Zorgen, groei niet goed

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mamavans

Zorgen, groei niet goed

Bericht door mamavans »

Afbeelding

Bovenstaand is H ugo's groeicurve. De eerste dagen ging het hartstikke goed. Zijn geboortegewicht was met 3120 hartstikke mooi voor 36 weken. Zijn laagste gewicht was 3080 dus ook meer dan netjes. Een week na zijn geboorte, 14 januari, woog hij 3190. Tot zover de goede groei. Op 27 januari hebben we hem gewogen en toen woog hij 3350 gram. Dat is een toename van 160 gram in twee weken, erg aan de lage kant. Vandaag, 4 februari, weegt hij 3410. Zestig gram aangekomen in 8 dagen tijd...

Een lactatiekundige kon geen oorzaak vinden. Hij drinkt weliswaar maar aan 1 borst maar drinkt daar goed en effectief. Een afspraak bij een osteopaat leverde ook weinig op. We gaan wel volgende week naar een vervolgafspraak. Kijken of we toch verder kunnen komen. Maar H ugo is een hartstikke tevreden en alert mannetje. Hij huilt zelden maar is zeker niet suf. Hij kijkt als hij wakker is heel alert uit zijn ogen en komt gezond en vrolijk over.

Morgen hebben we een afspraak op het CB en ik vrees eerlijk gezegd voor hun reactie en adviezen over bijvoeden met kv. Liever doen we dat gewoon niet. Ik denk ook niet dat het aan de melk ligt aangezien S op dezelfde borstvoeding prima groeide. Of kan dat serieus heel anders zijn bij een tweede kind? We denken nu aan een afspraak bij een kinderarts maar ik heb zoiets tegen artsen en allerlei onderzoeken. Aangezien hij niet suf of ziek is vind ik het zo onnodig eigenlijk om hem dan door allerlei ziekenhuisonderzoeken e.d. te laten gaan. Ik zit een beetje in een tweestrijd. Iemand adviezen?
mamavans

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door mamavans »

Overigens, ik moet er denk ik wat info bij vertellen:
- We wegen hem zelf thuis of een babyweegschaal die meet op tien gram nauwkeurig, niet op enkele grammen. Dus het werkelijke gewicht zou enkele grammen kunnen afwijken, al blijft de groei dan natuurlijk veel te weinig.
- Wegen gebeurt met enkel luier aan met lege maag (dus voor de voeding) en schone luier.
- Zijn laagste gewicht staat niet in de curve.
- De keizersnee heeft plaatsgevonden onder volledige narcose, wie weet heeft dat nog invloed gehad op zijn geboortegewicht of op zijn verdere groei. Maar daar kan ik weinig informatie over vinden helaas.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door Mare »

Ik ben geen expert, dus wat ik nu schrijf gaat alleen over mijn gevoel. Ik zie idd dat hij niet heel hard groeit, maar ik vraag mij ook gelijk af waarom je hem zo vaak weegt. De lk zegt dat hij effectief drinkt en er niets aan de hand is, hij lijkt tevreden en alert. Wat is dan de reden om hem te wegen?

Ik bedoel nu niet dat je er verder niet op hoeft te letten nu, want zijn groei is idd niet heel hard, maar zijn laagste gewicht staat er ook niet eens bij. Dat vertekent natuurlijk. Maar je begint gelijk over een kinderarts en over je angst dat ze zeggen dat je moet bijvoeden, dat ligt toch nog steeds aan jou of je dat wel of niet doet?!
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
mamavans

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door mamavans »

Hebben we bij S ook gedaan, in het begin proberen iedere week tot 2 weken te wegen om te zien of de groei goed gaat. Zodra dat goed liep zijn we ermee gestopt. Nu wegen we haar alleen nog als we nieuwsgierig zijn hoeveel ze gegroeid is.
Bij H is het nu zo dat na vorige week bleek dat hij te weinig groeit en we daarom nu even willen blijven wegen. Er klopt voor mijn gevoel gewoon iets niet. Hij drinkt veel (om de twee uur zeker, soms al eerder) en hij drinkt dan lang en effectief. En toch komt hij niet een klein beetje te weinig aan maar echt veel te weinig. Aan de ene kant denk ik: hij doet het verder hartstikke goed op de groei na dus geen reden tot paniek. Aan de andere kant komt hier mijn onzekerheid weer om de hoek kijken en haal ik me allerlei doomscenario's in mijn hoofd en wil ik weten waarom hij zo weinig aankomt. En ik wil niet naar een kinderarts of gaan bijvoeden. Maar ik wil ook niet mijn kop in het zand steken en eigenwijs mijn eigen gang gaan en er maar vanuit gaan dat het wel goed komt. De laatste keer dat we die keuze maakte (toen voor S) leidde dat bijna tot een AMK-melding.
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14155
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door jikke »

en als je het laagste gewicht er nu wel bij zet. groeit hij dan wel goed. niet alle kinderen groeien netjes op de middellijn. Sommige wat grilliger andere blijven altijd wat kleiner/groter. Hij groeit, is vrolijk dat is toch voldoende.
jammer dat je zo opziet tegen het cb. ze zijn er om je te helpen niet om je dwars te zitten.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door TinekedH »

Dit had de curve van al (!) mijn 5 kinderen kunnen zijn.

Natuurlijk kan je mijn/onze situatie niet 1op1 toepassen maar toch:

Je schrijft dat hij alert is, en niet suf.
Dát, en een redelijk lichte ontlasting waren redenen voor mij om me niet al te veel zorgen te maken! Daarnaast heb ik na Gerben (onze oudste) noooooit meer zelf gewogen omdat er dan zoveel spanning op het gewicht kwam te liggen. Dat veroorzaakte stress. Er zijn hier echt betere experts op het gebied van borstvoeding (en hoe het in de boekjes staat) en een kind gaat pas bij 3 maanden zijn/haar eigen lijn volgen... geef hem tijd (en geef jullie zelf tijd). Daarnaast zou ik misschien (maar oké, ik ben geen LK) toch 2 borsten aanbieden, of wat vaker tussendoor, zodat de productie wat toeneemt en H. meer voeding binnen krijgt.

Verder zou ik me niet al te veel zorgen maken...
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door TinekedH »

mamavans schreef: Er klopt voor mijn gevoel gewoon iets niet. Hij drinkt veel (om de twee uur zeker, soms al eerder) en hij drinkt dan lang en effectief. En toch komt hij niet een klein beetje te weinig aan maar echt veel te weinig. Aan de ene kant denk ik: hij doet het verder hartstikke goed op de groei na dus geen reden tot paniek. Aan de andere kant komt hier mijn onzekerheid weer om de hoek kijken en haal ik me allerlei doomscenario's in mijn hoofd en wil ik weten waarom hij zo weinig aankomt. En ik wil niet naar een kinderarts of gaan bijvoeden.
Als je gevoel zegt dat er iets niet klopt... dan zou ik dat nog eens goed nagaan... en er mee aan het werk gaan.

Het voeden en op de klok kijken ben ik ook na nummer 1 mee gestopt! Echt, soms zal ik wel om het uur hebben gevoed, soms 4 uur niet... ik heb het niet bij gehouden... behalve als ik het even niet trok, dan gaf ik mijn kind aan Rein en zette ik de wekker, zodat ik even wat rust had.
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
mamavans

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door mamavans »

Z'n ontlastig is verder prima. Gisteren was hij de koning van de poepluiers, poepluier XXL ;). Dus dat werkt. Ziet er ook gewoon normaal uit. Plasluiers ook voldoende. Maar juist dat maakt het voor mij zo'n mysterie. Als hij nu naast slecht groeien ook slecht zou drinken en weinig zou plassen dan was er duidelijk iets mis en moesten we actie ondernemen. Nu is het zo tegenstrijdig.

Overigens, als ik zijn laagste gewicht erin zet is hij nog steeds de afgelopen 8 dagen maar 60 gram aangekomen. Dat verandert niet.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door Ana »

Het lijkt me dat als hij alert is, en goede luiers heeft, voldoende plasluiers vooral, dat hij dan goed drinkt. Ik kan me je zorgen wel voorstellen - maar je kunt altijd vaker aanleggen in deze periode, al wat hij extra binnenkrijgt is meegenomen. En dan morgen bij het cb vooral niet opletten als het over schema's gaat ;)
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door Pauline »

Heb je een heftige toeschietreflex? Dan kan het zijn dat hij door de eerste heftige stroom veel "minder vette" melk binnen krijgt. Wat je kunt doen is voordat je gaat voeden een klein beetje te kolven. Hierdoor krijg hij bij de voeding meteen al wat vetter melk. Hoe langer hij drinkt, hoe vetter de melk namelijk. Juist op die vette melk gaat hij groeien.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door JasmijnLinde »

Mijn beide kinderen groeide ook niet echt hard. Maximaal 70 gram per week. En nu...nu zijn het nog steeds lange slanke dames (de jongste is 5 jaar en zit in maat 128 en weegt net 20 kilo) met een buitengewoon goede eetlust. Ik denk dat Pauline een goede tip heeft.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
mamavans

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door mamavans »

Over dat toeschietreflex zal ik mijn vrouw moeten vragen (want zij voed hem, niet ik). Als het goed is is dat door de lk ook bekeken, maar daar was ik niet bij. Ga even informeren of daarnaar gekeken is.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door Hemmie »

Om uit te sluiten dat het aan de hoeveelheid melk die hij binnenkrijgt ligt, toch vaker voeden? Elke 2 uur is nog niet heel vaak voor die leeftijd, mijn jongste (die dan ook flink groeide) dronk toen nog bijna elk uur wel (overdag). Mijn oudste dronk overigens een stuk minder vaak, en groeide ook goed (iets minder extreem), dus daar hoeft het zeker niet aan te liggen, en het kan per kind zo verschillen. Maar proberen kan geen kwaad lijkt me.
Wat gebeurt er als hij de 2e borst krijgt aangeboden? Weiger hij die, of is daar misschien ook nog winst te behalen?
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door Mara »

Geen idee of dit reden is tot zorg, maar als je zegt dat hij helder en alert is, lijkt me dat een goed teken.

Is er door de lk wel eens gesproken over borstcompressie tijdens het voeden? Hier groeide Mrtn heel goed op toen ik met tepelhoedjes voedde. Zo kreeg hij de hele vette melk binnen (deed het ook tijdens het kolven, je ziet echt verschil).
Betekent dat je zachtjes van boven richting de tepel je borst "masseert" tijdens het voeden.
Lastig uitleggen, maar evt. voor te leggen aan de lk?
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door drus »

Hier is iedereen ziek, verkouden, grieperig. Hoe gaat het met je vrouw?

Kan ook meespelen
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door monika »

kan het zijn dat hij meer vocht vasthield bij de geboorte door de keizersnee? Dat is in ieder geval wel als je de geboorte opgewekt wordt. Dan wegen de babies ook iets zwaarder door de medicijnen die mams kreeg.
Mijn 1e ging precies zo, was ook super allert na dag 4 vier, maar niet zo happy, moeite met slapen en tot rust komen. Achteraf hadden we gewoon vanaf het begin spruw en na eindeloos uitgebreid behandelen en beide man en ik aan de pillen en Jort aan de zoete creme ging het beter en ging hij rond 3 mnd goed groeien.

Tja was dat het magische 3 mnd moment of de spruw behandeling?
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mamavans

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door mamavans »

Borstcompressie is behandeld met de lk maar mijn vrouw begrijpt het niet. Geeft ze nu pas aan dus, niet dat ze dat meteen meld zodat ze extra geholpen kan worden. Heb er een hard hoofd in dat het CB het weet maar ik ga het morgen toch vragen. Wéér een lk bellen gaat wel een erg duur geintje worden.

Ziek, verkouden, grieperig is overigens niet het geval. Zowel niet met mijn vrouw als met H. S is wel ziek geweest maar volgens mij is zij de enige en slaan wij het over.

Slapen geen enkel probleem. Tot rust komen ook niet. Het enige wat H echt niet leuk vind en waar hij wel flink om gaat huilen en moeilijk te troosten is is aan en uitkleden voor en na het douchen maar verder is het echt een kalm mannetje. Snel tevreden en snel getroost. Heel anders dan S die wel de eerste weken om alles huilde. Op het groeien na lijkt er echt niets aan de hand.
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2765
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door marije1977 »

Er zijn filmpjes van borstcompressie zoals deze:

http://www.youtube.com/watch?v=PIg5RKuyItQ

Misschien dat dat helpt om het te begrijpen.
Overigens groeide Laurens in het begin net zo slecht alleen was hij wel erg onrustig. Vanaf ongeveer drie maanden begon hij ineens goed te groeien.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door Hemmie »

Ik weet er niet veel van, maar juist een lieve makkelijke baby kan een teken van stille ondervoeding zijn.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
mamavans

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door mamavans »

Hij is op het CB op gewicht na goedgekeurd ;). Ook daar zagen ze verder geen reden om aan te nemen dat er iets anders mis is dan enkel weinig groeien. Kleine geruststelling. Wel moeten we nu gaan bijvoeden (gekolfde melk) en volgende week terugkomen om opnieuw te wegen. En we gaan de borstcompressie proberen. Ik hoop maar dat volgende week blijkt dat de groei toeneemt want ik ben nu eenmaal een soort stresskip als het op de gezondheid van mijn kinderen aankomt, zou heerlijk zijn als het gewoon goed gaat en ik dat los kan laten..
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door Mara »

Lijkt me niet gek hoor, dat je je toch wat zorgen maakt om de groei. Fijn dat het cb positief meedenkt. Als je vrouw kolft, zie je tijdens een goede borstcompressie de straal melk toenemen. Het is beetje stevig meeduwen/knijpen zeg maar, maar mag geen pijn doen.
Ik kreeg er wel heel veel stuwing van want de borst raakt heel goed leeg (maar dat moest bij mij toen juist vanwege het gebruik van tepelhoeden).
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door Ana »

Fijn dat je met bv-vriendelijk advies naar huis bent gestuurd, dat was vast een opluchting.

De kans is groot dat je al veel info hier vandaan haalt, maar ik heb er echt heel veel aan gehad - de artikelen op borstvoeding.com
Zelf had ik een grote hekel aan kolven, daarom legde ik vaker aan.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6218
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door mama talla »

mamavans schreef:Borstcompressie is behandeld met de lk maar mijn vrouw begrijpt het niet. Geeft ze nu pas aan dus, niet dat ze dat meteen meld zodat ze extra geholpen kan worden. Heb er een hard hoofd in dat het CB het weet maar ik ga het morgen toch vragen. Wéér een lk bellen gaat wel een erg duur geintje worden.
Je kunt in zo'n geval ook overwegen een vrijwilliger van de VBN te bellen. Dat is (op de telefoonkosten na) gratis. Zij komen niet aan huis, maar kunnen wel aan de telefoon goede informatie geven. http://borstvoedingnatuurlijk.nl/

Groeten Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
annelies

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door annelies »

hoe gaat het nu?
mamavans

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door mamavans »

Veel gedoe. Hij bleek afgelopen dinsdag 3580 gram op het CB en ze raakten daar zowat in paniek. We moeten nu écht gaan bijvoeden met kunstvoeding wat enkel bv is blijkbaar niet voedzaam genoeg voor hem. Grote onzin dus we gaan maar gewoon door met wat we al deden. Voeden, kolven en bijvoeden met die gekolfde melk voor zover hij dat wil. Vandaag woog hij thuis 3620 gram. Morgenochtend hebben we een afspraak bij de huisarts om het te bespreken en maandag moeten we voor nacontrole na het ziekenhuis en zal het ook wel ter sprake komen.
We zijn er in ieder geval nog lang niet klaar mee.
annelies

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door annelies »

is er in jullie buurt geen lactatiekundige met een inloopspreekuur? Misschien is dat nog een idee? (dat kost meestal niets)
mamavans

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door mamavans »

Voor zover ik heb kunnen vinden was de dichtstbijzijnde in Oud-Beijerland en dat is zonder auto gewoon niet te doen vanaf hier.

Maar hé, kijk eens wat de curve doet!

Afbeelding
mamavans

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door mamavans »

Vorige week donderdag 3620 gram. Vandaag 3790 gram. 170 gram in een week ineens! En of het nu het bijvoeden is of dat zijn lichaam ineens heeft begrepen hoe het groeien moet? Interesseert me even niet, hij groeit! En we spotten vandaag het eerste kledingstuk in maat 50 dat te klein is ;).
Gebruikersavatar
Ilse501
J&J HAWAII
Berichten: 8680
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:22 am

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door Ilse501 »

Zo'n curve had mijn middelste ook. Joris werd behoorlijk zwaar geboren (ruim 8 pond), waarschijnlijk door mijn chocoladeverslaving tijdens zijn zwangerschap :oops: Na de geboorte groeide hij ook veel minder hard dan verwacht, totdat hij na een tijdje op wat zijn eigen lijntje bleek te zijn, terecht kwam. Vanaf toen groeide hij ook weer 'volgens de normen'. Hij was toen alleen wel al een stuk ouder.
I l s e, mv B a s t i a a n (26-05-03), J o r i s (31-12-04) & P i e t e r (11-03-07)

Hoe dan ook, we redden het
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14155
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door jikke »

wat heerlijk
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Jemk

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door Jemk »

Wat een goed nieuws!!! Fijn!!

Zijn jullie nog dingen anders gaan doen? Of hebben jullie het nog even aangekeken?
mamavans

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door mamavans »

We hebben heel veel gedaan. Borstcompressie, blijven kolven en bijvoeden en mijn vrouw heeft de afgelopen week bij de helft van de voedingen vooraf al wat gekolfd in de hoop dat hij dan meer vette melk uit de borst zou halen. Ook lijkt H ugo de fles te hebben begrepen want hij protesteert minder tijdens het bijvoeden en drinkt meer. Misschien is het de combinatie van dit alles dat hij nu begint aan te komen. Of misschien heeft het probleem zichzelf opgelost. We gaan nog even op deze manier verder en als de goede groei aan blijft houden kijken wat er gebeurt als we stoppen met bijvoeden.
annelies

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door annelies »

hee, mooi zeg! Goed nieuws!
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Zorgen, groei niet goed

Bericht door Mara »

Yes, goed nieuws! Fijn.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Plaats reactie