Wel of geen mix voor botercrème?

Moderator: Chantal

Plaats reactie
@ri

Wel of geen mix voor botercrème?

Bericht door @ri »

Hier een herintredersvraag :lol: Ik heb in het verleden wel taarten gemaakt, maar alles verkocht toen de jongste werd geboren omdat ik er toch geen tijd voor zou hebben. Achteraf een wijze beslissing, want met al haar slaapproblemen en alles wat daaruit voortvloeide, zou het er echt niet van gekomen zijn.

Maar goed, ze wordt over 2 weken 4 en ik wil opeens toch wel zo'n mooie marsepeintaart. Maar ik zie hier in de omgeving alleen maar prijzen rond de 40 euro voorbij komen! Ik heb eens even bij de leukstetaartenshop gekeken en ik denk dat ik voor dat bedrag zelf ook een héél eind kom.

De basics weet ik nog wel, maar ik twijfel nu over de mix voor botercreme. Ik wil eigenlijk zo min mogelijk pakjes gebruiken in de taart dus een mix voor iets wat je volgens mij ook zelf kunt maken staat me iets tegen. Maar is zelfgemaakt wel net zo lekker? Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de biscuitmix. Iemand ervaring met beide (dus mix en zelf maken)?
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Wel of geen mix voor botercrème?

Bericht door Dorien »

Wij hebben de zelfgemaakte botercreme gemaakt van een recept van cupcakecup. Heeeel erg lekker!
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16972
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Wel of geen mix voor botercrème?

Bericht door LindaJager »

Ik heb voor Roberts verjaardag, vorige maand, ook zelf een taart met marsepein gemaakt. De biscuitmix had ik van dr oetker. Ik had nog nooit zo'n taart gemaakt dus ik wilde het een beetje simpel houden met de bereiding. De marsepein had ik van de hema en de botercreme heb ik zelf gemaakt. Die was heerlijk! Ik vond het wat onzin om daar mix voor te kopen terwijl dat zelf simpel te maken is.
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8022
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Wel of geen mix voor botercrème?

Bericht door Sarina »

Voor het afsmeren maak ik altijd zelf botercrème; 1 roomboter op 1 poedersuiker. Soms een drupje vanille-extract of een lik chocoladepasta voor een extra smaakje.
En anders smeer ik af met jam of met chocoladepasta (dun).
Nooit met de mix gewerkt, sorry.

Wel met de mix voor het biscuit, maar die is nu bijna op en hierna ga ik het zelf maken, volgens mij is dat ook superlekker.

Weet niet of je veel aan mijn antwoord hebt... :-s
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Wel of geen mix voor botercrème?

Bericht door JasmijnLinde »

Om af te smeren kun je beter geen mix gebruiken. Ik maak altijd zelf botercreme. 1:1 roomboter (ongezouten) met poedersuiker (liefst bakkerssuiker) met een eetlepel melk of slagroom en een snufje zout.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Wel of geen mix voor botercrème?

Bericht door JasmijnLinde »

En oh ja, héél lang mixen. De creme moet spierwit zijn.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Wel of geen mix voor botercrème?

Bericht door JasmijnLinde »

Ik gebruik trouwens wel altijd biscuitmix )funcakes of bouwhuis). Zelf maken mislukt bij mij altijd :S
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
lineke
J&J SANTORINI
Berichten: 2854
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:37 pm

Re: Wel of geen mix voor botercrème?

Bericht door lineke »

zelf vind ik alleen boter wat vettig, niet zo lekker.
Ik maak een mix van boter, roomkaas en poedersuiker.
Is net wat frisser vind ik zelf.
Saskia 12-04-2005
Nienke 11-12-2006
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Wel of geen mix voor botercrème?

Bericht door JasmijnLinde »

lineke schreef:zelf vind ik alleen boter wat vettig, niet zo lekker.
Ik maak een mix van boter, roomkaas en poedersuiker.
Is net wat frisser vind ik zelf.
Ik beloof je, als je de creme maakt zoals ik hierboven beschrijf proef je echt echt geen vet en het is zo lekker. De truck is echt ontzettend lang mixen.

Kun je met roomkaas ook afsmeren? Als vulling is het wel lekker in ieder geval.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Wel of geen mix voor botercrème?

Bericht door JasmijnLinde »

Ik heb het even opgezocht. Maar roomkaas door de botercreme en die gebruiken om af te smeren is niet aan te raden, zit te veel vocht in. Misschien dat het met marsepein wel werkt maar bij fondant zou ik het risico niet nemen. Voor het vullen wel geschikt.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
@ri

Re: Wel of geen mix voor botercrème?

Bericht door @ri »

JasmijnLinde schreef:Om af te smeren kun je beter geen mix gebruiken. Ik maak altijd zelf botercreme. 1:1 roomboter (ongezouten) met poedersuiker (liefst bakkerssuiker) met een eetlepel melk of slagroom en een snufje zout.
Kun je die bakkerssuiker ook bij een gewone winkel halen? En hoe lang is héél lang mixen? :razz: Ik mix met een handmixer.. :oops:
Gebruikersavatar
Sandra
J&J SANTORINI
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:58 pm

Re: Wel of geen mix voor botercrème?

Bericht door Sandra »

Wat je iig nìet van de Oetker moet hebben is de fondant, wat een troep!
Deze week kwam ik net iets rood te kort, dus voor het gemak een paar pakjes uit de supermarkt.
Begon bij uitrollen al te scheuren, was een drama om de taart bekleed te krijgen.

Ik koop altijd wel die mixen, puur voor het gemak en ze zijn ook lekker.
S@ndra mv R ick (28-9-2001), I ris (23-12-2003) & J urn (22-12-2006)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13423
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Wel of geen mix voor botercrème?

Bericht door Chantal »

Om af te smeren heb je zeker geen botercreme mix nodig. Gewoon 1 op 1 poedersuiker-roomboter. Misschien lekkerder gemaakt met chocopasta (wit of bruin), citroen of vanille.
En dan.. met de handmixer minimaal 10 minuten mixen. Liefst langer!

Als je botercreme als vulling wil gebruiken is het veel lekkerder met een mix. Maar natuurlijk kun je dit ook zelf maken, recepten genoeg als je maar niet de 1 op 1 gebruikt :)

Biscuit gebruik ik altijd een mix voor, makkelijk en lekker.

Voor de marsepein (fondant hou ik zelf niet van) zou ik wel naar de taartenwinkel gaan. De marsepein bij xenos enzo is goed voor decoraties, maar om een hele taart te bekleden is het niet goed genoeg vind ik.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
@ri

Re: Wel of geen mix voor botercrème?

Bericht door @ri »

Dank voor alle antwoorden! Vanmiddag komt de eerste bestelling van deleukstetaarten :D Ik heb er echt veel zin in er weer aan te beginnen! De botercreme ga ik alleen gebruiken om af te smeren, dus dat wordt lang mixen en gewoon het normale recept zonder mix. Nu nog even nadenken over de vulling..
Plaats reactie