praten bijna 4-jarige

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

praten bijna 4-jarige

Bericht door LauramvAnneenLisa »

zijn er hier nog meer moeders van bijna 4-jarigen waar ik mee kan vergelijken?
iris praat minder goed dan anne en lisa, maar zij zijn niet een echt goed referentiekader. vooral anne was echt heeeeel erg vroeg met goed praten.
wat iris nog doet:
woordvolgorde is niet juist (het lijkt wel frans soms )
vervoegingen kloppen nog niet (dat is dacht ik wel normaal op deze leeftijd)
de slikt het niet beklemtoonde deel van woorden nog steeds in
ze heeft heel veel "eh" tussen de woorden
ze begint een zin die dan halverwege verandert, komt er toch een ander verhaal.

hoe praten jullie kinderen?
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door Annet »

o aan mij heb je helemaal niks. G was een hele vlotte prater en D heeft Tos, maar misschien kunnen de logoedistes van hier je ook van advies voorzien?
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
mamavans

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door mamavans »

Ik ben jarenlang gastouder geweest en heb heel veel 4 jarigen horen praten zoals jij beschrijft tegenover net zo goed ook 4 jarigen die perfecte zinnen maken met perfecte articulatie. Het verschil is op die leeftijd nog heel erg groot tussen kinderen. Ik heb altijd geleerd dat ze tot 6 jaar zulk soort fouten mogen maken zonder dat je van een probleem of achterstand spreekt.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door Ana »

J0ela is van dezelfde maand als I ris, maar vergelijken kun je het vast niet. ze praat niet goed door een blootstellingsachterstand zoals ze dat noemen, maar is wel met een heel erg grote inhaalslag bezig. Mede dankzij de intensieve psz-periode.
Volgens mij gaven de logopedisten op een info-avond aan dat ze op deze leeftijd vooral te begrijpen moeten zijn door derden - fouten mogen ze zeker nog maken.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door Miranda »

Danique praat pas sinds een paar maanden echt goed en ze is net 5 geworden in oktober.
Ik maakte mij er ook zorgen over, vergeleek teveel met Marit denk ik. Marit was een snelle goede prater maar Danique dus niet. Toch merk ik nu weinig verschil meer.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3366
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door diane76 »

Als je het zeker wil weten kun je even bij een logopedist langs gaan.
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door nance74 »

S enn, juli 2011, praat al best lang goed verstaanbaar, tenminste dat hoor ik van de omgeving. En natuurlijk zijn de vervoegingen niet goed maar die zijn bij M icah ook nog niet goed en die is in augustus 6 geworden.

S enn kletst veel en verstaanbaar en ja foutjes zitten er nog in en soms veel euhh of wil hij te snel.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door monika »

Jort sprak ook zo en is dat langer blijven doen. En uiteindelijk bleek hij auditory processing disorder te hebben. Hij kon ook heel slecht klanken na zeggen zoals de fl, pr, spr, enz. Hij kon de klanken niet goed horen, ontleden en dus ook niet namaken. Dat maakt het spreken dus erg moeilijk. Als ze ook veel moeite heeft met dit soort samenvoegingen zou ik zeker even bij een logo langs gaan.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Chabeli

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door Chabeli »

Sara is ook bijna 4, maar wel slecht vergelijkingsmateriaal denk ik. Verbaal gezien loopt ze heel erg voor. Ze maakt zinnen die zo complex zijn dat ik ze soms niet kan volgen. Wel maakt ze nog weleens fouten in de werkwoorden. Verstaambaar voor derden was ze al voor haar tweede verjaardag. Ze stottert wel af en toe, als ze te snel een verhaal wil vertellen.
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door Esther »

Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Esther schreef:Zou je dit kunnen proberen?
http://kindentaal.logopedie.nl/site/sneltest
Ja, dank
Alleen bij de laatste twee vragen heb ik nee ingevuld, volgens de test was alles in orde.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3366
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door diane76 »

Ga vooral niet langs bij iemand die er voor heeft gestudeerd en vertrouw op een internettestje...

Snap dit soort dingen echt niet. Iedere keer als advies over praten wordt gevraagd en het wordt gegeven door de logopedistes die ook op dit forum zitten, worden die adviezen niet aangenomen of het wordt zelfs als een aanval gezien. Gevolg: ik geef alleen nog maar het algemene, maar zeer waardevolle advies om naar een logopedist te gaan. Waarom is dit zo moeilijk om te doen? Wil je weten of er wat is? Ga dan naar een professional.
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door Esther »

diane76 schreef:Ga vooral niet langs bij iemand die er voor heeft gestudeerd en vertrouw op een internettestje...

Snap dit soort dingen echt niet. Iedere keer als advies over praten wordt gevraagd en het wordt gegeven door de logopedistes die ook op dit forum zitten, worden die adviezen niet aangenomen of het wordt zelfs als een aanval gezien. Gevolg: ik geef alleen nog maar het algemene, maar zeer waardevolle advies om naar een logopedist te gaan. Waarom is dit zo moeilijk om te doen? Wil je weten of er wat is? Ga dan naar een professional.
Zo Diane, daar kwam wat frustratie naar boven :lol:
Ik snap het. Jij doet altijd opvallend veel moeite om mee te denken en advies op maat te geven, ik denk dat dat door iedereen hier zeer gewaardeerd wordt.

Maar ik snap het ook als mensen niet al te bezorgd zijn (ik las Laura's vraag niet als 'ik maak me veel zorgen, wat moet ik hiermee?' maar als: 'mijn andere kinderen waren niet gemiddeld dus ik weet niet zo goed of mijn dochter te weinig kan voor haar leeftijd, is daar een beetje een richtlijn voor?') en dus niet meteen de huisarts bellen om een verwijzing te regelen en vervolgens een afspraak maken bij de logopedist. Als er geen reden tot zorg is (en dat kun je aardig inschatten met de test die ik gaf dacht ik), is er toch geen reden tot zorg?
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door Esther »

Bovendien was er nog geen logopedist inhoudelijk ingegaan op de voorbeelden die Laura gaf, ik gaf de link omdat ik even geen tijd had om de richtlijnen na te zoeken en te reageren op de voorbeelden. Maar als je het een slechte test vindt, mag je dat zeker aangeven, en als je reden tot zorg ziet in de voorbeelden zou iedereen het waarderen als je zou zeggen 'joh, de richtlijn is die-en-die-leeftijd, dus ik zou daar wel mee naar een logopedist gaan'. Maar dat was nog niet gebeurd, dus dan snap ik goed dat Laura zegt 'oké, volgens die test gaat het nog prima in de ontwikkeling'.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3366
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door diane76 »

Esther schreef: Zo Diane, daar kwam wat frustratie naar boven :lol:
Ik snap het. Jij doet altijd opvallend veel moeite om mee te denken en advies op maat te geven, ik denk dat dat door iedereen hier zeer gewaardeerd wordt.
:oops: is wel duidelijk geloof ik he? Ik doe mijn best om op afstand een zo goed mogelijk advies te geven en er wordt zelden of nooit iets mee gedaan. Ook in mij omgeving hoor, mensen vragen wat ze zouden kunnen doen om vervolgens alles weg te wuiven en niets te doen. Ik baal er echt van dat logopedie niet serieus genomen wordt. Het is niet voor niets dat zorgverzekeraars ver onder het vast gestelde tarief gaan zitten, echt een ondergewaardeerd beroep. En dat terwijl het de maatschappij juist miljoenen oplevert!

Sorry Laura, ik schoot een beetje uit mijn slof!


Om dan toch nog inhoudelijk te reageren.

Woordvolgorde zou wel redelijk moeten kloppen op deze leeftijd, zeker omdat ze alleen NL in haar omgeving hoort. Het niet beklemtoonde deel van een woord zou ze ook gewoon moeten zeggen, dit is een proces dat op deze leeftijd niet meer voor hoort te komen. Niet juist vervoeging klopt helemaal. Kinderen kopiëren de vervoegingen eerst, dus lijkt het alsof ze de sterke werkwoorden al weten. Dan gaan ze de regels leren en passen die toe op alle werkwoorden, vervolgens gaan ze de uitzonderingen leren en klopt alles weer.

Veel uh zeggen... Kan veel oorzaken hebben. Kan ze niet op de woorden komen? Maakt ze verder veel geluiden tijdens het spreken, zoals "en toen iiieee! Boem" (vrije vertaling: en toen remmen, botsing!) weet ze eigenlijk wel wat ze wil vertellen? Het lijkt erop van niet omdat ze in een verhaal ook van lijn veranderd. Nu hoeft ze natuurlijk nog niet hele verhalen correct te kunnen vertellen, maar het is wel iets wat ik in de gaten zou houden. Het kan ook zijn dat ze juist heel snel denkt en daarom veel uh zegt en van de hak op de tak springt.

Als je vragen hebt mag je me altijd een pb sturen!

Weet je wat het is? De taalgevoelige periode is tot een jaar of 7. Als er iets is, kun je dat nu vaak heel makkelijk en snel verhelpen. Zeker grammaticale constructies zijn nu makkelijker aan te leren. Ik vind het zo ontzettend jammer dat veel mensen deze periode laten liggen en het kind er de rest van zijn leven mee moet doen. (Even los of dat van toepassing is op jou dochter!)
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door LauramvAnneenLisa »

diane76 schreef:

Om dan toch nog inhoudelijk te reageren.

Woordvolgorde zou wel redelijk moeten kloppen op deze leeftijd, zeker omdat ze alleen NL in haar omgeving hoort. Het niet beklemtoonde deel van een woord zou ze ook gewoon moeten zeggen, dit is een proces dat op deze leeftijd niet meer voor hoort te komen. Niet juist vervoeging klopt helemaal. Kinderen kopiëren de vervoegingen eerst, dus lijkt het alsof ze de sterke werkwoorden al weten. Dan gaan ze de regels leren en passen die toe op alle werkwoorden, vervolgens gaan ze de uitzonderingen leren en klopt alles weer.

Veel uh zeggen... Kan veel oorzaken hebben. Kan ze niet op de woorden komen? Maakt ze verder veel geluiden tijdens het spreken, zoals "en toen iiieee! Boem" (vrije vertaling: en toen remmen, botsing!) weet ze eigenlijk wel wat ze wil vertellen? Het lijkt erop van niet omdat ze in een verhaal ook van lijn veranderd. Nu hoeft ze natuurlijk nog niet hele verhalen correct te kunnen vertellen, maar het is wel iets wat ik in de gaten zou houden. Het kan ook zijn dat ze juist heel snel denkt en daarom veel uh zegt en van de hak op de tak springt.
ik vermoed zelf inderdaad dat ze snel denkt en zo haar verhaal niet direct kwijt kan. Maar ja, dat kan ook zijn omdat die andere 2 van die snelle denkers zijn, ik vind het lastig om zonder die bagage naar dit kind te kijken.
en nee, ze maakt geen klanken om een woord te beschrijven. Haar woordenschat is zeker in orde en ze weet ze prima toe te passen. Alleen komt het er dus naar mijn gevoel nog steeds raar uit.

weet je, mijn twijfels om de stap naar een logopediste te zetten is meervoudig. Ten eerste kan ik het gedoe missen, het leven is zo al druk genoeg (maar als het echt nodig is zal ik zeker gaan hoor). Ten tweede wil ik geen onnodige zorg vragen (vanuit maatschappelijk kosten oogpunt). Ik wacht ook altijd met naar de huisarts gaan tot ik echt denk dat het zo niet langer gaat.
waar ik met ziekte wel ongeveer weet wanneer de grens wel gepasseerd is, vind ik dat hier dus moeilijk in te schatten.
Maar jij geeft dus aan dat zowel woordvolgorde als het weglaten van de niet beklemtoonde lettergreep nu niet meer voor zou moeten komen.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3366
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door diane76 »

Niet op woorden kunnen komen is wat anders dan een kleine woordenschat hebben. Bij woordvinding heb je het woord wel in je bezit, maar heb je moeite met het snel oproepen. Maar ik denk niet dat daar het probleem ligt.

Ja, die laatste twee dingen vind ik wel iets om naar te laten kijken. Hoewel ik nu zie dat ze nog geen 4 is. Het lijkt me wel belangrijk dat klasgenootjes haar straks kunnen volgen. Als jij zegt dat het soms wel Frans lijkt, nou, dat laat bij mij wel een belletje rinkelen. Maar, en dat is belangrijk, ik heb haar niet gezien of gehoord! Dat maakt het moeilijk om echt juist in te schatten.
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door LauramvAnneenLisa »

diane76 schreef:Als jij zegt dat het soms wel Frans lijkt, nou, dat laat bij mij wel een belletje rinkelen. Maar, en dat is belangrijk, ik heb haar niet gezien of gehoord! Dat maakt het moeilijk om echt juist in te schatten.
dat is dan vooral over de woordvolgorde. frans is daar net anders in, met ontkenningen e.d.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Ik las dat je een verwijzing nodig hebt om logopedie vergoed te krijgen. Heb alvast mijn Afspraak bij het cjg gemaakt ( als ik op hen moet wachten kom ik er van de zomer pas, ze zijn altijd erg laat(, dan kunnen zij me doorverwijzen als ze ook het gevoel hebben dat er iets aan de hand is.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3366
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door diane76 »

LauramvAnneenLisa schreef:Ik las dat je een verwijzing nodig hebt om logopedie vergoed te krijgen. Heb alvast mijn Afspraak bij het cjg gemaakt ( als ik op hen moet wachten kom ik er van de zomer pas, ze zijn altijd erg laat(, dan kunnen zij me doorverwijzen als ze ook het gevoel hebben dat er iets aan de hand is.
Zelfs met verwijzing moet je goed kijken of je niets bij hoeft te betalen. veel logopedisten kiezen ervoor geen wurgcontracten meer te tekenen, waardoor je een eigen bijdrage moet betalen.

Vind je het heel erg als ik zeg dat ik geen hoge pet op het van het cb en cjg? Hoe vaak ik kinderen tegen kom waarvan ik denk dat er echt een probleem is en die instanties hebben gezegd, "kijk het nog maar even aan"... Zelfs mijn zus is met een kluitje het riet in gestuurd. Ik studeerde toen net logopedie en zag duidelijk de problemen, maar het was mijn net verworven kennis tegen het cb. Ik moet dat soort dingen los laten, maar dat is zo moeilijk. Bij sommige kinderen komt het niet goed en die moeten wel de rest van hun leven dealen met de problemen die uit een taalprobleem voort vloeien. Natuurlijk valt het bij de meeste kinderen mee, gelukkig. Je zal maar net dat ene kind hebben...

Vorig jaar was ik op een congress, waarbij de nadruk lag op (jong)volwassen. Ik zie ze als peuter, dan gaan ze vaak naar speciaal onderwijs, speciaal VO en dan? Dan moeten ze het doen in de maatschappij. Moeilijk hoor, waar deze jongeren tegen aan lopen. Dromen die niet uit komen, het niet kunnen aan gaan van realties, een eventueel gezin niet kunnen onderhouden. Allemaal voort vloeiend uit dat taalprobleem.

Ik doel niet op jou dochter hoor, maar meer als erkenning van het probleem. Het bestaat en gaat niet zomaar over.

Zo, nu heb ik genoeg passie en frustraties eruit gegooid :wink: succes met je meisje!
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door LauramvAnneenLisa »

diane76 schreef:

Vind je het heel erg als ik zeg dat ik geen hoge pet op het van het cb en cjg?
nee dat vind ik niet erg. Het is niet zo dat als zij zeggen niks aan de hand dat ik dat dan voetstoots aanneem. Maar als zij het ook vinden dan lijkt het me wel een makkelijke manier om doorverwezen te worden, en ik moet er toch heen voor haar 4-jaars vaccinatie.

ik let de laatste dagen extra op hoe ze praat. En ik hoor dat ze echt inhoudelijk hele verhalen te vertellen heeft, en dat de zinsvolgorde wel verbeterd is, maar er blijft een "dit klopt niet helemaal gevoel" over.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
J0p1e
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:09 pm

Re: praten bijna 4-jarige

Bericht door J0p1e »

LauramvAnneenLisa schreef:
diane76 schreef:
ik let de laatste dagen extra op hoe ze praat. En ik hoor dat ze echt inhoudelijk hele verhalen te vertellen heeft, en dat de zinsvolgorde wel verbeterd is, maar er blijft een "dit klopt niet helemaal gevoel" over.
Ik denk dat dit belangrijker is dan alles wat een ander zegt. Vertrouw op je eigen gevoel en ga er mee aan de slag.
J0p1e, mama van Fl00r (18-01-2006) en W@lt (07-01-2008)
Plaats reactie