CB afspraken

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mamavans

CB afspraken

Bericht door mamavans »

Met S ara zijn we alleen naar het CB gegaan met 1 maand, 2 maanden en toen pas weer met 19/20 maanden omdat ik gezeur wilde voorkomen. Met H ugo zijn we gegaan met 1 maand en daarna een paar keer extra vanwege zijn achterblijvende groei. Eigenlijk onnodig want wegen deden we zelf en voor die groei hadden ze geen oplossing.

Nu zijn groei rechttrekt en het allemaal prima met hem gaat wil ik eigenlijk niet meer terug naar het CB want ik voel me er echt niet goed bij. Een ander CB is geen optie want het is gewoon het hele idee van vreemde mensen die zich bemoeien bij je opvoeding en gewoontes wat me niet aanspreekt. Ik doe het liever gewoon zelf.

Nu is het zo dat ik een beetje "bang" ben geworden van die veranderingen in Jeugdzorg. Ik las dat vanaf 1 januari 2015 dit is overgedragen aan de gemeente en dat "onvoldoende CB bezoek" reden kan zijn voor een melding. Vandaar ook dat we eind vorig jaar zijn gegaan met S ara om te laten zien dat ze prima gezond is en zich goed ontwikkeld. Dus dat een melding niet nodig is.

Nu lijkt me dus, als dit klopt (dat ze een melding kunnen maken als je niet vaak genoeg komt), dat we af en toe even ons gezicht moeten komen laten zien. Dat wil ik dan wel zo min mogelijk. Ik had ooit begrepen dat vooral in de babytijd er een aantal afspraken bij zitten die enkel zijn voor de vaccinaties en die krijgen ze niet dus die afspraken kunnen we overslaan.

Het CB werkt niet mee, die zegt "alle afspraken zijn belangrijk". Maar volgens mij is dat dus niet zo. Wegen en meten doen we zelf, vaccinaties krijgen ze niet, dus de enige reden om erheen te gaan zouden dingen zijn als lichamelijk onderzoek (heupjes, oogtest etc.). Tegen m'n zin, maar ik wil geen gedoe met Jeugdzorg.

Weet iemand hier welke afspraken belangrijk zijn en welke we zouden kunnen overslaan? Dan kan ik een schema opstellen met wanneer we gaan.
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: CB afspraken

Bericht door TinekedH »

mamavans schreef:
Nu lijkt me dus, als dit klopt (dat ze een melding kunnen maken als je niet vaak genoeg komt), dat we af en toe even ons gezicht moeten komen laten zien. Dat wil ik dan wel zo min mogelijk. Ik had ooit begrepen dat vooral in de babytijd er een aantal afspraken bij zitten die enkel zijn voor de vaccinaties en die krijgen ze niet dus die afspraken kunnen we overslaan.


Weet iemand hier welke afspraken belangrijk zijn en welke we zouden kunnen overslaan? Dan kan ik een schema opstellen met wanneer we gaan.
Lijkt me echt heel vreemd. CB is niet verplicht! Dus bij niet op een afspraak verschijnen kunnen ze geen melding doen.
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
mamavans

Re: CB afspraken

Bericht door mamavans »

Dat dacht ik ook maar ik had het gelezen in een overzicht van wat die nieuwe wet Jeugdzorg in zou gaan houden. Daar stond bij de opsomming van redenen voor een melding ook onvoldoende consultatiebureaubezoek tussen.
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: CB afspraken

Bericht door Dorien »

mamavans schreef:Dat dacht ik ook maar ik had het gelezen in een overzicht van wat die nieuwe wet Jeugdzorg in zou gaan houden. Daar stond bij de opsomming van redenen voor een melding ook onvoldoende consultatiebureaubezoek tussen.
Ik denk dat in principe het wel goed is dat men in de gaten houdt welke kinderen verwaarloosd worden. Er zijn ook mensen die niet naar het cb gaan omdat ze wat te verbergen hebben.

Ik heb zelf nog nooit ervaren dat de mensen op het cb zich met de opvoeding wilde bemoeien. Ik ging om te wegen, meten en te vaccineren. Bij finn zijn heel veel vaccinaties later gegeven, werd nooit moeilijk over gedaan. Bmr kreeg hij toen hij bijna vier was ipv 14 maanden)
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
mamavans

Re: CB afspraken

Bericht door mamavans »

In ieder geval: ik wil best gaan, maar dan de afspraken waarop er echt iets gedaan word wat we zelf niet kunnen. Ik weet alleen niet welke dat zijn omdat we met S ara niet zijn gegaan. Ik weet dat ik die met 8 weken met haar toen heel nutteloos vond omdat ze alleen maar gingen wegen, meten en een beetje praten, verder niets. Dus die afspraak hebben we met H ugo vorige week maar laten zitten. Maar de rest? Ik heb geen idee wat er bij die andere afspraken gedaan word en of het dus nuttig is om te gaan. Dat is mijn vraag dus een beetje, wat doen ze allemaal tijdens die afspraken?
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14158
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: CB afspraken

Bericht door jikke »

ik denk dat het voornaamste doel is van het het cb kinderen monitoren zodat in gegrepen kan worden als ouders iets niet zien zoals dat later door de bs wordt overgenomen. Ik heb het nooit als bemoeizuchtig ervaren, wel jammer dat jullie dat wel zo zien.
Ik kreeg toendertijd een boekje waarin precies stond wat de bedoeling was van een afspraak bestaat dat niet meer?
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
mamavans

Re: CB afspraken

Bericht door mamavans »

Hmm nog eens gekeken, maar óf ik kijk met mijn neus, óf het staat er echt niet in. Een hoop lappen tekst over ontwikkelingen en bij de hoofdstukken "consultatiebureau 4 weken", "consultatiebureau 8 weken" etc. staan alleen maar ruimtes waar iets geschreven kan worden. Geen informatie over wat er tijdens die bezoeken dan gebeurt.
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: CB afspraken

Bericht door Pauwtje »

Zelf heb ik het CB gelukkig nooit als bemoeizuchtig ervaren. Maar het waren dan ook altijd korte bezoekjes van mij, en ik heb ze nooit om advies gevraagd over (op)voeding of iets dergelijks. Ik vond het wel een fijne gedachte dat er medische dingen gecontroleerd werden, zoals heupjes, genitalien, hartje en later de ogentest. En de middelste heb ik regelmatig zijn oortjes daar laten checken, net een stapje makkelijker dan een afspraak met de ha maken. Qua ontwikkeling had ik nooit vragen, en omdat mijn kinderen zich gewoon goed ontwikkelden en dus zorgde dat ook nooit voor probelmen. Ik geloof dat een van de kinderen een keer weigerde om blokjes te stapelen, en toen de arts daarover voorstelde om later terug te komen, heb ik haar gewoon verzekerd dat mijn kind prima blokjes kan stapelen, maar dat gewoon niet op commando van een vreemde doet. Dat was prima toen. Ik ging voor het wegen, meten, medische controles en de prikken.

Ik weet echt niet meer wanneer wat gecontroleerd werd. Die van 3 jaar heb ik overgeslagen met de middelste, op advies van het CB zelf :) (ze waren gewoon te druk, haha)
Ik weet wel dat de bezoekjes om en om gedaan worden door een arts en een vpk en dat een arts meer medische controles mag/kan doen dan een verpleegkundige. Misschien kan je dat voorstellen, dat je graag alleen de controles wil doen die door de jeugdarts gedaan worden? En dan gewoon jezelf voornemen niet in discussie te gaan, zeggen dat alles goed gaat, je geen vragen hebt, gewoon de controles doorloopt en ja-en-amen zeggen?
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
mamavans

Re: CB afspraken

Bericht door mamavans »

Ja ik vind het wel prettig op zich dat heupjes, ogen e.d gecontroleerd worden. Al moet ik zeggen dat ik me bij S ara daar nooit zo druk om heb gemaakt. Het was gewoon zoals het was. Maar mijn zusje gaat ook niet naar het cb met haar dochtertje en die bleek na 10 maanden een heupafwijking te hebben toen mijn zusje zich ging afvragen waarom die kleine zo stroef in haar heupjes leek te zijn. Had misschien handiger geweest als ze dat eerder hadden ontdekt op het cb.

Ik weet inderdaad dat het in het begin om en om arts en verpleegkundige is. Maar ik weet niet of dat altijd zo blijft of dat dat op een gegeven moment weer anders gaat.
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: CB afspraken

Bericht door Appendix »

Wij gaan alleen voor de prikken naar het cb. Ik ben extreem allergisch voor bemoeizorg, daar ga ik vreselijk van kwaadspreken, soms wekenlang. Bij ons geeft de verpleegkundige wel steeds aan waarom een volgende afspraak heel belangrijk is (vanwege de ogentest bijvoorbeeld). Kun je zelf aangeven wat jij belangrijke tests vindt en vragen wanneer ze die doen? Of kun je hiervoor bij je huisarts terecht?

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: CB afspraken

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Hier Hoef je als ervaren moeder niet naar alle standaard momenten te komen. Ik heb inmiddels zelf vrijwel nooit meer vragen en dat vinden zij ok.
Ik vind ze bij de eerste ook erg bemoeizuchtig, er is wel een andere wind gaan waaien hier.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
mamavans

Re: CB afspraken

Bericht door mamavans »

Alles zou wel bij de huisarts kunnen in principe. En een goede vriendin van ons is kinderarts en staat ook altijd open voor vragen. En woont om de hoek. Zorgen is even bellen en als ze thuis is is ze binnen 5 minuten bij ons. Dus daarvoor hebben we het CB niet echt nodig.

Ik zou dus alleen willen gaan om een melding bij Jeugzorg te voorkomen. Maar als dat echt niet gebeurt (ik ben er nog niet zeker van, had het toch echt gelezen maar ik kan het niet meer terugvinden) denk ik dat we het helemaal maar laten zitten.
Greetje

Re: CB afspraken

Bericht door Greetje »

Ik ervaar ons CB ook niet echt als bemoeizuchtig. Alles gaat goed. Prikken gaan totaal niet op schema door ons reizen en ik blijf lekker borstvoeding geven zolang als het gaat. Allemaal geen probleem.

Wat ik me afvraag bij dit hele topic, kun je dit niet met het CB zelf bespreken? Gewoon direct vragen wat er gebeurt als je standaard niet op de CB controles komt? En voor zover ik weet mag je ook naar je HA met bepaalde dingen, als je niet naar het CB wilt. Het CB is vrijwillig. Waarschijnlijk is het in die nieuwe jeugdzorgwet zo geregeld dat dit 1 van de signalen kan zijn, maar in combi met nog andere signalen zoals achterblijven op school of met vage klachtjes bij de HA komen? Normaal gezien moet je via het CB of de gemeente hier wel duidelijke informatie over kunnen verkrijgen.

Succes met je beslissing enzo
mamavans

Re: CB afspraken

Bericht door mamavans »

Dat heb ik dus geprobeerd, maar ze geven geen duidelijk antwoord. Alles wat ik te horen kreeg was "Elke afspraak is net zo belangrijk, dus jullie kunnen beter gewoon komen". Daar schiet ik dus niets mee op.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: CB afspraken

Bericht door monika »

is dit wat je zoekt?

http://ggdhollandsnoorden.nl/opvoeden-o ... ureau.aspx

Dit geeft een overzicht wanneer ze een bezoek plannen en wat er op het programma staat.

Ik neem aan dat het landelijk ongeveer hetzelfde is. En ja zo'n organisatie neemt zichzelf natuurlijk serieus en zal niet gauw zeggen dat sommige afspraken niet belangrijk zijn. Ik denk dat de gezondheidsadviezen een beetje minder van deze tijd zijn omdat je als ouder veel makkelijker aan je informatie kan komen dan vroeger. En het signaleren van dingen.... mijn ervaring is dat alle echte problemen van Jort nooit gesignaleerd zijn door professionals maar wel door ons als zijn ouders. Maar dat zijn ook informatie processing problemen, geen sensomotoriek.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mamavans

Re: CB afspraken

Bericht door mamavans »

Mwah.

"Algemene gezondheidscheck", "volgen ontwikkeling" en "adviezen opvoeding" bij ieder bezoek. Die adviezen hoef ik niet, de ontwikkeling volg ik zelf en de algemene gezondheidscheck kan ook ergens anders wanneer ik dat nodig vind.
Als ik het zo zie is enkel de oogtest een afspraak waarbij er echt gericht iets onderzocht word. Maar zelfs dat kan ik zelf of ergens anders.
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: CB afspraken

Bericht door Deborah »

Met andere woorden, gewoon niet gaan. Bij nr 4 gaf zelfs de wijkverpleegkundige hier duidelijk aan dat het nutteloos was om te komen. Ik haal zelfs de prikken bij het inloopspreekuur. En bij gezondheidsproblemen ga ik naar de huisarts. Wat betreft die melding, ik zou me er niet zo druk om maken. Cb is echt vrijwillig en toen ik er nog werkte was dit absoluut niet aan de orde.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4934
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: CB afspraken

Bericht door Annet »

Ik heb er zelf niets mee, maar zou een antrpesofische cb jullie kunnen helpen :?: http://www.kinderspreekuur.nl/
Zit ook in R dam
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
mamavans

Re: CB afspraken

Bericht door mamavans »

Ja ik had er al eerder naar gekeken, maar het zit te ver weg. We hebben geen auto en om nu met 2 kinderen een reis te ondernemen met lopen, metro, overstappen op andere metro, bus en opnieuw een stuk lopen (en dat vervolgens ook weer terug) voor een afspraak van 10 minuten waarvan de helft sowieso niet op ons van toepassing is, dat zie ik niet zitten. Het CB waar we nu zitten zit op 5 minuten loopafstand.
Plaats reactie