommige al lang 7 zijn. En hoe erg is het dat ze nu zo groot is. Als ze op haar lijntje zit is het toch prima.
Als ze enkel groot is, geen probleem. Maar er schiet meteen van alles door mijn hoofd van genetische afwijkingen e.d. waardoor ze te snel groeit... Ik ben zo'n stresskip soms als het op haar gezondheid aankomt.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door monika »

Bewaar je stress nou maar voor als ze gaat stappen en daten. Dan verlang je weer terug naar de tijd dat je je druk maakte over hoe lang ze was. :wink:
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mamavans

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door mamavans »

monika schreef:Bewaar je stress nou maar voor als ze gaat stappen en daten. Dan verlang je weer terug naar de tijd dat je je druk maakte over hoe lang ze was. :wink:
Oef... laat dat alsjeblieft nog héél lang duren :lol:
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8023
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door Sarina »

monika schreef:Bewaar je stress nou maar voor als ze gaat stappen en daten. Dan verlang je weer terug naar de tijd dat je je druk maakte over hoe lang ze was. :wink:
:lol:

Volgens mij gaat groeien inderdaad in horten en stoten, voor hetzelfde geld stopt ze op een gegeven moment met groeien. Mijn jongste neef groeide ineens veel minder hard toen mijn zus stopte met bv (met 7 maanden), bleef klein voor zijn leeftijd en is rond zijn 13e, 14e ineens weer gaan groeien.
Heb je je zorgen al geuit bij de huis- of kinderarts? Als je daar een keer bent, kun je het best ter sprake brengen, dan kan die je hopelijk geruststellen.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door Emmy »

Wat als je dat meten en wegen nou eens gewoon laat voor wat het is?
Loslaten heet dat, dat zal je in de toekomst nog véééél vaker moeten doen, en voor veel lastiger dingen dan waar je je nu zo'n zorgen over maakt.
Mijn 3 jongste kinderen hebben nooit meer een weegschaal gezien nadat ze ong. 3 maandjes oud waren....
De enige keer wanneer ik mijn jongens heb gemeten is als ze willen weten of ze lang genoeg zijn om in een pretparkattractie te mogen. :lol:
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door Gerrie »

Emmy schreef: De enige keer wanneer ik mijn jongens heb gemeten is als ze willen weten of ze lang genoeg zijn om in een pretparkattractie te mogen. :lol:
Mirjam laatst ook, kwam ik netjes op de 1,20m uit, had ze nodig voor walibi, 3 dagen lader de schooldokter, is ze 'maar 1,16. Kind van slag. Ach komt allemaal goed.

On topic.
Ik zou me niet druk maken om die lengte. Sarah is wel iets korter, maar ook langer dan gemiddeld. Ik heb veel contact met 2 moeders met een dochter net zo oud als Sarah en Sarah is echt een stuk langer. Mensen zijn ook verbaasd als ik zeg dat ze pas 1,5 jaar kids is, maar meestal komt die verbazing niet die haar lengte maar meer daartoe waard ze allemaal al uit vreet.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6150
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door Mamalon »

Mijn oudste is ook erg groot. Soms lastig als mensen haar ouder inschatten. Maar vanaf de kleuterklas bleek dat er best nog wat kindjes qua lengte in de buurt zitten. Ik heb me er niet druk over gemaakt (alleen verbaasd). En vaak nieuwe kleren mogen zoeken bij seizoensongunstige groeispurts :)
Mamalon
mamavans

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door mamavans »

Ja die kleren, oef. Zo veel kleding die ze amper heeft aangehad omdat ze als een dolle steeds uit haar maat groeit. Als onze tweede dan een meisje was geweest hadden we alles kunnen bewaren maar nu zijn afgelopen weken allerlei pakketten nog bijna nieuwe meisjeskleding op marktplaats gegaan :lol: .
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6150
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door Mamalon »

Ah! Het is dus een jongen, leuk!! Onze tweede is inderdaad een meisje maar valt qua maat en seizoen net verkeerd tov de oudste. Shirts en rokjes gaat wel naar jassen en zo... Helaas. Ach nu hebben ze wel vaak hun éigen kleding, ook fijn.
Mamalon
mamavans

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door mamavans »

Ja, een jongen :D ! Had wel handig geweest, een meisje, want we houden nogal van tutten en meisjesachtig dus werkelijk alles wat we voor onze dochter hebben is roze met glinstertjes, bloemetjes, franjes etc. Van wipstoel tot beddengoed, pyjama's, zelfs sokken en rompers :lol: . Nou ja, nu in ieder geval een goed excuus om helemaal opnieuw een baby uitzet te verzamelen. Is ook leuk natuurlijk ;).
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6150
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door Mamalon »

Leuk ja, echt rozeroezelig. Tot ze n eigen smaak krijgen haha!! Leuk zo'n nieuw tijdperk :lol:
Mamalon
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door michelle »

Groei kan zo grillig verlopen, dan weer heel snel, dan weer heel langzaam, geen pijl op te trekken. Mij werd gezegd dat ik zo lang zou worden, ik moest eigenlijk hormonen krijgen om de groei te remmen. Die heb ik niet genomen, mijn vader was het er gelukkig helemaal niet mee eens. En ik ben nu maar liefst 1,60 :shock: :lol:
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
ailay
J&J SANTORINI
Berichten: 2480
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 12:12 pm

Re: Zo'n zorgen soms om haar groei...

Bericht door ailay »

Waarom maak je je zo druk om haar lengte? Bij genetische afwijkingen zijn er vaak wel meer aanwijzingen.

Als ik naar de WHO curve kijk, zit ze net boven het 97ste percentiel. Ze is inderdaad groot, maar ze valt niet buiten de curves of zo. Kans is ook best groot dat ze nu weer een tijd stilstaat en bijkomt in gewicht. Zo gaat de groei meestal bij kinderen is mijn ervaring.

Onze dochter is ook een lange lat. Ze zit op dezelfde plek in de curve als jullie dochter. Zolang ze netjes in verhouding is, maak ik me nergens zorgen om.
Als ze lang blijft, blijft ze lang en wordt ze misschien wel model :-) Maar de kans is best groot dat als ze straks in de puberteit komt dat ze dan heel gemiddeld is.
Plaats reactie